הרב יואב אוריאל

הגישה הראויה ללימוד תנ"ך

שאלה זו היא המשך לשאלה הקודמת [לחץ כאן למעבר] תודה לרב. שואל שוב. אחד המקורות שלכם למשל הוא דברי אור החיים הק' שאומר שלהלכה א"א לחלוק על חז"ל אך בדרשות אפשר. רואים שלא מחויבים ללכת עם חז"ל. בהקדמת הראב"ע לתורה גם הולך בכיוון זה ואפילו יותר חריף שדרשות חזל לרוב הם לילדים ואפשר לדרוש כל דבר ומצד שני בודאי שיש סודות עליונים אך זה לא קשור לפשט. זכור לי שגם הר"י אברבנאל הולך לפעמים בדרך זו גם באחת מהקדמותיו לנביאים שיש נביאים שלא ידעו קרוא וכתוב או לא ידעו את כל התורה כמדומני. רואים שכל אלו (וישנם עוד) סוברים או שגדולי התנ"ך לא כ"כ רחוקים מאיתנו (פחות מסתבר) או שכשאנו לומדים תנ"ך זה כמובן מתוך ידיעה שזהו דבר השם והם גדולים אך גם הם נפלו שהרי לא כתבו שחטאו דוקא במשהו עליון ודק וזה חשש ששייך רק לגדולי עולם אלא כתבו כפשוטו. שאלתי היא: האם על אף המקורות שהבאתם אנו רואים שיש שיטה נוספת אצל גדולי ישראל לאורך הדורות שבצורה הטובה שלה אפשר לומר שהסברה היא שהתורה באה ללמד אותנו מצוות ומוסר, ולכן ניתן -כאשר התורה עושה זאת-לדבר על חטאי הראשונים כדי ללמוד על עומק הדין (מסל"ש פרק ד) או כמה צריך להזהר מהיצר וכל מיני מוסרים מועילים. ואין בזה שום בעיה אם אדם יאמר שדוד הע"ה חטא ביצרא דעריות וצריך להזהר וגדולה תשובה וכו וכו. ושתי הדרכים נכונות ומיניה ומיניה יתקלס עילאה. ולכן מי שאומר שהאבות חטאו כמו שאנו חוטאים אך תראה שהם המשיכו לעבוד את השם ועשו תשובה כמו אצל משה שאף אחד לא נמנע לדבר על חטאו שכעס או חסרון אמונה או ביטחון אע"פ שאין גדול ממשה והיה כל רגע בדבקות עליונה. זה לא סותר. מה הראיה החזקה לכך שהדרך המוצגת באתר היא הנכונה ולא אחרת? או שכוונתכם לומר רק על דרך האפשר, וכמובן שישנם עוד דרכים. שוב תודה רבה לרב וסליחה על האריכות.

הרב יואב אוריאל

עוד בענין הגישה ללימוד תנ"ך

תודה רבה לרב על התשובה. בשאלה אלף - עשה לי סדר תודה. בשאלה בית - כתבתי שפחות מסתבר שהם אנשים נמוכים. ובכל זאת אם הרב יוכל אשמח להסבר של האברבנאל על חטא דוד ובת שבע שם הוא מפרש שדוד המלך חטא בחטא נורא שלא אני ולא הרב שלי חטאנו בו על כל פרטיו כולל נסיון העלמת החטא ע"י הזמנת אוריה לחזור לביתו ולהיות עם אשתו. האברבאנל שם דוחה את דברי רב שמואל בר נחמני ע"פ הגמ' שהיה מהפך בזכותו כי בא מבית דוד וכן את ראייתו של רשבר"נ מ "ויהי דוד בכל דרכיו משכיל והשם עימו". ואומר לסיכום שדוד המלך עשה תשובה אדירה וה' סלח לו. יוצא מדבריו שגם אם אני או הרב שלי לא היינו עושים חטא כזה אפשר לומר שה' גילה לנו שדוד המלך חזר למדרגתו הראשונה לפני החטא כי היה ענו גדול ובעל תשובה אדיר וממנו ילמדו כולם לדורות על עוצמת התשובה. ואם כן צדקת, כבוד הרב, שלא אלמד ממישהו שיחטא בא"א אף אם יעשה תשובה אך אם הקב"ה יעיד דרך המציאות והבחירה בזרעו שתיקן את חטאו, וכעת הוא בעיני השם לא פחות מלפני החטא- אזי אחזור ללמוד ממנו. עפ"ז אפשר לומר שהכל כפשוטו-כולל הכל : מות הילד, בחירת שלמה כממשיך,בחירת זרע דוד ודוד מלך ישראל חי וקיים. אשמח לשמוע את דעת הרב. שוב סליחה על האריכות ותודה רבה.

הרב יואב אוריאל

ביאור הכלל: 'כל הגדול מחברו - יצרו גדול הימנו'

שלום וברכה ב"ה למדתי בבית מדרש שלומד תנך בגובה הנשמה, שלא מייחס לגדולי ישראל נטיות כשלנו, אלא שראשונים כמלאכים. שמעתי הרבה שכשמדברים על סוגיית דוד ובת שבע, אומרים "היית מתאר לך את הרב שלך, או את אבא שלך חוטאים בחטא כזה, ק"ו על דוד", לכאורה זה באמת מובן, אבל אנו מוצאים בגמרא בקידושין שהקב"ה זימן לר' עקיבא יצר עריות, שר' עקיבא היה חוטא לולי הקב"ה הצילו, ויש שם עוד סיפורים מעין זה בגמרא, איך אפשר להבין שר' עקיבא כמעט וחטא, ולולי שהצילו הקב"ה היה חוטא. האם יכול להיות, שאנו לא יכולים לתאר לעצמינו את כוח היצר הרע שהיה פעם, כך שאין אפשרות להשוות את זה בכלל לנסיוננו, ואולי באמת דוד חטא בזה, והתורה רצתה להראות לנו את התשובה הגדולה שעשה דוד. ואולי אף אם זה מידי מרחיק לכת, כן אפשר לומר שהקב"ה גרם וסייע לו לחטוא, מעין מה שעשה לר' עקיבא, וזה משום שתשובה זה דבר לכתחילה, ויש שלוש חטאים שהיו מוכרחים לקרות כדברי הגמרא, על חטא אדם הראשון, חטא העגל וחטאו של דוד, ולכן הקב"ה גרם ליצר הרע שישלוט בדוד עד כדי כך שחטא. משום שתשובה זה דבר שלכתחילה. ומה כוונת הגמרא בע"ז שלא דוד היה ראוי לאותו חטא אלא למה חטא, כדי לומר לך שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד? אשמח לתשובה מורחבת, ואם אפשר גם להתייחס למה כוונת המשפט "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו

הרב יואב אוריאל

עבודה זרה וגאוה

לרבני בני ציון שלום וברכה! שאלתי היא כללית, אך אגש אליה דרך נקודה פרטית. בספר ישעיהו פרק ב' ישנה נבואה חריפה כנגד הגאווה, 'יום לה' על כל גאה ורם' וכו', מתוך הפרק משתמע די במפורש שגאווה זו, שהגיעה מתוך רוב עושר, הובילה לחטאי עבודה זרה 'ותמלא ארצו כסף וזהב... ותמלא ארצו אלילים'. וכן בהמשך הפרק כתוב שלעתיד לבוא, ביום שבו ישברו כל הכוחות שבעולם, המגדלים החומות הבצורות וכו', עד ונשגב ה' לבדו - ובני האדם יעזבו את אלילי הכסף והזהב שלהם. דהיינו, כאשר תיפסק הגאווה יפסיקו גם חטאי עבודת האלילים. אף חז"ל אומרים שהמתגאה כעובד עבודה זרה, ורואים שהם ראו את הגאווה כשורש של עבודה זרה. שאלתי היא: מה הקשר בין גאווה לעבודת אלילים? אנחנו מכירים עבודת אלילים שמגיעה מתוך טפשות וסכלות (כבישעיה מד - חציו שרפתי במו אש וכו'), או שמגיעה מתוך דמיונות כוזבים, ורצון לפגוש דבר מציאותי, תמונה סמל ודמות כדי לפגוש את האלוקות, מצינו גם עבודה זרה שמגיעה מתוך טעויות שכליות (כדור אנוש לפי הרמב"ם) ואף עבודה זרה שמגיעה מתוך שפלות חומרית, יין זנות, ולא עבדו ישראל עבודת אלילים אלא כדי להתיר להם עריות בפרהסיה, וכו' וכו', ונוסף על כל זה ישנו 'יצר של עבודה זרה' כעין יצר של עריות, השפעת אומות העולם, ועוד, וכמובן שיש סיבות רבות ושגרמו לעם לעבוד עבודת אלילים. אך לא הבנתי די הצורך מדוע הגאווה נתפסת כדבר הגורם לעבודת אלילים. אני מבין שגאווה גורמת לכפירה בכל מציאות אלוקית, 'ורם לבבך - ושכחת את ה' אלוהיך', אמירת כוחי ועוצם ידי גורם לאדם לחשוב שהוא מנהל את העולם ולא כוח עליון אלוקי. אמנם לא הבנתי מדוע הגאווה תגרום לאדם לכפור בקב"ה ולבחור לשעבד את עצמו לאלילים, הרי עדיין הוא משעבד את עצמו לכוחות אחרים, וא"כ לא נעשה חופשי ועצמאי מכוח היותו עובד עבודה זרה, ואדרבה הוא עכשיו משתחווה לדבר פחות ושפל, א"כ, מדוע גאוותו של האדם גורמת לו להשתעבד לעבודת אלילים? אודה לתשובה בעניין זה.

הרב יואב אוריאל

שאלת איסור הבמות

שלום עליכם כיצד ניתן להבין את השוני ביחס להקרבה בבמות בחומשי התורה. בשמות פרק כ נאמר (כא) מִזְבַּ֣ח אֲדָמָה֘ תַּעֲשֶׂה־לִּי֒ וְזָבַחְתָּ֣ עָלָ֗יו אֶת־עֹלֹתֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁלָמֶ֔יךָ אֶת־צֹֽאנְךָ֖ וְאֶת־בְּקָרֶ֑ךָ בְּכָל־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר אַזְכִּ֣יר אֶת־שְׁמִ֔י אָב֥וֹא אֵלֶ֖יךָ וּבֵרַכְתִּֽיךָ  היינו שכל אדם יכול לבנות מזבח בכל מקום בו יחפוץ. לאחר מכן בויקרא יז הדבר נאסר ויש חובה להביא כל זבח אל פתח אוהל מועד. שם בפרשיה מופיעות שתי סיבות 1. שלא יקריבו לשעירים 2. שזריקת הדם על המזבח תכפר עליהם. מה פשר כל סיבה, ולמה צריך שתיים שונות? לסיום נראה מדברים יב שבזמן המדבר העם היה מזבח בבמות ואדרבה נראה שהדבר לגיטימי! (ח) לֹ֣א תַעֲשׂ֔וּן כְּ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר אֲנַ֧חְנוּ עֹשִׂ֛ים פֹּ֖ה הַיּ֑וֹם אִ֖ישׁ כָּל־הַיָּשָׁ֥ר בְּעֵינָֽיו:  (יג) הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֔ פֶּֽן־תַּעֲלֶ֖ה עֹלֹתֶ֑יךָ בְּכָל־מָק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר תִּרְאֶֽה: (יד) כִּ֣י אִם־בַּמָּק֞וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֤ר יְקֹוָק֙ בְּאַחַ֣ד שְׁבָטֶ֔יךָ שָׁ֖ם תַּעֲלֶ֣ה עֹלֹתֶ֑יךָ וְשָׁ֣ם תַּעֲשֶׂ֔ה כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוֶּֽךָּ:  איך ניתן להבין את הפסוקים השונים וכיצד יש להבין את הסתירות ביניהם?

הרב יואב אוריאל
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה
שו"ת

איך לומדים תנ"ך

שלום לרבנים! ביחס לגישה ללימוד תנ"ך. אם אני ניגש...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הגישה הראויה ללימוד תנ"ך

שאלה זו היא המשך לשאלה הקודמת [לחץ כאן...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

עוד בענין הגישה ללימוד תנ"ך

תודה רבה לרב על התשובה. בשאלה אלף - עשה לי סדר...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

מקורות על אזור אשדוד, אשקלון וקרית גת

שלום וכל הכבוד על האתר המדהים והחשוב הזה! אני רב...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

תנ"ך וארכאולוגיה

ב"ה איך יש להתייחס לפשט העובדות המסופרות בתנ"ך מול...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

ביאור הכלל: 'כל הגדול מחברו - יצרו גדול הימנו'

שלום וברכה ב"ה למדתי בבית מדרש שלומד תנך בגובה...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

גניבת נשי האבות ונסיונות חטיפה נוספים

כיצד יש להבין את ירידת אברהם למצרים תוך בקשתו משרה...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

פילגש בתנ"ך ובהלכה

ב"ה מה פירוש "פילגש"? מה ההגדרה שלה והאם זה מותר...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

"ערומים ולא התבוששו"

שלום לכבוד הרב. אמנם סוגיות "בראשית -נח" מכונות...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

נשיקת יעקב לרחל

שלום וברכה רציתי לשאול איך זה שיעקב נישק את רחל?...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הזכרת מעמד הר סיני בתנ"ך

שלום לכם מדוע לא מוזכר מעמד הר סיני בנביאים...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

רש"י הראשון על התורה והנ"ך

לפי הרשי הראשון כל מטרת התורה היא לתת את המצוות...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

מדוע לא השלים יהושע את כיבוש הארץ?

מדוע יהושוע השאיר הרבה חלקים בא'י ללא כיבוש?
הרב יואב אוריאל
שו"ת

המלכים שהיכה יהושע - ומלך חברון

ביהושע פרק יב מנויים שלושים ואחד מלכים שהכה יהושע...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

תפקיד יהושע בפרשת המזבח

שלום וברכה. תודה רבה על המענה לשאלות ועל האתר...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

אי הכרתת הענקים מערי פלשתים

שלום הרב! בספר יהושוע , פרק יא פסוק כב כתוב-״לא...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

חזרת מעשה עתניאל ועכסה ביהושע ובשופטים

שלום רב מדוע ישנה חזרה כמעט זהה ביהושע ובשופטים על...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

איך הגיעו ישראל לשפל של פילגש בגבעה?

היאך עם ישראל הגיעו לשפל כ"כ גדול וחטאו בפילגש...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

בקשת גדעון לאותות

שלום הרב. מדוע לקראת המלחמה עם מדיין גדעון מבקש את...
הרב יוסף שילר
שו"ת

ניצחון דוד את הארי והדוב

מדוע בתיאור של דוד הנלחם בארי ובדב הוא מציין שאחז...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

התחיה המפתיעה של עמלק

רציתי לשאול איך זה שעמלק הצליח כל כך לגדול מחדש...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הרצון למנות מלך ומלחמת בני עמון

בשמואל א' פרק י"ב מוכיח שמואל את העם כל בקשתם מלך...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

וישסף שמואל את אגג

וישסף שמואל את אגג (שמו"א טו, לג) מה זה וישסף?...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

מדוע הומלך שאול שלוש פעמים?

בס"ד מדוע שאול הומלך שלוש פעמים? תודה, בנימין
הרב יואב אוריאל
שו"ת

יהונתן בן שמעה אחי דוד

מדוע בשמואל ב פרק כא כתוב: "ויכהו יהונתן בן שמעה...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

השבט שאליו השתייכה בת שבע

שלום וברכה. מאיזה שבט הייתה בת שבע לפני נישואיה...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הריגת שבעת בני שאול בידי הגבעונים

שלום, איך ניתן להסביר לעצמנו ולילדים בכיתה ד' את...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

השיוך השבטי של נשות דוד

שלום וברכה. האם ידוע מה היה שבטה של אביגיל טרם...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הקדמות למעשה דוד ובת שבע

התחלתי ללמוד את מעשה דוד ובת שבע. איני יודע מהיכן...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

מגמתו של אבנר בן נר

בשמואל ב ב מבואר שאבנר ידע שה' החליט שדוד יקח...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

המתת צאצאי שאול בידי הגבעונים

למה הסכים דוד לדרישת הגבעונים להמית 7 צאצאי שאול,...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

אליהו הנביא: מלמד זכות או חובה על ישראל?

בפרקי אליהו נראה ע"פ הפשט והמפרשים שהקב"ה מעביר את...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

לאיזו מלכות היה שייך שבט שמעון?

שלום רב, מי היו עשרת השבטים במלכות ישראל, הלא מלבד...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הניסים הפרטיים שעשה אלישע

בתחילת ספר מלכים ב' מופרטים הרבה סיפורים וניסים...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

עבודה זרה וגאוה

לרבני בני ציון שלום וברכה! שאלתי היא כללית, אך אגש...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

ישעיהו כולו נחמה

שלום וברכה! חז"ל במסכת ב"ב אומרים שישעיהו כולו...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

תקופת עבודת הבעל

שלום וברכה! בספר הושע פרק ב', הנביא מוכיח את העם...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

התפקיד ההיסטורי של חגי הנביא

בס"ד שאלה לכבוד הרב יואב אוריאל. שמחתי מאד לקרוא...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

האם יש נבואה מפורשת המייעדת על ניצחון היהודים על המכבים?

האם יש נבואה מפורשת או קרוב למפורשת בתנ"ך המייעדת...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

למה היתה רעידת אדמה בימי עוזיהו?

איזה חטא בדיוק גרם לרעש בימי עוזיהו? האם רק בגלל...
הרב עמנואל בן ארצי
שו"ת

בין פרשת ויקרא לפרשת צו

למדתי לאחרונה את פרשת צו והבחנתי שהיא תמונת ראי של...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

"ישמחו השמים ותגל הארץ" - מדוע הם שמחים?

אני קוראת בספר תהילים (צו) "ישמחו השמים ותגל...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

השתהות בועז

שאלה במגילת רות: מדוע בועז לא הציע את עזרתו לנעמי...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

שני החלומות על ארבע המלכויות

דניאל חולם שוב על ארבעת המלכויות (פרק ז). מדוע יש...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הקץ של דניאל - חותם הקיצים בתנ"ך

בקשר לסוגיית חישובי הקץ בספר דניאל: א. יש לשאול:...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

האם זרובל הוא נחמיה?

כתוב בסנהדרין דף לח. שזרובבל ונחמיה הם אותו אדם,...
הרב יוסף שילר
שו"ת

שאלת איסור הבמות

שלום עליכם כיצד ניתן להבין את השוני ביחס להקרבה...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

חסרון ה'אורים ותומים' בבית שני

חזל אמרו שלא היו אורים ותומים בבית שני. להיכן הם...
הרב יוסף שילר
שו"ת

עונשם של דור המדבר

כתוב באיכה רבה (פתיחתא לג) ובירושלמי דף כו: (פ''ד...
הרב יוסף שילר
שו"ת

תולדות הכניסה לארץ: מדרום או ממזרח

שלום. לגבי כניסת בנ"י ישראל לארץ בשנת הארבעים....
הרב יואב אוריאל
שו"ת

הציווי הכפול על משה לעלות להר העברים

אני לא מבין - אם הקב"ה ציווה את משה רבינו בפרשת...
הרב יואב אוריאל
שו"ת

רשימת המקומות בתחילת פרשת דברים

רציתי לשאול - על פי הפשט (ולא המדרשים ורש"י) מה...
הרב יואב אוריאל