מזמור טו
א מִזְמוֹר, לְדָוִד: יְהוָה, מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ; מִי יִשְׁכֹּן, בְּהַר קָדְשֶׁךָ.
ב הוֹלֵךְ תָּמִים, וּפֹעֵל צֶדֶק; וְדֹבֵר אֱמֶת, בִּלְבָבוֹ.
ג לֹא רָגַל, עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה; וְחֶרְפָּה, לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ.
ד נִבְזֶה, בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת-יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד; נִשְׁבַּע לְהָרַע, וְלֹא יָמִר.
ב הוֹלֵךְ תָּמִים, וּפֹעֵל צֶדֶק; וְדֹבֵר אֱמֶת, בִּלְבָבוֹ.
ג לֹא רָגַל, עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה; וְחֶרְפָּה, לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ.
ד נִבְזֶה, בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת-יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד; נִשְׁבַּע לְהָרַע, וְלֹא יָמִר.
ה כַּסְפּוֹ, לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי, לֹא לָקָח: עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם
חלוקת המזמור:
- שאלות המשורר "ה' מי יגור באהליך, מי ישכון בהר קדשך"? – א
- תשובות המשורר – "הולך תמים ופועל צדק..." - ב - ה
- השכר והגמול לצדיק – "עושה אלה לא ימוט לעולם" - ה (סוף הפסוק)
המשורר ציין מבנה יחודי בהצגת שאלות שלאחריהן באות התשובות (12), וכולן יש בהם כדי לציין, מי האדם הראוי לזכות בקרבת ה', לשכון בבית ה', ולהגיע אל השלמות הרוחנית בדרגתה הגבוהה, ומתשובותיו עולה
המסקנה, כי רק האדם שבחר בהתמדה לסור מהמידות הרעות "סור מרע", ולהדבק במידות הטובות "ועשה טוב"
בכל התחומים, הן במצוות עשה ולא תעשה, בין אדם למקום ובין אדם לחברו, במצוות המתקיימות בכל הדרכים במעשה, בפה ובלב, הוא אשר ראוי לזכות לשכון בבית ה', ועוד יזכה לגמול (שכר) הטוב,
"עושה אלה לא ימוט לעולם"
- שאלות המשורר "ה' מי יגור באהלך, מי ישכון בהר קדשך" (א)
א מִזְמוֹר, לְדָוִד: יְהוָה, מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ; מִי יִשְׁכֹּן, בְּהַר קָדְשֶׁךָ.
"מזמור לדוד
ה' מי יגור באהלך
מי ישכון בהר קדשך"
פרוש א: מי הוא האדם הראוי לשכון ולבקר בבית המקדש? כי אין כולם ראויים – פשט
פרוש ב: מי הוא האדם אשר יזכה להתעלות אל המדרגות הרוחניות הנעלות ביותר? - מטאפורה
מי האדם שנשמתו תשכון במקום הכבוד אחר מותו? – מטאפורה (רד"ק)
- תשובות המשורר – "הולך תמים ופועל צדק..." (ב – ה)
ב הוֹלֵךְ תָּמִים, וּפֹעֵל צֶדֶק; וְדֹבֵר אֱמֶת, בִּלְבָבוֹ.
ג לֹא רָגַל, עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה; וְחֶרְפָּה, לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ.
ד נִבְזֶה, בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת-יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד; נִשְׁבַּע לְהָרַע, וְלֹא יָמִר.
ה כַּסְפּוֹ, לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי, לֹא לָקָח: עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם
רד"ק: "ותורת האדם עשה ולא תעשה על שלושה פנים (צדדים): האחד במעשה והאחד בלשון
(דיבור) והאחד בלב (מחשבה)" (רד"ק פסוק ב)
המצוות שנצטוו ישראל לעשותם בתורה מקיים אותם האדם בשלושה דרכים: במעשה,
בדיבור,ובלב
|
במעשה
|
בלשון
|
בלב (מחשבה)
|
עשה
|
הולך תמים
פועל צדק
ואת יראי ה' יכבד
|
דובר אמת בלבבו
נשבע להרע ולא ימיר
ואת יראי ה' יכבד
|
דובר אמת בלבבו
נבזה בעיניו נמאס (פרוש)
|
לא תעשה
|
לא עשה לרעהו רעה
כספו לא נתן בנשך
ושוחד על נקי לא לקח
|
לא רגל על לשונו
|
|
הערה: תתכן האפשרות שמצווה אחת מתאימה לשתי הגדרות, על פי הפרשנים השונים. עיין/עייני רד"ק
לפסוק ב', בדומה למצווה: "דובר אמת בלבבו" והוא הלשון והלב... (רד"ק)
- השכר והגמול לצדיק (ה – סוף הפסוק)
ה. עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם
המשורר מסכם את המזמור במסר, שכל המקפיד לקיים אורח חיים כזה, זוכה לקרבת ה' ולאושר פנימי –
קרבת ה' והשגחתו, חייו יהיו איתנים, ולא ימוט לעולם. יש להדגיש שאין כוונת הפסוק, שההולך ומקיים
את אשר צויין לעיל לא ימוט (יתמוטט) לעולם, שהרי אין איש בארץ שאינו נופל ומועד, אלא כוונת הפסוק,
שהעושה כן גם כשיתמוטט עוד ישוב ויקום, ואין מוטתו (נפילתו) נמשכת לעולם מבחינת,
"שבע יפול צדיק וקם" (רש"י)
אמצעים אומנותיים:
- מבנה של שאלות ותשובות – פסוקים א, ב – ה.
- תקבולת – פסוק א
- סירוג – עשה (חיובי) 1 - 3 בטבלה,
לא תעשה (שלילי) 4 - 6 בטבלה
עשה (חיובי) 7 – 9 בטבלה
לא תעשה (שלילי) 10 – 12 בטבלה
- לשון נופל על לשון (ד) "לא עשה לרעהו רעה
- חריזה (ב) "בלבבו", "לשונו", "קרובו"
- מטאפורה (א) "מי יגור באהלך" – פרוש
- המצות "תעשה" מנוסחות בלשון הווה "הולך תמים פועל צדק"
המצוות "לא תעשה" מנוסחות בלשון עבר "לא רגל" "לא עשה..."
- ניגוד (ד) "נבזה בעיניו – נמאס"
"ואת יראי ה' – יכבד"
השווה בין מזמור א ומזמור טו
- הנושא: תאור תכונות הצדיק.
- ציון המעשים שהאדם צריך לקיים, כדי להגיע למדרגת צדיק.
- תיאור השכר שיקבל הצדיק.
השונה בין מזמור א ומזמור טו
מזמור א
|
מזמור טו
|
1. תיאור המעשים בצורה כללית
"אשר לא הלך בעצת רשעים..."
"כי אם בתורת ה' חפצו..."
|
1. תיאור המעשים בפירוט
"הולך תמים פועל צדק דובר אמת בלבבו"
"לא רגל על לשונו" ועוד
|
2. מלבד ציון הצדיק ושכרו, מציין המשורר את
תיאור הרשע וגמולו.
|
2. אין התייחסות לרשע
|
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.