סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
מלאו את פרטיכם ובזכותכם נזכה להעשיר את תכני המורים שבאתר
התכנים שיוצעו יבחנו, ובמידה וימצאו מתאימים יפורסמו באתר
מלא כאן פרטיך, ונשלח לך חידה שבועית, תכנים על פרשת השבוע, כיצד לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
א לִשְׁלֹמֹה: אֱלֹהִים--מִשְׁפָּטֶיךָ, לְמֶלֶךְ תֵּן; וְצִדְקָתְךָ לְבֶן-מֶלֶךְ. ב יָדִין עַמְּךָ בְצֶדֶק; וַעֲנִיֶּיךָ בְמִשְׁפָּט.
ג יִשְׂאוּ הָרִים שָׁלוֹם לָעָם; וּגְבָעוֹת, בִּצְדָקָה. ד יִשְׁפֹּט, עֲנִיֵּי-עָם--יוֹשִׁיעַ, לִבְנֵי אֶבְיוֹן; וִידַכֵּא עוֹשֵׁק.
ה יִירָאוּךָ עִם-שָׁמֶשׁ; וְלִפְנֵי יָרֵחַ, דּוֹר דּוֹרִים. ו יֵרֵד, כְּמָטָר עַל-גֵּז; כִּרְבִיבִים, זַרְזִיף אָרֶץ.
ז יִפְרַח-בְּיָמָיו צַדִּיק; וְרֹב שָׁלוֹם, עַד-בְּלִי יָרֵחַ. ח וְיֵרְדְּ, מִיָּם עַד-יָם; וּמִנָּהָר, עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ.
ט לְפָנָיו, יִכְרְעוּ צִיִּים; וְאֹיְבָיו, עָפָר יְלַחֵכוּ. י מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים, מִנְחָה יָשִׁיבוּ; מַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא, אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ. יא וְיִשְׁתַּחֲווּ-לוֹ כָל-מְלָכִים; כָּל-גּוֹיִם יַעַבְדוּהוּ. יב כִּי-יַצִּיל, אֶבְיוֹן מְשַׁוֵּעַ; וְעָנִי, וְאֵין-עֹזֵר לוֹ. יג יָחֹס, עַל-דַּל וְאֶבְיוֹן; וְנַפְשׁוֹת אֶבְיוֹנִים יוֹשִׁיעַ. יד מִתּוֹךְ וּמֵחָמָס, יִגְאַל נַפְשָׁם; וְיֵיקַר דָּמָם בְּעֵינָיו.
טו וִיחִי-- וְיִתֶּן-לוֹ, מִזְּהַב שְׁבָא: וְיִתְפַּלֵּל בַּעֲדוֹ תָמִיד; כָּל-הַיּוֹם, יְבָרְכֶנְהוּ. טז יְהִי פִסַּת-בַּר, בָּאָרֶץ- בְּרֹאשׁ הָרִים: יִרְעַשׁ כַּלְּבָנוֹן פִּרְיוֹ; וְיָצִיצוּ מֵעִיר, כְּעֵשֶׂב הָאָרֶץ. יז יְהִי שְׁמוֹ, לְעוֹלָם-- לִפְנֵי-שֶׁמֶשׁ, ינין (יִנּוֹן) שְׁמוֹ:
וְיִתְבָּרְכוּ בוֹ; כָּל-גּוֹיִם יְאַשְּׁרוּהוּ. יח בָּרוּךְ, יְהוָה אֱלֹהִים--אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: עֹשֵׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ.
יט וּבָרוּךְ, שֵׁם כְּבוֹדוֹ-- לְעוֹלָם:וְיִמָּלֵא כְבוֹדוֹ, אֶת-כֹּל הָאָרֶץ-- אָמֵן וְאָמֵן.כ כָּלּוּ תְפִלּוֹת-- דָּוִד, בֶּן-יִשָׁי.
מזמור תפילה / בקשה.
חלוקת הפרק:
א. "לשלמה / אלוהים משפטיך למלך תן
וצדקתך לבן מלך".
רש"י: דוד התפלל על בנו שלמה, כשראה ברוח הקודש שעתיד לשאול לב חכם לשפוט.
אב"ע: דוד או אחד מהמשוררים , התפללו על שלמה או על מלך המשיח.
|
נושא התפילה |
על |
תוכן התפילה |
רש"י |
דוד |
שלמה |
לזכות ללב חכם לשפוט ולפסוק בדין ובצדק ע"פ חוקי התורה |
אב"ע |
דוד או אחד מהמשוררים |
שלמה או מלך המשיח |
לזכות ללב חכם לשפוט בצדק |
רש"י: "משפטיך" – חכמת דינך הכתובים בתורה.
ו"צדקתך" - לצדק את הדין.
תוכן התפילה:
א'. תפילה לה' ליתן במלך חכמה להבין את מהלכי המשפט ולבדוק מי מבעלי הדין זכאי או חייב.
ב'. תפילה לה' ליתן את היכולת לפסוק היטב על פי דיני הדינים והמשפטים שבתורה.
שאלה: אם לדעת אב"ע יתכן שמדובר על תפילה על מלך המשיח,
כיצד בפתיחת המזמור צויין במפורש "לשלמה"?
תשובה: יתכן כי הפסוק הראשון הוא תוספת מאוחרת.
שאלה: מדוע לדעת אב"ע יתכן שאחד מהמשוררים אומר את המזמור, הרי סיום המזמור כתוב:
"כלו תפילות בן ישי"?
תשובה: "כלו תפילות בן ישי", הינה במשמעות לכל החלק השני בספר ולא דווקא בהתייחס למזמור זה.
ב. "ידין עמך בצדק וענייך במשפט".
תפילה על המלך שיזכה לשפוט עמו בצדק וכן את העניים כשלא יהדר (יעדיף) את העשיר על פני העני.
ובכך ישמש להם מגן.
ג. "ישאו הרים שלום לעם וגבעות בצדקה".
תפילה לריבוי פירות (שפע כלכלי). כי ברוב תבואות מתרבה השלום, כי אין עין אדם צרה בחבירו,
"וגבעות בצדקה", כי בעבור צדקת המשפט, ירבה השלום בארץ. (רש"י, מצודת דוד)
ד. "ישפוט עניי עם יושיע לבני אביון וידכא עושק".
ה. "ייראוך עם שמש ולפני ירח דור דורים".
כשם שהשמש והירח קיימים לעולמים, כך תהיה יראת המלך על כל העושקים והמדכאים את העניים והחלשים.
ו. "ירד כמטר על גז כרביבים זרזיף ארץ".
פרוש א': תוכחותיו ופסיקותיו של המלך יתקבלו בתוך עמו כמטר על ירק גזוז, המצפה לגשם.
פרוש ב': יש מפרשים שכוונת הפסוק היא לשפע כלכלי, בשל צדקת דרכו במשפט עמו.
ז. "יפרח בימיו צדיק ורוב שלום עד בלי ירח".
רש"י: "יפרח" - בימי המלך ירבו הצדיקים ורוב שלום יהיה בימיו.
"עד בלי ירח" – כל עוד הירח מתקיים – לעולם. (מטאפורה).
ח. "וירד מים עד ים ומנהר עד אפסי ארץ".
ט. "לפניו יכרעו ציים ואויביו עפר ילחכו".
י. "מלכי תרשיש ואיים מנחה ישיבו" מלכי שבא וסבא אשכר (מתנות) יקריבו".
י"א. "וישתחוו לו כל מלכים כל גויים יעבדוהו".
בהיות המלך מקור חיקוי בשל חכמתו, פסיקותיו במשפט נתיניו, דיכוי העושקים והצלת העניים
והחלשים. מעמדו בארץ ובעולם יעלה עד אשר שלטונו יתרחב, "מים עד ים ומנהר עד אפסי ארץ",
מכאן שאף עמים מחוץ לתחומה של ארץ ישראל: ציים, תרשיש ועוד, יכרעו לפניו ויכבדו אותו במנחות
שיעלו לפניו כאות הערכה לפועלו. "מלכי תרשיש ואיים מנחה ישיבו" (ישיבו = יתנו).
י"ב. "כי יציל אביון משוע ועני אין עוזר לו".
י"ג. "יחוס על דל ואביון ונפשות אביונים יושיע".
י"ד. "מתוך (מכות) ןמחמס (גזל) יגאל נפשם וייקר דמם בעיניו".
מתפקידו של המלך, מלבד לשפוט בצדק אלא אף לסייע לאביון, מבחינה כלכלית והגנה פיזית.
ט"ו. "ויחי ויתן לו מזהב שבא ויתפלל בעדו תמיד כל היום יברכהו".
"ויחי" - רש"י: חיים ממש. אב"ע: יפרנס את העני כדי לחיות.
|
"ויחי" |
"ויתן (נושא) לו (מושא)" |
"ויתפלל בעדו" "יברכהו" |
רש"י. |
המלך שלמה (נושא) |
הקב"ה (נושא) לשלמה (מושא) מזהב שבא - עושר |
ה' על שלמה. התפילה – הברכה כשהקב"ה אומר לאדם "ברוך תהיה" לשון תפילה |
אב"ע. |
כל עני. (נושא) |
שלמה (נושא) פרנס את העני (מושא) ויתן לו גם מזהב הבא משבא. |
העני יתפלל על שלמה ויברכהו בשל דאגתו להם. (נושא / מושא) |
ט"ז. "יהי פיסת (שפע) בר בארץ בראש הרים ירעש כלבנון פריו...".
שגשוג כלכלי, שפע תבואה ברכה על פועלו כלפי העניים ומרוב גודל הפירות והרוח המצויה בהרים
ירעשו הפירות כמו רעש עצי הלבנון. (מצודת דוד)
י"ז. "יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו ויתברכו בו כל גויים יאשרוהו".
תפילה שמלכות שלמה ושמו יתגדלו ויכונו לעולם, וכולם יתברכו בו כשיהיה אדם אומר לבנו:
תהיה חכם ועשיר כשלמה.
הבקשות בתפילה: 1. שפע כלכלי. 2. מלכות שלמה תיכון לעולם. 3. יתברכו בו כל ישראל.
י"ח. "ברוך ה' אלוהים אלוהי ישראל עושה נפלאות לבדו".
י"ט. "וברוך שם כבודו לעולם וימלא כבודו את כל הארץ אמן ואמן".
אב"ע: הגויים יברכו ויאמרו ברוך ה' אלוקי ישראל העושה נפלאות לישראל.
רש"י: דוד הוא המברך את ה' שעשה נפלאות על ידי שלמה בנו.
כ'. "כלו תפילות דוד בן ישי"
הרעיון המרכזי הינו הזיקה המוחלטת בין תפקידו – משפט צדק ודאגה לעניים, לבין שלטונו. מלך צדק
אשר יפעל כהלכה בתחומים המוטלים עליו, הרי שיזכה מלבד אהבה מצד העם אשר יתפללו להצלחתו
ולהארכת שלטונו, אלא אף לשגשוג כלכלי, שלום, הכרה והערכה מבית ומחוץ מהעמים הקרובים
והרחוקים, וזו המעלה השלמה של המלוכה. זו התפילה שנשא דוד או אחד מהמשוררים על שלמה
או על מלך המשיח (רש"י) (אב"ע). סיום ספר שני בתהילים.
אמצעים אומנותיים:
תקבולת. מטאפורה.
"לשלמה / אלוקים משפטיך למלך תן "יפרח בימיו צדיק ורוב שלום עד בלי ירח" (ז)
וצדקתך לבן מלך" (א)
"ידין עמך בצדק
וענייך במשפט" (ב)
לשון נופל על לשון. האנשה.
"ולפני ירח דור דורים" (ה) "ישאו הרים שלום" (ג)
כפל מילים. דימוי.
"יחוס על דל ואביון" (י"ג) "ירד כמטר על גז כרביבים זרזיף ארץ" (ו)
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
לעלוי נשמת רבקה חיה בת מרסל מסודי
השווה והשונה במזמורים ע"ד, ע"ט ע"ד...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על מזמורי תהלים