שאלות ותשובות עם הרב יעקב לבנון על דרך לימוד הנחלות
ש. פרק זה המתאר את מקומות הכיבוש והלאה – יבש, איך אפשר להסבירו?
ת. תראה איך אני עושה לך מזה סיפור מרתק.
אתה מספר על אפרים ומנשה שאעפ"י שהיא [הוא] בכור קול [קיבל] שני!
איך השליחים של מנשה באים אל המקום? איפה העמק שלנו? הנה עמק המכמתת!!
הוא שלנו, ואז אני מצייר איך השלישייה הזאת באה לשטח ק"נ תיאור תורן [תוכן] של ארץ ישראל חי סיפור מהארץ כי יהיה אח"כ בפרק י"ח מסתבר שהם תיאמו על הגבולות ואח"כ יהושע גוער בהם למה אתם לא יוצאים לשטח.
איך הטילו בקלפי תסביר לי באופן מדויק מה היה כתוב בפתקים? זה מה שסיכמנו שהיה, מחוזות בני שבט יהודה רצו לדעת היכן הגבול וסימנו ע"י חצבים (פרחים) אפי' הזדרזו וסימנו בכל מקום, (חוזר לשבט מנשה) תתאר איך מסתובבים חבלי ארצנו?? היכן עמק המכמתת?? הנה!! שים פה חצב... אני עושה סיפור עם המילים, הנה הגבול שלנו פוגע בגבול שלך והיכן תוצאות הגבול שלי - הפכתי את זה לשפה מודרנית מדוברת, עברית פשוטה - איזה נחל נפלא נחל קנה, בני אפרים אומרים אתם צודקים!!
השבטים באו עם מפות, תפוס מפה ביד ותסתכל בשיעור כאילו אתה מסתובב בשטח ואת כל אהבת רגבי האדמה תכניס פה!! בין שתאמר שהקלפי היה לפני כן או אח"כ אני כרגע תוקף...(חסר המשך)
לכו לפי המלבי"ם שאומר שכל המפה הייתה ידוע לי"א (?) כבר!!! אבל לא הייתה לזה חלות.
שמחה של השבט זה דבר כללי, אבל תיאור חי בשטח של התיישבות עם הנשים והילדים
מנשה – איזו עיר של כנענים גדולה תיאור איך הם באים ומפחדים מעיר גדולה מבוצרת מלאה חיילים... פחד, (ותן קול מהצד:" מהם מפחדים??" תלכו ותתייעצו עם יהושע קחו את החיילים...)
ואז נכנסת משלחת של בני מנשה לפחות נשים עליהם מס, נכנסים לעיר תאספו את כל ראשי העיר מיד!!
(וכל הזמן אתה משדר מהצד:"למה הם לא כבשו את ארצנו הקדושה?? למה הם מסתפקים במס??" ביקורת נוקבת כמו שמובא אח"כ שיהושע גוער בהם "כי לא הורישו...")
התיאור של גיא בן הינום הם מכירים את זה שער יפו משם ימינה ושמאלה כ"ז גבול בנימין, אתם רוצים שנלך ביחד, אולי נצליח ביחד, הפכת את זה לחי ואם עולים מעין - רוגל לשער האשפות וישר לכותל המערבי, ופה רוממה, ת"ת מורשה למי שייך, ליהודה ואם היה בא מישהו מבנימין,יהודה אומרים להם זה שלנו.
אני עושה כמו בצבא אתה נותן לו ביד רובה, יורה שלושה כדורים ועוד שלושה עד שיקלע. החייל כבר לא מפחד מהרובה ולא מהירי, כך אותו דבר עם הפרקים האלו הקשים.
ואח"כ הסיכום –
כתף ההר איזה עיר גדולה, בני בנימין נכנסים מביאים ס"ת וביהכנ"ס הנשים נכנסות, בונים בתים עושים כבישים, וכך יש ערים לבני בנימין!! "ואלו ערים ליריחו...", אני לוקח את בהשמות ומכניס לתוכם את האוכלוסייה החיה שם, תשתמש בשמות איך שאנשים נפגשים "מאיפה אתה – אני מבית אל ואני מבית הערבה..." והם גרים במקום הזה... (חסר המשך)
בנימין..."הגבולות שלנו... במהרה יבנה בית המקדש..." (להכניס את הכיוון של השאיפה הזו לבנין ביהמ"ק!!) ופתאום נתקלים בגורן ארוונה היבוסי, מי זה ?! מאיזה עם הם? (אלו הם עובדות חיות ככה יוצא לי מהפסוקים...)
אבל אי אפשר לרשת אותם, בגלל השבועה!! אוּף!! מה אפשר לעשות?! מתי יגיע היום וכבר נוכל להעביר אותם מפה בידיים. התיישבו לנו מול הפרצוף באזור המזבח ואלו הפלשתים הקימו שני פסלים וכל בוקר...(חסר המשך)
תיתן כמה סיפורים על הקשר שהיה ביניהם מבחינה חקלאית. מאיפה התאנים הנפלאים הללו, מה אתה לא יודע?! הבאתי את זה מבית סמריים!! מה אתה אומר, איזה יופי נפלא מאד מחר אני הולך לשם...
מספר להם על נחל קישון איך הוא זורם... הייתי מביא אותם בציור אל הכרמל ומצייר את כל העמק הנה נחל קישון למטה הנה הוא זורם לים. ויכוח (ויראה) נעים באהבה עם (בין') זבולון ויששכר!! הנה פה נבנה נמל ונביא אוניות ונמכור לכל העולם ונראה להם את פירות א"י מה זה, הייתי עושה מזבולון משהו מיוחד!! אתה מסתכל על עמק יזרעאל יש לך חשק לנשק את האדמה שם!! אתה מרגיל אותם לשמות שקיימים על (עד) המים (המם) [הים'] !! זו לא היסטוריה יבשה, יהושע זה לא היסטוריה אלא זה אני! הנה אנחנו עולים לרמות ומקצה הגבעה נראה את בית-אל ואת עפרה!!
זו ארצנו ואנחנו חיים את הארץ בכיתה!!
יכול להיות שצריך לכתוב על פתקים את שמות המקומות ושהם ישימו על מפת התבליט לפי מה שהם מתאימים, יש בזה הפעלה והמחשה אבל זה אמיתי.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.