דברים פרק ד הקדמה לפרשת ואתחנן: פרק א'-ג': דיבר משה על דברים שהיו בעבר. מזכיר את הרעה שגרמו לעצמם להסתובב...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק יב פתיחה (א') – כותרת לפרק: קיום המצוות – מקומן וזמנן. מקום קיומן – בארץ – "בארץ אשר נתן...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק יד חלוקת הפרק: אסור גדידה וקרחה (מנהגים אסורים) - א' - ב'. אסור אכילת בעלי חיים טמאים...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק טז פרשת המועדים ומינויי השופטים חלוקת הפרק: פסח – א' – ח' חג השבועות – ט' – י"ב חג...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק יז חלוקת הפרק אסור הקרבת בעל מום – א דין עובד עבודה זרה – ב – ז דין "כי יפלא (יתעלם) ממך...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים כ – דיני מלחמה קיימת הבחנה בין שני סוגי מלחמה: מלחמת רשות ומלחמת מצווה (חובה) רמב"ם...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה | |
---|---|---|---|---|---|
שיעור |
דברים פרק דדברים פרק ד הקדמה לפרשת ואתחנן: פרק א'-ג': דיבר... |
הרב שמעון לוי |
|
||
שיעור |
דברים פרק יבדברים פרק יב פתיחה (א') – כותרת לפרק: קיום... |
הרב שמעון לוי |
|
||
שיעור |
דברים פרק ידדברים פרק יד חלוקת הפרק: אסור גדידה וקרחה... |
הרב שמעון לוי |
|
||
שיעור |
דברים פרק טזדברים פרק טז פרשת המועדים ומינויי... |
הרב שמעון לוי |
|
||
שיעור |
דברים פרק יזדברים פרק יז חלוקת הפרק אסור הקרבת בעל מום... |
הרב שמעון לוי |
|
||
שיעור |
דברים פרק כדברים כ – דיני מלחמה קיימת הבחנה בין שני... |
הרב שמעון לוי |
|
מלאו את פרטיכם ובזכותכם נזכה להעשיר את תכני המורים שבאתר
התכנים שיוצעו יבחנו, ובמידה וימצאו מתאימים יפורסמו באתר
מלא כאן פרטיך, ונשלח לך חידה שבועית, תכנים על פרשת השבוע, כיצד לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
חלוקת הפרק:
א'. "שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוהיך כי בחודש האביב הוציאך ה' אלוהיך ממצרים
לילה"
ב'. "וזבחת פסח לה' אלוהיך צאן ובקר במקום אשר יבחר ה' לשכן שמו שם"
ג'. "לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני כי בחפזון יצאת מארץ מצרים
למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך"
ד'. "ולא יראה לך שאור בכל גבולך שבעת ימים ולא ילין מן הבשר אשר תזבח בערב ביום הראשון
לבוקר"
ה'. "לא תוכל לזבוח את הפסח באחד שערך אשר ה' אלוהיך נותן לך"
ו'. "כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיך לשכן שמו שם תזבח את הפסח בערב כבוא השמש
מועד צאתך ממצרים"
ז'. "ובשלת ואכלת במקום אשר יבחר ה' אלוהיך בו ופנית בבקר והלכת לאוהלך"
ח'. "ששת ימים תאכל מצות וביום השביעי עצרת לה' אלוהיך לא תעשה מלאכה"
מועד החג ומצוות עיבור השנה. (רש"י, א')
הציווי "שמור את חודש האביב", אינו רק ציון סתמי של מועד החג, אלא מצווה לדאוג שתמיד יחול חג הפסח בחודש ניסן במועד של האביב, הוא זמן בישול התבואה. כיוון שכל השנה יש פיגור של 11 יום בין חודש ניסן (הנמנה לפי מחזור הלבנה), ובין מועד האביב (הנמנה לפי מחזור החמה), לכן יש לעבר כל שנתיים, שלוש שנים ולהוסיף חודש שלפניו, כדי שפסח יצא באביב ויוכלו להביא את קורבן העומר, כשהתבואה כבר מלאה.
הנימוק לחג הפסח – מועד יציאת בני ישראל ממצרים. (רש"י, א')
חג הפסח הוא זכר ליציאת מצרים, שהיתה למעשה ביום, כפי שנאמר: "בעצם היום" ומה שכתוב אצלנו,
"הוציאך בלילה" אינה הכוונה ליציאה, אלא למתן רשות. יציאה שניתנה על ידי פקודה בלילה.
מצוות קורבן הפסח.
הכיצד? מפרש רש"י: צאן – כבש או עז לקורבן הפסח. ובקר – לא לקורבן הפסח, אלא לתוספת.
כשיש הרבה מסובים בחבורה, מוסיפים קורבן חגיגה, מן הבקר, כדי שיוכלו כולם לשבוע מן הקורבן.
זכר תמים בן שנה. (שמות י"ב, ה')
"בערב בבוא השמש מועד צאתך מארץ מצרים" לדעת רש"י: מדובר בשלושה זמנים חלוקים
(ולא בזמן אחד), המתייחסים לשלוש פעולות שונות:
א'. בערב החג כולו משש שעות ומעלה כשהשמש נוטה לערוב (וזהו מחצית היום), זובחים את קורבן
הפסח במקדש.
ב'. כבוא השמש, דהיינו לאחר שקיעת החמה אוכלים את הקורבן בחבורה.
ג'. מועד צאתך עם עלות השחר, הנותר מן הפסח אסור באכילה ויש לשרפו (לאחר צאת החג) והמותיר
מן הבשר, עובר על איסור לא תעשה של "בל תלין" (ד').
נא (צלוי למחצה) או מבושל במים. מה שכתוב כאן, "ובשלת ואכלת" (ז') מסביר רש"י, שהכוונה
לצלייה, שגם הוא קרוי בישול. את קורבן הפסח יש לאכול בחבורה ואין להוציאו חוץ לחבורה ואין
לשבור את עצמות הקורבן, משום בזיון, אלא יש לשורפם יחד עם הנותר (שמות י"ב).
יהודי שלא נימול או נטמא ונתנה לו הזדמנות שניה לאכול בפסח שני י"ד אייר – במדבר ט'.
מצוות אכילת מצה – רש"י פסוק ח', מציין סתירה במספר הימים החייבים באכילה מצה. בפרקנו (ח'),
כתוב: "ששת ימים תאכל מצות", ובפסוק ח' כתוב: "שבעת ימים תאכל מצות", מכאן למד רש"י שתי הלכות חשובות המבדילות בין היום הראשון לשאר ימי החג.
ימי החג, מותר לאכול מצות מקמח של התבואה החדשה שגדלה עד לט"ז בניסן. "שבעת מן הישן וששה
מן החדש", אסור באכילת התבואה החדשה לפני ט"ז בניסן, מועד הנפת העומר.
חמץ. רש"י למד זאת על פי אחת מי"ג מידות שבהם נלמדת התורה "כל דבר שהיה בכלל ויצא מן
הכלל ללמד לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא". "ששת ימים תאכל מצות
וביום השביעי עצרת לה' אלוהיך, לא תעשה כל מלאכה", היום השביעי היה כלול בכלל של כל
הימים ופוטרת אותו מאכילת מצה. מכאן שכוונת התורה ללמד על כל שאר הימים,שפטורים מחובת
אכילת מצה מלבד היום הראשון, שנתנה בו אזהרה מפורשת ומיוחדת, שמות י"ב: "בערב תאכלו מצות".
איסור חמץ כולל איסורים. - 1. בל יראה - פסוק ד'
איסור מלאכה – ביום הראשון של חג הפסח, אסור במלאכה (שמות י"ב) והיום האחרון אסור (ח') ואילו
הימים שבניהם, נקראים חול המועד ומותרים במלאכה (בהגבלה).
"עצרת לה'" – מסביר רש"י בשני דרכים: 1. לעצור, להפסיק ממלאכה.
וכן בשופטים י"ג, "נעצרה נא אותך ונעשה לפניך גדי עזים"
פסח מצרים ופסח דורות – הפרשה שלנו עוסקת בפסח לדורות. בשמות י"ב, מזכירה התורה גם את
מצוות פסח במצרים.
פסח מצרים: 1. נמשך יום אחד.
כל הפרטים האלה, אינם נוהגים בפסח לדורות.
ט'. "שבעה שבועות תספור לך מהחל חרמש בקמה תחל לספור שבעה שבועות"
י'. "ועשית חג שבועות לה' אלוהיך מסת נדבת ידך אשר תתן כאשר יברכך ה' אלוהיך"
י"א."ושמחת לפני ה' אלוהיך אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך והלוי אשר בשעריך והגר והיתום
והאלמנה אשר בקרבך במקום אשר יבחר ה' אלוהיך לשכן שמו שם"
י"ב."וזכרת כי עבד היית במצרים ושמרת ועשית אל החוקים האלה"
תקופת החג ומועדו – החג החל ביום ו' בסיוון, שבעה שבועות מ-ט"ז בניסן, שהוא יום קצירת העומר
(שאז מתחילים לקצור את התבואה החדשה), שנאמר: "מהחל חרמש בקמה" ולכן קרוי חג השבועות.
כמוכן סיימו בדרך כלל, בתקופה זו את קציר החיטים והביאו בשבועות, מנחה מקציר חיטים שנקראת,
"ביכורי קציר חיטים", או "מנחה חדשה" (היא מנחת שתי הלחם) ולכן קרוי החג גם, חג הקציר וביום הביכורים.
ספירת העומר – חג שבועות חג מתן תורה – התורה מצווה לספור שבעה שבועות החל:
"ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה" (ויקרא כ"ג), הכוונה להתחיל ולספור את העומר ממחרת חג הפסח, יו"ט ראשון של פסח (שבת = חג שבו שובתים ממלאכה), דהיינו מ-ט"ז בניסן, שבו מקריבים קורבן העומר להתיר את התבואה החדשה, עד לחג השבועות החל ביום החמישים.
מטרת הספירה לפי חז"ל, להכין את העם לקראת מתן תורה, שחל בחג השבועות (בט"ז בניסן – תחילת הספירה, הביאו מנחת העומר, משעורה החדשה. ואילו מהחת שבועות מן החיטה).
שמחת הנזקקים והעניים – רגל מהווה אחת ההזדמנויות שבו אפשר וצריך לשתף את העני, בשמחת החג.
רש"י, י"א: מבחין כאן בהקבלה יפה – אם אתה משמח את ארבעת הנזקקים שלי: גר, לוי, יתום ואלמנה –
אף אני משמח את הארבעה שלך: בנך, בתך, עבדך ואמתך – כך תהיה השמחה קיימת בכל שכבות העם.
הבאת ביכורים – עונת הביכורים שכל אדם מביא משדהו ומכרמו לבית ה', מתחילה בחג השבועות, שנאמר: (שמות כ"ג) "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוהיך". עונת הבאת הביכורים נמשכת עד חג הסוכות ובדיעבד עד חג חנוכה. הפירות ניתנים לכוהן, האוכל אותם בטהרה (במדבר י"ח), בעת הבאת הביכורים נאמר הקטע בדברים כ"ו, א' – י"א הנקרא: "וידוי ביכורים". במשנה נקרא חג השבועות בשם – עצרת.
י"ג. "חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים באספך מגרנך ומיקבך"
י"ד. "ושמחת בחגך אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך והלוי והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך"
ט"ו. "שבעת ימים תחוג לה' אלוהיך במקום אשר יבחר ה' כי יברכך ה' אלוהיך בכל תבואתך ובכל
מעשה ידיך והיית אך שמח"
ט"ז. "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוהיך במקום אשר יבחר בחג המצות ובחג
הסוכות ולא יראה את פני ה' ריקם"
י"ז. "איש כמתנת ידו כברכת ה' אלוהיך אשר נתן לך"
תקופת החג ומועדו – "חמישה עשר לחודש השביעי הוא חודש תשרי" (שמות ל"ד, ויקרא כ"ג), חל בתקופת האסיף שאז אוספים את הפירות לבית או למחסנים מן השדה ולכן החג נקרא בתורה חג האסיף.
בפי חז"ל במשנה, מכונה הרגל בשם סתמי – חג.
מצוות החג – מצוות ארבעת המינים ומצוות ישיבה בסוכה, הנמשכת שבעה ימים (ויקרא כ"ג), יש דגש מיוחד לשמוח בחג הזה: "ושמחת בחגך והיית אך שמח" (חוזר שלוש פעמים) ומשום כך קרוי החג בתפילה, "חג הסוכות זמן שמחתנו", כמו כן מצווה לשתף בשמחת החג את הלוי והגר , היתום והאלמנה.
אסור מלאכה ביום הראשון בלבד (ויקרא כ"ג), שאר ששת הימים מותרים במלאכה (חלקית) ונקראים חול המועד.
חג שמיני עצרת – סמוך לחג סוכות, ביום השמיני חל "שמיני עצרת", שיש בו מעמד עצמאי ואינו קשור
לחג הסוכות ונקרא "עצרת", על עפ"י נאמר עליו בתורה, "וביום השמיני מקרא קודש... היא עצרת"
(ויקרא כ"ג), כיוון שחל ביום השמיני, מיד לאחר סוכות קראוהו חז"ל "שמיני עצרת", יום זה הוא יום טוב ואסור במלאכה, חג זה קרוי גם בשם, "שמחת תורה".
מצוות המשותפות לשלוש רגלים.
המקדש, למקום הנבחר.
א'. שלמי חגיגה – "שלוש רגלים תחוג לי בשנה..." (שמות י"ב, שמות כ"ג)
ב'. שלמי שמחה – "ושמחת לפני ה'" (דברים ט"ז)
ג'. עולת ראיה – "ולא יראה פני ה' ריקם" (דברים ט"ז, ט"ז)
מה מחדשת התורה בפרשת הרגלים בפרקנו? (הנושא נזכר בשמות י"ב, כ"ג, ל"ד וויקרא כ"ג)
מגמת התורה בפרקנו, להדגיש את עניין העליה לרגל והשמחה במקום, אשר יבחר ה'. לכן לא נזכר זמני החגים, פרטי המצוות וענייני הקורבנות. כן לא נזכרו החגים: רוה"ש ויוה"כ, שאינם קשורים לעליה לרגל, לעומת זאת בפרקנו יש ציון של תאריך החג, על פי תקופות השנה המדגישות את הצורך, להודות לה' על מתנות הטבע, באמצעות קורבנות ושאר מצוות החג (ספורנו, ט"ו, י"ט) ולכן לא הזכיר, באיזה חודש ובכמה בחודש, אלא האביב, השבועות והאסיף.
רמב"ן, ח': ולא הזכיר ביום הראשון אסור מלאכה ולא בשבועות ובסוכות ולא הזכיר מצוות לולב ביום הזכרון ובעשור לחודש, כי בא עתה רק להזכיר הראיה והשמחה בשלוש רגלים, לשמוח ולהודות על הטוב אשר גמלנו (לכן גם לא פרט כאן את קורבנות החג), המאפיין את ספר דברים, היא הדגשת המקום אשר יבחר ה' לעם הנכנס לארץ.
משמעות הביטוי "והיית אך שמח" – 1. רש"י: הבטחה – ברכה. 2. אב"ע: א'. ברכה. ב'. מצווה.
פירוש המילה "אך" – 1. ספורנו: רק שמח, ללא עצב. 2. רש"י: לרבות יו"ט אחרון לשמחה.
הקשר בין פרשת המועדים לפרשת הבכור שלפניה (ע"פ פסוק א')
התורה מונה מתוות הקשורות "למקום אשר יבחר ה'", לכן אחרי המעשר השני מזכירה התורה, שגם את הבכור יש להביא לשם ואח"כ מזכירה עניין החגים, שחייבים לקיים במקום אשר "יבחר ה'".
י"ח. "שופטים ושוטרים תתן בכל שעריך אשר ה' אלוהיך נותן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט
צדק"
א'. למנות שופטים בכל עיר – ועיר שנאמר "תתן לך בכל שעריך" (שערך – עירך), כיוון שבד"כ
ישבו השופטים ברחבה של שער העיר. (בדברים ט"ז, י"ז שעריך = פתחיך)
ב'. למנות שופטים לכל שבט – ושבט שנאמר: "לשבטך" (לפי רש"י, יש לחבר את המילה לשבטיך
למשפט "אשר ה' אלוהיך נותן לך – לשבטך")
ג'. למנות שופטים מומחים – וצדיקים לשפוט בצדק , "ושפטו את העם משפט צדק" (י"ח)
ד'. למנות שוטרים – שיוציאו לפועל את מה שהשופטים פסקו, שנאמר: "ושוטרים תתן לך" (י"ח)
י"ט. "לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח שוחד כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי
צדיקים"
"לא תכיר פנים" כלומר, לא תיצור העדפה לפני – פנים.
יעוור עיני חכמים". עיוור – עיוורון רוחני, עיוורון בשיקול הדעת. "ויסלף דברי צדיקים",
דברי צדיקים – דברי צדק. דברים צודקים (אין התואר צדיק מכוון לשופט או לבעל הדין).
כ'. "צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך"
ושוטרים תתן לך" (י"ח) ולא לבעלי הדין, "צדק צדק תרדוף". ע"י מינויי דיינים, יהיה צד בארץ
ואז לא יגלו ישראל מארצם, אלא ישבו בשלום על אדמתם.
מקורות נוספים בתורה העוסקים בענייני משפט:
אסור מנהגי הגויים – אשרה ומצבה. (כ"א – כ"ב)
כ"א. "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלוהיך אשר תעשה לך"
כ"ב. "ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוהיך"
רש"י: מבחין בפסוק בשתי מצוות שונות:
שכוונותיו לשמים.
רמב"ן: זהו משפט נסמך וכולל אסור אחד, אסור לנטוע אילן מכל סוג, ליד המקדש או המזבח, כיוון
שכך נהגו עובדי ע"ז, במקדשים שלהם.
"ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה'" (כ"ב)
רש"י: אסור להקריב על מצבה, מפני מנהג הכנענים. בימי האבות היתה אהובה ועתה נאסרה.
רמב"ן: אסור הצבת מצבה על פתח בית ה', כדרך עובדי ע"ז.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
לעלוי נשמת רבקה חיה בת מרסל מסודי
דברים פרק ד הקדמה לפרשת ואתחנן: פרק א'-ג': דיבר משה על דברים שהיו בעבר. מזכיר את הרעה שגרמו לעצמם להסתובב...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים כ – דיני מלחמה קיימת הבחנה בין שני סוגי מלחמה: מלחמת רשות ומלחמת מצווה (חובה) רמב"ם...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק יז חלוקת הפרק אסור הקרבת בעל מום – א דין עובד עבודה זרה – ב – ז דין "כי יפלא (יתעלם) ממך...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים
דברים פרק יד חלוקת הפרק: אסור גדידה וקרחה (מנהגים אסורים) - א' - ב'. אסור אכילת בעלי חיים טמאים...
מתוך סדרת השיעורים:
סיכומים על חומש דברים