שאלות א א-ט
- "ויקרא אל משה" מדוע ה' היה צריך לקרוא אל משה שיבוא אל אוהל מועד? מדוע משה לא נכנס מעצמו, הרי הוא מדבר אל ה' פנים אל פנים?_____ מפני שספר ויקרא הוא ההמשך הישיר של סוף ספר שמות: "ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן". ולכן משה לא יכל להכנס, עד שה' יקרא לו. (רשב"ם, חזקוני).
למדנו מזה, על יראת האלוקים של משה, שאמר לעצמו, שכמו שבהר סיני, שקדושתו הייתה זמנית, היה אסור לו לעלות אל ההר, עד שה' יקרא לו – על אחת כמה וכמה, שבמשכן, שקדושתו קדושת עולם, משה לא נכנס עד שה' יקרא לו. (חזקוני)
- "ויקרא", מדוע ה"אלף" קטנה?______ "לפי שמשה היה גדול ועניו, ורצה לכתוב "ויקר" לשון מקרה, כאילו לא דיבר עמו הקב"ה אלא בחלום, והקב"ה אמר לו: תכתוב "ויקרא", משה לא רצה לכותבה בפירוש, מחמת ענוותנותו, אמר אכתבנה קטנה יותר משאר "אלף" שבתורה". (מהר"ם).
- כשמשה היה מדבר עם ה', להיכן הוא נכנס בתוך המשכן? ________ לקודש הקודשים. (רמב"ן).
- "אדם כי יקריב מכם קורבן לה', מן הבהמה, מן הבקר ומן הצאן…". מהם שלוש המשפחות של הבהמות שמהם בלבד מביאים את כל הקורבנות?______ משפחת הפרות, משפחת הכבשים, משפחת העיזים.
- איזו משפחה נוספת, ממשפחת העופות, שרק ממנה מביאים קורבנות? _____ משפחת היונים.
** רק מחיות אלו מביאים קורבן מן החי. בנוסף, יש קורבנות מן הצומח, קורבן מנחה. **
קורבן עולה
- מדוע קורבן עולה, נקרא קורבן עולה?_____ כי הוא עולה כולו לה'. כולו מוקטר על גבי המזבח.
- על מה מביאים קורבן עולה? ______ א. אדם שרוצה להביא נדר או נדבה. ב. אדם שעבר על מצות עשה {ג. אדם שעבר על "לאו הניתק לעשה", כגון, לא תגזול, השב תשיב את הגזילה[1].} (רש"י). ד. אדם שהיו לו הרהורים, ומחשבות לעשות עבירות (רמב"ן).
- כמה סוגי "קורבן עולה" יש בפרק?____ שלושה. עולת בקר, עולת צאן. [ועולת עוף, שעליה נלמד בשבוע הבא].
- אם אדם מביא קורבן עולת בקר, מאיזה חיה הוא מביא אותו?____ "זכר", דהיינו – פר.
שלבי הקרבת קורבן עולה[2]
- לפניך השלבים השונים של קורבן עולה. א. הסבר כל שלב במילים שלך ? ב. מאלו מילים בפסוקים הוא נלמד ?
- הבאה – בעל הקורבן מביא את הקורבן אל תוך המשכן. "אל פתח אוהל מועד יקריב אותו" [פסוק ג']
- בדיקה – הכהן בודק שהקורבן שלם בלא מום[3]. "זכר תמים יקריבנו" [פסוק ג'].
- סמיכה – בעל הקורבן סומך את ידיו בחזקה על ראש הפר ומתוודה על חטאיו. "וסמך ידו על ראש העולה ונרצה לו לכפר עליו". [פסוק ד'] זהו השלב החשוב מצד "בעל הקורבן".
- שחיטה – בעל הקורבן או הכהן שוחט את השור (חותך את הקנה והוושת). "ושחט את בן הבקר" [פסוק ה']
- קבלת הדם – הכהן מקבל את דם במזרק. "והקריבו בני אהרון הכהנים את הדם" (ע"פ רש"י). [פס' ה']
- הולכת הדם – הכהן מוליך את הדם אל המזבח. "והקריבו בני אהרון הכהנים את הדם" (ע"פ רש"י). [פס' ה'].
- זריקת הדם – הכהן זורק את הדם על המזבח. [בכל קורבן לפי מה שה' ציוה]. בקורבן עולה, זורק על המזבח סביב, דהיינו, בשתי פינות, (שתיים שהן ארבע). "וזרקו את הדם על המזבח סביב". [פס' ה']
- הפשטה – הכהן מפשיט את עור העולה. [בקורבן עולה הכהן מקבל העור לעצמו]. "והפשיט את העולה" [פס' ו']
- ניתוח - הכהן חותך את העולה לכמה חלקים. "וניתח אותה לנתחיה" [פס' ו'].
- רחיצה – הכהן רוחץ את חלקי הקורבן, [בגלל שהוא מוקרב על "שולחנו של מלך", ולא מכובד להקריב דבר מלוכלך. (חזקוני)]. "וקרבו וכרעיו ירחץ במים" [פס' ט' – הפסוק הזה מובא בסוף אבל כאן מקומו הכרונולוגי].
- נתינת אש וסידור עצים – הכהן מלבה את האש ומוסיף עצים למזבח. "ונתנו בני אהרון הכהן אש על המזבח וערכו עצים על האש". [פס' ז'].
- { העלאת האברים – הולכת האברים והנחתם על כבש המזבח. ילמד בפסוק יג' "והקריב הכהן את הכל" (ע"פ חזקוני) }
- עריכה האברים – סידור האברים על גבי המזבח. "וערכו בני אהרון הכהנים את הנתחים את הראש ואת הפדר על העצים אשר על האש אשר על המזבח". [פס' ח'].
- הקטרה – הקורבן נשרף על גבי המזבח. "והקטיר הכהן את הכל המזבחה" [פס' ט'].
- מהם ארבעת הפעולות הכי חשובות שהכהנים עושים בקורבן? ______ שחיטה, קבלת הדם, הולכת הדם וזריקת הדם.
- אם האדם והכהן יעשו את כל השלבים, כפי שציוה ה', לְמה הקורבן יגרום? (פס' ט')?_____ הקורבן יגרום לנחת-רוח לה'. "אישה ריח ניחוח לה' – נחת רוח לפני, שאמרתי, ונעשה רצוני" (רש"י).
- מאלו עופות מביאים את "עולת העוף"?_____ תורים או בני יונה.
- לפניך השלבים השונים של קורבן עולת העוף. א. הסבר כל שלב במילים שלך. [צריך להשתדל ולזכור גם את הסדר של השלבים (לא חובה!!)].
- העלאה למזבח – הכהן מעלה את העוף על המזבח.
- מליקה – הכהן מולק את ראש העוף מהעורף.
- מיצוי הדם – הכהן ממצה [סוחט] את דם העוף על דופן המזבח .
- הקטרת הראש – הכהן זורק על אש המזבח את ראש העוף. [אחרי שהוא מולח את הראש]
- הסרת המוראה – הכהן מוציא מבטן העוף את המוראה [=הקיבה] ומשליך אותה ליד המזבח.
** מדוע לא מקטרים את המוראה?____ מכיון שעופות אוכלים מן "הגזל", הקב"ה לא רוצה שהקיבה שלהם תוקטר על המזבח. [רש"י] **
- שיסוע – הכהן חותך את גוף העוף בשתי ידיו בלי להפריד.
- מליחה – הכהן מולח את גוף העוף
- הקטרת הגוף – הכהן מקטיר את גוף העוף.
- מדוע בעולת העוף אין "הפשטה", הרי כשהנוצות נשרפות יש ריח לא נעים?____ כי הקב"ה לא רצה שהעני יתבייש בקורבן שלו, ולכן הוא מסכים שיהיה כביכול "ריח לא נעים" במקדש, אבל שהעני לא יתבייש. [רש"י]
שאלות ב א-יג
- מהו ההבדל המהותי בין הקורבנות שבפרק א' לקורבנות שבפרק ב'?_____ הקורבנות שבפרק א' הם מן החי, ובפ' ב' הם מן הצומח.
- מה פרוש המילה מנחה?____ דורון, מתנה.
- על מה מביאים קורבן מנחה?____ נדר או נדבה.
- למדנו שיש קורבנות מנחה של יחיד. (ובזה עוסק תחילת פרק ב'), ויש קורבנות מנחה של ציבור (כגון מנחת העומר, שתי הלחם וכו').
- מדוע כתבה התורה "ונפש כי תקריב קורבן מנחה", ולא "אדם כי יקריב", כמו בפרק א'?_____ "לא נאמר נפש בכל קורבנות נדבה אלא במנחה, מי דרכו להתנדב מנחה, עני, אמר הקב"ה: מעלה אני עליו כאילו הקריב את נפשו" [רש"י].
- בתחילת הפרק ישנם 5 סוגים של קורבנות מנחה של יחיד מהם?____ 1. מנחת סולת. 2. מנחת מאפה תנור- חלות מצות 3. מנחת מאפה תנור – רקיקי מצות 4. מנחת מחבת 5. מנחת מרחשת.
- באר בקצרה כל מנחה. 1. מנחת סולת- בצק מעורבב בשמן, שנאפה לאחר קמיצה.
2. מאפה תנור חלות מצות בלולות בשמן – לאחר הבלילה בשמן אופים בתנור ולאחר מכן פותתים [=מפוררים] וקומצים מוליכים למזבח, מולחים במלח ומקטירים.
3. מאפה תנור רקיקי מצות משוחים בשמן – בוללים במים ומעט שמן, ואופים כרקיקים דקים ולאחר האפיה מושחים אותם בשמן, פותתים קומצים ומקטירים.
4. מנחת מחבת – לאחר הבלילה מטגנים במחבת במעט בשמן, ונוצר בצק קשה ופריך.
5. מנחת מרחשת – כמו מנחת מחבת אלא שהטיגון הוא בשמן עמוק ונוצר בצק רך.
- מהו ההבדל בין מנחת סולת לארבעת המנחות האחרות?____ שמנחת סולת נקמצת לפני האפיה בעודה בצק. וכל המנחות האחרות נקמצות לאחר האפיה\הטיגון.
- מהם המרכיבים של קורבן מנחה?_____ סולת= קמח לבן נקי ומשובח. שמן זית. לבונה=צמח בעל ריח טוב מאוד (מים פושרים, [חוץ ממנחת סולת], לא כתוב במפורש בתורה).
- מהם הפעולות הכי חשובות בקורבן מנחה?_____ הקמיצה, והקטרת הקמיצה.
- הדגם לאבא או אמא כיצד התבצעה פעולת הקמיצה.
- הקמיצה הייתה פעולה קלה?____ לא. היא הייתה אחת הפעולות הכי קשות שבמקדש. (אסור שיהיה יותר, ואסור שיהיה חסר, וצריך למחוק עם הזרת והאגודל. [חז"ל, רש"י, חזקוני]
- מה זה "אזכרתה", ומדוע היא נקראת כך?____ אזכרתה=הקומץ. הוא נקרא כך מפני שעל ידו נזכר בעל הקורבן לטובה ולנחת רוח. [רש"י].
** דיני קורבן מנחה נלמדים מתוך כלל הפסוקים {אבל בצורה לא מסודרת, אלא, מלוקטת מסך כל הפסוקים} ולכן נעבור על הדינים לפי איך שהם מוזכרים בסדר הפסוקים, ואח"כ אכתוב כיצד היה הסדר שלהם **
אלו דינים לומדים מפסוק א'?_____ נתינת סולת, יציקת שמן, נתינת לבונה.
אלו דינים לומדים מפסוק ב'?_____ הבאה, קמיצה, ליקוט לבונה, הקטרת הקמיצה.
אלו דינים לומדים מפסוק ג'?_____ אכילת השיריים ע"י הכהנים.
אלו דינים לומדים מפסוק ד'?_____ מנחת מאפה תנור.
אלו דינים לומדים מפסוק ה'?_____ מנחת מחבת.
אלו דינים לומדים מפסוק ו'?_____ פתיתה
אלו דינים לומדים מפסוק ז'?_____ מנחת מרחשת
אלו דינים לומדים מפסוק ח'?_____ הגשה אל המזבח.
אלו דינים לומדים מפסוק יא'?_____ האיסור לשים שאור ודבש בקורבן מנחה.
אלו דינים לומדים מפסוק יג''?_____ מליחת כל הקורבנות במלח.
אלו דינים לומדים מפסוק יד'-טז'?___ קורבן העומר.
- סדר הקרבת המנחה בפועל היה: [אין חובה לדעת בדיוק את הסדר] יציקה מקדימה של שמן, נתינת סולת, יציקת שמן, בלילה, נתינת לבונה, הבאה לכהן, הגשה למזבח, קמיצה (או, אפיה\טיגון, פתיתה, קמיצה), ליקוט לבונה, הולכה, מליחה, הקטרה, אכילת הכהנים.
- מדוע יש חיוב ש"על כל קורבנך תקריב מלח"?_____ "הכנסתיך בברית והשבעתיך, שלא תקריב תפל ולא יאכל, כי הוא דרך בזיון". (אב"ע)
שאלות ב יד - ג יא
- איזו דרגת קדושה יש לקורבן מנחה?____ קודש קודשים.
- מהם הלכות האכילה של קורבן מנחה לכהנים?___ המנחה נאכלת רק לזכרי כהונה, ורק בחצר המשכן, [ורק ליום ולילה אחד]
- איזה איסור נוסף לגבי קורבן מנחה קיים בפסוק יא'?__________ איסור להוסיף שאור (שמרים הגורמים להתפחה) ודבש.
- "קורבן ראשית תקריבו אותם לה'". באלו קורבנות כן מביאים שאור ודבש?_____ קורבן ראשית - שתי הלחם (שאור). ביכורים (דבש). ובכל זאת הם לא עולים על המזבח. "ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח.
מנחת העומר
- "ואם תקריב מנחת ביכורים לה'". איזו מנחה קרויה מנחת ביכורים?____ מנחת העומר.
- ממה מביאים את קורבן העומר? ________ א. עשרון שעורים ב. לוג שמן ג. קומץ לבונה.
- מתי מקריבים את קורבן העומר?____ למחרת הפסח. ט"ז בניסן.
- את מה מתיר העומר באכילה?_____ קורבן העומר מתיר את התבואה החדשה שצמחה השנה באכילה.
- למדנו את העקרון והחשיבות של ספר החינוך על קורבן העומר: "משרשי המצוה כדי שנתבונן מתוך המעשה החסד הגדול שעושה ה' ברוך הוא עם בריותיו לחדש להם שנה שנה תבואה למחיה, ולכן ראוי לנו שנקריב לו ברוך הוא ממנה למען נזכור חסדו וטובו הגדול טרם נהנה ממנה …"
קורבן מנחה – "מנחת סולת"
- מהו ההבדל המהותי בין הקורבנות שבפרק א' לקורבנות שבפרק ב'?_____ הקורבנות שבפרק א' הם מן החי, ובפרק ב' הם מן הצומח.
- מה פרוש המילה מנחה?____ דורון, מתנה.
- מדוע כתבה התורה "ונפש כי תקריב קורבן מנחה", ולא "אדם כי יקריב", כמו בפרק א'?_____ "לא נאמר נפש בכל קורבנות נדבה אלא במנחה, מי דרכו להתנדב מנחה? עני!! אמר הקב"ה: מעלה אני עליו כאילו הקריב את נפשו" [רש"י].
- מהם המרכיבים של קורבן מנחה?_____ סולת= קמח לבן נקי ומשובח. שמן זית. לבונה=צמח בעל ריח טוב מאוד (מים פושרים, [חוץ ממנחת סולת], לא כתוב במפורש בתורה).
- מהי הפעולה הכי חשובה בקורבן מנחה?_____ הקמיצה.
- הדגם לאחד ההורים כיצד התבצעה פעולת הקמיצה.
- הקמיצה הייתה פעולה קלה?____ לא. היא הייתה אחת הפעולות הכי קשות שבמקדש. (אסור שיהיה יותר, ואסור שיהיה חסר, וצריך למחוק עם הזרת והאגודל. [חז"ל, רש"י, חזקוני]
- מה זה "אזכרתה", ומדוע היא נקראת כך?____ אזכרתה=הקומץ. הוא נקרא כך מפני שעל ידו נזכר בעל הקורבן לטובה ולנחת רוח. [רש"י].
למדנו שיש קורבנות מנחה של יחיד. (ובזה עוסק תחילת פרק ב'), ויש קורבנות מנחה של ציבור (כגון מנחת העומר, שתי הלחם וכו').
- לפניך השלבים של קורבן "מנחת סולת". הסבר בקצרה מה עושים בכל שלב במילים שלך. [ניתן להעזר בחוברת ]
(שימו לב, בקורבן מנחה השלבים הם לא בדיוק על פי סדר הפסוקים)
- א. יציקה מקדימה של שמן – שמים מעט שמן בכלי. [על פי חז"ל, לא כתוב במפורש בתורה.
- ב. נתינת הסולת – שמים את כל הסולת בכלי. [פסוק א']
- ג. יציקת שמן – יוצקים על הסולת את השמן זית. [פסוק א']
- ד. בלילה – מערבבים את התערובת עד שנוצר בצק.
- ה. נתינת לבונה – שמים על המנחה את הלבונה. [פסוק א']
- ו. הבאה לכהן – מביא את המנחה לכהן [פסוק ב']
- ז. הגשה למזבח – הכהן מגיש את המנחה למזבח ונוגע בקרן הדרום מערבית של המזבח. [פסוק ח']
- ח. קמיצה – הכהן מכניס ידו לתוך הבלילה וקומץ [סוגר את שלוש האצבעות האמצעיות] [פסוק ב']
לאחר מכן נותנים את הקמיצה בכלי שרת.
- ט. ליקוט הלבונה – הכהן מלקט את כל הלבונה ושם אותה על הקמיצה. [פסוק ב']
- י. הולכה – הכהן מוליך את הקומץ למזבח.
- יא. מליחה – הכהן מולח את הקומץ כמו שצריך למלוח את כל הקורבנות [פסוק יג']
- יב. הקטרת הקומץ – הקומץ מושלך לתוך האש שעל המזבח. [פסוק ב']
- יג. אכילת הכהנים – הכהנים אוכלים את מה שנותר מן המנחה. [פסוק ג']
- איזו דרגת קדושה יש לקורבן מנחה?____ קודש קודשים.
- מהם הלכות האכילה של קורבן מנחה לכהנים?___ 1 המנחה נאכלת רק לזכרי כהונה, [2 ורק בחצר המשכן, 3 ורק ליום ולילה אחד].
קורבן מנחה - הסוגים השונים
- בתחילת הפרק ישנם 5 סוגים של קורבנות מנחה של יחיד מהם?____ 1. מנחת סולת. 2. מנחת מאפה תנור- חלות מצות 3. מנחת מאפה תנור – רקיקי מצות 4. מנחת מחבת 5. מנחת מרחשת.
- באר בקצרה כל מנחה. 1. מנחת סולת- בצק מעורבב בשמן, שנאפה לאחר קמיצה.
2. מאפה תנור חלות מצות בלולות בשמן – לאחר הבלילה בשמן אופים בתנור ולאחר מכן פותתים [=מפוררים] וקומצים מוליכים למזבח, מולחים במלח ומקטירים.
3. מאפה תנור רקיקי מצות משוחים בשמן – בוללים במים ומעט שמן, ואופים כרקיקים דקים ולאחר האפיה מושחים אותם בשמן, פותתים קומצים ומקטירים.
4. מנחת מחבת – לאחר הבלילה מטגנים במחבת במעט בשמן, ונוצר בצק קשה ופריך.
5. מנחת מרחשת – כמו מנחת מחבת אלא שהטיגון הוא בשמן עמוק ונוצר בצק רך.
- מהו ההבדל בין מנחת סולת לארבעת המנחות האחרות?____ שמנחת סולת נקמצת לפני האפיה בעודה בצק. וכל המנחות האחרות נקמצות לאחר האפיה\הטיגון.
דינים נוספים של קורבן מנחה
- אלו שני איסורים נוספים לגבי קורבן מנחה נוספו בפסוק יא'?__________ 1איסור להוסיף שאור (שמרים הגורמים להתפחה). [כל המנחות צריכות להיות מצה]. 2ואיסור להוסיף דבש.
- פסוק יב' "קורבן ראשית תקריבו אותם לה' ". אלו שני דברים יוצאים דופן?___ קורבן שתי הלחם בשבועות, והביכורים. [רש"י] [קורבן ראשית הוא מראשית החיטים לקורבנות וראשית הפירות לביכורים]
- במה שני דברים אלו יוצאים דופן?_____ קורבן ראשית - קורבן שתי הלחם שבשבועות שיש בו שאור. הביכורים שיש בהם דבש, כגון דבש תמרים ודבש תאנים).
- ובכל זאת, מה לא עושים עם קורבן שתי הלחם? ____ מביאים אותו אך לא מקטירים אותו על המזבח. "ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח".
- מדוע יש חיוב ש"על כל קורבנך תקריב מלח"?_____ "הכנסתיך בברית והשבעתיך, שלא תקריב תפל ולא יאכל, כי הוא דרך בזיון". (אב"ע, הפירוש הזה רשום במחברת).
- האם החיוב למלוח את הקורבן קיים רק בקורבן מנחה?___ לא, חייבים למלוח את כל הקורבנות, גם את הקורבנות מן החי.
מנחת העומר
- "ואם תקריב מנחת ביכורים לה' ". איזו מנחה קרויה מנחת ביכורים?____ מנחת העומר.
- ממה מביאים את קורבן העומר? ________ א. עשרון שעורים [ולא חיטים] ב. לוג שמן
ג. קומץ לבונה.
- מתי מקריבים את קורבן העומר?____ למחרת הפסח. ט"ז בניסן.
- את מה מתיר העומר באכילה?_____ קורבן העומר מתיר את התבואה החדשה שצמחה השנה באכילה.
- למדנו את העקרון והחשיבות של ספר החינוך על קורבן העומר: "משרשי המצוה כדי שנתבונן מתוך המעשה החסד הגדול שעושה ה' ברוך הוא עם בריותיו לחדש להם שנה שנה תבואה למחיה, ולכן ראוי לנו שנקריב לו ברוך הוא ממנה למען נזכור חסדו וטובו הגדול טרם נהנה ממנה …"
- ** דיני קורבן מנחה נלמדים מתוך כלל הפסוקים {אבל בצורה לא מסודרת, אלא, מלוקטת מסך כל הפסוקים}
על מנת לחדד את ההבנה, ננסה למקד במעט את דיני קורבן המנחה הנלמדים מכל פסוק.
- אלו דינים לומדים מפסוק א'?_____ נתינת סולת, יציקת שמן, נתינת לבונה.
- אלו דינים לומדים מפסוק ב'?_____ הבאה לכהן, קמיצה, ליקוט לבונה, הקטרת הקמיצה.
- אלו דינים לומדים מפסוק ג'?_____ אכילת השיריים ע"י הכהנים.
- אלו דינים לומדים מפסוק ד'?_____ מנחת מאפה תנור.
- אלו דינים לומדים מפסוק ה'?_____ מנחת מחבת.
- אלו דינים לומדים מפסוק ו'?_____ פתיתה
- אלו דינים לומדים מפסוק ז'?_____ מנחת מרחשת
- אלו דינים לומדים מפסוק ח'?_____ הגשה אל המזבח.
- אלו דינים לומדים מפסוק יא'?_____ האיסור לשים שאור ודבש בקורבן מנחה.
- אלו דינים לומדים מפסוק יג''?_____ מליחת כל הקורבנות במלח.
- אלו דינים לומדים מפסוק יד'-טז'?___ קורבן העומר.
פרק ג' קורבן שלמים
- על איזה מקרה מביאים קורבן שלמים?____ כשאדם מישראל רוצה להודות ולשבח לה' על רוב חסדיו שעשה עמו מביא קורבן שלמים כנדר\נדבה.
- הסבר את השם "שלמים"?____ שהקורבן עושה שלום.
- בין מי למי הוא עושה "שלום"? למה הכוונה?_______ בין המזבח (ה'), הכהנים, ובעל הקורבן. שכולם מקבלים חלק מהקורבן.
- מה כל אחד מקבל מהקורבן?____ המזבח – האֵמורִים [החלקים המשובחים, החלבים]. הכהנים – חזה ושוק בעל הקורבן – את שאר הבשר.
- מהם האֵמורִים?_____ כל החֶלֶב [השומן המשובח], שתי הכליות, יותרת על הכבד, [ובכבש גם האליה, תחילת הזנב].
- מהו ההבדל בין קורבן שלמים לקורבן עולה?____ שבקורבן עולה כל הבשר נשרף לה'. ואלו בקורבן שלמים, מקטרים רק את האמורים, וכל שאר הבשר נאכל בקדושה.
- מהם שלושת סוגי קורבן שלמים המוזכרים בפרק?____ שלמי בקר, שלמי כבש, שלמי עז.
- איזו דרגת קדושה יש לקורבן שלמים?_____ קודשים קלים.
- קודשים קלים שונים מקודשי קודשים [כמו קורבן מנחה ועולה וחטאת] בכמה דינים…
- היכן שוחטים את קורבן שלמים?_____ בכל מקום שרוצים בחצר המשכן [בקודשי קודשים שוחטים רק בצפון המזבח].
- למי מותר לאכול מהבשר בקורבן שלמים?______ לכל אדם מישראל. [לעומת קודשי קודשים שמותר רק לכהנים זכרים].
- היכן מותר לאכול את הבשר?_____ בכל מחנה ישראל, ובזמן המקדש בכל ירושלים. [לעומת קודשי קודשים שמותר לאכול רק בחצר המשכן]
- עד מתי ניתן לאכול את קורבן שלמים?____ יום, לילה, יום. עד סוף היום השני מההקרבה. [לעומת קודשי קודשים שנאכלים ליום ולילה בלבד].
- אלו שתי מצות "לא תעשה" ה' מצוה את בנ"י בפסוק האחרון של פרק ג'?____ "חוקת עולם לדורותיכם כל חלב וכל דם לא תאכלו". 1 איסור אכילת חלב. 2 איסור אכילת דם.
- מדוע?_____ בגלל "שהחלב והדם לגבוה (לה') – אסורים לכם", תמיד. (אב"ע). החֶלֶב הוא החלק המשובח שאותו מקטירים על המזבח, ולכן חוקת עולם אסור לאכול אותו אף פעם. ואת הדם אנו זורקים על המזבח. ולכן לא אוכלים גם אותו.
פרק ד' קורבן חטאת
- על אלו עברות מביאים חטאת?____ אדם שעבר בשוגג על מצוות לא תעשה שזדונה כרת. [מהמצות החמורות]
- לפניך 4 מצבים שאדם חילל שבת מה הדין בכל מצב?_____
1. במזיד עם עדים והתראה – סקילה 2. במזיד – כרת
3. בשוגג – חטאת 4. באונס- פטור.
- הבא שתי דוגמאות למצוות חמורות כאלו ממה שלמדנו בכיתה?______ חילול שבת, מקלל את ה', אוכל חמץ בפסח, אוכל ביום הכיפורים, אוכל חלב, אוכל דם.....
- מי זה הכהן המשיח, ומדוע הוא נקרא כך?____ הכהן הגדול, כי הוא משוח בשמן המשחה.
- באיזו עבירה חטא הכה"ג?____ כבכל קורבן חטאת. הוא עבר בשגגה על מצות ל"ת שזדונה כרת.
- מה פרוש "אם הכהן המשיח יחטא לאשמת העם"?____ אם הכה"ג חוטא, כנראה שזה אשמת העם. כי הם תלויים בו שיכפר בעדם, ואם הוא חטא, זה סימן שגם הם אשמים. (רש"י).
- האברבנאל: הרחיבה התורה על כפרתו של כהן גדול, כדי ללמד דרך של תשובה את כל העם.
- מהם ההבדלים המרכזיים בין חטאת פנימית לחטאת חיצונית?____ 1. בחטאת פנימית עבודות זריקת הדם הן בתוך הקודש, ואלו בחטאת חיצונית העבודות הם על המזבח בחוץ.
2. בחטאת פנימית לאחר הקטרת האמורים, שורפים את כל הפר מחוץ למחנה, ואלו בחטאת חיצונית, לאחר הקטרת האמורים הכהנים אוכלים את הקורבן.
שאלות ד ג-כא
סדר הפעולות בחטאת כהן משיח – חטאת פנימית.
- מדוע פר כהן משיח, נקרא "חטאת פנימית"?_____ כי הדם נזרק בתוך הקודש על הפרוכת ועל מזבח הזהב.
- לפניך השלבים של קורבן חטאת פנימית. הסבר בכל שלב מאיזה מילים בפסוק לומדים אותו. [עם חומש פתוח, וגם במבדק שאלה זו תהיה עם חומש פתוח] (פסוקים ד'-יב')
קורבן חטאת פנימית
- הבאה - "והביא את הפר אל פתח אוהל מועד לפני ה'" [פס' ד'].
- בדיקה - [לא כתוב במפורש, למדנו את זה בקורבנות הקודמים שצריך להיות תמים]
- סמיכה ווידוי - "וסמך את ידו על ראש הפר" [פס' ד']
- שחיטה - " ושחט את הפר לפני ה'" [פס' ד']
- קבלת הדם - " ולקח הכהן המשיח מדם הפר " [פס' ה']
- הולכת הדם אל הקודש - " ולקח הכהן המשיח מדם הפר והביא אותו אל אוהל מועד" [פס' ה']
- הזיית הדם 7 פעמים כנגד הפרוכת - "וטבל הכהן את אצבעו בדם והזה מן הדם שבע
פעמים לפני ה' את פני פרוכת הקודש". [פס' ו']
- מה ההבדל בין זריקת הדם בקורבנות אחרים להזיית הדם כאן?___ בקורבנות אחרים זורקים בעזרת הכלי, ואלו כאן מזים בעזרת האצבע.
- הערה נוספת, הזיית הדם הייתה מול הפרוכת, אך הדם לא נגע בפרוכת.
- נתינת הדם על קרנות מזבח הקטורת – "ונתן הכהן מן הדם על קרנות מזבח קטורת הסמים
לפני ה'" [פס' ז']
- שפיכת הדם על היסוד (המערבי) של מזבח החיצון - "ואת כל דם הפר ישפוך אל יסוד מזבח
העולה אשר פתח אוהל מועד " [פס' ז']
- הוצאת האימורים - "ואת כל חלב פר החטאת ירים ממנו את החלב…. כאשר יורם משור
זבח השלמים" [פסוקים ח' – י']
- הולכה למזבח ומליחה - [לא כתוב במפורש, למדנו את זה בקורבנות הקודמים.....]
- הקטרת האימורים - "והקטירם הכהן על מזבח העולה" [פס' י']
- הוצאת הפר מחוץ למחנה - "ואת עור הפר ואת כל בשרו… והוציא את כל הפר אל מחוץ למחנה
אל מקום טהור אל שפך הדשן" [פסוקים יא' – יב']
- שריפת הפר מחוץ למחנה במקום טהור - "ושרף אותו על עצים באש על שפך הדשן ישרף"
[פס' יב']
חטאת הקהל
- הסבר את השם: "פר העלם דבר של ציבור"?____ קורבן פר שהציבור מביא, כאשר הם טעו בדבר.
- באיזו עבירה הציבור חטא?____ כבכל קורבן חטאת. עבירה בשגגה, על מצות ל"ת שזדונה כרת.
- תאר כיצד קרה החטא?___ הסנהדרין טעו בשגגה בדבר הלכה, והורו לעם לנהוג כך, ובגלל זה כל העם או רובו עברו בשגגה על החטא הזה.
- האם זו חטאת פנימית או חיצונית? _____ חטאת פנימית.
- מי סומך ידיו על הקורבן, הרי כל הציבור חטאו?____ שלושה מזקני וחשובי העם, סומכים ידיהם על ראש הקורבן ומתוודים כשליחים בשביל כל עם ישראל.
- מי עושה את כל עבודות הקורבן בחטאת הקהל?____ הכהן הגדול.
- מדוע רק הכהן הגדול עושה את העבודות?_____בגלל חשיבות הקורבן שבא לכפר על כל עם ישראל.
- כיצד סדר ההקרבה של חטאת הקהל?___ חטאת פנימית, בדיוק כמו חטאת כהן משיח.
שאלות ד, כב – ה, יג
חטאת פנימית וחיצונית.
- מהם ארבע סוגי קורבנות חטאת שבפרק ד'?___ 1חטאת כה"ג. [פר כהן משיח]. 2חטאת הקהל [=פר העלם דבר של ציבור] 3 חטאת נשיא [=מלך] 4 חטאת אדם רגיל [=חאת קבועה].
- מה מהקורבנות הם "חטאות פנימיות" ומה מהקורבנות הם "חטאות חיצוניות"?____ פר כה"ג, ופר הקהל – חטאות פנימיות. חטאת נשיא, וחטאת אדם רגיל – חטאות חיצוניות.
- איזו בהמה הכהן המשיח ועדת ישראל מביאים לקורבן חטאת?____ פר.
- מה נשיא מביא לקורבן חטאת?_____ שעיר עיזים זכר.
- מה אדם רגיל מביא לקורבן חטאת?______ שעירת עיזים או כבשה.
- מהם שני ההבדלים המרכזיים [בדם ובבשר] בין חטאת פנימית לחטאת חיצונית?____
א. בחטאת פנימית עבודות זריקת הדם הן בפנים, בתוך הקודש, ואלו בחטאת חיצונית העבודות הם על המזבח בחוץ. ב. בחטאת פנימית לאחר הקטרת האמורים, שורפים את כל הפר מחוץ למחנה, ואלו בחטאת חיצונית, לאחר הקטרת האמורים הכהנים אוכלים את הקורבן.
- בכל קורבנות החטאת, מהי העבודה הכי חשובה מצד בעל הקורבן?___ הסמיכה והוידוי.
- חזרנו על נוסח הווידוי מתוך דברי הרמב"ם בספר המצוות [מצוה עג']
חטאת נשיא [=מלך] וחטאת אדם רגיל – חטאת קבועה.
- איזו עבירה האדם הרגיל או המלך עשו שהם צריכים להביא קורבן חטאת?____ כמו כל חטאת, הם עברו בשוגג [=טעות] על אחת ממצות ה"לא תעשה" החמורות שבתורה [שחייבים עליהם כרת כשחוטאים במזיד].
- מדוע כתבה התורה "אשר נשיא יחטא", ולא "אם נשיא יחטא", כפי שכתבה בכהן משיח ובחטאת הקהל?___ "לשון אשרי, אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו".[רש"י]
- דיברנו על כך שלא פשוט לאדם להודות בחטאיו, וק"ו שמלך יודה בחטאיו, ולכן זוהי הגדולה של המלך כאן, שהוא נותן לב, ולא מתבייש להביא קורבן. ואשרי הדור שזכה לכך.
- האם חטאת נשיא וחטאת אדם רגיל הם חטאת פנימית או חיצונית?___ חיצונית.
- היכן נותנים את הדם בחטאת חיצונית?___ נותנים ארבע פעמים על ארבע קרנות מזבח החיצון, ואת שאר הדם שופכים על יסוד המזבח.
- האם הכהן נותן את הדם עם הכלי כמו בקורבן עולה ושלמים?____ לא, הוא נותן את הדם עם האצבע.. "ולקח הכהן באצבעו ונתן על קרנות מזבח העולה".
- מה עושים עם האֵמורים והחלבים?____ מוצאים אותם ומקטירים אותם על המזבח. כמו בכל קורבן.
- הקרא לאבא\אמא את הפסוק שלומדים ממנו את ההלכה הזאת בחטאת אדם רגיל?____ [פס' [לא'] או [לה']] "ואת חלבה יסיר כאשר הוסר חלב מעל זבח השלמים והקטיר הכהן המזבחה... וכיפר עליו הכהן ונסלח לו".
- מה עושים עם שאר הבשר שנשאר מהקורבן?__ הכהנים אוכלים [ועל כך נלמד בפרשת צו]
קורבן עולה ויורד.
- הסבר את השם "קורבן עולה ויורד" ___ הכוונה היא שהקורבן משתנה לפי מצבו הכלכלי של האדם. אם הוא עשיר הוא צריך להביא דבר גדול, ואם הוא עני, הוא יכול להביא דבר קטן.
- על כמה חטאים מביאים קורבן עולה ויורד?_____ 3 עברות בלבד.
- מהם העברות?_____ שבועת העדות, שבועת ביטוי, טומאת מקדש וקודשיו.
- מהו הסימן לזכור את שלושת החטאים?_____ ראשי תבות ש.ב.ט
- על אלו עבירות מביאים קורבן עולה ויורד?_____ שלוש סוגי עבירות - ש.ב.ט.
- מהי העבירה הראשונה?_____ שבועת העדות.
- הסבר את שבועת העדות:
שבועת העדות – אדם שיודע עדות בדבר מסוים,[בדברי ממון] והוא משקר, ואומר שהוא לא יודע. והשביעו אותו בבית דין שאם הוא יודע עדות, שיגיד – והוא נשבע לשקר במזיד או בשוגג ואמר שאינו יודע עדות. – חייב קורבן עולה ויורד.
- הבא דוגמא לדבר?____ דני ויוסי ראו שראובן גנב משמעון, והם נשבעים לשקר בבית דין שהם לא יודעים עדות בדבר.
** דיברנו על חומרת הדבר שאדם נשבע לשקר, על אחת כמה וכמה שהוא עושה זאת בפני בי"ד.**
- באיזה פסוק בפרק מופיעה שבועת העדות?____ א'
- הסבר את העבירה השניה: שבועת ביטוי.
ביטוי שפתיים [שבועת ביטוי] – אדם שנשבע להרע או להטיב. דהיינו, שנשבע על דבר מסוים ולא קיים את שבועתו בשוגג, לדוגמא: שנשבע שלא יאכל מחר, ועבר על שבועתו בשוגג ואכל. או שנשבע שיאכל, ושגג ובסוף לא אכל. – חייב קורבן עולה ויורד.
- באיזה פסוק בפרק ה' מופיעה שבועת ביטוי?____ פסוק ד'
** דיברנו על הזהירות שנדרשת מאדם כשהוא מתעסק עם שבועות. ולכן אנחנו תמיד משתדלים לא להבטיח ואומרים בלנ"ד, כמו שלימד שלמה המלך בקהלת: "טוב שלא תידור, משתידור ולא תשלם". וכמו שכתוב בתורה, בפרשת כי תצא: "מוצא שפתיך תשמור ועשית". **
- הסבר אתה העבירה השלישית "טומאת מקדש וקודשיו".
טומאת מקדש וקודשיו – אדם שנטמא ולאחר שהאדם נטמא, הוא נכנס למקדש, או שאכל בשר קורבנות שהוא קודש, בשוגג – חייב קורבן עולה ויורד.
- ממה האדם נטמא?____ אדם שנגע בדבר טמא, או בנבלת חיה או בהמה או שרץ טמא, או באדם מת.
- האם יש איסור להטמא, ומה כן אסור?______ לא. האיסור הוא שלאחר שהאדם נטמא, להכנס למשכן ולמקדש או לאכול קודש.
[רק לכהנים אסור להטמא לאדם מת, [פרשת אמור]. אבל גם להם מותר להטמא לשרץ [רמב"ן]]
** דיברנו על הזהירות היתרה הנדרשת מאדם כשהוא מתעסק עם דברי קדושה. יש צורך לבדוק את
עצמו טוב טוב, האם הוא באמת טהור להכנס לקודש, ולאכול קודשים. **
- מדוע הקורבן נקרא "עולה ויורד"?____ כי הוא עולה ויורד לפי מצבו הכלכלי של המקריב.
- איזה קורבן מביא עשיר ובאיזה פסוק זה כתוב?_____ שעירת עיזים או כבשה. פס' ו'.
- איזה קורבן מביא דל (עני) ובאיזה פסוק זה כתוב?______ שני תורים או שני בני יונה, אחד לעולה ואחד לחטאת. פסוק ז'
- איזה קורבן מביא אדם רגיל ובאיזה פסוק זה כתוב?______ שני תורים או שני בני יונה, אחד לעולה ואחד לחטאת. פסוק ז'
- איזה קורבן מביא דל שבדלים[=עני שבעניים] ובאיזה פסוק זה כתוב?_____ מנחת סולת. פסוק יא'.
- מה ההבדל בין מנחת הסולת הזאת למנחות שבפרק ב', ומדוע?____ אין בה שמן ולבונה. כי זה מנחת חטאת, "ואין בדין שיהא קורבנה מהודר" [רש"י].
שאלות ה, א-טז
המשך קורבן עולה ויורד.
- מדוע הקורבן נקרא "עולה ויורד"?____ כי הוא עולה ויורד לפי מצבו הכלכלי של המקריב.
- מה מביא עשיר?_____ שעירת עיזים או כבשה.
- מה מביא דל (עני)?______ שני תורים או שני בני יונה, אחד לעולה ואחד לחטאת.
- ** רשות** על אלו הבדלים למדנו בין עולת העוף, לחטאת העוף (יש טבלה במחברת)?_____ א. בעולת העוף היו חותכים את רוב שני הסימנים (הקנה והוושת) ומבדילים (מפרידים), בין הראש לגוף. בחטאת העוף, חתכו רק סימן אחד, ו"לא יבדיל", בין הראש לגוף.
ב. בעולת העוף, היה מולק בראש המזבח, וממילא הדם היה נמצא (=נסחט) על קיר המזבח. בחטאת העוף, הכהן היה עומד למטה, מחזיק את העוף ומזה איתו את הדם, על החלק התחתון של המזבח.
ג. עולת העוף הייתה עולה כולה לה', ואלו חטאת העוף הייתה נאכלת ע"י הכהנים.
- מה מביא דל שבדלים?_____ מנחת סולת.
- מה ההבדל בין מנחת הסולת הזאת למנחות שבפרק ב', ומדוע?____ אין בה שמן ולבונה. כי זה מנחת חטאת, "ואין בדין שיהא קורבנה מהודר" [רש"י].
סוף פרק ה' – קורבנות אשם
קורבן אשם מעילות
- אלו קורבנות אשם מוזכרים בפרק ה'?____ אשם מעילות, אשם תלוי, אשם גזילות.
- מהם שלושת סוגי קורבן האשם שבפרק ה' [פס' יד'-סוף הפרשה]?______ א. קורבן אשם מעילות. ב. קורבן אשם תלוי ג. קורבן אשם גזילות
- מה פרוש המושג מעילה?_____ אדם שנהנה מההקדש. [בשוגג]
- מהם שלושת הכפרות שאדם שמעל צריך לעשות?____ א. לשלם את מה שהוא נהנה לקופת ההקדש בבית המקדש (קרן) ב. לשלם קנס לקופת ההקדש בבית המקדש (חומש) ג. להביא קורבן אשם מעילות.
- מאיזה קורבן מביאים אשם מעילות?______ איל (כבש מבוגר), בית שתי שנים.
- הסבר "בערכך כסף שקלים בשקל הקודש לאשם"?_____ שהאיל יהיה בשווי של שני שקלים בשקל הקודש לקורבן אשם
קורבן אשם תלוי
- על מה מביאים אשם תלוי?_____ אדם שמסופק אם עבר עבירה בשוגג, שזדונה כרת ושיגגתה חטאת – חייב להביא קורבן אשם תלוי.
- על מה מביאים אשם תלוי?_____ אדם שמסופק אם עבר עבירה חמורה שעונשה כרת בשוגג. דהיינו אדם לא יודע אם עשה עבירה של קורבן חטאת כגון, אכילת חלב, חילול שבת, אכילת חמץ בפסח וכו'. שזדונה כרת ושיגגתה חטאת – חייב להביא קורבן אשם תלוי.
- הבא דוגמא למקרה בו אדם חייב להביא אשם תלוי?_____ היו לפני האדם שתי צלחות אחת של חֶלֶב ואחת של שומן. (והוא לא ידע שאחת של חֶלֶב) ואכל אחת מהם, ולאחר מכן גילה שאחת מהן של חֶלֶב והוא לא יודע איזו מהם הוא אכל...... – חייב אשם תלוי.
- מה קורה אם הוא יגלה שבאמת הוא אכל חלב?_____ חייב להביא גם קורבן חטאת.
- איזה חיה הוא מביא לקורבן אשם תלוי?_____ אותו דבר כמו כל קורבנות האשם. איל בן שתי שנים.
- *רשות למעמיקים....* מדוע הוא צריך להביא קורבן הרי לא בטוח שהוא חטא?____ כי אם מכיון שזהו ספק של חטא חמור, אם לא נחייב אותו להביא קורבן, הוא לא יחזור בתשובה שלמה, ויגיד: "אולי באמת לא חטאתי", ולכן הבאת הקורבן גורמת לו לחזור בתשובה שלמה, על עצם הספק, ואז גם אם הוא חטא, זוהי חזרתו בתשובה. "אבל היה עונו שלא נזהר עד שנפל בספק, וכפי עוונו ישא העונש" [חזקוני].
קורבן אשם גזילות
- על אילו עבירות מביאים קורבן אשם גזילות?___ כאשר אדם לקח כסף\חפץ שלא שלו, ונשבע לשקר שהכסף\ החפץ כן שלו.
- התורה מביאה 5 סוגים של עברות שחייבים עליהם "אשם גזילות". הסבר כל סוג בלשונך?_ 1. "כיחש בעמיתו בפקדון" – חברו הפקיד אצלו דבר, והוא משקר ונשבע על שקר שלא הפקיד.
2. "בתשומת יד" – שחברו הלווה לו כסף, והוא משקר ונשבע על שקר שלא הלווה לו.
3. "גזל" – גזל ממון או דבר מחברו והוא משקר ונשבע על שקר שלא גזל
4. "עשק את חברו" – חברו עבד אצלו והוא לא משלם לו משכורת והוא משקר ונשבע על שקר שלא חייב לו כלום
5. "מצא אבידה וכיחש בה" – מצא אבידה, ואמר שהיא שלו, ונשבע על שקר שהוא לא לקח את האבידה.
- האם הוא עבר על עבירות אלו בשוגג או במזיד?_____ במזיד.
- כשהוא רוצה לחזור בתשובה ולתקן את מעשיו מהם שלושת הדברים שהוא צריך עשות, הבא את הציטוט מהתורה [מתוך פסוקים כג'-כה']?_____
[קודם כל, הוא מתחרט, ומבקש סליחה מהחבר. חוזר בתשובה, זה לא כתוב במפורש בתורה, כי זה ברור…].
דבר ראשון, הוא צריך להחזיר את הדבר שהוא גזל וכיחש בו. "והיה כי יחטא ואשם, והשיב את הגזילה אשר גזל או ת העושק אשר עשק או את הפקדון אשר הפקד איתו או את האבידה אשר מצא."
דבר שני, הוא משלם קנס לחבר, [חומש]. "ושילם אותו בראשו וחמישיתיו יוסף עליו".
דבר שלישי, מביא קורבן אשם. "ואת אשמו יביא לה', איל תמים מן הצאן בערכך לאשם [בערך האמור למעלה, 2 שקלי קודש] אל הכהן".
[1] מכיון שזהו מושג יותר מורכב, אין חובה לדעת אותו.
[2] אינני מלמד את כל השלבים כפי שהם מופעים במשניות או ברמב"ם. אני מתמקד בשלבים שאותם ניתן להבין מתוך הפסוקים. (חוץ מהשלבים של "קבלה" ו"הולכה", שלמרות שלא כתובים במפורש, אלא נרמזים, מכיון שהם שלבים מאוד חשובים, לכן לימדתי גם אותם.
[3] וכמובן, בודק שהוא זכר או נקבה, לפי מה שצריך להיות.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.