הוראת נושא "אשה כי תזריע וילדה זכר"- הרב עמירם אלבה ואנשי חינוך נוספים.
שאלה אותי מורה לגבי הוראת תחילת פרשת כי תזריע - דיני יולדת וטומאתה, בכיתה ה'
ההמלצה העקרונית של רבותי היא שילדים צריכים לשמוע דוקא ממקור של קודש את כל הנושאים שהצניעות יפה להם ולא מהאינטרנט וממקורות לא כשרים, ולכן לא לפחד ממלמד את הנושא באוירה המתאימה (כמובן בתנאי שיש משמעת בכיתה והנושא יכול להלמד ברצינות ראוייה). מאידך תמיד נפתח רק מה שצריך ולא נרחיב יותר ממה שמתאים לגיל.
הבעייה שהעלתה בפני מורה שמלמדת בכיתה ה' - זה שהנושא הזה כבר קרוב לעולמן של הילדים ומאידך מקובל ללמד אותו בכיתה ו' . החשש הוא שברגע שנפתח את הנושא - זה כבר יהיה העלאת הנושא באופן מוחלט והשאלה היא מה כדאי לעשות?
בתודה, עמירם
שלחתי מייל זה למורות שנדמה לי שהן מלמדות חומש ויקרא או לאנשים שחשבתי שיוכלו לייעץ לי מנסיונם :
תגובות שקיבלתי
תגובה של הרב יהודה ויינר מנהל בית המדרש למלמדים וסגן מנהל בת"ת מוריה
לענ"ד אדרבה, אם הנושא קרוב לעולמן של הבנות הצורך לקבל הדרכה ממקור הקודש רק מתחזק ומתעצם.
מס' נקודות שחשבתי עליהן בהקשר של בנות:
1. הסבר הצד הפיזיולוגי.
2. יחסי משפחה בריאים וקדושת המשפחה בישראל
3. השמחה של הלידה
4. השליחות של ההיריון, הלידה וגידול הילדים
פירוט
- לימוד הסוגיא בצד הפיזיולוגי, כשהדגש הוא התפעלות ממעשה ה' בחכמה של בריאת
האדם וגופו, ויחסי הגומלין שיש בין מערכות הגוף השונות. ניתן לתת את המסר הכללי של חכמת הבריאה, דוגמא או שתיים בתחום אחר בגוף ומתוך זה להכנס גם למערכת של האישות ולהרחיב במידת הצורך. ייתכן שכדאי לתת הסבר ראשוני, ולתת לבנות לשאול ולפי זה להבין היכן הן נמצאות ולענות בהתאם.
לגבי 'תזריע' נראה שכדאי להתמקד ביציאת הדם והטומאה, כיון שרוב הפסוקים מדברים על זה, וזה המוקד בסוגיא לענ"ד.
חשוב מאוד שהמורה תלמד את זה בנינוחות ולא תסמיק/תהיה דרוכה/כעוסה וכדו' כי זה משדר לבנות שמדובר בסוגיא מביכה ש"לא מדברים עליה", ואז הן עלולות לפנות למקורות זרים, מאידך להתמקד בהסבר הסוגיא ואם הבנות "מושכות" לעוד כיוונים צריך להסביר בשיעור את הסוגיא, ולקבוע זמן אחר לדבר בהרחבה על עוד נושאים.
לגבי הטומאה הייתי מסביר שזה לא טוב או רע, כולמר האישה לא עשתה משהו רע מבחינה מוסרית ולכן היא טמאה, אלא כל אשה שיצא דם מגופה מאותו מקום טמאה, וזה שונה מדם שיצא מפצע רגיל. חלק מהבנות כבר בשנה הבאה יתמודדו עם הופעת וסת וחשוב להכין אותן לזה.
- אנחנו תמיד משתדלים להכנס לסוגיות מורכבות מתוך החיוב והאור. חשוב קודם כל לצייר יחסים טובים ומתוקנים בבית, האבא אוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו, עוזר במה שהוא יכול, מדבר אליה בכבוד וכנ"ל מצד האשה. מתוך זה להדגיש את קדושת המשפחה בישראל וקדושת יחסי אישות, ...אשר קדשנו במצוותיו ואסר לנו..המקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין.
- תוך כדי הסבר של המערכת הגופנית של האשה, חשוב שהמורה תדגיש את השמחה בלידת ילדים מתוקים לעולם, וכמה אושר יש למשפחה רגילה שנולד לה ילד ובמיוחד משפחה שציפתה הרבה זמן, כמה מאמצים מושקעים בכך וכו', כדאי ממש להביא סיפור קצר בנושא.
- הזכות המיוחדת של האישה בנשיאת העובר ברחמה - כל בעל ואשה מכירים את הפלא העצום של רגע הלידה וההתרגשות סביבה, וחשוב למלא את הבנות תחושת שליחות שרבש"ע נתן לבנות את הזכות וממילא את התפקיד והשליחות להרות, ללדת ולגדל את הילדים. אפשר להזכיר את התאווה של אמותינו הקדושות ללדת ולהרבות טוב ונשמות טובות בעולם, ואת התרבות עמ"י במצרים וגבורת המיילדות, שהנשים היו מתייפות לפני הגברים וכך ילדו גם בתנאים קשים והעם התרבה, 'במראות הצובאות'.
כמובן מה שכתבתי מאוד רחב, וצריך לחשוב בחכמה האם ומה לומר מתוך זה.
לענ"ד כל מחנכת צריכה להיות מסוגלת להעביר את זה. אם יש קושי ספציפי אפשר לשבת עם המחנכת ולהדריך אותה לגבי המסרים ודרך ההעברה, ואם בכ"ז קשה לה אז שמשיהי אחרת תלמד. אם מורה אחרת מגיעה זה מאוד מנפח את העניין ומוציא אותו מפרופורציה לענ"ד.
לגבי הכנת ההורים - לשם מה צריך להכין את ההורים? בסה"כ מדובר בלימוד של כמה פסוקים בחומש והרקע המקומי להבנתם. אם להורים יהיו שאלות שיפנו למחנכת והיא תסביר איך לימדה ומה ההיגיון בדרך זו.
תגובה של הרבנית נעמי שחור ממעלה לבונה - רכזת תנ"ך במכללת אורות ישראל - אלקנה
אני – כמורה וכמורה למורות – מעודדות מאד התייחסות לנושא זה הן בגיל הצעיר והן בגיל התיכון. כפי שטענת – נכון ללמוד על כך ממקורות של קודש ואנשים מחנכים של תורה ולא מהרחוב או חברים.
לגבי תיכון – יש לי הרבה מה לומר, אך אני מבינה ששאלתך היא בעיקר לגבי כיתה ה'.
ברצוני להמליץ על הרב אלחנן בן נון, רב היישוב שילה, שהינחה את מורי בית הספר "אהל שילה" כיצד ללמד פרשות אלו בצורה מסודרת – הן הבנים והן הבנות – בצורה קדושה וכו'.
אני כאמא לבנים ובנות שלמדו נושאים אלו – יכולה להעיד שהדבר היה רק לתועלת.
לעניות דעתי – ההכנה העיקרית היא למורים/ות להתגבר על הבושה כביכול בעיסוק בנושאים אלו. אך "תורה היא וצריך אני ללמוד" – מבקשים התלמידים.
תגובה של עינת שלם מורה בבי"ס כוכב יעקב:
אין שום בעיה ללמד את הנושא. אני משייכת את הענין למס' הימים שהאישה אינה יכולה להגיע למשכן לאחר הלידה, ושהתורה מתחשבת בה כי היא עדיין עייפה מהלידה
והגוף שלה עדיין לא חזר לעצמו. אפשר גם לתת דוגמא מהבית-כמו שאמא חלשה תקופה מסויימת אחרי הלידה.
אח"כ אני מספרת שכשהאישה מתחזקת ,היא יכולה כבר להכנס למשכן, ולהביא קרבן. בלידת בן-אחרי 40 יום אם אינני טועה,ובת-אחרי 80 יום.(אני גם מסבירה שבלידת בן האישה צריכה להתחזק מהר יותר בגלל הברית).הבנות קבלו זאת בטבעיות ולא נכנסתי יותר מידי לפרטים .
תגובה של נעמי אופן - מנהלת בי"ס שבי שומרון:
היום ההתבגרות היא כבר מכיתה ה. בעיני נכון לפתוח עם התלמידות מתוך התורה בטבעיות. כמובן שלא לגלוש למה שלא נוגע ישירות לבנות
תגובה של שלום קרל מבי"ס חומת שמואל:
אכן הצגת את הדילמה בצורה ראויה.
לענות דעתי אין כאן תשובה אחידה. כל בית ספר שונה מחברו וכל כיתה שונה מחברתה. מה שמתאים בכיתה אחת לא מתאים בכיתה המקבילה. מה שמתאים לאישיותה של מחנכת אחת ולקשר שלה עם התלמידות לא מתאים למקבילתה.
באופן כללי מאוד, ילדים בכיתה ה׳ חשופים לכל מיני מקורות מידע לא רצויים. לכן כבר בשלב זה כדאי להעלות את הנושא. ככל שנקדים להכין את עצמנו כראוי לקראת העלאת הנושא, ונשאל את עצמנו שאלות ״קשות״ שעלולות להישאל, כך נצליח יותר להציג את הנושא מתוך קדושה וללא גמגום.
שנזכה לשמור על מחננו טהור וקדוש.
תגובה של טלי מלכה:
אני מלמדת את פשט הפסוקים, שהכתוב יובן מבלי להיכנס לפרטים ולהרחיב
בכיתה ו זה בא ממקום אחר ויותר בהרחבה
תגובה של הרבנית טלי נאמבורג מאריאל (אילת במקור) - מחנכת בבי"ס עלי בנות
למיטב הבנתי כתה ה' זה הגיל שבו מזמינים את האחות ומתחילים להסביר לבנות. כך עשו גם בשירת חנה וכך מתכוננים לעשות גם כאן בבית הספר. המורה חייבת לדבר על הדברים ומותר גם להגיד לבנות תשובה כגון את זה תלמדי לפני החתונה עם מדריכת הכלות שלך . עצה- חדוה אברמוביץ יודעת לדבר נהדר עם הבנות וכדאי גם עם האמהות אולי אפשר לבקש מנה כהקדמה לנושא בתורה לבוא ולהסביר וכך לחסוך מהמורה הרבה אי נעימות.
תגובה שלי בעקבות התיעצויות שונות:
מתוך כל העיצות , לענ"ד, הטוב ביותר הוא בתחילת כיתה ה', שהמחנכת תספר להורים שבמהלך השנה נלמד סוגייה זו מתוך הפסוקים של חומש ויקרא ועל כן במידה ואמהות רוצות להיות הראשונות שמסבירות לבנותיהן את הנושא - יכולות לעשות זאת.
רצוי גם להביא מישהי מקצועית שתנחה את ההורים כיצד לדבר על הנושא וגם תנחה את המורה.
שיחה זאת תאפשר למבוגר לדעת מה להגיד והוא יהיה בטוח בעצמו ויאמר זאת בפשטות ובטהרה - ובלי לפחד יותר מידי .
אין צורך להיכנס לפרטי פרטים מעל רמת הילד, אלא להיות קשובים ולפתוח בהתאם למה שהילד שואל. במידה ויש ילדה מסויימת שמבקשת לדעת יותר מרמת כלל הכיתה- ניתן לומר שזה נושא שהצניעות יפה לו ועל כן לדבר איתה באופן יחידני .
כללית - אפשרי לספר דברים מסויימים ולומר שכמו שדיברנו כעת - אנו פתוחים לדבר עוד בהמשך, אך יש דברים שנדבר עליהם לקראת החתונה והם עדיין לא לגיל שלהם, אך לראות אם זה מספק את הילדה או שמאוד מלחיץ אותה ואז אפשר כן לדבר יותר.
בימינו - מבחינה פזיולוגית יש בהחלט בנות שהבגרות שלהן בתחום זה מתחילה כבר בכיתה ה' ועל כן - רצוי שכל בי"ס ישקול באופן רציני הקדמת שיחות בנושאים אלו לכיתה ה', ולא רק בכיתה ו' כפי שהיה מקובל בהרבה מקומות.
כמובן שכל הנושא צריך להיות מוקף בקדושה ובמסרים חינוכיים משמעותיים כפי שניתן לראות בתגובה של הרב יהודה.
בכל מקרה - לימוד מינימלי יכול וצריך להעשות באוירה טובה (חייבת להיות אוירה רצינית בכיתה ובלי משמעת זה בלתי אםפשרי ללמד), גם אם לא נעשתה הכנה מרובה. בהחלט אפשרי להסביר נושאים פיזיולוגים בסיסיים גם בלי להכין את ההורים: מחזוריות הדם, הרחם וכדומה.
מקווה שתשובות בעלי הנסיון בתחום - יעזרו למורות להגיע עם ביטחון ללימוד הנושא.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.