תשובת איוב למענה ה'.
הקדמה: משנתמלאה בקשת איוב בהתגלות ה' אליו כפי שביקש, ואף בלא שהטיל עליו פחד כפי שחפץ,
"יסר מעלי שבטו ואמתו אל תבעתני". (ט', ל"ד) שב איוב להכיר את מעמדו הנשגב של הקב"ה, מול אפסותו שלו ואפסות האדם בכלל, ואף אם אין בדברי ה' אליו תשובה ברורה לבעיה מדוע "צדיק ורע לו רשע וטוב לו"?! הרי שהמסקנה העולה מכל שאל לו לאדם להטיל דופי בהנהגת ה' בעולם, ולא יבטל או יצמצם את יראתו בה', אף אם באים עליו יסורים.
חלוקת הפרק:
א'. – א'-ו' - תשובת איוב לה' - הכנעות.
ב'. – ז'-ט' - כעס ה' ברעי איוב.
ג'. - י'-י"ז - הברכה ואחרית איוב.
א'. תשובת איוב לה' – הכנעות. (א'-ו')
א'. "ויען איוב את ה' ויאמר".
ב'. "ידעת כי כל תוכל ולא יבצר ממך מזמה".
ג'. "מי זה מעלים עצה בלי דעת לכן הגדתי ולא אבין נפלאות ממני ולא אדע".
ד'. "שמע נא ואנוכי אדבר אשאלך והודיעני".
ה'. "לשמע אוזן שמעתיך ועתה עיני ראתך".
ו'. "על כן אמאס ונחמתי על עפר ואפר".
משמעות: הכנעות איוב – איוב מודה כי כל טענותיו בעבר נבעו מחוסר דעת ומחוסר הבנה על השגחת ה'
בעולם, אך מאז התגלות ה' אליו "לשמע אוזן שמעתיך ועתה עיני ראתך",
נשתנתה השגתו של איוב על השגחת ה' בעולם, ובכך יש נחמה על-כל הצער
והיסורים שהתייסר. (מצודות) (רש"י)
ב'. כעס ה' ברעי איוב. (ז'-ט')
ז'. "ויהי אחר דבר ה' את הדברים האלה אל איוב ויאמר ה' אל אליפז התימני חרה אפי בך
ובשני רעיך כי לא דברתם אלי נכונה בעבדי איוב".
משמעות: ה' נוזף ברעים על שאמרו שכל היסורים באו על איוב מפני חטאיו, אך מה המשמעות:
"כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב"? והרי גם איוב לא דבר נכונה, ומכאן שאין אדם נתפס בשעת
צערו, ואין מקפידין עליו. (מצודות)
ח'."ועתה קחו לכם שבעה פרים ושבעה אילים ולכו אל עבדי איוב והעליתם עולה בעדכם ואיוב עבדי
יתפלל עליכם כי אם פניו אשא לבלתי עשות עמכם נבלה כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב".
ט'."וילכו אליפז התימני ובלדד השוחי צפר הנעמתי ויעשו כאשר דבר אליהם ה' וישא ה' את פני איוב".
דרישת ה' מרעי איוב כדי שיתכפר להם החטא: א'. הקרבת קורבנות.
ב'. תפילת איוב עליהם, ומכאן שעליהם לבקש סליחה לפני איוב
שיתפלל עליהם. (רלב"ג)
ומשעשו את כל מה שנצטוו, "וישא ה' את פני איוב".
ג'. הברכה ואחרית איוב. (י'-י"ז)
י'. "וה' שב את שבות איוב בהתפללו בעד רעהו ויוסף ה' את כל אשר לאיוב למשנה".
פרוש א: הוציאו משבי השטן – (אב"ע) "שבות" = מלשון שבי
פרוש ב': שב ה' את שבותו להיות כבעבר ואף יותר ממה שהיה לו "את כל אשר לאיוב למשנה" (כפל)
"שבות" = מלשון שוב.
י"א."ויבואו אליו כל אחיו וכל אחיותיו וכל יודעיו לפנים ויאכלו עמו לחם בביתו וינודו לו וינחמו אותו
על כל הרעה אשר הביא ה' עליו ויתנו לו איש קשיטה אחת ואיש נזם זהב אחד".
י"ב."וה' ברך את אחרית איוב מראשיתו ויהי לו ארבעה עשר אלף צאן וששת אלפים גמלים
ואלף צמד בקר ואלף אתונות".
"מראשיתו" – יותר מהברכה מאז בראשית ימיו.
י"ג. "ויהי לו שבעה בנים ושלוש בנות".
י"ד."ויקרא שם האחת ימימה ושם השנית קציעה ושם השלישית קרן הפוך".
ט"ו."ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב בכל הארץ ויתן להם אביהם נחלה בתוך אחיהם".
ט"ז."ויהי איוב אחרי זאת מאה וארבעים שנה ויראו את בניו ואת בני בניו ארבע דורות".
י"ז."וימת איוב זקן ושבע ימים".
ברכת ה' לאיוב.
איוב שב להיות מבורך בכל אשר איבד ואבד ואחרית איוב היתה טובה ומבורכת יותר מראשיתו.
ראה בנים ובנות, עושר, אושר, שלווה ואריכות ימים. "וימת איוב זקן ושבע ימים".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.