א בָּעֵת הַהִיא שָׁלַח מְרֹדַךְ בַּלְאֲדָן בֶּן-בַּלְאֲדָן מֶלֶךְ-בָּבֶל, סְפָרִים וּמִנְחָה--אֶל-חִזְקִיָּהוּ; וַיִּשְׁמַע, כִּי חָלָה וַיֶּחֱזָק. ב וַיִּשְׂמַח עֲלֵיהֶם, חִזְקִיָּהוּ, וַיַּרְאֵם אֶת-בֵּית נְכֹתֹה אֶת-הַכֶּסֶף וְאֶת-הַזָּהָב וְאֶת-הַבְּשָׂמִים וְאֵת הַשֶּׁמֶן הַטּוֹב וְאֵת כָּל-בֵּית כֵּלָיו, וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר נִמְצָא בְּאֹצְרֹתָיו: לֹא-הָיָה דָבָר, אֲשֶׁר לֹא-הֶרְאָם חִזְקִיָּהוּ בְּבֵיתוֹ--וּבְכָל-מֶמְשַׁלְתּוֹ. ג וַיָּבֹא יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא, אֶל-הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ; וַיֹּאמֶר אֵלָיו מָה אָמְרוּ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה, וּמֵאַיִן יָבֹאוּ אֵלֶיךָ, וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ, מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה בָּאוּ אֵלַי מִבָּבֶל. ד וַיֹּאמֶר, מָה רָאוּ בְּבֵיתֶךָ; וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר בְּבֵיתִי רָאוּ--לֹא-הָיָה דָבָר אֲשֶׁר לֹא-הִרְאִיתִים, בְּאוֹצְרֹתָי. ה וַיֹּאמֶר יְשַׁעְיָהוּ, אֶל-חִזְקִיָּהוּ: שְׁמַע, דְּבַר-יְהוָה צְבָאוֹת. ו הִנֵּה, יָמִים בָּאִים, וְנִשָּׂא כָּל-אֲשֶׁר בְּבֵיתֶךָ וַאֲשֶׁר אָצְרוּ אֲבֹתֶיךָ עַד-הַיּוֹם הַזֶּה, בָּבֶל: לֹא-יִוָּתֵר דָּבָר, אָמַר יְהוָה. ז וּמִבָּנֶיךָ אֲשֶׁר יֵצְאוּ מִמְּךָ, אֲשֶׁר תּוֹלִיד--יִקָּחוּ; וְהָיוּ, סָרִיסִים, בְּהֵיכַל, מֶלֶךְ בָּבֶל. ח וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ אֶל-יְשַׁעְיָהוּ, טוֹב דְּבַר-יְהוָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ; וַיֹּאמֶר, כִּי יִהְיֶה שָׁלוֹם וֶאֱמֶת בְּיָמָי.
חלוקת הפרק:
- מנחת מרודך בלאדן מלך בבל לחזקיהו - א'.
- מעשה חזקיהו עם משלחת מלך בבל - ב'.
- תוכחת ישעיה והפורענות עקב מעשהו של המלך חזקיהו - ג' – ז'.
- תגובת חזקיהו לתוכחה ולנבואת הפורענות - ח'.
הערה: הפרק מקביל למלכים ב', כ', י"ב – כ"א
- מנחת מרודך בלאדן מלך בבל לחזקיהו. (א')
א'. "בעת ההיא שלח מרודך בלאדן בן בלאדן מלך בבל ספרים ומנחה אל חזקיהו וישמע כי
חלה ויחזק"
מלך בבל מרודך בלאדן אשר שמע על חוליו ורפואתו של חזקיהו, שלח לכבודו משלחת, ועיקר
כוונתו לשמוע על המופת שנעשה לו (שינוי המעלות בשעון השמש)
- מעשה חזקיהו עם משלחת מלך בבל. (ב')
ב'. "וישמח עליהם חזקיהו ויראם את בית נכותה את הכסף ואת הזהב ואת הבשמים ואת השמן
הטוב ואת כל בית כליו ואת כל אשר נמצא באוצרותיו לא היה דבר אשר לא הראם חזקיהו
בביתו ובכל ממשלתו"
כאות תודה והוקרה על מעשהו, נהג חזקיהו בשלוחים בסבר פנים יפות, ומתוך גאווה הראם את כל
אוצרותיו ואת אוצרות בית ה' ואף הראם את שמן אפרסמון, שלא היה בכל העולם כולו מלבד
ביריחו.
- תוכחת ישעיה והפורענות על מעשהו של המלך חזקיהו. (ג' – ז')
ג'. "ויבא ישעיהו הנביא אל מלך חזקיהו ויאמר אליו מה אמרו האנשים האלה ומאין יבואו אליך
ויאמר חזקיהו מארץ רחוקה באו אלי מבבל"
ד'. "ויאמר מה ראו בביתך ויאמר חזקיהו את כל אשר בביתי ראו לא היה דבר אשר לא הראיתים
באוצרותי"
ה'. "ויאמר ישעיהו אל חזקיהו שמע דבר ה' צבאות"
ו'. "הנה ימים באים ונשא כל אשר בביתך ואשר אצרו אבותיך עד היום הזה בבל לא יוותר דבר
אמר ה'"
ז'. "ומבניך אשר יצאו ממך אשר תוליד יקחו והיו סריסים בהיכל מלך בבל"
בהיוודע מעשהו של המלך חזקיהו עם משלחת מלך בבל, שב הנביא להוכיח את חזקיהו על המעשה
שהיו בו משום גאווה ושחצנות, ומתח ביקורת על תעוזתו וגאוותו, כשהראם את כלי המקדש
וכל הכלים הנמצאים בביתו, והרחיק לכת כשהראם אף את כלי המלחמה.
הפורענות של הנביא לחזקיהו.
תוצאות הפורענות הצפויה בגלל מעשיו של חזקיהו:
א. כל הכלים שהראה חזקיהו לשרי מלך בבל ילקחו שלל. (ו')
ב. בניו של חזקיהו יפלו בשבי וישמשו עבדים. (ז')
הכוונה לדניאל, חנניה, מישאל ועזריה. (רד"ק, מצודת דוד)
- תגובת חזקיהו לתוכחה ולנבואת הפורענות. (ח')
ח'. "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו טוב דבר ה' אשר דברת ויאמר כי יהיה שלום ואמת בימי"
כששמע חזקיהו את דבר הנביא, השיב כי טוב הדבר בעיניו, מאחר שהפורענות הצפויה לא תתקיים
בימיו, אלא רק לאחר מותו. (רש"י, מצודת דוד)
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.