שאלה:
אני מבקש להתייעץ איתך על סוגייה שאני עתיד ללמד בכיתות א' בנים ובנות
המדובר בספר שופטים פרק י'ט תחילת נושא פלגש בגיבעה.
ורציתי לשמוע איך לפי דעתך יש להציג את מקרה האונס של הפילגש וכן את המעשה של השחיטה לנתחים שעשה איש הלוי בגופת הפלגש אח'כ.
כשאני בעצם מבקש לדעת אילו שיקולים (תורניים,חינוכיים,דדיקטים וכו') יש לקחת בטרם מלמדים ילדי א' נושאים שקשורים ליחסי אישות, אונס ורצח.
יודע אני שעוד בסיפורי המקרא אנו והתלמידים נפגשים עם בעיות מסוג כזה, ולכן אשמח לתשובה שתיתן איזשהם עקרונות מנחים שבעז"ה יסייעו בידי להתמודד עם סוגיות מסוג כזה בהמשך.
בברכה ותודה מראש
תשובה:
לשאלתך, כיצד ללמד פרשת פילגש בגבעה, אני לא לימדתי אף פעם ספר שופטים ובכל אופן אכתוב כמה עקרונות שלמדתי מרבותי - במידה וזה יעזור לך במשהו.
- אנו מרבים בטוב ומקצרים בשלילה. הנפש של הילד הרך טובה וישרה ולא צריך לסבך אותה עם דברים קשים. את סיפורי הזוועה של סדום אני מתמצת לילדים במשפט אחד נורא ואיום: הם היו ההיפך מאברהם. לא עשו חסד ובמקום זה היו להם חוקים עקומים (אפשר טיפה לפרט אך לא להיכנס לפרטים אכזריים ולהכניס לילד רעיונות מזעזעים הרחוקים כל כך מעולמו). לא מאריכים בפסוקי רשע (גם התורה בד"כ מקצרת .במבול מתואר בפסוק אחד וכל הפרק עוסק בהצלה ובטוב האלוקי. וכנ"ל בסדום וכו').
- אנו משתדלים כמעט לא לדלג אף פעם על פסוקים מפורשים ולהסבירם בלשון הכי פשוטה וטכנית - במקרים כמו שבשאלתך.
- אנו לא מפחדים להסביר לילד מושגים מעולם האישות ולהיפך שמחים ללמד זאת מתוך הקודש ובאוירה רצינית ולא שילמד זאת מהרחוב בצורה גסה. אך מאידך, לא צריך להקדים את המאוחר ולהסביר דברים מעל הגובה של הילד. ילד בכיתה א לא צריך ולא מבקש לקבל הסבר כיצד מתבצע מעשה אישות כמכחול בשפורפרת. ממש לא. מספיק לו שלקחו את האשה ובלי רצונה לקחו אותה להיות עימם כמו איש ואשה . היא לא רוצה והם לוקחים אותה. כמה זה חמור. כמה מזעזע.
- קשה לי לענות על שאלת הניתוח לנתחים כי זה באמת גם בצד הטכני לחלוטין מעשה מזעזע וקשה לעיכול עבור ילד בגיל צעיר. נראה לי שאין ברירה אלא ללמד במהירות, תוך הבעת זעזוע של המלמד מהמעשה שבאמת גם זיעזע את כל ישראל.
- עוד נקודה חשובה: כאשר מלמדים על רוע חשוב להדגיש כיצד היו צריכים להתנהג אותם האנשים ובזה אפשר להאריך יותר.
לדוגמא כאשר חוטפים את שרי במצרים, להדגיש כיצד היו צריכים המצרים להתנהג כאשר ראו זוג זקנים מגיעים לארצם? היו צריכים להזמינם לנוח ולאכול אצלם. רק אחרי שאנו בונים את הטוב והקישור לטוב - אנו ממשיכים ואומרים אבל הם לא עשו כך אלא ... זה מחדד את הרוע ובונה את הטוב.
גם במקרה כאן, מה היו צריכים האנשים לעשות לאורחים? כיצד לכבדם? וכו'
- בכל מקרה נראה לי לספר את הכל בזריזות ולא להאריך
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.