פרשת בהעלותך
- על פי רש"י בתחילת הפרשה:
למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים? לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה דעתו, שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקב"ה חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות: מדוע דווקא מוזכר כאן הציווי על הדלקת המנורה?___ מפני שכאשר ראה אהרון שכל נשיא שבט הביא תרומה למשכן, ושבט לוי לא, הוא היה עצוב, כי הוא רצה מאוד לתרום למשכן. ה' ניחם אותו שהתפקיד שלו הרבה יותר גדול כי הוא מדליק ומטיב את הנרות בכל יום.
- מה הכוונה "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות"?___ שהנרות בכל צד במנורה פונות אל "המנורה" שזה הנר האמצעי. [הסברנו שאין הכוונה שהאש פונה, אלא שכוסיות השמן והפתילות מסודרות בצורה כזאת שבכל צד של המנורה הכיוון של הפתילות הוא לכיוון הנר האמצעי].
- "ויעש כן אהרון". אלו שני דברים טובים למדנו מכאן על אהרון הכהן?___ א. שעשה בדייקנות את מה שה' ציוה ולא שינה במאומה. [רש"י] ב. שלרגל אהבתו את המצווה, תמיד הוא טיפל בהדלקת המנורה בעצמו למרות שאפשר שכהנים אחרים יעשו זאת. [רמב"ן]
- "וזה מעשה המנורה מקשה זהב עד ירכה עד פרחה מקשה היא". הסבר?____ שהמנורה הייתה מקשה אחת, מהבסיס שלה [=ירכה], עד הפרחים [=פרחה] והקישוטים הכי קטנים. [מקשה אחת, הכוונה שהכל מסותת מגוש זהב אחד, ואין כאן הדבקות או תוספות].
- "כמראה אשר הראה ה' את משה, כן עשה את המנורה.", היכן הוא הראה לו, ולמה?___ ה' הראה לו בהר סיני, כדי ללמד אותו בדיוק כיצד להכין אותה. [כיצד להורות לבצלאל להכין אותה]. [רש"י]
טהרת הלויים והכנתם לעבודת המקדש.
- מי היה צריך מלכתחילה לעבוד במקדש?_____הבכורות
- בזכות מה?_______בזכות שה' הציל אותם ממכת הבכורות במצרים ואז הקדיש אותם לעבודתו.
- מדוע נלקח מהם תפקיד זה?________כיוון שחטאו בחטא העגל.
- מי נבחר במקומם?________הלויים. [פסוקים טז-יח]
- מהם תפקידי הלויים?_____נשיאת המשכן וכליו [רק בתקופת המדבר], משוררים (שרים במשכן) ושוערים (פותחים וסוגרים את שערי המשכן) ושומרים שזר לא יתקרב למשכן.
וכדברי הרמב"ם בפרק ג' מהלכות כלי המקדש והעובדים בו: "זרע לוי כולו מובדל לעבודת המקדש....עבודה שלהן היא שיהיו שומרין את המקדש ויהיו מהן שוערין לפתוח שערי המקדש ולהגיף דלתותיו, ויהיו מהן משוררין לשורר על הקורבן בכל יום...."
- מהם הדברים ציוה ה' כדי לטהר את הלויים? _______ הזאת מי חטאת [מי אפר פרה אדומה], גילוח השיער, כיבוס בגדים וטבילה.
- אלו קורבנות הלויים צריכים להביא?____ פר לעולה ופר לחטאת. [והלויים סומכים את ידיהם על הקורבנות כי הם בעלי הקורבן]
- "והקרבת את הלויים לפני אוהל מועד והקהלת את כל עדת בני ישראל". מדוע צריך להקהיל את כל ישראל?_____ מכיון שאין כאן עבודה פרטית של שבט לוי, הלויים הם שליחים של כל עם ישראל, ולכן מעמד טהרתם והתחלת עבודתם הוא במעמד כל ישראל.
- "וסמכו בני ישראל את ידיהם על הלויים". כיצד מאות אלפי בנ"י יסמכו את ידיהם על הלוים?____ מי שסמך ידיו היו בכורי ישראל שאותם החליפו הלויים. ובעצם, יש כאן מעין "מינוי שליחות", שכל בכור מעמ"י, ממנה את הלוי שמחליף אותו לקראת עבודתו. [חזקוני]
- איזו מצוה קיים אהרון בפסוק יא' בלויים?___ מצות תנופה. כחלק מקידוש הלווים, אהרון הניף כל אחד מהלויים !!
- קרא את פסוק יט' ורש"י עלו. מהי הקושיא של רש"י על פסוק יט' ומהו התרוץ?____ מדוע באותו פסוק כתוב 5 פעמים "בני ישראל"? והתרוץ הוא, ללמד אותנו את חיבתם של ישראל לפני הקב"ה, שמזכיר אותם בפסוק אחד כמו מנין חמשת חומשי תורה.
- לפי פסוק כד', מאיזה גיל עובדים הלויים?____ מגיל 25 ועד גיל 50.
- לפי מה שלמדנו בפרשת במדבר, מאיזה גיל עובדים הלויים?_____ מגיל 30
- כיצד רש"י מתרץ קושיא זו?___ "הא כיצד? מבן עשרים וחמש בא ללמוד הלכות עבודה ולומד חמש שנים, ובן שלושים עובד".
- לאחר גיל 50, הלוי לא עובד עוד במשא המשכן, אבל הוא כן עובד בשמירה, נעילת השערים ובשיר ללא הגבלת גיל. וכשקולו מתקלקל הוא ממשיך להיות רק מן השוערים. [רמב"ם פרק ג' שם]
- מהם הפעולות שנעשו לטיהור הלויים, כדי שיוכלו להתחיל לעבוד במקדש?
הזאת מי חטאת
תגלחת (=גילוח השיער)
כיבוס הבגדים וטבילה????
הבאת 2 פרים לקורבנות
סמיכת ידי בנ"י על הלויים - הבכורות
הנפת הלויים
סמיכת ידי הלויים על הפרים
הקרבת הקורבנות
מפרק ט' עד פרק י' פסוק י'
פסח במדבר ופסח שני
- באיזה תאריך יצאו בנ"י ממצרים?____ טו' ניסן. פסח.
- באיזה תאריך אנו נמצאים בתחילת פרק ט'?___ א' ניסן של השנה השניה.
- על מה הקב"ה מצוה את בנ"י?__ לעשות את הפסח במועדו. הקרבת קורבן פסח ביד' בניסן. [ואוכלים אותו בטו' בניסן בליל הסדר...]
- אלו אנשים באו אל משה לפני פסח?___ אנשים שהיו טמאים מת בגלל שהיו עסוקים במת מצוה. "חברה קדישא"
- מה הייתה הבעיה שלהם?___ שהם היו טמאים טומאת מת, ובשביל להטהר ממנה צריך 7 ימים, וממילא הם לא יספיקו להטהר לקראת הפסח. והם לא רוצים להפסיד את קורבן הפסח.
- איזה דבר טוב למדנו על האנשים הללו ששאלו את משה?___למדנו את ההשתוקקות והמסירות שלהם לקיים את המצוות. הם לא רוצים להפסיד את המצוה של קורבן פסח. "למה נגרע לבלתי הקריב את קורבן ה' במעודו בתוך בני ישראל".
- מה משה ענה להם?____ "עמדו ואשמעה מה יצווה ה' לכם".
- איזה דבר טוב למדנו על משה מכך?____ אשרי ילוד אישה שמובטח לו שבכל פעם שהוא פונה אל ה', ה' עונה לו. [ע"פ רש"י]. איזו ענק משה רבנו, שאצלו אין ספקות. אפשר פשוט לשאול את ה'.
- מה ה' ענה לו?____ ה' ציוה את משה על פסח שני.
- מתי עושים את פסח שני?____ יד' אייר.
- מה עושים בפסח שני?___ מקריבים קורבן פסח ככל הלכותיו.
- מי חוגג את פסח שני על פי התורה?____ מי שבזמן פסח ראשון היה טמא, או בדרך הרחוקה מהמקדש. ולא היה יכול להקריב את קורבן פסח.
- מהם דיני אכילת קורבן פסח שני?___ על מצות ומרורים יאכלוהו. ככל דיני אכילת קורבן פסח.
- במה בכל זאת, שונים דיני "פסח שני" מדיני "הפסח"?___ מצה וחמץ עימו בבית. אין צורך לנקות את הבית מחמץ. וזה רק יום אחד.
- מה אנו לומדים על חג הפסח מכך שהוא החג היחיד בכל התורה שהקב"ה נותן לו "הזדמנות שניה"?___ אנו לומדים עד כמה חג הפסח וקורבן הפסח, המזכיר לנו את יציאת מצרים, הוא חשובים. לכן, חשוב לקב"ה שגם מי שלא יכל לחגוג, עדיין תהיה לו הזדמנות שניה לחגוג את הפסח על מצות ומרורים.
- האם גם אדם שבמזיד נמנע מקורבן פסח, לא היה טמא, ולא היה בדרך, האם גם לו יש אפשרות להקריב פסח שני?___ לא.
- מה עונשו שלא קיים את מצוות פסח שני במזיד?____ כרת!
- מהם שתי מצוות העשה היחידות בתורה שעונשם כרת?__ פסח ומילה. מי שלא עושה אותם, חייב כרת.
- למדנו, שפסח וברית מילה, אלו מצוות העשה היחידות בכל התורה שעונשם כרת. כל שאר עונשי כרת הם על מצוות ל"ת. ומכאן למדנו עד כמה מצות פסח ומצות מילה הם חשובות.
- רואים מכאן נקודה, שה' גומל איתנו חסד, ובעצם מציאותו של פסח שני, הוא מלמד אותנו, שתמיד יש הזדמנות אחרונה, תמיד אפשר לתקן.
הענן מוביל את בני ישראל במדבר
- איזה דבר במדבר סימל לבנ"י את השגחת ה'?____ עמוד הענן ביום ועמוד האש בלילה. תמיד הם נמצאים עם בנ"י וזה נותן להם תחושה שה' כל הזמן איתם.
- היכן עמוד הענן היה נמצא כל הזמן?___ מעל המשכן.
- כיצד ה' סימן לבנ"י שמתחילים ללכת?___ עמוד הענן היה נעמד מעל שבט יהודה בצורה של קורה וזה היה הסימן שמתחילים ללכת. [רש"י]
- כיצד ה' סימן לבנ"י שהם הגיעו למקום חניה?___ עמ' הענן היה נעצר ונהיה כדמות סוכה. וזה היה הסימן שכאן עוצרים. [רש"י]
- במה היה הדבר הזה נסיון לבנ"י?_____ שבנ"י לא ידעו מראש מה הולך להיות. היה פעמים שהם נשארו תקופות ארוכות באותו מקום. והיה פעמים שיום אחרי שהם הגיעו ופירקו את כל הציוד, כבר הם היו צריכים לארוז ולצאת מחדש לדרך.
ולגודל אהבתם את ה' ויראתם אותו, בנ"י הלכו אחריו במדבר. [רמב"ן] על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו.
ועל כך אמר הנביא ירימיהו:"כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".
רמב"ן במדבר פרק ט פסוק יט
וטעם ובהאריך הענן - לומר כי אם יאריך הענן על המשכן ימים רבים, והמקום ההוא איננו טוב בעיניהם והיו חפצים ומתאוים מאד לנסוע מן המקום, אעפ"כ לא יעברו על רצון השם. וזה טעם ושמרו בני ישראל את משמרת ה' ולא יסעו - כי מיראת השם ומשמרם משמרת מצותו לא יסעו. וכן אם יהיה הענן ימים מספר כשנים או שלשה ימים, והיו העם יגעים מאד וענה בדרך כחם, יעשו רצון השם ללכת אחרי הענן:
מצות החצוצרות
- ממה היו עשויות החצוצרות?____ מכסף. מקשה אחת.
- על פי תחילת פרק י', מהם שני התפקידים של החצוצרות?___ למקרא העדה ולמסע את המחנות.
- תקיעה בשתי החצוצרות מה מסמלת?___ הקהלת כל העדה אל משה רבנו בפתח אוהל מועד.
- תקיעה בחצוצרה אחת מה מסמלת?____ קריאה לנשיאי העדה אל משה.
- ומה מסמלת תקיעה, תרועה, תקיעה בשתי החצוצרות?_____ סימן לתחילת המסע. כל דגל מחנה בתור שלו עם תקיעה כאשר תוקעים שוב.
- האם כאשר היו מקהילים את הקהל גם היו תוקעים ומריעים?___ ובהקהיל את הקהל תתקעו ולא תריעו. תקיעה בלבד.
- מי תוקע בחצוצרות?___ הכהנים.
- על פי רש"י, מה למדנו מכך שכאשר משה מקהיל את העם תוקעים עבורו בחצוצרות?___ שהוא כמו מלך שתוקעים בפניו.
- לאלו דברים נוספים משמשים החצוצרות על פי פסוק י'?____ לתקיעה בזמן מלחמה. ולתקיעה על הקורבנות בבית המקדש.
- *רשות * עיינו בפסוק י' בפירוש רש"י. אלו תקיעות שופר נוספות רמוזות בפסוק זה?___ תקיעות השופר של ראש השנה במלכויות, זכרונות ושופרות.
המסע הראשון ממדבר סיני
- מהיכן להיכן היה המסע הראשון של בנ"י מאז מתן תורה?___ ממדבר סיני למדבר פארן.
- כמה זמן שהו בנ"י במדבר סיני?______ כמעט שנה. מא' סיון ועד כ' אייר.
- מי נסע ראשונה מבנ"י?____ דגל מחנה יהודה.
- מי נסע לאחר דגל מחנה יהודה?____ בני גרשון ובני מררי עם קרשי וכיסויי המשכן.
- מי נסע אחריהם?___ דגל מחנה ראובן.
- מי נסע לאחר דגל מחנה ראובן?____ בני קהת עם כלי המשכן.
- מי שני הדגלים שנסעו אחרונים?___ דגל מחנה אפרים ודגל מחנה דן.
בקשת משה מיתרו שיתלווה אליהם
- מי זה חובב בן רעואל המדיני?____ יתרו
- מה ביקש משה מיתרו?___ שעכשיו הם נוסעים לא"י וביקש ממנו שיתלווה אליהם.
- מה הייתה תשובת יתרו?___ שהוא רוצה לחזור אל ארצו ואל מולדתו ומשפחתו.
- האם משה מבקש שוב מיתרו?___ כן. והוא מוסיף שגם אנחנו צריכים את עזרתך וחכמתך. וגם אתה תזכה להנות מהטוב שאנו נזכה בו.
- האם בסוף יתרו נענה לבקשה?___ לדעת רש"י: לא. והוא חזר אל ארצו. לדעת הרמב"ן: יתרו נתרצה וחזר איתם.
הארון מוביל את בנ"י. ופרשת "ויהי בנסוע הארון".
- "וארון ברית ה' הולך לפניהם דרך שלושת ימים". הרי אמרנו שהארון היה עם בני קהת באמצע?___ זה ארון אחר, הארון שיוצא איתם למלחמה ובו שברי לוחות מונחים. [רש"י]
- הסבר מה משה אמר בכל פעם שהארון נסע?_____ "קומה ה' ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך". [=תפילה לה' שיסתלקו כל האויבים שלו ושלנו וינוסו]
- הסבר מה משה אמר בכל פעם שהארון חנה?___ "שובה ה' רבבות אלפי ישראל" [= השיבה ה' את שכינתך אל רבבות בני ישראל. [רס"ג].
- מה מיוחד בפרשה הזאת?____ שהיא מסומנת בתחילתה ובסופה ] ויהי בנסוע….. ]
- מדוע פרשה זו מסומנת? מה מיוחד בה [ 2 תשובות] ?_____ א. זוהי פרשה בפני עצמה, והיא מאוד חשובה [כמעט כמו חומש מיוחד]. ב. הפרשה הזאת נועדה להפסיק בין הפורענויות. [ע"פ רש"י]
- מהו הנושא של פרק יא'?____ חטא המתאוננים וחטא המתאווים לבשר.
- מי היו האנשים שהתסיסו את בנ"י וגרמו להם להתלונן?____ הערב רב.
- מי הם "הערב רב"? _____ גוים שהתפעלו מיציאת מצרים והצטרפו לעם ישראל למדבר. אבל הנה, כאשר יש זמנים קשים, דווקא הם מתסיסים את עמ"י.
- מהו הנושא של פרק יא'?____ חטא המתאוננים וחטא המתאווים לבשר.
- מי היו האנשים שהתסיסו את בנ"י וגרמו להם להתלונן?____ [האספסוף] הערב רב.
- מי הם "הערב רב"? _____ גוים שהתפעלו מיציאת מצרים והצטרפו לעם ישראל למדבר. אבל הנה, כאשר יש זמנים קשים, דווקא הם מתסיסים את עמ"י.
- על מה התלוננו בנ"י בפס' ד-ו?______ עמ"י רוצה בשר, מואס במן, ואומר שהוא לא טוב.
- מה אנו יודעים באמת על המן? ______שהוא אוכל משובח ומיוחד, שניתן לטעום בו את כל הטעמים שבעולם.
- כיצד נקראת התנהגות זו של המתלוננים?______ כפיות טובה.
- משה פונה לה'- אילו שתי בעיות מפרט משה בדבריו אל ה'? ______ א. מהיכן יהיה לי כ"כ הרבה בשר בשביל כל העם? ב. קשה לי להנהיג לבד את העם......
- מה הפתרונות של ה' לבעיות הללו?_____ א. ה' יביא הרבה בשר בשביל העם, במשך חודש ימים. ב. ה' ממנה למשה את 70 הזקנים, כדי שיעזרו לו להנהיג את העם.
- כמה זקנים ה' ציוה את משה לאסוף?____ שבעים זקנים.
- מה מטרת איסוף שבעים הזקנים?____ שהם יצטרפו למשה ויחד, הם יעזרו למשה בהנהגת עמ"י.
- אלו תכונות מיוחדות צריכים להיות לשבעים הזקנים הללו?___ "אשר ידעת כי הם זקני העם ושוטריו" זקני העם=צדיקים שיהיו ראויים לנבואה. וגם "שוטריו", מאותם שוטרים שהיו מוכנים לקבל מלקות מהמצרים, העיקר שהם לא יכו יהודים אחרים. = מלאים באהבת ישראל וברחמים על ישראל.
- מהיכן נביאים אלו יקבלו נבואה?____ ה' יאציל מרוח הנבואה של משה, והם יתנבאו.
- האם רוח הנבואה של משה לא תפגם מכך?____ "למה משה דומה באותה שעה? לנר שמונח על גבי מנורה והכל מדליקין הימנו, ואין אורו חסר כלום". רש"י.
- ומה העם יקבל בעקבות תלונותיו?_____ הרבה בשר.
- לכמה זמן?____ חודש ימים, עד שיצא מאפכם והיה לכם לזרא [מאוס].
- כאשר הזקנים התנבאו באוהל מועד, איזה ארוע מיוחד קרה במחנה?____ אלדד ומידד התנבאו במחנה. הם היו משבעים הזקנים, אלא שהם בחרו לא לצאת לאוהל מועד מתוך ענווה [רשב"ם], ומכיון שהם היו צדיקים – ה' נתן בהם נבואה גם במחנה.
- כאשר יהושע שמע שהם מתנבאים במחנה, מה הוא רצה לעשות?____ לכלוא אותם.
- מה ענה לו משה?____ אין צורך לקנאות לכבודי, הלוואי שכל עם ישראל יהיו נביאים.
- כיצד אותם אנשים שיש בהם את תאוות הבשר הגיבו בהגעת השליו?____ הם הגיבו בתאווה גדולה, ואספו להם כמויות בשר עצומות, מעל לכל הגיון מרוב שהם היו תאווים. "הממעיט אסף עשרה חומרים".
- מה ה' עשה כשהוא ראה את התאווה העצומה?____ הוא הרג את אותם אנשים, אפילו כשהבשר עדיין בין שיניהם. [האב"ע אומר שזו הייתה מגפת "דבר"].
- איך קראו למקום?_____ קברות התאוה. "כי שם קברו את העם המתאווים."
- מקברות התאווה, לאן נסעו בנ"י?____ לחצרות.
- ונלע"ד להוסיף, שיש כאן כפיות טובה גדולה מאוד מצד אותם המתאווים. גם לאחר שהם בכו סתם, ה' כן נותן להם בשר, והם עסוקים בלאסוף את הבשר ואפילו לא טורחים להודות לה' \ למשה על זה שהם שמעו את תלונותם.]
הלשון הרע של מרים
- איזה מעשה לא טוב עשו מרים ואהרון?___ מרים סיפרה לשון הרע על משה.
- מה זה אישה כושית?__ אישה יפה [רש"י]
- על מה הם דיברו?____ על זה שמשה פרש מציפורה אשתו שהייתה אישה מאוד יפה. וזה הפריע למרים, הרי גם היא ואהרון נביאים והם לא פרשו מבני זוגם… "הרק אך במשה דיבר ה', הלא גם בנו דיבר
- מה הייתה הטעות של מרים?____ אין מה להשוות כלל וכלל את נבואות משה לנבואה של אהרון ומרים
- אלו דברים טובים אתה יכול לספר על מרים הנביאה?____ הייתה נביאה. שכנעה את עמרם להתחתן מחדש עם יוכבד. חיזקה באמונה את בנות ישראל עד שהן היו מובטחות שיגאלו והכינו את התופים עוד במצרים מתוך אמונה שהם ייגאלו. מרים הייתה המנהיגה של נשות בנ"י.
וכאן אנו נפגשים עם חטא שלה, שבוודאי היא חזרה עליו בתשובה, אבל אנחנו גם לומדים עד כמה חמור איסור לשון הרע.
- מהי הסיבה האמתית שמשה פרש מאשתו?____ א. כי ה' ציוה אותו. ב. כי הוא צריך להיות כל הזמן טהור וקדוש ומוכן לנבואה.
- מה ה' עושה כשהוא שומע את הלשון הרע של מרים ואהרון?____ הוא קורא בהפתעה בנבואה למשה, אהרון ומרים. ואהרון ומרים שבאותו רגע לא היו טהורים רואים עד כמה חשוב שמשה יהיה כל הזמן טהור. [ע"פ רש"י].
- מה ה' אומר לאהרון ומרים?____ הוא מסביר להם עד כמה גדולה נבואתו של משה, ועד כמה הוא נביא עצום ואין כלל מה להשוות בין נבואתו לנבואת שאר הנביאים. "פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות ותמונת ה' יביט, ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה".
- מה קרה לאחר שה' אומר להם את הדברים הללו?____ הענן סר מעל האוהל והנה מרים מצורעת כשלג.
- מה אהרון מבקש ממשה?___ הוא מתנצל, ואומר שהם עשו את זה בטפשות.
- האם משה סולח?___ בוודאי, ומתפלל לה' שירפא את מרים.
- האם תפילתו של משה על מרים ארוכה או קצרה?___ קצרה. "א-ל נא רפא נא לה".
- מדו התפילה קצרה?____ משה כ"כ צדיק, שהוא לא רוצה שיחשדו בו שעל אחותו הוא מתפלל באריכות ועל אחרים לא, ולכן על אחותו הוא מתפלל תפילה קצרה.
- האם ה' קיבל את התפילה וריפא אותה מיד?____ ה' קיבל את התפילה, אך אמר שלפחות 7 ימים היא צריכה להיות נזופה מחוץ למחנה עם צרעת על מה שהיא עשתה. אם אביה היא נוזף בה היא הייתה נזופה שבעה ימים, אם הקב"ה נוזף בה, בוודאי שהיא צריה להיות נזופה תקופה כזאת אם לא יותר.
- אני חושב, שמשמשע מהאברבנאל, שהסיבה שמרים נענשה ולא אהרון, מכיון שעיקר החטא היה שלה.... צריך לעיין בפנים
- מה העם עשה כל זמן שמרים הייתה מחוץ למחנה?____ והעם לא נסע עד האסף מרים.
- מדוע?____ א. כי העם אהב אותה מאוד. ב. כי ה' חלק לה כבוד על זה שהיא המתינה למשה ליד היאור, מידה כנגד מידה, עכשיו, כל עמ"י המתין לה.
- דברי הרמב"ם החשובים על מעלת נבואותו של משה וההבדלים בינה לבין נבואות שאר הנביאים מתוך הלכות יסודי התורה:
רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז
הלכה ד
כל הנביאים אין מתנבאין בכל עת שירצו אלא מכוונים דעתם ויושבים שמחים וטובי לב ומתבודדים, שאין הנבואה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות אלא מתוך שמחה, לפיכך בני הנביאים לפניהם נבל ותוף וחליל וכנור והם מבקשים הנבואה וזהו שנאמר והמה מתנבאים כלומר מהלכין בדרך הנבואה עד שינבאו כמו שאתה אומר פלוני מתגדל.
הלכה ה
אלו שהם מבקשין להתנבא הם הנקראים בני הנביאים, ואע"פ שמכוונים דעתם אפשר שתשרה שכינה עליהן ואפשר שלא תשרה.
הלכה ו
כל הדברים שאמרנו הם דרך נבואה לכל הנביאים הראשונים והאחרונים חוץ ממשה רבינו רבן של כל הנביאים, ומה הפרש יש בין נבואת משה לשאר כל הנביאים שכל הנביאים בחלום או במראה ומשה רבינו מתנבא והוא ער ועומד שנאמר ובבוא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע הקול מדבר אליו, כל הנביאים על ידי מלאך, לפיכך רואים מה שהם רואים במשל וחידה, משה רבינו לא על ידי מלאך שנאמר פה אל פה אדבר בו, ונאמר ודבר ה' אל משה פנים אל פנים, ונאמר ותמונת ה' יביט כלומר שאין שם משל אלא רואה הדבר על בוריו בלא חידה ובלא משל, הוא שהתורה מעידה עליו במראה ולא בחידות שאינו מתנבא בחידה אלא במראה שרואה הדבר על בוריו. כל הנביאים יראים ונבהלים ומתמוגגין ומשה רבינו אינו כן הוא שהכתוב אומר כאשר ידבר איש אל רעהו כלומר כמו שאין אדם נבהל לשמוע דברי חבירו כך היה כח בדעתו של משה רבינו להבין דברי הנבואה והוא עומד על עומדו שלם, כל הנביאים אין מתנבאים בכל עת שירצו משה רבינו אינו כן אלא כל זמן שיחפוץ רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו ואינו צריך לכוין דעתו ולהזדמן לה שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרת, לפיכך מתנבא בכל עת שנאמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם, ובזה הבטיחו האל שנאמר לך אמור להם שובו לכם לאהליכם ואתה פה עמוד עמדי, הא למדת שכל הנביאים כשהנבואה מסתלקת מהם חוזרים לאהלם שהוא צרכי הגוף כלם כשאר העם, לפיכך אין פורשין מנשותיהם, ומשה רבינו לא חזר לאהלו הראשון לפיכך פירש מן האשה לעולם ומן הדומה לו ונקשרה דעתו לצור העולמים ולא נסתלק מעליו ההוד לעולם וקרן עור פניו ונתקדש כמלאכים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.