1. הדורות שמשם ועד אברם
{י} אֵ֚לֶּה תּֽוֹלְדֹ֣ת שֵׁ֔ם שֵׁ֚ם בֶּן-מְאַ֣ת שָׁנָ֔ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-אַרְפַּכְשָׁ֑ד שְׁנָתַ֖יִם אַחַ֥ר הַמַּבּֽוּל:
{יא} וַֽיְחִי-שֵׁ֗ם אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-אַרְפַּכְשָׁ֔ד חֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{יב} וְאַרְפַּכְשַׁ֣ד חַ֔י חָמֵ֥שׁ וּשְׁלֹשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-שָֽׁלַח:
{יג} וַֽיְחִ֣י אַרְפַּכְשַׁ֗ד אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-שֶׁ֔לַח שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{יד} וְשֶׁ֥לַח חַ֖י שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-עֵֽבֶר:
{טו} וַֽיְחִי-שֶׁ֗לַח אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-עֵ֔בֶר שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{טז} וַֽיְחִי-עֵ֕בֶר אַרְבַּ֥ע וּשְׁלשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-פָּֽלֶג:
{יז} וַֽיְחִי-עֵ֗בֶר אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-פֶּ֔לֶג שְׁלשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{יח} וַֽיְחִי-פֶ֖לֶג שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-רְעֽוּ:
{יט} וַֽיְחִי-פֶ֗לֶג אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-רְע֔וּ תֵּ֥שַׁע שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{כ} וַיְחִ֣י רְע֔וּ שְׁתַּ֥יִם וּשְׁלֹשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-שְׂרֽוּג:
{כא} וַיְחִ֣י רְע֗וּ אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-שְׂר֔וּג שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{כב} וַיְחִ֥י שְׂר֖וּג שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-נָחֽוֹר:
{כג} וַיְחִ֣י שְׂר֗וּג אַֽחֲרֵ֛י הֽוֹלִיד֥וֹ אֶת-נָח֖וֹר מָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{כד} וַיְחִ֣י נָח֔וֹר תֵּ֥שַׁע וְעֶשְׂרִ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת-תָּֽרַח:
{כה} וַֽיְחִ֣י נָח֗וֹר אַֽחֲרֵי֙ הֽוֹלִיד֣וֹ אֶת-תֶּ֔רַח תְּשַֽׁע-עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֖ה וּמְאַ֣ת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת: (ס)
{כו} וַֽיְחִי-תֶ֖רַח שִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֨וֹלֶד֙ אֶת-אַבְרָ֔ם אֶת-נָח֖וֹר וְאֶת-הָרָֽן:
בכל הפסוקים שקראנו מופיעים 10 דורות מנח ועד לאברם (עד ועד בכלל). נשים לב שהתורה לא סתם כותבת דברים- והרי שבכל הדורות הללו התורה כותבת לנו בקצרה- פלוני נולד, חי כך וכך שנים, נולד לו בן ואחר כך המשיך לחיות עוד כך וכך שנים והוליד עוד בנים ובנות.
חז"ל מלמדים אותנו שאלו היו האנשים הצדיקים מכל בני דורם, ובמיוחד אנו מכירים את שם ועבר גדולי הדור שעוד נמשיך ונלמד עליהם (ע"פ רד"ק, מלבי"ם, כוזרי).
2. משפחתו של אברם והולדת אברם
{כז} וְאֵ֨לֶּה֙ תּֽוֹלְדֹ֣ת תֶּ֔רַח תֶּ֚רַח הוֹלִ֣יד אֶת-אַבְרָ֔ם אֶת-נָח֖וֹר וְאֶת-הָרָ֑ן וְהָרָ֖ן הוֹלִ֥יד אֶת-לֽוֹט:
נשים לב שאצל כל הדורות שראינו מקודם התורה מדגישה בן אחד מכל הצאצאים ופתאום אצל אבא של אברהם אבינו התורה מאריכה ומתחילה לספר כמה אחים יש ואיפה הם גרו.
למה דווקא אצל אברהם התורה מאריכה?
משל למה הדבר דומה (ע"פ ב"ר) לאדם שאוסף חול במסננת ומחפש אבן טובה ומיוחדת שנפלה בתוך החול. מנער ומסנן מנער ומסנן עד שיוצא החול ונשארת רק האבן היקרה. מה עושה מיד אותו אדם? בוודאי שעוזב את החול ותופס בידו באבן הטובה. כך גם בפסוקים שלפנינו- 10 דורות עברו מאדם ועד נח וכן מנח ועד לאברם, בכולם לא היה סיבה להאריך בגלל שלא מהם עתיד לצאת עם ישראל. אך, ברגע שהגיע אברם לעולם, שממנו עתיד לצאת עם ישראל מיד אנו עוסקים רק בו (רד"ק).
{כח} וַיָּ֣מָת הָרָ֔ן עַל-פְּנֵ֖י תֶּ֣רַח אָבִ֑יו בְּאֶ֥רֶץ מֽוֹלַדְתּ֖וֹ בְּא֥וּר כַּשְׂדִּֽים:
תרח היה גר בחרן, שם הוליד את אברם ונחור, אחר כך עבר לאור כשדים רק עם אשתו ואברם. באור כשדים נולד והצטרף למשפחה גם הרן. באותו זמן, נותר נחור בן תרח בביתם המקורי שבחרן. הרן גדל והתחתן ונולדו לו 3 ילדים- 2 בנות ובן. כפי שראינו בפסוק הקודם לבן קוראים לוט, בפסוק הבא נכיר את הבנות (ע"פ הרמב"ן). הרן לא חזר לחרן אלא נפטר עוד כשהייתה המשפחה באור כשדים.
{כט} מפטיר וַיִּקַּ֨ח אַבְרָ֧ם וְנָח֛וֹר לָהֶ֖ם נָשִׁ֑ים שֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת-אַבְרָם֙ שָׂרָ֔י וְשֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת-נָחוֹר֙ מִלְכָּ֔ה בַּת-הָרָ֥ן אֲבִֽי-מִלְכָּ֖ה וַֽאֲבִ֥י יִסְכָּֽה:
אברם ונחור נושאים להם נשים. אברם מתחתן עם שרי שהייתה גם היא בתו של הרן ונחור מתחתן עם מלכה בת הרן.
בפסוק הזה התורה מלמדת אותנו כמה צדיקה היא שרה אמנו -שהרי אברם נשא לאישה את שרי ואחר כך כתוב בפסוק שאחות מלכה היא יסכה- למה התורה משנה באותו פסוק את שמה של שרה?
מכאן דורשים חז"ל שזה בא ללמד אותנו כמה צדיקה הייתה שרה- "שהייתה סוכה ברוח הקודש"- כלומר, שהייתה לה רוח הקודש מיוחדת ששרתה עליה.
בע"ה בפרשה הבאה- 'לך-לך' נלמד על גדלותו העצומה של אברם שכבר מגיל צעיר הצליח לבדו להבין שיש בורא ומנהיג לעולם ולכן היה מתאמץ בכל כוחו להסתובב בכל מקום שיכל ולקרוא בשם ה'. שהיה מסביר ומלמד את כולם שיש מנהיג לעולם ושכל רצונו להיטיב ולעשות חסד עם היצורים שברא בעולמו. גם שרי הצטרפה לאברם במשימתו והייתה נלחמת נגד העבודה זרה ומלמדת ומחזקת את הבנות איך עליהן לעבוד את ה'. [אפשר לספר באריכות על אברם והצלמים והקריאה בשם ה'- ]
{ל} וַתְּהִ֥י שָׂרַ֖י עֲקָרָ֑ה אֵ֥ין לָ֖הּ וָלָֽד:
{לא} וַיִּקַּ֨ח תֶּ֜רַח אֶת-אַבְרָ֣ם בְּנ֗וֹ וְאֶת-ל֤וֹט בֶּן-הָרָן֙ בֶּן-בְּנ֔וֹ וְאֵת֙ שָׂרַ֣י כַּלָּת֔וֹ אֵ֖שֶׁת אַבְרָ֣ם בְּנ֑וֹ וַיֵּצְא֨וּ אִתָּ֜ם מֵא֣וּר כַּשְׂדִּ֗ים לָלֶ֨כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֥אוּ עַד-חָרָ֖ן וַיֵּ֥שְׁבוּ שָֽׁם:
השנים עוברות ושרי עקרה=אין לה ילדים, ואז תרח מחליט לצאת חזרה לארצו. הוא לוקח את אברם, שרי כלתו ולוט בן הרן ויוצא מאור כשדים לכיוון ביתם שבחרן. שם יאספו את שאר המשפחה וימשיכו לכיוון ארץ כנען. כשהגיעו לחרן התיישבו במקום לכמה ימים (רמב"ן).
{לב} וַיִּֽהְי֣וּ יְמֵי-תֶ֔רַח חָמֵ֥שׁ שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיָּ֥מָת תֶּ֖רַח בְּחָרָֽן: (פפפ)
הימים התארכו, אברם, כמו שנראה עוד מעט, ממשיך בדרכו ע"פ ציווי ה' ותרח נותר בחרן עד שנפטר.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.