טהרת המצורע
- "זאת תהיה תורת המצורע ביום טהורתו". על טהרה של איזה מצורע אנו מדברים מוחלט או מוסגר?____ מצורע מוחלט.
- מתי המצורע יכול להתחיל להטהר?___ כאשר נעלם הנגע, או כאשר נעלם אחד מסימני הטומאה.
- דיברנו על כך שאיך פתאום נעלם הנגע? אלא, שבוודאי, המצורע חזר בתשובה בכל ליבו, ומתחרט על הלשון הרע שדיבר. הזמן שאותו הוא שהה מחוץ למחנה, לבדו, גרם לו להתחרט על מעשיו ולחזור בתשובה.
- כמה שלבים יש בטהרת המצורע. באיזה ימים הם?___ שלושה שלבים. היום הראשון, השביעי, השמיני.
היום הראשון – יום העלמות הנגע
- מה קורה כאשר נעלם הנגע, או נעלם סימן הטומאה [פס' ב']?___ המצורע קורא לכהן, והכהן יוצא אליו אל מחוץ למחנה ורואה שאכן נרפא נגע הצרעת מן הצרוע.
- מהם הדברים שהכהן לוקח על מנת לטהר את האדם ביום הראשון לטהרתו [4 דברים]? ____ 1 שתי ציפורים [ציפורי דרור] 2ענף של עץ ארז, 3חוט צמר צבוע בתולעת שני 4 שיח האזוב [כמה ענפים]
ועוד דבר: כלי חרס עם מי מעיין [מים חיים]
- כיצד הכהן מטהר את האדם עם כל הדברים הללו [סדר הטהרה הוא לפי הפסוקים וכן הוא רשום בדף עבודה בתיקיה]?____ לוקח את הציפור האחת ושוחט אותה על כלי החרס עם המים, על מנת שהדם ייכנס לתוך הכלי.
לאחר מכן, הוא אוגד את עץ הארז ואת האזוב יחד עם החוט הצבוע בתולעת שני, לוקח איתם באותה היד גם את הציפור החיה, [ולא אוגד אותה, אע"פ שכתוב מקיף את הציפור גם במשנה וגם ברמב"ם מסבירים המפרשים שהכוונה סומך את הציפור לאגודה. ועיין בפרוש המשנה שם בפרק יד' נגעים וככל הזכור לי גם הכס"מ מעיר כך בטומאת צרעת יא',\א'] טובל אותם בתוך כלי החרס, ומזה שבע פעמים על המצורע [על גב ידו, הרמב"ם].
- לאחר ההזיה שבע פעמים מהמים החיים, מה עושה הכהן [פס' ז']?____משלח את הציפור החיה על פני השדה.
- אלו שלושה דברים נוספים עושה המצורע על מנת להטהר [פס' ח']?_____ א טובל את בגדיו במקוה [=כיבוס בגדים] ב מגלח את כל שערו [ראש, זקן, גבות וכל מקום שיש שיער גלוי ומקובץ, לפי הרמב"ם גם בבית השחי, לפי עיקר שפתי חכמים, לא] ג טובל במקוה.
- לאחר כל סדר הטהרה הזה, האם המצורע נטהר?___ באופן חלקי. הוא עדיין טמא, אך לא בטומאה חמורה. מותר לו להכנס מחדש למחנה, אך הוא עדיין מטמא במגע כמו שרץ. ואסור לו גם להתקרב לאשתו. והוא יושב מחוץ לביתו שבעת ימים [אסור לו להתקרב לאשתו] רש"י ורוב הפרשנים מפרשים שהכוונה, רק איסור תשמיש, אך הדבר נתון במחלוקת פרשנים יש פירוש במשנה נגעים פ' יד' [קהתי בשם אליהו רבא] שמחוץ לביתו, זה גם בפשט, שלא נכנס לביתו בנוסף לאיסור תשמיש.
היום השביעי לטהרת המצורע
- מה עושה המצורע ביום השביעי לטהרתו?____ א מגלח את כל שערו ב טובל את בגדיו ג טובל במקוה ד הערב שמש=מחכה ללילה.
- לאחר סדר הטהרה הזה, האם המצורע נטהר?_____הוא נחשב טהור כמעט לגמרי. עדיין הוא טמא לתרומה וקורבנות, [רשות- זה נקרא "טבול יום"]. לאחר הערב שמש, הוא מותר בתרומה אבל עדיין אסור מלהכנס לבית המקדש ולאכול בשר קודשים [קורבנות]. בהם הוא יהיה מותר לאחר הבאת קורבנות הכפרה של היום השמיני.
היום השמיני לטהרת המצורע
- מה עושה המצורע ביום השמיני לטהרתו?____ מביא קורבנות לכפרה לבית המקדש\למשכן.
- אלו סוגי קורבנות הוא מביא?_____ אשם, חטאת, עולה, מנחה.
- מהו הקורבן המיוחד ביום זה, שיש לו סדר הקרבה מיוחד?____ קורבן האשם.
קורבן האשם של המצורע פסוקים יב'-יח
- אלו דברים מיוחדים עושים בקורבן כבש האשם חוץ מהסדר הרגיל של קורבן אשם [על פי פסוקים יב'-יח']?____ א. מביאים איתו גם לוג שמן. ומניפים את הכבש עם לוג השמן. ב. לאחר הזיית הדם על המזבח, הכהן מָזֵה מהדם על תנוך אוזן המצורע המיטהר הימנית ועל בוהן ידו הימנית ועל בוהן רגלו הימנית. ג. הכהן מזה מהשמן כנגד קודש הקודשים ד. הכהן נותן מהשמן על תנוך אוזן המצורע הימנית ועל בוהן ידו הימנית ועל בוהן רגלו הימנית, במקום שנתן את דם האשם. ואת מה שנשאר הוא יוצק על ראש המצורע.
- מאיזו בהמה מביאים את קורבן האשם? ____ כבש
- לפני הקרבת האשם, מה עושים עם הכבש ועם לוג השמן?___ תנופה.
- לאחר הזיית הדם על המזבח, היכן עוד נותנים את הדם וגם את השמן?____ על תנוך אוזן המיטהר הימנית ועל בוהן ידו הימנית ועל בוהן רגלו הימנית.
- להיכן יוצק הכהן את השמן?___ אל כפו השמאלית.
- מהם המקום הראשון אליו מזה הכהן מן השמן?____ הכהן מזה מן השמן לכיוון הקודש.
- היכן עוד נותן הכהן את השמן?____ על תנוך אוזן המטהר הימנית, ועל בוהן ידו הימנית ועל בוהן רגלו הימנית.
- מה עושה הכהן עם השמן שנשאר?____ יוצק על ראש המיטהר.
- כיצד המצורע סומך ידיו על הקורבן, וכיצד מזים על המצורע, הרי הוא טמא ואסור לו להכנס למקדש?___ הוא עומד בחוץ על פתח חצר המשכן ומכניס רק את אוזנו או רק את ידו, או רק את רגלו. [בבית המקדש הוא עמד בפתח של שער ניקנור] רש"י.
- אלו קורבנות הוא מביא לאחר כבש האשם? חטאת, עולה, מנחה. [שאותם הוא עושה בדיוק כמו הסדר שמפורט בפרשת ויקרא ולכן התורה לא מאריכה בכך].
- האם יש הבדל בין עשיר לעני?___ כן. התורה דואגת לעניים ונותנת להם אפשרות להביא בקורבנות החטאת והעולה קורבנות יותר קטנים.
עשיר
|
הקורבן
|
עני
|
כבש ולוג שמן
|
אשם
|
כבש ולוג שמן
|
כבשה
|
חטאת
|
תור או בן יונה
|
כבש
|
עולה
|
תור או בן יונה
|
שלושה עשרונים סולת
|
מנחה
|
עשרון סולת.
|
- בכבש האשם, אין הבדל בין עשיר לעני. אך בשאר הקורבנות יש הבדל. מה מביא עשיר, ומה מביא עני בכל קורבן?_
- לאחר היום השמיני, ברוך ה' המצורע נטהר לגמרי.
סקירת טהרת היום השמיני
אחרי שהוא טבל ביום השביעי והעריב שמשו, הוא רשאי להכנס לעזרת הנשים, אלא שמכיון שהוא עדיין מחוסר כפורים, הוא אסור להכנס לעזרת ישראל עד שיביא קורבניותיו ביום השמיני.
ביום השמיני הוא טובל בלשכת המצורעים שנמצאת בעזרת הנשים, ומכניס בהונתיו דרך השער של עזרת ישראל. [ע"פ פירוש תפארת ישראל במילים שלי, מסכת מידות פרק ב' משנה ה' לגבי תפקידה של לשכת המצורעים]
מסכת נגעים פרק יד' משנה ח'. [אגב, כדאי לראות את כל הפרק שמדבר על טהרת המצורע]: "והמצורע טבל בלשכת המצורעים בא ועמד בשער ניקנור..." דהיינו, לאחר הטבילה הוא כן נכנס לתוך עזרת נשים.
משנה ט': "הכניס ראשו, ונתן על תנוך אוזנו, ידו ונתן על בוהן ידו, רגלו ונתן על בוהן רגלו..." וזה נעשה משער ניקנור. ע"פ פירוש הברטנורא. כי אין מחוסר כיפורים נכנס למקדש, ואסור מצד שני, להוציא דם אשר מחוץ לעזרת ישראל.
לסיכום. לאחר הטבילה הוא נכנס לעזרת ישראל, ודרך שער ניקנור הוא עושה את כל הכנסת האוזן, והיד וכו'.
להרחבה ניתן ורצוי לעיין. מסכת נגעים פרק יד'. מסכת מידות פרק ב' משנה ה'. רמב"ם קורבנות הלכות מחוסרי כפרה פרק ד'. רמבם טהרה, הלכות טומאת צרעת פרק יא'.
צרעת הבית
- היכן יכולה להיות צרעת הבית?___ רק בארץ ישראל. [למעט ירושלים שלא נתחלקה לשבטים שבה אין צרעת הבית [רמב"ם]. זהו דבר מיוחד בארץ ישראל, שבגלל קדושתה היא "מקיאה" לשון הרע. בתי ארץ ישראל לא מסוגלים לסבול שידברו לשון הרע בתוכם. [הרמב"ם כותב שבירושלים אין צרעת הבית כי היא לא נתחלקה לשבטים]
- מדוע בעל הבית אומר רק "כנגע נראה לי בבית", ולא "נגע"? כי אפילו אם הוא ת"ח, עדיין היחיד שיכול לטהר או לטמא את הבית זהו הכהן.
- מהו מראה הטומאה בצרעת הבית?____ שקערורות ירקרקות או אדמדמות.
- מה הכהן מצווה לעשות לפני שהוא מגיע לראות את הבית?____ להוציא את כל הכלים שבבית. כי אם הכהן יסגיר את הבית, אז כל הכלים שבבית יטמאו.
- [דבר זה של הוצאת הכלים מהבית גורם לאדם גם בושה ורצון לחזור בתשובה]
- מה עושה הכהן כאשר הוא רואה שאכן זהו מראה צרעת?____ הוא מסגיר את הבית.
- מהם סימני הטומאה?____ 1 פשיון 2 נגע שעמד בעינו ולא השתנה במשך שבועיים.
- כמה שבועות הסגרה יש בצרעת הבית?_____ יכולים להיות עד שלושה שבועות הסגרה.
- מה קורה אם אחרי ההסגרה הכהן בודק והנגע פשה [גדל]? מה עושים [פס' לט'-מב']___ א חילוץ= מוציאים את האבנים שיש בהם את הנגע אל מחוץ לעיר אל מקום טמא. ב קיצה= קילוף הטיח, העפר שצמוד לקיר [מכל הבית] ג שימת אבנים חדשות ד טיוח= מריחת עפר [טיח] חדש על הקיר [קירות הבית.] ה הסגרה לשבוע נוסף.
מהרמב"ם משמע שהוא טח את כל הבית טו\ב. מרש"י משמע שהקיצה והטיוח הן רק מסביבות הנגע [פס' מא']
- לאחר הוצאת האבנים ושבוע ההסגרה הנוסף, אם לא חזר הנגע, מה הדין?____ הבית טהור. ומטהרים אותו עם ציפורים, עץ ארז, תולעת שני, אזוב וכו'… בדיוק כמו טהרת המצורע שלמדנו בשבוע שעבר.
- היכן מזים את הדם עם המים החיים כשמטהרים את הבית?_____ מזים על משקוף הבית שבע פעמים. [רמב"ם].
- אבל, אם לאחר שבוע ההסגרה הנוסף, חזר הנגע, אפילו במקום אחר בבית, אפילו בצבע אחר, מה הדין?____ הבית טמא ושוברים אותו. "ונתץ את הבית את אבניו ואת עציו ואת כל עפר הבית והוציא אל מחוץ לעיר אל מקום טמא"
- מה דינו של הנכנס לבית בימי הסגרתו?____ טמא. וצריך טבילה והערב שמש.
- מה דינו של השוכב והאוכל בבית [פס' מו-מז]?___ הוא ובגדיו טמאים. האדם והבגדים צריכים טבילה והערב שמש.
- רשות להעשרה...... רש"י מעיר, והזכרנו זאת בקצרה בכיתה, שלאו דווקא מדובר כאן על נכנס ושוכב, אלא הדבר תלוי בזמן שהאדם שהה בבית. אם האדם שהה בבית קצת זמן, פחות מ 9 דק' [כאכילת פרס]. דינו כנכנס והאדם טמא. אם האדם שהה בבית יותר מ 9 דק' [כאכילת פרס], דינו כשוכב ואוכל וגם הוא וגם ובגדיו טמאים.
- מה הדין אם לאחר ההסגרה הראשונה הנגע נחלש או נעלם?____ מקלפים את אזור הנגע, שמים טיח חדש והבית טהור. כי בעצם לא היה סימן טומאה.
- מה הדין אם הנגע נשאר אותו דבר לאחר שבועיים של הסגרה?____ זה גם סימן טומאה והבית טמא. חולצים את האבנים, קוצים, אבנים חדשות, מטייחים ומסגירים שוב לשבוע שלישי… לא חזר הנגע – מטהרים את הבית עם ציפורים ומים. חזר הנגע – נותצים את הבית.
- לסיכום: בצרעת הבית יש שני שלבים כאשר הופיע סימן טומאה והבית נטמא:
1 קודם חילוץ האבנים טיוח והסגרה נוספת
2 ורק אם הנגע חוזר נתיצת הבית.
- קראו את דברי הרמב"ם המצורפים. [נמצאים גם במחברת] והסבירו את ההדרגה בהופעת הצרעת. כיצד הקב"ה מאותת לאדם לחזור בתשובה?
רמב"ם הלכות טומאת צרעת פרק טז: וזה השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראתו תורה צרעת בשותפות השם אינו ממנהגו של עולם, אלא אות ופלא היה בישראל כדי להזהירן מלשון הרע, שהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו, אם חזר בו יטהר הבית, אם עמד ברשעו עד שהותץ הבית משתנין כלי העור שבביתו שהוא יושב ושוכב עליהן, אם חזר בו יטהרו, ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנין הבגדים שעליו, אם חזר בו יטהרו ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנה עורו ויצטרע ויהיה מובדל ומפורסם לבדו עד שלא יתעסק בשיחת הרשעים שהוא הליצנות ולשון הרע, ועל עניין זה מזהיר בתורה ואומר השמר בנגע הצרעת.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.