פרק יט
חלוקה שלי של המצוות:
מצות מורא אב ואב
מצוות שקשורות לע"ז
מצוות שקשורות לקורבנות
מתנות עניים
מצוות שקשורות לממון
מצוות שקשורות בין אדם לחברו
מצוות שקשורות למשפט [באמצע מצוות בין אדם לחברו]
כלאים
שפחה חרופה
ערלה ונטע רבעי
מצוות להיות מובדלים מהגוים\ע"ז
מצוות הקשורות לגרים
לכוין את המידות והמשקולות.
- "דבר אל כל עדת בני ישראל". מה מיוחד בתחילת פרשת קדושים?___ שהפרשה הראשונה נאמרה בהקהל לכל עדת בני ישראל לגודל חשיבותה.
- "איש אמו ואביו תיראו". על אי זו מצוה מסופר כאן?____ מורא אב ואם.
- האם זוהי מצות עשה או לא תעשה?___ מ"ע.
- איזו מצות עשה נוספת שקשורה לאב ואם למדנו עליה ובאיזו פרשה?____ כיבוד אב ואם, פרשת יתרו, בעשרת הדברות.
- הבא דוגמאות לכיבוד ולמורא אב ואם?_____ כיבוד= מאכיל ומשקה מלביש ומכסה
מורא= לא ישב במקומו, לא יסתור את דבריו (רש"י)
- "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו". מדוע התורה כתבה בצמידות את הציווי על שמירת השבת?____ על מנת ללמדנו, שאע"פ שיש מצות לשמוע בקול ההורים, אם ההורים אומרים לחלל את השבת, או לעבור על מצוות אחרות, אסור לשמוע בקולם. (כי גם אנחנו וגם ההורים חייבים לשמוע בקול ה') [רש"י].
- "אל תפנו אל האלילים". איזה איסור למדנו מפסוק זה?____ אסור אפילו להסתכל על פסל של עבודה זרה, גם אם אינך מתכוין לעובדו. (ספר החינוך).
- "ואלוהי מסכה לא תעשו לכם". הרי כבר למדנו שאסור לעשות פסל ומסכה, מה למדנו מפסוק זה?____ שאסור לך להכין מסכה ופסל של ע"ז לעצמך. ואפילו אם אתה מכין בשביל אחרים, אסור!. (רש"י). [חינוך]
- מהו פירוש הציווי "וכי תזבחו זבח שלמים לה' לרצונכם תזבחוהו"?___ ששחיטת הקורבן צריכה להיות מתוך דעת וכוונה. ואם הקורבן נשחט בלי כוונה, הקורבן פסול. [רמב"ן ורש"י]
- מהו נותר?____ בשר שלא אכלו אותו עד סוף זמן אכילתו.
- מה צריך לעשות איתו?____אסור לאכול אותו והנותר עד יום שלישי באש ישרף.
- מה עונשו של האוכל נותר?____ כרת. "ואוכליו עוונו ישא... ונכרתה הנפש ההיא מעמיה".
- מהו פיגול?_____ קורבן שבזמן אחת מהעבודות החשובות שבו[שחיטה, קבלה, הולכה, זריקה] הכהן או בעל הקורבן חשבו לאכול אותו או להקטיר אותו לא בזמן.
- מהו הדין של פיגול ומהו העונש?____ אסור לאכול אותו. ומי שאוכל פיגול, חייב כרת. [במזיד. ובשוגג חטאת]
- "ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שדך לקצור ולקט קצירך לא תלקט". אלו שתי מצות נמצאות בפסוק זה?____ פאה ולקט.
- מהי מצות פאה?___ שהחקלאי מצווה להשאיר פינה אחת של שדהו ולא לקצור אותה בשביל העניים.
- על פי ספר החינוך, האם זו מצוה אחת או שתים?____ שתיים. מל"ת – לא לקצור את הפאה. מ"ע-להניח פאה בשדה לעניים.
- מהי מצות לקט?____ שהחקלאי מצוה שאם בזמן הקצירה נופלת לו שיבולת אחת, או שתי שיבולים, אסור לו לקחת אותם, אלא להשאיר אותם לעניים שילקטו אותם.
- וגם מצווה זו כוללת שתי מצוות...... מצוות עשה + מצות לא תעשה.
- "וכרמך לא תעולל". מהי מצות עוללות?____ אשכולות ענבים אשר לא צמחו יפה, (רשות=אין להם כתף, או נתף), אסור לבצור אותן, וצריך להשאיר אותן לעניים.
- מהי מצות פרט?____ ענבים בודדים שנופלים בזמן הבציר, אסור ללקט אותם.
- "לא תגנובו". מהו ההבדל בין איסור "לא תגנוב" שבעשרת הדיברות לאיסור זה?___ בעשרת הדיברות מדובר על האיסור לגנוב נפשות. בפרשתנו מדובר על איסור גניבת ממון.
- מהו האיסור "לא תכחשו"?____ שאסור לאדם לשקר לחברו בענייני ממון. כגון: "שלא הפקדת אצלי בכלל כסף מעולם"
- מהו האיסור "לא תשקרו"?___ שעל אותה כפירת ממון שדיברנו בשאלה הקודמת, אסור לאדם להשבע על שקר.
- כיצד מפסוק יא' לומדים את הכלל של "עבירה גוררת עבירה" [מרש"י]?______ כדברי רש"י, אדם שגנב סופו לכחש, דהיינו לשקר, ולאחר מכן סופו לשקר, דהיינו להשבע לשקר בענייני ממון.
- "ולא תשבעו בשמי לשקר". מהו האיסור כאן והבא דוגמאות לאיסורן?____ האיסור של שבועת ביטוי. אסור להשבע ולהפר את השבועה. [כגון: נשבע שאכלתי, ולא אכל. נשבע שלא אכלתי, וכן אכל. נשבע שאוכל מחר, ולא אכל נשבע שלא אוכל מחר, וכן אוכל].
- מהו איסור "לא תעשוק"?____ אסור לא לשלם שכר לאדם שעבד בשבילי.
- "ולא תגזול". מהו ההבדל בין גניבה לגזילה?____ גניבה היא בסתר ובחשאי, ואלו גזילה היא לחטוף בכח ובגלוי.
- "לא תלין פעולת שכיר איתך עד בוקר". מהו האיסור?____ אם אדם עבד אצלי ביום, עד סוף הלילה אני צריך לשלם לו את המשכורת על עבודתו. אסור לעכב את תשלום השכר, אלא לשלם בזמן. לא להלין את התשלום עד הבוקר.
- "לא תקלל חרש". מדוע מוזכר דווקא חרש?___ החידוש הוא שאסור לקלל אפילו אדם שלא שומע, או לא יודע שאני מקלל אותו, בכל זאת אסור לקלל אותו. [ כי אדם רגיל ששומע ויתבייש, בוודאי שאסור לקלל אותו]. (רמב"ן).
- "ולפני עיוור לא תתן מכשול". מהו האיסור הפשוט?____ אסור לתת מכשול בפני עיוור.
- איזה איסור נוסף מלמדנו רש"י ע"פ חז"ל מפסוק זה?_____ שאסור להטעות אדם בדבר שהוא לא מבין בו. כגון לשכנע אדם שלא מבין שימכור לי את השדה שלו, ואני אתן לו חמור תמורת השדה..
- לאיסור זה יש תוספת: "ויראת מאלוקיך אני ה'". מה למדנו מרש"י על תוספת זו?____ למדנו על פי דברי רש"י, שאע"פ שדבר זה רק האדם עצמו יודע, האם הוא הטעה את חברו בכוונה או בתום לב – "ויראת מאלוקיך אני ה' ". הקב"ה יודע מחשבות אדם, ויודע אם הוא התכוין לטובה או לרעה.
- מהם ארבעת המצות הנלמדות מפסוק טו' והאם הם מל"ת או מ"ע [מצות לא תעשה או עשה]?____
- 1אסור לעשות עול במשפט [=לעוות ולקלקל את הדין], מל"ת
- 2 לא תשא פני דל - אסור לוותר לעני בדין. הדין חייב להיות דין אמת., מל"ת
- 3 לא תהדר פני גדול - אסור לכבד בדין את העשיר, מל"ת
- 4 בצדק תשפוט עמיתך - צריך לשפוט בצדק את המתדיינים. מ"ע
- מהו הדין החמישי ע"פ רש"י, על פסוק טו', איזה מצוה נוספת מלמד אותנו רש"י מהמילים: "בצדק תשפוט את עמיתך"?____ החובה לדון כל אדם לכף זכות.
- במה דומה המספר רכילות ולשון הרע לרוֹכֵל?____ כי כמו שרוכל עובר ממקום למקום למכור את סחורתו, כך גם הוא עובר ממקום למקום, לראות או לשמוע דברים רעים ולספר אותם במקומות האחרים שהוא הולך אליהם.
- לשון הרע זה לדבר דברים רעים על החבר. רכילות זה שאם שומע אדם דבר רע בחברו, אסור לו ללכת ולספר לשני מה דיברו עליו, [אא"כ כוונתנו להציל מנזק].
- מהי מצות "לא תעמוד על דם רעך"?____ אם אדם רואה יהודי בסכנת מיתה, עליו לעשות את כל מה שביכולתו על מנת להצילו.
- מהם המצוות שבפסוק יז' ?____ 1 אסור לשנוא יהודי אפילו בלב, 2 אם אדם עובר עבירה עליך להוכיח אותו, 3 אבל לעשות זאת בצורה עדינה שלא תגרום לו להעלב או להתבייש, לא להלבין פניו ברבים. [לא תשא עליו חטא].
- הבא דוגמא לאיסור לא "תיקום"?____ אם ראובן ביקש משמעון עט ושמעון סירב, למחרת ביקש שמעון מראובן אופניים, אם ראובן יגיד לשמעון כמו שלא נתת לי, כך גם אני לא אתן לך, זהו איסור "לא תיקום".
- הבא דוגמא לאיסור "לא תיטור"?___ באותו מקרה, רק שכאשר שמעון בא לבקש מראובן את האופניים, ראובן אומר לשמעון אני לא אתנהג כמוך שלא נתת לי, אני כן אתן לך.
- מה פירוש המילים "לא תיטור"?____ אסור לשמור את האיבה והכעס בלב.
- מה ר' עקיבא היה אומר על "ואהבת לרעך כמוך"? ___ שזה כלל גדול בתורה.
- מהו איסור כלאים?___ אסור לחבר ולערבב שני דברים שהתורה אסרה.
- מהם שלושת סוגי הכלאים המוזכרים בפס' יט' ?____ א. כלאי בהמה - אסור לאדם לערבב את החיות שלו על מנת שיולידו אחת מהשניה. ב. כלאי זרע [שדה] – אסור לזרוע שני מיני זרעים סמוכים אחד לשני, או לטעת או להרכיב שני סוגי עצים יחד. ג. כלאי בגדים – אסור ללבוש בגד אשר טוו אותו מחוטי צמר ופשתן יחד [שעטנז].
- האם אנו מבינים את הטעם והסיבה של איסור כלאים?___ לא! איסור כלאים הוא חוק. מצוה שאיננו מבינים את הטעם שלה, ובכל זאת אנו מקיימים אותה כי כך ה' ציוה. את מצוות התורה אנחנו צריכים לקיים גם אם אנחנו לא מבינים את טעמם.
- מהו איסור ערלה?_____ בשלוש השנים הראשונות של עץ מאכל, אסור לאכול את פירותיו.
- איזו מצוה יש בפרי בשנה הרביעית?____ מצות נטע רבעי
- מהי מצות נטע רבעי?____ בשנה הרביעית, הפרי הוא "נטע רבעי", וצריך לעלות לאוכלו בירושלים בטהרה, ולהלל ולשבח ולהודות לה' על הפרות שנתן לי. [שנאמר: "קודש הילולים"]
- אם אדם לא יכול לעלות עם פירותיו לבית המקדש, או כיום, כאשר אין לנו בית מקדש, מה עושים עם פירות הנטע-רבעי?____ "מחללים אותם". פודים אותם במטבע. הפירות הופכים להיות "חולין". והמטבע קדוש ועם הכסף הוא עולה לירושלים וקונה דברי מאכל ואותם אוכלים בטהרה בירושלים. [כך גם עושים במעשר שני]
- מהו איסור "לא תאכלו על הדם"?_____ אסור לאכול מבשר הקורבן לפני שהדם נזרק על המזבח. [רש"י] [רשות: זהו "לאו שבכללות" לאו שכולל כמה וכמה איסורים כמבואר בספר החינוך. כגון לא לאכול מבשר בהמה שחוטה לפני שיצאה נשמתה, לא להיות בן שהוא "זולל וסובא" ועוד דינים...].
מצוות שנועדו להרחיק אותנו מעבודת אלילים או להבדיל אותנו מן הגוים
- הבא דוגמא ל"לא תנחשו"?____ כגון: כאשר הלחם נפל לו מהפה, ואז הוא חושב שזה סימן רע, או כגון צבי הפסיק אותו בדרך, ואז הוא חושב שזה סימן רע. (רש"י). זה מנהג גויים לעשות ניחושים ואמונות תפלות.
- מהו איסור "לא תעוננו"?___ אסור לנחש, שבעונה, או יום זה אני אצליח וביום זה אני אכשל.
- מהו איסור "לא תקיפו פאת ראשכם"?____ אסור להסתפר בצורה כזו שכל הראש יהיה בהיקף עגול מעל האוזניים. כך היו הגוים מסתפרים [אב"ע], ובמיוחד כך מסתפרים הכמרים של עבודה זרה [ספר החינוך]
- הסבר: "ולא תשחית את פאת זקנך"?____ אסור להשחית [=לגלח] בתער [=סכין], את הזקן.
המשך המצוות שנועדו להבדיל אותנו מהגוים
- "ושרט לנפש לא תתנו בבשרכם" מהו האיסור בפסוק זה?____ אסור לעשות שריטה בגוף, כאשר קרוב משפחה נפטר. זהו מנהג גוים לעשות שריטה כאות צער.
- "וכתובת קעקע לא תתנו בכם" מהו האיסור בפסוק זה?_______אסור לכתוב על העור, כתובת קעקע. כתב בעזרת ברזל עם דיו חם, אשר לא נמחק לעולם.
- כל המצוות הללו, [לא תנחשו, לא תעוננו, לא תקפיו פאת ראשכם, לא תשחית פאת זקנך, שרט לנפש, כתובת קעקע, וכו' וכו'.....] מטרתם היא שנהיה מובדלים מן הגוים, וכן שלא נעשה כל מיני דברים שעשויים לגרום לנו לא לעבוד את ה'.
- "ומקדשי תיראו אני ה' ". הבא דוגמאות למורא מקדש?___ אסור להכנס למקדש במקלו, ובנעלים, ובאבק שעל רגליו, אסור לקצר את הדרך, באמצות הר הבית, להכנס בצד אחד ולצאת בצד השני. [רש"י וחז"ל]
- הזכרנו שהרבה מהדינים הללו קיימים גם בבית הכנסת.
- קראו רש"י על פסוק ל'. מה למדנו מהסמיכות של שתי המצוות: "את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו"?____ שעל אף כל קדושת המקדש, אסר לבנות אותו בשבת.
- "אל תפנו אל האובות והידעונים". מי הם האובות והידעונים?____ כל מיני סוגי מכשפים אשר היו מגלים עתידות ומדברים עם המתים.
יחס לקשישים, ת"ח וגרים.
- מה ההבדל בין "מפני שיבה תקום" ל "והדרת פני זקן"?___ מפני שיבה תקום, זה מפני כל יהודי קשיש (ובלבד שהוא לא רשע), והדרת פני זקן, זה מפני תלמיד חכם, שקנה חכמה.
המצוה היא גם לכבד את הקשישים וגם לכבד את תלמידי החכמים. [ע"פ הגמרא וספר החינוך]
- מה זה "גר"?_____ גוי שהתגייר ונהיה יהודי.
- מהו איסור "הונאת הגר" "וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אות"?___ אסור להעליב את הגר ולהזכיר לו את מעשיו הראשונים, כגון, מה באת פתאום להתגייר?..., אתה שהיית גוי, תבוא פתאום ללמוד תורה?!...… [רש"י]
- איזה מצות עשה חשובה יש לגבי גרים?_____"כאזרח מכם יהיה לכם הגר ואהבת לו כמוך"
- דיברנו על כך, שמתוך זה שעל נושא הגרים יש גם מצות לא-תעשה וגם מצוות עשה, משמע שזהו נושא מאוד חשוב.
- איזו מצות "לא-תעשה", ישנה בפסוק [לה'], ואיזו מצות "עשה" יש בפסוק [לו']?____ לא תעשה – האיסור על המוכר לרמות במידות ובמשקלים. "לא תעשו עוול במשפט" מצות עשה – על המוכר לדייק במידות ובמשקלים. "מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק והין צדק יהיה לכם".
- "לא תעשו עוול במשפט" רש"י שואל מדוע פסוק זה חוזר פעמיים, גם בפסוק טו', וגם בפסוק לה' . מהי תשובתו של רש"י?___ בפסוק טו', המצוה היא על הדיין. וכאן, בפסוק לה', המצווה היא על המוכר בחנות של ירמה במשקולות שלו. ושניהם מצווים לא לרמות ולעוות.
- מה למדנו מכאן על החשיבות של דברי אמת?_____ שאפילו מוכר במכולת, הוא נחשב כמו דיין!! ואם הוא משקר במשקל, או במחיר או בסימון הפסים בכוס המדידה..... וכד', זה כאילו ששופט שיקר בדין!!
- "לא תעשו עול במשפט, במידה, במשקל ובמשורה". הסבירו את פרושי מילים:
מידה= מידה שמודדים בה את הארץ, [כגון אמה, טפח, מטרים]. משקל=משקל ששוקלים בו דברים
משורה= מידת הנוזל, כגון כוס עם קוי מדידה. אבני צדק= אבני המשקל ששמים במאזניים.
איפה= מידה של דברים יבשים הין=מידת נוזלים.
פרק כ'
- מה הנושא של פרק כ'?____ העונשים על עברות חמורות.
- מהם ארבעת מיתות בית דין?____ סקילה, שריפה, הרג וחנק.
- מהם שלושת התנאים ע"מ להתחייב בעונש מוות על ידי בית-דין?____ א. מזיד ב. עדים ג. התראה.
- אם אין עדים או התראה, מה יהיה העונש?____ כרת.
- אם אדם עשה את העבירה בשוגג, מה יהיה הדין?____ חייב חטאת.
- מה הנושא של הפסוקים האחרונים של הפרשה, כב' – כז' ?_____ מטרת המצות היא שנהיה מובדלים מהגוים
[רשות] וזה בא לידי ביטוי בכל חיינו. בקיום מצוות, באכילה, בטומאה וטהרה, בחתונה וכו' זה הלב של הנושאים שעסקנו בהם מפרשת שמיני עד עכשיו, סוף פרשת קדושים.
- על פי פסוקים אלו, למה נזכה בזכות קיום מצוות אלו?_______ נזכה לירש את א"י.
- ועל פי רש"י בסוף הפרשה, למה עוד נזכה בזכות קיום המצוות?_____ע"י קיום המצות נהיה שייכים לה'. "אם אתם מובדלים מהם, הרי אתם שלי!!! " [רש"י].
-
פרק י"ט המצוות על פי ספר החינוך והמקור ברמב"ם
13 מצוות עשה 38 מצוות לא תעשה
- מצות יראת אב ואם –הלכות ממרים , ו
- שלא לפנות אחר עבודת אלילים לא במחשבה ולא בדיבור ולא בהבטה –עבודה זרה, ב
- שלא לעשות עבודת אלילים לא לעצמו ולא לזולתו – ע,"ז, ג
- שלא לאכול נותר – הלכות פסולי המוקדשים, יח
- מצוות פאה - מתנות עניים, א
- שלא לכלות הפאה בשדה – מתנות עניים , א (לאו הניתק לעשה)
- מצוות לקט – מתנות עניים, א
- שלא לקחת שיבולים הנופלים בשעת הקציר – מתנות עניים, א
- הנחת פאת הכרם – מתנות עניים , א
- שלא לכלות פאת הכרם – מתנות עניים, א
- מצות הנחת פרט הכרם – מתנות עניים, א
- שלא ללקט פרט הכרם – מתנות עניים, א
- שלא לגנוב שום ממון – הלכות גניבה, א
- שלא נכחש על ממון שיש לאחר בידינו – שבועות, א
- שלא לשבע על כפירת ממון – שבועות, א, ז
- שלא נשבע לשקר – שבועות, א-ו
- שלא לעשוק – גזילה, א
- שלא לגזול – גזילה, א
- שלא נאחר שכר שכיר – שכירות, י"א
- שלא לקלל אחד מישראל בין איש ובין אישה – סנהדרין, כ"ו
- שלא להכשיל תם בדרך – רוצח, י"ב
- שלא לעוול המשפט – סנהדרין, כ
- שלא לכבד גדול בדין – סנהדרין, כ
- מצוות שופט שישפוט בצדק – סנהדרין, כ"א
- שלא לרגל (לרכל) – דעות, ז
- שלא לשנוא אחים – דעות, ו
- מצוות תוכחה לישראל שאינו נוהג כשורה – דעות, ו
- שלא להלבין פני אדם מישראל – דעות, ז חובל, ג
- שלא לנקום – דעות, ו
- שלא לנטור – דעות, ו
- מצוות אהבת ישראל – דעות, ו
- שלא להרביע בהמה מין עם שאינו מינו – כלאים, ט
- שלא לזרוע כלאי זרעים ולא נרכיב אילן בשום מקום בארץ – כלאים, א
- שלא לאכול ערלה – מאכלות אסורות, י מעשר שני, י
- מצוות נטע רבעי – מעשר שני, ט,י
- שלא לאכול ולשתות כדרך זולל וסובא – ממרים, ז
- שלא לנחש – עבודה זרה, יא
- שלא לעונן – עבודה זרה, יא
- שלא להקיף פאתי הראש – עבודה זרה, יב
- שלא להשחית פאת זקן – עבדוה זרה, יב
- שלא לכתוב בבשרנו כתובת קעקע – עבודה זרה, יב
- מצוות היראה מן המקדש – בית הבחירה, ז תפילה, יא
- שלא לעשות מעשה אוב – ע"ז, ו
- שלא לעשות מעשה ידעוני - ע"ז, ו
- מצוות כיבוד חכמים – תלמוד תורה, ו
- שלא להונות במידות וכל המידות בכלל – גניבה, ז, ח
- מצוות צידוק המואזנים והמשקלים והמידות – גניבה, ז-ח
- שלא לקלל אב ואם – ממרים, ה
- מצווה שישרפו מי שיתחייב שרפה – סנהדרין, יד, טו
- שלא ללכת בחוקות הגויים – עבודה זרה, יא
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.