שאלות ט, א' – י, ז
היום השמיני – יום חנוכת המשכן
- "ויהי ביום השמיני". מהו התאריך של היום השמיני?____ א' בניסן.
- מה מיוחד ביום זה?_____ זהו יום חנוכת המשכן.
- ביום זה, לראשונה, ה' ישרה את שכינתו במשכן שבנו עם ישראל. לראשונה בני ישראל יזכו לראות שהפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" מתקיים לעיניהם. העם מחכה בציפיה ובתפילה לראות את האש יורדת מן השמים ואת הקב"ה משרה את שכינתו בעם ישראל ומראה לנו שהוא תמיד שוכן ונמצא איתנו.
- אלו קורבנות מיוחדים אהרון הביא ביום זה?_____ עגל בן בקר לחטאת, ואיל לעולה.
- מדוע הביא אהרון דווקא עגל לקורבן חטאת?____ לכפר על חטא העגל. [רש"י]
- אלו סוגי קורבנות הביא העם (פסוקים ג'-ד')?____ חטאת, עולה, שלמים ומנחה.
- לראשונה, מי עשה את כל העבודה בקורבנות אלו ביום השמיני?____ אהרון. [משה התחיל את עבודות הבוקר, ולאחר מכן, אהרון עשה את העבודות המיוחדות ליום זה].
- למרות שהעגל לחטאת היה חטאת חיצונית, מה אהרון עשה עם כל הבשר לאחר הקטרת האימורים?_____ "ואת הבשר ואת העור שרף באש מחוץ למחנה".
- קרא פסוק כב'. לאחר שאהרון סיים להקריב את קורבנותיו ואת קורבנות העם על המזבח, מה אהרון עשה?____ הוא בירך את העם.
- "וישא אהרון את ידיו אל העם ויברכם". באיזו ברכה אהרון בירך אותם?___ ברכת כהנים. (רש"י).
- "ויבוא משה ואהרון אל אוהל מועד". מדוע הם נכנסו יחד לאוהל מועד?___ 1להתפלל לה' שישרה את שכינתו ויראה לנו את אהבתו ויוריד אש מן השמים. 2משה לימד את אהרון את עבודת הקטורת הקדושה. [רש"י]
- כשהם יצאו מאוהל מועד, מה הם ברכו את העם [ניתן להעזר ברש"י על פס' כג']?____ "ויהי נועם ה' עלינו… יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם". (רש"י, חז"ל).
- מה קרה ברגע שהם סיימו לברך את העם?____ ירדה אש מן השמים ואכלה את כל הבשר והחלבים שהיו על המזבח.
- מה מסמלת האש שיורדת מהשמים?_____ שה' משרה את שכינתו במשכן.
- כיצד העם הגיב כשראה את השראת השכינה?____ שמחה עצומה. שרו והודו ושבחו לה'. "וירא כל העם וירונו ויפלו על פניהם".
חטא בני אהרון
- מי הם שני בני אהרון הגדולים?____ נדב ואביהוא.
- מה היה חטאם של בני אהרון, (למדנו בכיתה שני פירושים)?____ 1. הקטירו קטורת זרה, שה' לא ציוה, לא מהקטורת של הציבור. (חזקוני וספורנו). 2. הביאו בשביל הקטורת אש זרה מעצמם, למרות שה' ציוה שביום זה תהיה רק אש מן השמים (כדי שיתקדש שם שמים) (רשב"ם).
- מה היה עונשם של בני אהרון?____ מות. "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'".
- איזה כלל חשוב בקיום מצוות למדנו מכאן?____ מחטא בני אהרון למדנו שאת מצות ה' צריך לקיים בדייקנות, ואסור לעשות דברים שה' לא ציוה, או לשנות במאומה את הציווי של ה'. אפילו אם אתה מתכוין לטובה!!!
- איזה כלל חשוב בקיום מצוות למדנו מכאן?____ מחטא בני אהרון למדנו שאת מצות ה' צריך לקיים בדייקנות, ואסור לעשות דברים שה' לא ציוה. אפילו אם אתה מתכוין לטובה!!! אסור לשנות את הציווי של ה' אפילו בדבר קטן.
- הסבר את המילים שאמר משה לאהרון מפי ה': "בקרובי אקדש ועל פני כל העם אכבד"?____ שמו של ה' התקדש במותם של הקרובים אליו, שהיה אסור להם להתקרב אל הקודש. דהיינו, שאפילו לקרובים ביותר לקב"ה הכהנים, אסור לזלזל בקודש. וזה יגרום לכך שהעם ינהג כבוד במשכן. [ע"פ הרמב"ן]
- הסבר "וידום אהרון"?_____ שאהרון בכה והצטער על מות בניו, ולאחר שמשה אמר לו "בקרובי אקדש", אהרון שתק וקיבל על עצמו את הדין שה' עשה. וזוהי מעלה גדולה של אהרון!!! (רמב"ן)
- מי הם מישאל ואלצפן?____ הבני דודים של אהרון. הבנים של עוזיאל הדוד של אהרון.
- כיצד הוציאו את נדב ואביהוא מתוך הקודש?____ "וישאום בכותונותם". מישאל ואלצפן הטילו חכות של ברזל בכותונותם, וכך גררו אותם החוצה. [רמב"ן ע"פ חז"ל]
- אלו שלושה דיני אבלות ה' אמר לאהרון ולבניו לא לנהוג?___ 1. לא לגדל שיער="ראשיכם אל תפרעו" 2. לא לקרוע את הבגדים="ובגדיכם לא תפרומו". 3. לא לצאת ללות את המתים="ומפתח אוהל מועד לא תצאו פן תמותו".
- מדוע ה' ציוה שאהרון ובניו הנותרים לא יתאבלו?___ בגלל שאסור שעבודת הקודש במשכן תפסק, ומכיון שהם כולם נמשכו היום בשמן המשחה, הם כמו כהנים גדולים. [ולכהן גדול אסור להתאבל]
שאלות י, ח-כ
איסור שתיית יין.
- באלו שני מצבים אסור לכהנים לשתות יין?_____ א. בבואם אל אוהל מועד, אסור להכנס שתויי יין למקדש. ב. אסור לעבוד במשכן כשהם שתויי יין. "או בגשתם אל המזבח לשרת".
- מה פרוש "יין ושכר"?___ יין או כל משקה אחר שגורם להיות שיכורים. (כרמב"ם).
- מה דין כהן שעבד במשכן כשהוא שתוי ביין?___ מיתה בידי שמים.
- למי עוד אסור לשתות יין?___ "ולהורות את בני ישראל". רב ששתה יין אסור לו לפסוק הלכות ולהורות דינים.
- מדוע אסור לשתות יין לכהנים בזמן העבודה?___ א. כי להיות שיכור זה לא מכובד. ב. שתיית יין גורמת לאדם שהוא לא יהיה מרוכז, ובעבודת המשכן הכהנים חייבים להיות מרוכזים בעבודה ולחשוב מחשבות קדושות.
- למדנו על האחריות הרבה המוטלת על הכהנים, ועל הרבנים מורי ההוראה: "להבדיל בין הקודש ובין החול, בין הטמא ובין הטהור". ולכן הם מוזהרים באיסור שתיית יין, הגורם לאדם לא להיות ממוקד ומרוכז. ואגב, אותה אחריות גדולה מוטלת על הרבנים מורי ההוראה לפסוק ולהבדיל בין הטמא לטהור, ולכן גם עליהם מוטל להיות מרוכזים בעבודתם בזמן פסיקת ההלכות, ואסור להם לשתות יין.
אכילת הקורבנות, ושעיר החטאת שנשרף.
- מה זה "אונן"?____ אדם שמת אחד משבעת קרוביו, ועוד לא נקבר.
- מה אסור לכהן "אונן" לאכול?___מבשר הקודשים-הקורבנות.
- מדוע א"כ, היו קורבנות שבני אהרון אכלו ביום זה?____ כל הקורבנות שהיו מיוחדים ליום השמיני, יום חנוכת המשכן, היה מותר לאהרון ולבניו לאכול, מכיון שה' ציוה אותם לא להתאבל כדי שלא תפסק חנוכת המשכן.
- אלו קורבנות היה אסור להם לאכול?_____ קורבנות שלא מיוחדים ליום הזה.
- [רש"י] אלו שלוש שעירי חטאת היו באותו יום?_____ א. חטאת העם ב. חטאת ראש-חודש ג. חטאת נחשון בן עמינדב, הנשיא הראשון.
- מדוע משה כעס על אלעזר ואיתמר?____ כי הם שרפו את שעיר החטאת (של ראש חודש), ולא אכלו אותו.
- מדוע אהרון ענה למשה, ולא אלעזר ואיתמר?____ כי מדין כיבוד אב אלעזר ואיתמר נתנו לאהרון אביהם לענות.
- מה אהרון ענה למשה? מדוע הם שרפו את החטאת?____ את הקורבנות המיוחדים ליום זה, יום חנוכת המשכן, היייתה "הוראת שעה" של ה' שצריך לאכול. אבל קורבן חטאת של ראש-חודש, שהוא קורבן לדורות אין היתר מיוחד של "הוראת שעה " שיהיה מותר לאוכלו, ואסור לכהנים ה"אוננים", לאכול אותו.
- כיצד משה הגיב כשהוא שמע את תשובת אהרון?____ "וישמע משה וייטב בעיניו".
- קרא את דברי רש"י על הפסוק והסבר אותם במילים שלך?_____ "הודה ולא בוש לומר לא שמעתי". משה הודה על האמת, ולא התבייש להגיד שאהרון צודק, ושאסור לאכול את שעיר החטאת הזה.
- איזו מידה טוב על משה רבנו למדנו ממקאה זו?_____ זוהי ענוותנותו הגדולה של משה רבנו ע"ה
שאלות יא, א-יט
החיות הטמאות והטהורות.
הרמב"ן על תחילת פרק יא:
"בפרשיות האלה נוהגות בישראל ובכהנים, אבל עניינם מרובה בכהנים:
1. כי הם צריכים להשתמר תמיד מנגיעת הטומאה בעבור שיצטרכו לבוא במקדש ולאכול בקודשים.
2. ועוד כי אם שגגו ישראל בהם חייבין להביא עליהם קורבן שיקריבוהו הכהנים.
3. ועוד, שציוה אותם "ולהבדיל בין הקודש ובין החול ובין הטמא ובין הטהור", והנה הם צריכים להורות לישראל הטמא והטהור שיזהרו בהם.
על כן היה הדיבור בזה אל משה ואל אהרון שניהם, או למשה שיאמר לאהרון, וציוה לשניהם דברו אל בני ישראל, וכך נאמרו בספר תורת כהנים ויזהיר בפרשה באכילה, ובטומאה שלא יטמא משכן וקודשיו."
- לאיזה שלוש קבוצות אפשר לחלק את כל בעלי החיים?_____ בע"ח שבארץ, בע"ח שבמים, בע"ח שבאויר.
- מהו הסוג הראשון עליו מתחילה התורה לדבר?____ בע"ח שבארץ, שביבשה.
- מהם שני הסימנים של חיות טהורות?_____ א. מעלת גרה. ב. מפריסה פרסה ושוסעת שסע.
- הסבר מה זה "מעלת גרה"?____ שהאוכל שהבהמה בולעת נכנס לקיבה ומשם חוזר בחזרה לפה שהיא תלעס אותו שוב.
- הסבר מה זה מפריסה פרסה, ומה זה שוסעת שסע?______ אצל רוב בעלי החיים תחתית הרגל היא מבשר רגיל.
לעומת זאת, חיה שהיא מפריסה פרסה זה אומר שבתחתית כף הרגל יש חומר ציפורני קשה. שוסעת שסע, זה שאותו חומר ציפורני מחולק לשנים. ( למדנו ע"פ שיטתו של הרשב"ם).
- יצאנו לצפות בגדי החדש שנולד, וראינו את הפרסה השסועה שבתחתית רגליו. יש גם ציור של הדבר במחברת של הילדים.
- בשביל שבהמה או חיה תהיה טהורה, היא צריכה חלק מהסימנים, או את כולם?____ את כולם.
- ** למדנו, שבספר דברים יש רשימה של כל החיות הטהורות. 3 בהמות ו7 חיות.
פרות, כבשים ועיזים. איל, צבי, יחמור, אקו, דישון, תאו וזמר. **
- אלו חיות טמאות מוזכרות בפרשה?______ גמל, שפן, ארנבת וחזיר.
- מה מיוחד בסימנים בחיות האלו?_____ שיש להם רק חלק מהסימנים, ובכל זאת הם טמאים.
- איזה סימן יש לגמל, שפן וארנבת?____ הם מעלי גרה. אבל לא מפריסי פרסה.
- איזה סימן יש לחזיר? _____הוא מפריס פרסה ושוסע שסע. אבל לא מעלה גרה.
- למה החזיר הוא הכי מאוס?___ כי החזיר יכול להטעות אותנו, הוא פושט את טלפיו ואומר "ראו שאני טהור", ובעצם הוא טמא מבפנים, כי הוא לא מעלה גרה. [חז"ל].
- ** למדנו, שלכן חז"ל המשילו את שונאי ישראל הגדולים לחזיר, שמראים את עצמם כאילו הם אוהבים אותנו, אבל בעצם מבפנים הם שונאים אותנו. **
הדגים הטמאים והטהורים.
- מהם סימני הדגים הטהורים?______ א. סנפיר ב. קשקשת.
- הסבר מה זה סנפיר ומה זה קשקשת?_____ סנפיר זה החלק באמצעותו הדג שט במים
קשקשת זוהי קליפה מחוספסת המשמשמת כעור של הדג.
- מה זה "שרץ המים", ו"נפש החיה אשר במים"?____ שרץ המים= החיות הקטנות אשר במים
נפש החיה אשר במים= חיות שבים, שיש בהם רגלים והולכות עליהם כמו חיית השדה (כגון, תנין, צב מים וכו'). [רמב"ן].
העופות הטמאים וטהורות.
- האם מהתורה יש לעופות סימני טהרה?____ לא. מהתורה אין לעופות סימני טהרה.
- כמה עופות טמאים מנויים בפרשה?___ 20 [ויש עוד 4 נוספים בספר דברים].
- כיצד יודעים איזה עוף לאכול ואיזה לא?____ היום אוכלים רק עוף שאכילתו עברה במסורת בכל הדורות.
- מהם סימני העוף הטהור לפי חז"ל?____ 1. שאינו עוף דורס [נועץ את ציפורניו בטרפו]. 2. יש לו אצבע יתירה. 3. יש לו זפק. 4. קורקבנו נקלף ביד.
שרץ העוף
- מה זה שרץ העוף והבא דוגמאות?_____ החיות הקטנות המעופפות. יתושים, זבובים חגבים וכו'
- האם לשרץ העוף יש סימני טהרה?______ כן.
- מהם ארבעת סימני הטהרה של שרצים?_____ א. ארבע רגלים [או יותר]. ב. ארבע כנפים ג. קרסולים [רגלים גדולות ליד הצואר שאיתם הוא מנתר ד. כנפים מכסים את רוב הגוף.
- מהם ארבעת משפחות השרצים המותרים?____ ארבה, סלעם, חרגול, חגב. כל שאר הרחקים המעופפים אסורים!!
- למדנו שאע"פ שיש סימנים, גם כאן צריך בנוסף לסימנים מסורת שאכילת השרץ עברה מדור לדור.
שרץ הארץ מסוף הפרשה
- מה זה שרץ הארץ, הבא דוגמאות?____ כל החיות הקטנות אשר בארץ. כגון, נחש, עקרב מרבה רגלים. "כל הולך על גחון וכל הולך על ארבע עד כל מרבה רגלים....."
- מה משרץ הארץ מותר לאכול?______ כלום. "וכל השרץ השורץ על הארץ שקץ הוא לא יאכל".
שאלות יא, כד-מז
דיני טומאה וטהרה
- השאלות הם סיכום של עיקרי הדברים מתוך הפסוקים יא' \ כד' – מ'.
- מהם שלושת הדברים שגורמים טומאה שלמדנו בפרק יא'?____
1. נבלה או שחוטה של חיה או בהמה טמאה.
2. 8 השרצים שמנתה התורה מטמאים במותם. [רק במגע].
3. נבלה של חיה או בהמה טהורה.
- ישנם עוד דברים הגורמים טומאה, כגון אדם מת, צרעת וכד'. אך אנו עוסקים רק בדיני הטומאה שבפרק יא'.
- מהם שלושת סוגי הטומאות המוזכרים בפרק?__טומאת אדם. טומאת כלים ובגדים. טומאת אוכל.
טומאת אדם
- מהם שני סוגי הטומאה של אדם?___ טומאת מגע וטומא משא.
- כיצד אדם נטמא בטומאת מגע?____ הוא נגע באחד מהדברים המטמאים, כגון נבלת חיה טמאה.
- כיצד הוא נטהר?____ א. האדם טובל במקוה ב. "הערב שמש" מחכה עד הלילה.
- כיצד אדם נטמא בטומאת משא?_____ הוא נשא את האחד הדברים המטמאים כגון נבלה של חיה או בהמה.
- במה יותר חמורה טומאת משא מטומאת מגע?___ שגם הבגדים נטמאים.
- כיצד נטהרים מטומאת משא?______ א. טבילה במקוה של האדם והבגדים ב. "הערב שמש" מחכה עד הלילה.
טומאת כלים ובגדים
- כיצד בגדים, כלי עץ, עור ושק נטמאים?____ דבר טמא נגע בהם.
- כיצד מטהרים אותם?____ א. טבילה במקוה ב. "הערב שמש".
- כיצד כלי חרס נטמא?____ רק אם הדבר הטמא נכנס לתוכו.
- כיצד כלי חרס נטהר?_____ כלי חרס אין לו טהרה אלא שוברים אותו.
- "תנור וכיריים יותץ טמאים הם" מדוע שוברים תנור וכיריים שנטמאו?____ כי מדובר על זה שהם עשויים מחרס.
טומאת אוכל
- כיצד משקה נטמא?____ המשקה צריך להיות משבעת המשקים.
- מהם התנאים שדבר מאכל יטמא?____
שהאוכל תלוש וכבר לא מחובר לקרקע.
2. שדבר המאכל נרטב באחד משבעת המשקים. [אע"פ שהוא כבר יבש].
- מהם שבעת המשקים?_____ י"ד שח"ט ד"ם
י= יין ד= דבש ש= שמן ח= חלב ט= טל ד= דם מ= מים
- מה דין "זֵרַע זֵרוּע אֲשֶר יִזָרֵעַ" שנרטב מגשם?____ כל עוד הוא מחובר לקרקע הוא לא מקבל טומאה.
טהרת מעין ובור
- במה אפשר לטבול על מנת להטהר מטומאה?____ "אך מעין ובור מקוה מים יהיה טהור".
- מה קורה אם נפלה טומאה לתוך המקוה או המעין?____ הוא נשאר טהור, כי הוא מחובר לקרקע.
- מה קורה אם אדם טבל במקוה והחזיק בידו שרץ טמא?____ לא נטהר, נשאר טמא. "ונוגע בנבלתם יטמא".
סוף הפרשה
- מה זה שרץ הארץ, הבא דוגמאות?____ כל החיות הקטנות אשר בארץ. כגון, נחש, עקרב מרבה רגלים.
- מה משרץ הארץ מותר לאכול?______ כלום. "וכל השרץ השורץ על הארץ שקץ הוא לא יאכל".
- נושאי הפרשה
1. פרק ט' – היום השמיני=יום חנוכת המשכן.
2. פרק י' – מות בני אהרון נדב ואביהוא.
3. פרק יא - בעלי החיים המותרים והאסורים באכילה.
4. פרק יא - דיני טומאה וטהרה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.