שאלות יב, א – יג, יז
טומאת יולדת
- כמה ימים סה"כ יולדת זכר טמאה וכמה ימים סה"כ יולדת נקבה טמאה?____ יולדת זכר טמאה סה"כ 40 יום. ויולדת נקבה טמאה סה"כ 80 ימים. [33+7=40 66+14=80]
- ב7\14 היא טמאה לגמרי טובלת בסוף הימים. ב 33\66 היא כמו טבול יום. טהורה לחולין ופוסלת תרומה וקודשים ומעשר שני. בסוף הימים היא מותרת בתרומה, ולאחר טבילה מותרת גם בקודשים ומביאה את הקורבנות. [רמב"ם פ"ה הלכות טמאי משכב ומושב]. [נקודה נוספת בימים הללו שהדם לא מטמא אותה]
- מה למדנו מהציווי של התורה "וביום השמיני ימול בשר עורלתו"?____ שהמילה צריכה להיות דווקא ביום השמיני, ואפילו אם הוא יוצא בשבת, יו"ט, יוהכ"פ וכד'.
- מה אסור לאישה כשהיא טמאה?____ "בכל קודש לא תיגע, ואל המקדש לא תבוא עד מלאות ימי טהרה".
- מתי היא טובלת על מנת להטהר?_____ יולדת זכר לאחר 7 הימים. ויולדת נקבה לאחר 14 יום.
- בנוסף לטבילה מה האישה צריכה להביא בסוף כל הימים על מנת להטהר?____ קורבנות. כבש בן שנתו לעולה ובן יונה או תור לחטאת. ואם אין לה מספיק כסף, שני תורים או שני בני יונה, אחד לעולה ואחד לחטאת.
דיני צרעת עור הבשר
- מהם שלושת סוגי הצרעת?_____ צרעת האדם, צרעת הבית וצרעת הבגד.
- מהם ארבעת המראות של צרעת עור הבשר? 1. בהרת=לבן כשלג.[הכי בהיר שיש]
2. שאת=לבן כצמר של כבש בן יומו. 3. ספחת הבהרת= לבן כסיד ההיכל.
4. ספחת השאת=לבן כקרום הביצה.
- אדם שהופיע לו מראה של צרעת למי הוא הולך?____ לכהן.
- כשהכהן רואה את מראה הצרעת מה הוא בודק?____ א. האם אכן זהו אחד מארבעת המראות של הצרעת, ולא מראה יותר כהה.
במידה ואכן זהו מראה של צרעת ב. הכהן בודק האם בנוסף למראה הצרעת יש סימן טומאה או לא.
- מהם שלושת סימני הטומאה בצרעת עור הבשר?____ 1. שתי שערות לבנות שצמחו בתוך הנגע
2. מחיה= בשר חי= עור רגיל שצמח בתוך הנגע ומוקף ע"י הנגע.
3. פשיון= אם לאחר ההסגרה, הנגע התפשט וגדל.
- במידה והופיע סימן טומאה מה הכהן עושה?_____ הכהן מטמא את האדם והוא הופך למצורע מוחלט.
- במידה ולא הופיע סימן טומאה מה עושה הכהן?____ מסגיר את האדם ל 7 ימים.
- מה דין האדם המוסגר?____ הוא טמא, ויושב מחוץ למחנה. יש לשים לב כי יש מספר הבדלים קטן בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט. אבל מבחינת רמת הטומאה היא אותו דבר!! רמב"ם פ"י הלכות טומאת צרעת
- לאחר 7 ימים מה הכהן בודק?____ האם הופיע סימן טומאה.
- מה הדין אם הופיע סימן טומאה?_____ הכהן מטמא את האדם והוא הופך למצורע מוחלט.
- מה הדין אם עדיין לא הופיע סימן טומאה?____ הכהן מסגיר אותו פעם שניה ל 7 ימים.
- לאחר 7 הימים השניים מה שוב הכהן בודק?____ האם הופיע סימן טומאה.
- מה הדין אם הופיע סימן טומאה?_____ הכהן מטמא את האדם והוא הופך למצורע מוחלט.
- מה הדין אם עדיין לא הופיע סימן טומאה לאחר ההסגרה השניה?____ הכהן מטהר אותו. והאדם ובגדיו צריכים טבילה והערב שמש [לחכות לשקיעה] והם נטהרים. [כרמב"ם].
- מה הדין אם הנגע נהיה כהה יותר בימי ההסגרה?_____ הכהן מטהר אותו. טבילה והערב שמש.
צרעת השחין והמכוה
- מה זה שחין ומה זה מכוה?_____ שחין – פצע שנגרם כתוצאה ממכה,סריטה, עץ אבן מחלה וכד'.
מכוה - פצע שנגרם כתוצאה מאש, דבר חם. [כויה].
- כשהפצע עדיין "חי" וכואב, האם יכול להטמא בצרעת?____ לא.
- כשהפצע נרפא לגמרי, והעור חזר להיות במצב רגיל, האם יכולה להיות צרעת, איזה סוג של צרעת?___ כן, אבל צרעת עור הבשר, לא צרעת השחין והמכוה.
- באיזה שלב יכולה להיות "צרעת השחין והמכוה"?_____ כשהפצע התחיל להתרפאות, ומופיע גלד, אז יכול להופיע מראה צרעת.
- ברוב הדינים צרעת השחין והמכוה היא כמו צרעת עור בשר למעט שני הבדלים.
- מהו ההבדל בין צרעת השחין והמכוה לצרעת עור הבשר בסימני הטומאה?____ סימני טומאה – בצרעת השחין והמכוה יש רק שני סימני טומאה. שיער לבן, ופשיון.
- מהו ההבדל בין צרעת השחין והמכוה לצרעת עור הבשר בדיני ההסגרה?____ הסגרה – בצרעת השחין והמכוה, מסגירים רק שבוע אחד בלבד. אם לאחר השבוע לא הופיע סימן טומאה, האדם טהור [וצריך רק טבילה והערב שמש].
צרעת הראש והזקן= "נתקים"
** בצרעת הראש והזקן יש כמה הבדלים: במראה הטומאה, בסימני הטומאה, בהסגרה השניה, ובסימני טהרה**
- איזה שם נוסף התורה קוראת לצרעת הראש והזקן ומדוע?___ "נתק". כי השיער ניתק.
- מהו מראה הטומאה בצרעת הראש והזקן?____ שנשר השיער באמצע הראש או הזקן והנשירה מוקפת בשיער.
- מהם סימני הטומאה בצרעת הראש והזקן?____ 1. צמחו שתי שערות צהובות 2. פשיון=הנגע התפשט.
- במידה ולא היה סימן טומאה מה קורה?____ הכהן מסגיר אותו.
- אם לא חל שינוי בנגע לאחר ההסגרה מה עושים לפני ההסגרה השניה?____ מגלחים את השיער בסביבות הנגע חוץ משתי שורות של שיער מסביב לנגע, ע"מ לראות אם הנגע מתפשט.
- איזה סימן טהרה מיוחד יש בצרעת הראש והזקן?___ שתי שערות שחורות. שאם הופיעו בתוך הנגע שתי שערות שחורות, אפילו אם יש בו סימן טומאה, הסימן טהרה גובר – והאדם טהור.
צרעת הקרחת והגבחת
- מה זה קרחת ומה זה גבחת?____ קרחת – מי שנשרו כל שערות ראשו מאמצע הראש כלפי העורף (אחורה). גבחת – מי שנשרו כל שערות ראשו מהאמצע כלפי פניו (קדימה).
- אדם שנתקרח או נתגבח, מה דינו?____ טהור לגמרי ולא חוששים שזה צרעת הראש.
- בצרעת הקרחת והגבחת, היכן הופיע הנגע?_____ לאחר שנשר השיער, הופיע הנגע על העור.
- א"כ, ברגע שהנגע הופיע על העור, לאיזה סוג צרעת זה דומה?____ צרעת עור הבשר.
- ישנו הבדל אחד בין צרעת הקרחת והגבחת לצרעת עור הבשר בסימני הטומאה. מהו ההבדל?____ שבצרעת הקרחת והגבחת יש רק שני סימני טומאה – בשר חי, ופשיון. (אין סימן של שתי שערות לבנות).
דיני מצורע מוחלט
מהם דיני מצורע מוחלט?_____
א. בגדיו יהיו פרומים=קורע את בגדיו
ב. ראשו פרוע= אסור בתספורת
ג. על שפם יעטה= עוטף ראשו עד שפמו.
ד. טמא טמא יקרא=מודיע לכולם שהוא טמא כדי שיפרשו ממנו ולא יטמא אותם במגע.
ה. בדד ישב מחוץ למחנה מושב= משולח מחוץ לכל שלושת המחנות, מחנה שכינה, מחנה לויה, מחנה ישראל.
ו. אסור בשאילת שלום (לפי הרמב"ם)
ז. אסור בכבוס בגדים (לפי הרמב"ם).
ואמרו רבותינו: מה נשתנה משאר טמאים לישב בדד? הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו, אף הוא יִבָּדֵל מחוץ למחנה, חוץ לשלוש מחנות. (רש"י).
דיני מצורע מוחלט
1. מהם הדינים של המצורע המוחלט, והסבר אותם במילים שלך?_____
א. בגדיו יהיו פרומים=קורע את בגדיו
ב. ראשו פרוע= אסור בתספורת
ג. על שפם יעטה= עוטף ראשו עד שפמו.
ד. טמא טמא יקרא=מודיע לכולם שהוא טמא כדי שיפרשו ממנו ולא יטמא אותם במגע.
ה. בדד ישב מחוץ למחנה מושב= משולח מחוץ לכל שלושת המחנות, מחנה שכינה, מחנה לויה, מחנה ישראל.
- מהם דיני מצורע מוחלט מדרבנן?_______
א.. אסור בשאילת שלום (לפי הרמב"ם)
ב. אסור בכבוס בגדים (לפי הרמב"ם).
- לפניך דברי רש"י על הוצאת המצורע מחוץ למחנה. במה הוצאתו של המצורע מחוץ למחנה היא "מידה כנגד מידה"?_____
מדוע לפי פירוש האבן עזרא, מדוע דיני המצורע המוחלט דומים לדיני אבל?_____
"בגדיו יהיו פרומים, כמו קרועים להכירו ללכת במנהג משונה, או טעמו כעניין אבל. על כן בגדיו יהיו פרומים וראשו פרוע. והטעם, שיתאבל על רוע מעשיו, כי בעבור מעשיו בא לו זה הנגע".
(פירוש ה"אבן עזרא יג, מה)
צרעת הבגד – עקרונות
כלי עור – לא רק בגד מעור אלא גם כלים מעור למשל, גם אוהל מעור יכול לקבל צרעת.
רק בגד בצבע לבן יכול לקבל צרעת. כלי עור גם צבעוני יכול להטמא
שתי וערב – צבע הבגד נקבע לפי הצבע העיקרי, השולט. ממילא, אם הדומיננטי לא לבן, לא יכול להיות בו צרעת הבגד.
ההסגר מחוץ למחנה, כנראה שבמחנה מצורעים.
צרעת הבגד חמור יותר מצרעת אדם שבגד יוצא מחוץ לעיר גם בעיר שלא מוקפת חומה. רמב"ם פרק יג' הלכה טו
קרחתו או גבחתו – בגדים ישנים או חדשים.
טבילה וכיבוס – אחרי שבעה ימים צריך כיבוס ממש בשבעה חומרי ניקוי. רמב"ם פ י"ב הלכה ה
כשהתורה כותבת כיבוס למה היא מתכוונת? (רש"י פס נ"ח). לפי התרגום של אונקלוס – כשאונקלוס מתרגם חיור, יתחור=כיבוס. יצטבע= טבילת הבגד במקווה.
הדבר גם מובן מבחינה הגיונית. כאשר הכיבוס הוא חלק מניקוי הבגד, אז זה כיבוס ממש, ע"מ לנסות למחוק את המראה. ואם זה כיבוס כתוצאה מזה שהנגע עבר, ורק צריך לטהר את הבגד אז הכוונה בכיבוס הוא - טבילה.
אחרי ההסגרה השנייה:
- הכתם נשאר אותו דבר, הבגד מצורע – צריך לשרוף באש.
- אם הנגע נהיה "כהה" למראה שלישי – הכוונה חלש יותר, טהור לאחר טבילה והערב
שמש.
- הנגע התחלף מצבע ירקרק לאדמדם או הפוך – יש לחתוך את הנגע עצמו מן הבגד וששורפים אותו, שאר הבגד טהור לאחר כיבוס 2. וטבילה והערב שמש. רמב"ם פרק יב' הלכה א' ולזה מתכוון הפסוק שחותכים למרות שזה לא הפשט. ולא שהנגע כהה לגמרי ועיין כסף משנה שמסביר איך הדבר נלמד מתורת כהנים.
אם הנגע התפשט שוב – צריך לשרוף את הבגד. (יש פעמים שאפשר להציל את המטלית ויש פעמים שיש לשרוף גם אותה.
לגבי הפשיון, בשונה מצרעת האדם, הפשיון לא חייב להיות בצמוד לנגע, אלא יכול להיות גם במקומות מרוחקים ולא צמודים. דהיינו שנוספו עוד נגעים ירקרקים או אדמדמים במקומות נוספים בבגד גם אם זה לא בחיבור ישיר לנגע המקורי. רמב"ם, פרק יב' הלכה ד'.
[אולי כדאי לקרוא מבפנים את הלכה א' מפרק יב' ברמב"ם עם התלמידים]
צרעת הבגד
- באלו סוגי בגדים יכול להיות צרעת הבגד?____ צמר, פשתים, עור
- מהם מראות הצרעת בצרעת הבגד?_______נגע ירקרק או אדמדם. [ירוק כהה או אדום כהה]
- מהם סימני הטומאה בצרעת הבגד?_____ א. פשיון. שהנגע התפשט לאחר ההסגרה. ב. מראה הנגע עצמו, הירקרק או אדמדם, נשאר לאחר שבועיים של הסגרה – הוא הופך להיות סימן טומאה.
- מה הכהן עושה לאחר שהוא רואה שהופיע מראה צרעת על הבגד?____ מסגיר אותו ל 7 ימים.
- אם הנגע פשה לאחר ההסגרה הראשונה, מה דין הבגד?____ מצורע מוחלט. צריך לשרוף את הבגד.
- במידה ולא הופיע סימן טומאה לאחר ההסגרה הראשונה, מה עושים עם הבגד?____ מכבסים אותו לפני ההסגרה השניה.
- לאחר ההסגרה השניה של הבגד, יכולות להיות 4 אפשרויות:
- א. מה הדין אם הנגע פשה?______ הבגד טמא, מצורע מוחלט, ושורפים אותו.
- ב. מה הדין אם הנגע לא פשה, אך נשאר אותו דבר?____ הבגד טמא, מצורע מוחלט ושורפים אותו [כמו שלמדנו שהנגע הירקרק או האדמדם לאחר שבועיים הופך לסימן טומאה!!].
- ג. מה הדין אם הנגע כהה [נחלש] ונהיה קצת יותר בהיר או שהנגע נעלם?____כל הבגד טהור לאחר טבילה והערב שמש
- ד. אם לאחר ההסגרה השניה מראה הנגע השתנה מירקרק לאדמדם או להפך, מה הדין?____ חותכים את מקום הנגע, שורפים אותו ושאר הבגד טהור לאחר 1. כיבוס 2. וטבילה והערב שמש. [רמב"ם]
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.