פרק יח
- "וישמע יתרו" את מה יתרו שמע?____ את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל.
- אם כתוב "את כל אשר עשה אלוקים למשה, למה הכתוב מוסיף כי הוציא ה' את ישראל ממצרים?____ כי העיקר מכל המכות, והניסים, וים סוף וכו', העיקר, זה יציאת מצרים. (רש"י)
- מי הגיע עם יתרו אל משה?_____ צפורה, ובניו, גרשום ואליעזר.
- הרי ציפורה הייתה בדרך למצרים מדוע היא חזרה ליתרו?_____ כי כשמשה נפגש עם אהרון, אהרון אמר למשה שלא כדאי להכניס עוד אנשים לשיעבוד מצרים. (רש"י)
- מדוע קוראים לגרשום, גרשום?____ כי אמר גר הייתי בארץ נכריה.
- איזה מידה טובה לומדים מכאן?_______ אהבת אחים. כי משה התגעגע לאחיו במצרים.
- מדוע קוראים לאליעזר, אליעזר?____ אלוקי אבי בעזרי. שה' הציל אותו מחרב פרעה, כשפרעה רצה להורגו.
- איזה מידה טובה לומדים מכאן?_____ הכרת תודה על שה' הציל אותו.
- איזה דבר טוב אנו לומדים על יתרו מהמילים "ויבא יתרו.. אל המדבר" ?_____ שיתרו הכיר בגדולת ה' ועזב את כל מה שיש לו ובא למדבר, כדי לשמוע דברי תורה. (רש"י).
- "ויצא משה לקראת חותנו". מה לומדים מהתנהגותו של משה?______ הכרת טובה לחותנו. משה כיבד אותו ועשה לו כבוד.
- מה קרה כשמשה יצא לכבוד יתרו?______ אהרון ובניו יצאו, ואז כל העם יצא אחריהם וזה עשה כבוד גדול לחותנו של משה (רש"י).
- לאחר שמשה סיפר ליתרו את כל מה שקרה להם, איך יתרו הגיב?____ "ויחד יתרו". שמח מאוד.
- הסבר את הפסוק: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוקים, כי בדבר אשר זדו עליהם"?______ עכשיו אני יודע שה' גדול מכל האלילים (כי יתרו הכיר את כל האלילים והפסלים שהיו בעולם), כי בדבר שהמצרים רצו לעשות רע לעם ישראל, להטביעם במים, הם נענשו וטבעו בעצמם במים.
- לאחר מכן מה עשה יתרו?_____ הביא קורבנות והקריב אותם. ועשו סעודה לכבודו עם כל גדולי ישראל.
- מה קרה ממחרת לפגישתם (רמב"ן)?____ יתרו ראה שמשה יושב ושופט את העם מהבוקר עד הערב.
- מה יתרו אמר למשה?____ שזה לא טוב שכל העבודה "נופלת" עליו.
- למדנו, על תשובת משה, "כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים", שהמשפט בעם ישראל, הוא לא סתם טכני איך לפטור מריבה על כדור, אלא ללמוד מה', איך להתנהג יפה לחבר, ללמוד מה' איך לקיים ואהבת לרעך כמוך, גם במקרה של מריבה.
פרושי מילים
חותן=אבא של אשתו אחר שילוחיה=אחר ששלח אותה התלאה אשר מצאתם בדרך=כל הקשיים אשר עברו עליהם בדרך ויחד=שמח אשר זדו=אשר רצו להרע
- "ויהי ממחרת", מה ראה יתרו למחרת פגישתם?____ שמשה שופט את העם מהבוקר עד הערב.
- אלו מידות טובות אנו יכולים ללמוד ממשה שישב ושפט את העם מהבוקר עד הערב?___ אהבת העם, עד שהוא מוכן לשפוט אותם כל היום, גבורה גדולה להתעסק רק בזה כל היום. [מן הסתם גם סבלנות ואורך רוח גדול, כשמשה מקשיב בנחת לכל אדם].
- מה יתרו אמר למשה?____ שזה לא טוב שכל העבודה "נופלת" עליו.
- מה משה עונה ליתרו? מדוע משה יושב מהבוקר עד הערב?_____ כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים.
- למדנו, על תשובת משה, "כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים", שהמשפט בעם ישראל, הוא לא סתם טכני איך לפטור מריבה על כדור, אלא ללמוד מה', איך להתנהג יפה לחבר, ללמוד מה' איך לקיים ואהבת לרעך כמוך, גם במקרה של מריבה. [וכשמשה בא לפסוק דין, הוא לא מערב את דעתו, אלא הוא פוסק על פי דבר ה'].
- מהם המילים בהם יתרו אומר למשה שהדרך שהוא שופט את העם תחליש גם אותו וגם את העם?____ "נבול תיבול גם אתה גם העם הזה אשר עמך כי כבד ממך הדבר לא תוכל עשוהו לבדך".
- הסבר את המילים: "עתה שמע בקולי איעצך ויהי אלוקים עמך".____ עכשיו, שמע בקולי ואתן לך עצה, וה' יעזור לך.
- מהי העצה של יתרו? (שלושה שלבים מתוך החומש פס', יט'-כא'): ____
א. "היה אתה לעם מול האלוקים והבאת אתה את הדברים אל האלוקים" – שמשה יהיה השליח של העם, והוא ילמד מה' את כל החוקים והדינים, ומה לפסוק בכל הדברים, ויביא גם את דברי העם אל ה'.
ב. "והזהרת אתהם את החוקים והתורות והודעת להם את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון" – משה ילמד את העם את החוקים ואת התורה, ויגיד להם באיזו דרך ללכת.
ג. "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלוקים אנשי אמת שונאי בצע, ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמישים ושרי עשרות." – משה ימנה שופטים ודיינים שישפטו את העם.
- כיצד היו בני ישראל פונים לדיינים לפי המתכונת החדשה?______ קודם הולכים לשר עשר, שהוא על 10 אנשים ואם הוא לא יודע הולכים לשר חמישים, שהוא על 50 אנשים, וכן הלאה עד שר אלף. ואם גם הוא לא יודע, הולכים למשה.
- כמה שרי אלף היו?_____ 600
- מהם ארבעת התכונות שיתרו אומר שצריכים להיות לשופטים, ומהו ההסבר שלהם?________
א. אנשי חיל – אנשים גיבורים, שמוכנים לעבוד קשה ולשפוט את העם וגם לא מפחדים.
ב. יראי אלוקים – אנשים שפוחדים רק מה', ולא מפחדים מאף אדם.
ג. אנשי אמת – שמדברים רק אמת.
ד. שונאי בצע – אנשים ששונאים כסף ושוחד.
- איזה דבר חשוב מדגיש יתרו במילים: "אם את הדבר הזה תעשה וצוך אלוקים"?_____ שקודם כל משה ישאל את ה' ויוועץ בו.
- הסבר "וגם כל העם הזה על מקומו יבוא בשלום"_____ שעכשיו כשאנשים לא יצטרכו לחכות בתור הרבה זמן, ולא יתייאשו מללכת לשופט, הם יבואו לדין, והדיין יפטור, וכל אחד יחזור למקומו, לאוהל שלו, בשלום. (אב"ע).
- האם משה שמע לעצת חותנו?____ כן, "וישמע משה לקול חותנו ויעש ככל אשר אמר".
- "וישלח משה את חותנו וילך לו אל ארצו", לשם מה יתרו חזר לארצו?____ אחרי שהוא ראה את הדברים הגדולים, הוא חזר לארצו לגייר את בני משפחתו. (רש"י).
פרק יט
- באיזה יום הגיעו בני ישראל למדבר סיני?____ בא' סיון.
- מתי משה עלה לראשונה להר סיני?____ ביום ב' סיון.
- מה ה' אמר למשה ביום ב' סיון?___ התשובה בפסוקים ג'-ו'.
- מה משה עושה לאחר שה' מדבר איתו?____ יורד אל העם ואומר להם את דברי ה'
- מה העם עונה למשה?____ כל אשר דיבר ה' נעשה.
- מה היה מיוחד בתשובת העם?____ שכל העם ענו יחדיו.
- מה קרה ביום ג' סיון?___ משה עולה אל ההר ואומר לה' את דברי בני ישראל.
- {איזה מידה טובה לומדים מזה שמשה אמר את תשובת בנ"י לה', הרי ה' יודע הכל?____ דרך ארץ. אע"פ שה' יודע, משה מקיים את שליחותו. (רש"י)}.
- "ויאמר ה' אל משה, הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם, ויגד משה את דברי העם אל ה' ".
א. מה היו דברי העם?____ רצוננו לראות ולשמוע את מלכנו. לא ע"י שליח, אלא לקבל תורה מפי ה'. (רש"י)
ב. מתי משה אמר את דברי העם אל ה'?___ ביום המחרת, ד' בסיון. (רש"י).
- אם כן משה עולה אל הר סיני בפעם השלישית ביום ד' בסיון.
- מה ה' עונה לבקשת העם "רצוננו לראות את מלכנו"?____ ה' מסכים, אבל דבר זה דורש הכנה.
- "ויאמר ה' אל משה לך אל העם וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם, והיו נכונים ליום השלישי, כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני.
א. מתי זה היום?____ ד' סיון.
ב. מתי זה מחר?____ ה' סיון.
ג. מתי זה היום השלישי?____ ו' בסיון, יום מתן תורה.
- מדוע ה' מצוה את בנ"י שיתקדשו היום ומחר?____ כי לקבל תורה זה דבר שא"א לעשות אותו סתם, דבר זה דורש הכנה.
- איזה שם יש לשלושת ימים אלו?____ שלושת ימי ההגבלה.
- אלו שני דברים עיקריים ציוה ה' לעשות בשלושת ימי ההגבלה?____ הכנה [כיבוס בגדים, הפרדות מהאשה, ע"מ לעסוק בתורה ובתשובה,] והגבלה, עשיית גבול.
- "והגבלת את העם סביב לאמר השמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו…" מדוע?____ כי לקודש אסור להתקרב, זה כמו שלקודש הקודשים אסור להכנס.
- מה עונשו של הנוגע בהר?___ מות יומת
מעמד הר סיני
- אלו ניסים נוראים ומפחידים היו ביום השלישי?____ קולות וברקים [בקיץ], קול שופר חזק מאוד.
- כיצד העם הגיב לזאת? הוא פחד, ונשאר באוהלים.
- מה משה עשה?___ הוציא אותם, ושכנע אותם לבוא. "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים מן המחנה".
- "ויתייצבו בתחתית ההר", מה למדנו מכאן?______ שכל החולים נתרפאו ונעמדו זקופים,(חז"ל) וכן גם העורים והחרשים התחילו לראות ולשמוע. (חז"ל, לקמן).
- מה ההבדל בין "ויחרד כל העם אשר במחנה" ל "ויחרד כל ההר מאוד?____ ויחרד העם, זה פחדו, מפני המעמד הנורא. ויחרד כל ההר, זה כאילו שההר זע, והייתה בו רעידת אדמה.
- איזה דבר לא טבעי היה בקול השופר?____ ויהי קול השופר, הולך וחזק, מה שאדם לא יכול לעשות. (רש"י).
- השכינה יורדת על הר סיני, וה' קורא למשה שוב לעלות, מה הוא אומר לו?____ שיזהיר את העם לא לגעת בהר. (כא').
- *מחשבה* {"ונפל ממנו רב", מה הקושי בפסוק?____ שונפל זה לשון יחיד, ורב זה רבים.
- *מחשבה* {מה התשובה לקושיא?____ שאפילו אם אחד מבני ישראל ימות, זה נחשב לה' כאילו הרבה מתו. (רש"י)}
- מה משה עונה לו?____ אין צורך להזהיר את העם, כי הזהרת אותנו כבר. (כב')
- מה ה' עונה לתשובת משה?____ אעפ"כ, מזרזין, ומתרין לאדם קודם מעשה וחוזרים ומזרזין בשעת מעשה. (רש"י).
- מה הדיבר הראשון?____ אנוכי.
- מדוע מכל המצוות, אנוכי ה' אלוקיך היא הראשונה?____ כי לפני שמקיימים את מצות ה' צריך לקבל עלינו את מלכותו. (חז"ל).
פרושי מילים:
עב הענן=עובי הענן, ערפל נכונים=מוכנים והגבלת את העם=תעשה להם גבול.
ירה יירה=יושלך ארצה וימות. במשוך היובל=כשתתקע תקיעת השופר האחידה (רש"י)
בהיות הבוקר=מוקדם בבוקר ויחרד כל העם=פחדו וייצבו=נעמדו
והאלוקים יעננו בקול=ה' יענה לו בקול (גדול). פן יהרסו=פן יהרסו את הגבול ונפל=וימות כהנים=בכורים פן יפרוץ בם=פן יהרוג אותם העד בהם=תזהיר את העם
עשרת הדברות
- מהו הדיבר הראשון?____ אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים.
- האם זו מצוה שמקיימים במעשה או במחשבה?_____ במחשבה.
- מהי המצוה?____ לחשוב שה' הוא המלך, הוא האלוקים שלנו. והוא זה שעשה אותנו לעם כשיצאנו ממצרים.
- מדוע, מכל הדברים שה' עשה, (ברא את העולם, עשה מכות למצרים, קריעת ים סוף וכו'), מוזכר שהוא הוציא אותנו ממצרים?____ כי יציאת מצרים זה העיקר, כי אז "נולדנו". ביצאת מצרים נהיינו לעם.
- מהו המשל על המלך שלמדנו מרש"י על הדיבר הראשון?___ משל למלך שאמר לעמו קודם כל תקבלו מלכותי, ואח"כ תקבלו גזרותי.
- מהו הנמשל, מדוע זו המצוה הראשונה בעשרת הדברות?_____ כי לפני שמקבלים מצות. קודם כל צריך לקבל עלינו את מלכותו. ולהאמין שהוא האלוקים היחיד בעולם.
- מהו הדיבר השני?_____ לא יהיה לך אלוקים וכו'.
- האם זו מצוות עשה או לא תעשה?____ לא תעשה.
- האם זו מצוה במעשה או במחשבה?_____ גם זו מצוה במחשבה.
- מהי המצוה?____ שלא לעלות על דעתנו כלל שיש עוד אלוהים חוץ מה'.
- אלו עוד מצוות יש בדיבר השני?_____ א. לא לעשות פסל או תמונה ב. לא להשתחוות להם ג. לא לעבוד אותם בעבודות שמיוחדות להם. {הבאנו לדוגמא שיש עבודת אליל שהעבודה היא שזורקים אבן על הפסל, אז על פסל כזה אסור לזרוק אבנים.}
- מה העונש למי שיעבוד אלילים?____ כי אנוכי ה' אלוקיך אל קנא פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים. עד דור רביעי הבנים יקבלו עונש על חטאי האבות.
- גם אם הבנים יעשו תשובה?_____ לא. רק אם ממשיכים בדרכי אבותיהם. "לשונאי"
- ומה השכר למי שילך בדרך ה'?______ ועושה חסד לאלפים לאוהבי ולשומרי מצוותי.
- למדנו את דברי רש"י, שמידה טובה מרובה פי 500 ממידת פורענות.
- מהו הדיבר השלישי?_____ לא תשא את ה' אלוקיך לשוא.
- האם זו מצות עשה או לא תעשה?_____ לא תעשה.
- מהי המצוה?____ שם ה' הוא קדוש ונורא, ואסור להגיד את שם ה' סתם. (=לשוא). חיל ורעדה צריכים לאחוז בנו כשאומרים את שם ה'.
- אלו שלושה סוגים של אמירת שם ה' סתם למדנו?_____ א. שבועת שוא- להשבע סתם בשם ה', כגון על אבן שהוא זהב. ב. להגיד סתם את שם ה'. "הוצאת שם שמים לבטלה ג. ברכה לבטלה. (=סתם).
- מהו עונשו של מי שאומר את שם ה' במזיד?____ כי לא ינקה ה' את אשר ישא את שמו לשוא. ה' לא יסלח לו ולא ינקה את חטאו.
- מהו הדיבר הרביעי?____ זכור את יום השבת לקדשו.
- האם זוהי מצות עשה או מצות לא תעשה?____ גם מצות עשה וגם מצות לא תעשה.
- מה המצות עשה?____ לקדש את יום השבת בכניסתו וביציאתו. דהיינו, להפוך את יום השבת ליום מיוחד, מובדל שלא עובדים בו, ומתעסקים בו רק בקודש.
- מהי המצוות לא תעשה?____ לא לעשות כל מלאכה, אפילו לא הילדים ואפילו לא הבהמות שלי.
- מה מצות השבת נועדה להזכיר לנו?_____ את זה שה' ברא את העולם, "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ... וינח ביום השביעי".
- כיצד מתנהגים ומקדשים את השבת?____ למדנו את המדרש: שמקדשים את השבת בלימוד תורה, ובמנוחה, ובעונג.
- מהו הדיבר החמישי?_____ כבד את אביך ואת אמך.
- האם זו מצות עשה או מצות לא תעשה?____ מצות עשה.
- כיצד מכבדים את אמא ואבא?____ מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה (חז"ל), ולשמוע בקולם (כמובן...)
- ממצות כיבוד אב ואם את מי אנחנו לומדים שצריך גם לכבד?____ את ה'. כי שלושה שותפים לו לאדם...
- האם זו מצוה שבין אדם לחברו או בן אדם למקום?_____ בין אדם לחברו - כלפי אבא ואמא. בין אדם למקום- כלפי ה'.
- מהו הדיבר השישי?___ לא תרצח. (רציחה, זהו מעשה מרושע ונורא).
- מהו הדיבר השביעי?____ לא תנאף.
- מה הכוונה?_____ שאסור להתחתן\לשכב ולקחת אישה שנשואה כבר למישהו אחר.
- מהו הדיבר השמיני?____ לא תגנוב.
- על איזה גניבה מדובר?____ גניבת נפשות.
- מהו הדיבר התשיעי?_____ לא תענה ברעך עד שקר.
- מה הכוונה?______ אסור להעיד עדות שקר. (למדנו גם שאסור להעיד משמיעה, אלא רק אם ראית בפרוש). אחד הדברים הכי חשובים בעולם זה אמירת אמת!
- מהו הדיבר העשירי?_____ לא תחמוד
- האם זו מצוה במחשבה או במעשה?_____ במחשבה.
- מהי המצווה?______ אסור לחשוב ולרצות שדברים של חברי יהיו שלי. כגון, אסור לחשוב הלוואי שיהיה לי את הסוס של חברי.
תגובת העם למעמד הר סיני
- מה לומדים מזה שכתוב וכל העם רואים את הקולות?_____ שלא היה בהם סומא אחד וכולם התרפאו (רש"י).
- מה קרה לעם תוך כדי המעמד הגדול של עשרת הדברות?_____ הם פחדו מאוד.
- מה העם ביקש ממשה?____ שיגיד להם בעצמו את עשרת הדברות, ואל ידבר עמנו אלוקים פן נמות.
- "ויאמר משה אל העם אל תיראו, כי לבעבור נסות אתכם בא האלוקים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו". מהם שני הדברים שבגללם משה אומר לעם לא לפחד?____ א. המעמד הגדול הזה הוא לגדל אותכם בין אומות העולם (נסות מלשון נס להתנוסס) ב. כדי שתהיה לכם יראה מה' וכך תפחדו לחטוא.
- אלו דברות בנ"י שמעו מה' ואלו ממשה? ____ את שתי הדברות הראשונות שמעו מה' ואת השאר ממשה.
המצוות הנוספות בסוף פרשת יתרו
- מה פרוש "לא תעשון איתי אלוה כסף וכו'"?___ שאסור לעשות פסלים אפילו בשביל לעבוד את ה'. (רשב"ם, אב"ע)
- "בכל המקום אשר אזכיר את שמי", באיזה מקום אפשר להזכיר את שם ה' המפורש?____ רק בבית המקדש, בברכת כהנים. [וביום הכיפורים]. (רש"י).
- מהם שתי המצוות לגבי בניית המזבח?_____ א. לעשות את המזבח מחובר לאדמה, ולא על עמודים. ב. לא לבנות את המזבח מאבני גזית.
- מה זה אבני גזית?____ אבנים מסותתות, שעוצבו על ידי ברזל.
- מדוע אסור לבנות מאבנים אלו את המזבח?____ כי חרב וברזל נועדו לקצר את ימיו של אדם, ואלו המזבח נועד להביא שלום בין ישראל לה'. (רש"י).
- איך צריכה להיות העליה למזבח?_____ בכבש ולא במדרגות.
- מדוע?_____ כי במדרגות הכהנים צריכים להרחיב את פסיעותיהן, וזה לא צנוע.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.