פרשת משפטים
מה לומדים מ "ואלה המשפטים"?_____ שגם את כל הדינים והפרטים הקטנים קבלנו מה' מסיני, לא רק את עשרת הדברות.
עבד עברי
- על אלו דברים יהודי נמכר לעבד?____ מוכר עצמו בגלל עניות, או נמכר בגנבתו.
- כמה שנים עבד עברי עובד?_____ שש שנים עד השנה השביעית.
- כיצד האדון צריך להתנהג לעבד?____ בכבוד ולא בבזיון, לתת לו מזון לו ולמשפחתו, ולדאוג לכל צרכיו, [ואפילו אם אין לעבד כרית, האדון צריך לתת לו את הכרית שלו]. לא להעביד אותו בעבודות בזויות.
- למדנו את דברי ספר החינוך, שמצוה זאת של עבד עברי, נועדה לבנות בנו את מידת החסד והרחמים כלפי אחינו.
- אם בא לבד מה דינו, ומה דינו אם בא עם אישה וילדים?____ אם בא לבד, אסור לתת לו שפחה כנענית. אם בא עם אשה וילדים, א. האדון מחויב לדאוג להם למזון. ב. האדון יכול לתת לעבד שפחה כנענית להוליד ממנה עבדים.
- האם השפחה הכנענית יוצאת עם העבד לחפשי?____ "לא, האשה וילדיה תהיה לאדוניה והוא יצא בגפו"
- מה קורה אם העבד אוהב להיות עבד, ואוהב את השפחה?____ האדון לוקח אותו לבית דין, ומנסים לשכנע אותו לא להשאר עבד. ואם הוא לא רוצה, רוצעים את אזנו, והוא עבד לעולם.
- עד מתי?____ עד שנת היובל. שנת החמישים.
- מה זה אלוהים?____ בית דין. שה' עוזר להם לדון (רמב"ן).
- מדוע רוצעים את אוזנו?____ כי אוזן ששמעה בהר סיני, "כי לי בני ישראל עבדים", והוא רוצה להמשיך להשאר עבד, תרצע. (רש"י).
אמה עבריה
- מדוע אב מוכר את בתו לאמה?_____ כי אין לו כסף, והוא יודע שהוא לא יצליח לגדל אותה, ולכן הוא רוצה למכור אותה לאמה, על מנת שהאדון יתחתן איתה.
- מה פרוש לא תצא כצאת העבדים?____ שלא תצא כמו עבדים, אלא האדון יתחתן איתה.
- למדנו שהעקרון של אמה עבריה, מכיון שאביה הוא מאוד עני, חסה התורה עליה, ונתנה לה הזדמנות להיות אמה, על מנת שהאדון יתחתן איתה, וכך היא תהפך להיות גבירה, ותחיה חיים טובים ורגילים. (ספר החינוך)
- מה זה ייעוד?____ שהאדון או בנו מתחתנים עם האמה.
- אלו שלוש אפשרויות יש לאדון עם האמה?____ א. לייעד אותה (להתחתן איתה)
ב. שבנו ייעד אותה ג. לעזור לפדות אותה.
- מה אסור לו לעשות?_____ למכור אותה למישהו אחר.זה נקרא לבגוד בה.
- "ואם לבנו ייעדנה כמשפט הבנות יעשה לה", מה זה משפט הבנות?____ לעשות לה חתונה מכובדת (חזקוני).
- אם האדון מייעד אותה, אבל לוקח לו גם אישה אחרת, אלו שלושה דברים אסור לו לגרוע (להחסיר) ממנה?____ שארה- מזון כסותה – בגדים עונתה-בית, מעון לגור בו (רשב"ם).
- "ואם שלוש אלה לא יעשה לה ויצאה חינם אין כסף", אלו שלושה דברים לא יעשה?_____ ייעוד לו, או יעוד לבנו, או לפדות אותה.
- הסבר "ויצאה חינם אין כסף"?_____ שלאמה עבריה יש יציאה נוספת מעבדות, חוץ משמיטה, אם היא מגיעה לגיל 12, היא יוצאת בחינם לחופשי.
פרושי מילים:
וינועו=רעודו מפחד נסות=לגדל ולרומם עולותיך ואת שלמיך= סוגי קורבנות גזית=אבן מסותתת
ותחללה=תפגום בקדושתה מעלות=מדרגות ערוותך=מקומות צנועים שצריכים להיות מכוסים.
בגפו=לבדו (לא נשוי) אל האלוהים=אל הדיינים בבית הדין ורצע אדוניו את אזנו=עשה לו חור באוזן
לעולם=עד ליובל ייעוד=חתונת אמה עם האדון או בנו לעם נכרי= ליהודי אחר, (זר) שארה=מזון כסותה=בגדים עונתה=בית לגור בו.
אדם המזיק
- מה דינו של הורג במזיד?____ מות יומת.
- מה פרוש "ואשר לא צדה והאלוקים אינה לידו"?_____ שהוא הרג אדם בלי כוונה, בשוגג, הוא לא ארב לו, וה' זימן לו שיהרוג.
- מה דינו של הורג בשוגג?_____ בורח לעיר מקלט.
- עם אדם הרג במזיד, והוא כהן ובורח לבית המקדש ומחזיק במזבח?_____ עדיין נכנסים לשם ומוציאים אותו משם והורגים אותו. [אין חסינות, לרוצחים].
- מה דין מכה אביו ואמו?____ מות יומת.
- "מכה אביו ואמו, מות יומת", במה זה יותר חמור מרוצח?_____ שאפילו עשה רק פצע לאביו ואמו, חייב מיתה.
- מה דינו של גונב איש ומכרו?____ מות יומת.
- מה דינו של מקלל אביו ואמו?____ מות יומת.
- מדוע החמירה התורה בכבודם של אב ואם, עד כדי כך שאפילו על פצע או קללה חייב מיתה?____ כי הוקש כבודם של אב ואם לכבוד ה'. וזה כאילו פגיעה בכבודו של ה'.
- "וכי יריבון אנשים והכה איש את רעהו… ולא ימות ונפל למשכב". מה קורה כשאחד פצע את השני?____ אוסרים אותו בבית הסוהר עד שיתברר מצבו של הפצוע.
- אם הפצוע ימות מה עושים?____ הורגים אותו.
- אם "יקום ויתהלך בחוץ על משענתו" מה הכוונה?____ שהפצוע יבריא.
- מה דין הפוצע?_____ צריך לשלם לו על תשלומים על הנזק שעשה.
- מהם חמשת התשלומים שמשלמים על פציעה?____ נזק-על הפציעה כגון כמה שווה יד, או שן. צער-על הצער והסבל והכאבים ריפוי-על צרכי הרפואה, רופא, בית חולים, תרופות וכד' שבת-על ביטול המלאכה. בזמן שהיה פצוע הוא לא עבד והפסיד את המשכורת, אז צריך לשלם לו את זה. בושת-על הבושה. כגון להסתובב בלי יד או עם שן שבורה וכד'. {את נושא התשלומים למדנו באופן כללי, למרות שחלק מהתשלומים עוד לא מוזכרים בפרוש במה שלמדנו}.
- אלו מהתשלומים מוזכרים בפרוש בפסוק שלנו (יט')?_____ שבת וריפוי.
- "וכי יכה איש את עבדו", על איזה עבד מדובר?_______ עבד כנעני.
- האם למכה ופוצע את עבדו יש את אותו דין?_____ לא.
- מה ההבדל?______ אם העבד ימות תוך 24 שעות. (רש"י על יום או יומיים), אז הורגים את האדון. ואם הוא ימות לאחר זמן יותר ארוך, לא הורגים את האדון.
- מדוע?____ "אך אם יום או יומיים יעמוד לא יוקם כי כספו הוא" העבד הוא קנין כספו של האדם ומטרתו הייתה להוכיח אותו, "ודינו להכותו דרך תוכחה" (רשב"ם). ולא הייתה כוונתו להרוג אותו.
- מה הנושא של פסוק כב'?_____ שני אנשים שרבו בינהם ופגעו תוך כדי באישה בהריון בלי כוונה.
- "ולא יהיה אסון", למי?____ לאישה.
- מה קורה אם האישה לא נפגעה אבל העובר מת?_____ הפוגע צריך לשלם לאישה על הוולדות על פי שומת בית הדין. (ונתן בפלילים- רש"י).
- ואם האישה מתה, מה הדין?_____ נפש תחת נפש. הורגים את הפוגע. (על פי פרוש אחד ברש"י).
- מה הדין על שאר נזקים שאין בהם מיתה, כגון עין, שן רגל וכו'?_____ משלמים.
- "עין תחת עין", האם מי שהוציא לחברו עין, צריך להוציא לו עין?______ לא, הכוונה לתלשומים.
- איך יודעים כמה עין שווה?____ מבררים כמה עולה עבד בריא, וכמה עולה עבד בלי עין וההפרש, הוא המכיר של העין.
- לעומת זאת, מה קורה למי שפגע בעין או בשן של עבדו הכנעני (הגוי)?____ העבד יוצא לחפשי.
- האם רק בשן ועין?_____ לא, הכוונה לכל ראשי האברים. יד, רגל, אצבעות וכד'.
שור המזיק ובור
- מה זה שור תם ומה זה שור מועד?_______ תם-שור שנגח פעם ראשונה עד שלוש. מועד-שור שנגח שלוש פעמים. ובעליו הוזהר על ידי עדים.
- מה דין שור תם שנגח והרג אדם?____ השור יסקל. ואסור לאכול את בשרו.
- מה דין בעל השור?____ ובעל השור נקי. לא מקבל עונש.
- מה דין שור מועד שנגח והרג אדם?_____ השור יסקל. וגם בעליו יומת.
- ומה דין בעל השור המועד?____ הוא חייב במיתה בידי שמים. אבל לא הורגים אותו כי לא הורגים אדם על רציחת שורו. (רש"י).
- מדוע הוא אשם שהשור נגח?_____ "והועד בבעליו ולא ישמרנו", הוא היה צריך לשמור על השור.
- האם מדובר רק על שור, או גם על חיות אחרות?_____ אחד שור ואחד כל בהמה וחיה ועוף (רש"י).
- כיצד בעל השור יכול לכפר על נפשו ולהפטר ממיתה בידי שמים?____ בעזרת כופר. לשלם את דמי הניזק. (רשב"ם).
- מה לומדים מ "או בן יגח או בת יגח"?____ שגם אם הרג ילד קטן, עדיין זה אותו דין.
- מה הדין אם השור הורג את עבד כנעני?______ נותן 30 שקלים לאדון של העבד. והשור יסקל.
- מה דין אדם שפתח בור או שכרה בור ברשות הרבים ונפל שם שור או חמור ומת?____ בעל הבור משלם את דמי השור פחות שווי הנבלה. והנבלה נשארת אצל הניזק. (רש"י).
- מה הדין של שור תם שנגח שור ושור מועד שנגח שור?_____ שור תם- בעל השור משלם חצי נזק. כיצד? מוכרים את השור החי והמת, ומחלקים חצי לכל אחד. סה"כ התשלום הוא חצי נזק.
שור מועד-בעל השור משלם נזק שלם לניזק פחות דמי השור המת שנשאר לניזק.
- פרושי מילים:
לא צדה=לא ארב אינה לידו=זימן לו ינוס=יברח יזיד איש=יעשה בכוונה (יהרוג)
ונפל למשכב=שוכב פצוע והתהלך בחוץ על משענתו=התהלך בריא וניקה המכה=לא יקבל עונש
שבתו=דמי ההשבתה ממלאכה שבט=מקל שמכים איתו את העבד נקום ינקם=יומת
לא יוקם= לא ינקם, לא יומת ינצו אנשים=רבו אנשים ונגפו=ודחפו ויצאו ילדיה= העובר מת
כאשר ישית=כאשר יתן בפלילים= על פי הדיינים פצע= מכה עם דם
חבורה=מכה שהדם נצרר ולא יוצא ושחתה=השחית אותה והועד=והוזהר כופר=תשלום
דיני דיינים
- מה הפרוש "לא תשא שמע שוא"?____ אזהרה על האדם שאסור לקבל שמועות שקר ולשון הרע. כמו כן גם לדיין אסור לקבל לשון הרע. ולכן לשמוע צד אחד בלי הצד השני, זה לא לדון דין, זה לשון הרע. (רש"י)
- מה פרוש " אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס"?_____ אסור להצטרף לרשע וביחד איתו להעיד עדות שקר, ועל ידי כך לגרום לפגיעה במישהו אחר. (רש"י)
- מה פרוש "לא תהיה אחרי רבים לרעות"?_____ אם אדם הוא דיין וכל הדיינים האחרים רשעים ומטים את הדין, אסור לנטות אחריהם, למרות שזה כבר לא יעזור, כי הם הרוב, "לא תהיה אחרי רבים לרעות". (רש"י)
- מה פרוש "ולא תענה על ריב לנטות"?____ לא להתחמק מלדון דינים, ולהכריע לצד אחד בלי לדון דין אמת. (רש"י)
- מהו מספר הדיינים שצריכים להיות על פי הפסוק "אחרי רבים להטות"?_____ מספר אי זוגי כדי שיהיה אפשר להכריע על פי רוב.
- איזה דין למדנו מהפסוק "ודל לא תהדר בריבו"?_____ לא לחלוק לו כבוד ולזכותו בדין, ולומר בגלל שהוא עני ומסכן אזכנו ואכבדנו, אלא לדון דין אמת בלבד. (רש"י)
- "כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה, השב תשיבנו לו". מדוע דווקא שור אויבך? ____ כי על שור חברך בוודאי שתעזור. החידוש הוא, שאפילו לשור אויבך, ולחמור שונאך יש מצוה לעזור.
- למדנו שאמנם דיבר הכתוב בהווה, אבל כל סוגיית שור אויבך טועה, או חמור שונאך רובץ, היא יכולה להיות מצויה מאוד גם בימנו. כגון מצאת את העפרון של החבר שרבת איתו וכד'.
- "לא תטה משפט אביונך בריבו". הרי כבר למדנו "ודל לא תהדר בריבו"?____ זה הכיון ההפוך. לעיל הזהיר שלא יטנו לטובתו של עני מחמת רחמנות, וכאן הוא מזהירו של יטהו לחובה. בגלל שהוא מסכן ואין מי שיעזור לו. (חזקוני)
- " מדבר שקר תרחק, ונקי וצדיק אל תהרוג כי לא אצדיק רשע". על מי מדובר כאן?____ על אדם שיצא זכאי מבין דין ואחר כך הגיעו עדים שמגיע לו מיתה, הבי"ד לא דנים אותו שוב. אבל אל דאגה, אם מגיע לו עונש, ה' ידאג לתת לו את עונשו. "כי לא אצדיק רשע". (רש"י)
- "ושוחד לא תקח", האם מותר לקחת שוחד בשביל לדון דין אמת על פי התורה? _____ לא. אסור לקחת שוחד בכל צורה שהיא . כל תמיד השוחד יעור פקחים. (רש"י).
- "וגר לא תלחץ…", הרי כבר בפרק כב' הזהרנו לא לענות את הגרים מדוע שוב?____ בהרבה מקומות הזהירה התורה על הגר כי הוא מאוד פגיע, והוא עלול להתקלל ולעשות עברות.
שמיטה, שבת ושלושה רגלים
- כמה שנים עובדים את השדות?____ שש.
- מה קורה בשנה השביעית?____ מפסיקים את עבודת השדה. לא עובדים כלל בשדה.
- מה עושים בשנה השביעית?______ נותנים לשדה לנוח, ואז יש פנאי ללמוד תורה.
- מה קורה עם כל התבואה שבשדות?_____ כל מי שרוצה יכול לאכול. "ואכלו אביוני עמך". הפקר.
- שאלה של אחד התלמידים: אבל אם לא עובדים את השדות ממה הם יאכלו?____ וענינו שזוהי גם שאלת התורה בפרשת "בהר", והתורה עונה, שה' יתן ברכה בשנה השישית שתוציא תבואה שתספיק גם לשנה השישית גם לשביעית וגם לשמינית.
- שמירת שבת. האם מותר לי לתת עבודה לעבד הגוי שלי בשבת, או להעביד את השור שלי בשבת?____ לא, "למען ינוח שורך… וינפש בן אמתך", על עבד גוי מדובר. (רש"י).
- מה הפרוש "ושם אלוקים אחרים לא תזכירו"?_____ שהרי כבר צוונו שאסור לעשות ע"ז. אלא שלמדנו מכאן, שאסור אפילו להזכיר את הע"ז, כגון, נפגש ליד הפסל, או נפגש ביום החג של הפסל וכד', (רש"י).
- מה הפרוש "לא ישמע על פיך"?____ אל תגרום לגוי להזכיר או להשבע באליל שלו. (רש"י).
- מה הכוונה שלוש רגלים?_____ שלוש פעמים.
- מה המצווה ב"ולא יראו פני ריקם"?____ כשעולים לרגל צריך להביא קורבן שנקרא "עולת ראיה".
- מהם חג הקציר וחג האסיף ומדוע נקראו כך?_____ חג שבועות, כי זה הזמן שבו קוצרים את התבואה. חג הסוכות, כי לאחר שנתנו לתבואה להתייבש בשדה באזור סוכות אוספים אותה הביתה על מנת שלא תרטב בגשמים.
- איזו מצוה לומדים מ "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה' "?____ שיש מצוה על הזכרים לעלות לרגל שלוש פעמים בשנה.
- מה פרוש "לא תשחט על חמץ דם זבחי"?_____ אסור לשחוט את קורבן פסח, עד שביערנו את כל החמץ. (רש"י).
- ומה פרוש לא ילין חלב חגי עד בוקר?_____ שאת אותם החלקים מהקורבן שמקריבים על המזבח (האֵמורים) אסור להשאיר עד הבוקר, כמו שבקורבן עצמו למדנו "ולא תותירו ממנו עד בוקר". (חזקוני)
- "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך", ממה מביאים ביכורים?___ משבעת המינים.
- כיצד יודעים מהם הביכורים?____ יורד אדם לתוך שדהו ורואה תאנה שבכרה, כורך עליה גמי לסימן ומקדישה. (מסכת ביכורים).
- האם אסור רק בשר גדי בחלב אמו?____ לא, הכוונה לכל בשר בחלב.
- מדוע התורה כתבה שלוש פעמים את איסור בשר בחלב?____ א' לאיסור אכילה ב' לאיסור הנאה (כגון למכור לגוי, או לתת לכלב שלי) ג' לאיסור בישול. (רש"י).
פרושי מילים:
שמע שוא=שמועת שקר תשת ידך=שים ידך [תצטרף] עד חמס=עד שקר לא תהדר=לא תכבד כי תפגע= אם תפגוש וחדלת מעזוב לו=תמנע מלעזור לו?? עזוב תעזוב עמו= עזור תעזור לו ויסלף=יקלקל תשמטנה ונטשתה=תעזוב אותה אביוני עמך=עניי עמך
ויתרם תאכל חיית השדה=מה שנשאר תאכל חיית השדה וינפש=וינוח רגלים=פעמים
בצאת השנה=בסוף השנה
המצוות של סוף הפרשה
- מהם שני התפקידים של המלאך?____ לשמור עלינו בדרך, ולהביאך אל המקום אשר הכינותי. (הסברנו שמלאך, כעין זה שביהושע, שר צבא ה'. מלאך שה' שולח לעזור לנו. {על פי הרשב"ם}).
- מהו המקום אשר הכינותי?____ ארץ ישראל.
- כיצד צריך להתנהג אליו?___ השמר מפניו ושמע בקולו, אל תמר בו.
- אם נשמע בקולו, למה נזכה?____ ואייבתי את אויבך, וצרתי את צורריך, ה' ישנא את אויבנו, ויעיק על שונאנו. (רש"י).
- לאחר שנכבוש את הארץ, יהיו פה בארץ הרבה פסלים ואלילים מה אסור לעשות איתם?____ אסור להשתחוות ואסור לעבוד להם, ולא לעשות כמעשיהם של הגוים.
- מה צריך לעשות עם כל העבודה-זרה שבארץ?____ "כי הרס תהרסם ושבר תשבר מצבותיהם.
- לאלו ברכות נזכה אם נעבוד את ה'? ______ פסוקים כה-כו. ברכה במזון, הסרת מחלה, לא תהיה משכלה, לא תהיה עקרה, את מספר ימיך אמלא.
- מה זה משכלה?____ אישה שהעובר שלה מת. (מפלת נפלים, רש"י)
- הסבר: "את אמתי אשלח לפניך, והמותי את כל העם אשר תבא בהם"?____ ה' ישלח את פחדו בגוים ויגרום למהומה ובלאגן אצל הגוים.
- מה פרוש הביטוי "ונתתי את כל אויבך אליך עורף?____ שהאויבים יברחו מפנינו, ונראה רק את העורף שלהם.
- איזה חיה עזרה לבני ישראל במלחמתם וכיצד?_____ הצרעה. זרקה ארס בעיניהם והם מתו. (חז"ל).
- האם נגרש מהר את כל הגוים מהארץ?____ "לא אגרשנו מפניך בשנה אחת".
- מדוע?____ "פן תרבה עליך חיית השדה". בני ישראל מעטים ואין בהם כדי למלאות את א"י מיד. (רש"י).
- האם מותר לכרות ברית ם יושבי הארץ?____ "לא תכרות להם ולאלוהיהם ברית".
- האם מותר לתת להם להשאר בארץ?____ אסור. "לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי"
- מדוע?____ כי הם עלולים לפתות אותנו ולגרום לנו לחטוא בעבודה זרה. "פן יחטיאו אותך לי".
החלק השני של מעמד הר סיני-מעמד כריתת הברית
ידועה המחלוקת בפרוש התורה בין רש"י לרמב"ן. מתי התרחשה פרשה זו (פרק כד') של תיאור מעמד כריתת הברית. בכיתה למדנו על בסיס דרכו של הרמב"ן שכל הפרשות מסודרות בסדר כרונולוגי. ובתמצית: לאחר שמשה עלה להר בו' סיון, וקיבל את עשרת הדברות, הוא גם למד מה' את כל המצוות של סוף יתרו ופרשת משפטים. עוד באותו יום הוא ירד מההר ולימד את כל המצוות את בני ישראל, וכתב אותם על ספר. למחרת, בז' בסיון, משה בנה מזבח וכו' וכרת ברית על הדברים הללו עם בנ"י, ועלה שוב אל הר סיני לארבעים יום ללמוד את כל התורה מפי ה', עד לי"ז בתמוז.
- את מי ציוה ה' לעלות להר סיני?___ משה, אהרון, נדב ואביהוא, ושבעים הזקנים. (כמובן, שמשה נגש לבדו אל ה').
- במה זכו הזקנים?_____ כי הם היו השוטרים שהיו מוכנים לחטוף מכות, ולא לפגוע באחים שלהם.
- עוד באותו יום של מתן תורה משה ירד מההר ומה הוא עשה לעם?____ סיפר ולימד אותם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים.
- כיצד העם הגיב לכל הדינים?____ "ויען כל העם קול אחד!!! ויאמרו כל הדברים אשר דיבר נעשה!!" כל העם בבת אחת קיבל על עצמו לקיים את דברי התורה.
- מה משה עשה לאחר מכן?____ כתב את הדברים על ספר.
- מה משה עשה למחרת עם ישראל?____ כרת ברית על כל הדברים הללו עם העם. ברית על שמירת התורה והמצוות.
- בקצרה, מה היו השלבים של הברית? _____ כד'\ד'-ח'. משה בנה מזבח ו12 מצבות, בכורות ישראל הקריבו קורבנות, חצי מהדם משה זרק על המזבח וחצי מהדם שם בכלי, ואז הוא קרא את ספר הברית בפני העם, את כל מה שהם למדו עד עכשיו (רש"י), וכל העם ענו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע, לאחר מכן משה זרק על העם את הדם.
- לאחר מכן משה ואהרן, נדב ואביהוא והזקנים עולים להר וזוכים לנבואה.
- מי אלו אצילי בני ישראל?____ הזקנים, החשובים.
- מדוע ה' לא שלח עליהם ידו, הרי ה' ציוה לא להרות להר?____ כי אותם ה' כן ציוה לעלות להר. (רמב"ן).
- לאחר שהם זכו לנבואה ("ויחזו את האלוקים), מה הם עשו?____ ויאכלו וישתו. אכלו מהקורבנות. (רמב"ן, רשב"ם).
- לאחר כל מעמד הברית מה ה' מצוה את משה?____ לעלות אליו להר.
- מה ה' יתן לו?____ את לוחות האבן, ואת התורה והמצוות.
- מי עלה איתו?___ רק יהושע משרתו, עלה קצת, ונשאר למרגלות ההר. והשאר חזרו למחנה.
- ומי ישגיח על העם כל זמן שמשה יהיה בשמים?____ אהרון וחור.
- ואז משה עולה אל הר סיני.
- "ויכסהו הענן ששת ימים, ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן". מה למדנו מכאן?_____ שאפילו משה רבנו, האדם הגדול והצדיק, לא יכול ישר לגשת אל ה', ולעלות להר לקבל תורה. במשך שישה ימים משה מתכונן ומיטהר לקראת קבלת התורה (ובוודאי גם לומד תורה), ורק ביום השביעי ה' קורא לו לעלות להר. (על פי הפרוש השני ברש"י).
- לכמה זמן משה עלה להר?_____ ארבעים יום וארבעים לילה, שבהם הוא לא אכל, לא שתה, לא ישן, רק היה עסוק בללמוד תורה מפי ה'.
- מהם שלושת החלקים של ספר שמות?_______ הולדת עם ישראל, (השעבוד ויציאת מצרים) – שמות, וארא, בא, בשלח. מתן תורה (וקבלת המצוות) – יתרו, משפטים. השראת השכינה (בניית המשכן) – תרומה, תצווה, כי-תשא, ויקהל, פקודי.
פרושי מילים:
השמר מפניו= תזהר ממנו את תמר בו= אל תמרה את פיו ואייבתי את אויבך=אשנא את שונאיך
וצרתי את צורריך=אעיק ואעשה צרות והכחדתיו=אשמיד אותם משכלה=אישה שעוברה מת עקרה=אישה שלא יכולה ללדת אימתי=פחדי שממה=ריקה
ורבה עליך חיית השדה=תרבה עליך חיית השדה ושתי את גבולך=ושמתי את גבולך
ים פלשתים=הים התיכון מוקש=מכשול עולות וזבחים=קורבנות. אגנות=כלים. להורותם=ללמד אותם מי בעל דברים=מי שיש לו דין וויכוח
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.