פרשת שמות
פרק א'
- "ואלה שמות" האם בחומש שמות יהיה הרבה שמות ? [לא, בחומש בראשית יש הרבה שמות אך חומש שמות מספר לנו דווקא על עם ישראל ופחות על יחידים]
- הקב"ה חוזר ומונה (סופר) את עם ישראל למרות שכבר בחומש בראשית ספר אותם, מה זה מלמד אותנו? למה זה דומה? [ה' אוהב את עם ישראל ומונה אותם שוב ושוב כמו אדם שסופר את המרגליות שלו]
- מה עשו בני ישראל במצרים לאחר מות יוסף ואחיו? [המשיכו לשבת בארץ גושן וללמד תורה , הכניסו אורחים, וגמלו חסדים. הם התרבו מאוד]
- הסבר: "ובני ישראל פרו [מלשון פירות] וישרצו [כמו שרצים "ששה בכרס אחת"] וירבו [הרבה] ויעצמו [היתה להם עוצמה מרוב שהיו הרבה] במאוד מאד"
- "ויקם מלך חדש" האם היה חדש באמת? [יש שתי דעות בדברי חז"ל אך זה בכלל לא משנה כי בכל מקרה ודאי שבאמת הוא ידע מצוין כל מה שיוסף ויעקב היטיבו עם מצרים ורק עשה את עצמו כאילו אינו יודע זאת]
- מדוע רצה פרעה להעביד את ישראל? [כדי שיפסיקו להיות טובים זה לזה וכדי שיתעייפו מללדת עוד ילדים]
- כיצד הצליח פרעה לשכנע את ישראל לעבוד ולתת מיסים? [הוא ידע שיש להם לב טוב ושכנע אותם שזה לא יפה שרק הם לא עושים זאת]
- כל נוגש מצרי היה אחראי על..... [10 שוטרים יהודיים שכל אחד מהם אחראי על 10 יהודים, סך הכל 100]
- האם היהודים באמת הפסיקו להיות טובים בגלל העבודה? [לא, כל הזמן הצעירים ניסו לעזור לזקנים אלא שלפעמים הנוגש המרושע ראה זאת ולא הרשה להם]
- האם תוכניתו של פרעה הצליחה? ["וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ"]
- מה עשה אבא יהודי כשחזר הביתה? מי חיכה לו? (הילדים ישמחו לספר לכם את הספור)
- מה הם השלבים של גזירות פרעה? [עבדים לפרעה. לכל מצרי. גם בשדה בכפור ובחום. הריגת הבנים בסתר (המילדות). השלכת הבנים ליאור]
- מדוע החליט פרעה להרוג את הבנים? [כי היה ברור לו שה' עוד מעט ישלח מושיע ליהודים וחשב שודאי הוא כבר צריך להוולד].
- מה הם השמות האמיתיים של שפרה ופועה? מדוע נקראו כך? [שפרה שמשפרת את הולד ופועה שפועה ומדברת עימו]
- כיצד הרגישו המילדות בכל לידה ולידה? [ודאי, הן שמחו מאוד שהנה נולד עוד ילד יהודי לעם ישראל, ואולי בן זה יהיה מי שיושיע את ישראל ויביאם לארצם.
- מדוע המיילדות לא עשו מה שפרעה ביקש? ["ותיראנה… את האלוקים"]. מה הם אמרו לפרעה? [העמידו פניהן כמסכימות , אך לבסוף טענו כי העבריות יולדות לבד בלי עזרת המיילדת].
- מהו השכר של המיילדות על מסירות הנפש שלהם? [1. "וירב העם ויעצמו מאוד" – בזכותם. 2. "ויעש להם בתים" – משפחות כהונה, לויה ומלכות]
- איך ייתכן שממרים יצאו מלכים והרי "לא יסור שבט מיהודה"? [מרים התחתנה עם מישהו משבט יהודה].
- חז"ל אומרים שמרים הקטנה היתה נביאה. מה היתה נבואתה? [עתידה אימי שתלד בן שיושיע את ישראל].
פרק ב'
הדגשה כללית: אנו מדגישים לאורך כל הפרשה, שהקב"ה אוהב את עמו ישראל ודואג להם, ואף אם המצב נראה קשה וחמור, הצדיקים לא התייאשו והתחזקו באמונה שה' שומע ורואה ויבא יום והמצרים ייענשו על כל רשעותם ועם ישראל יצא ויקבל את התורה ויגיע לארץ ישראל בה יוכל להאיר לעולם כולו.
- מה עשה עמרם כאשר ראה שבנים נהרגים על ידי המצרים? [גירש את אשתו והתפלל לה' שלא ייתכן שכולם ילדו ופרעה ימית אותם] מי עשה כמו עמרם? [כולם]
- מרים אמרה לאבא: פרעה גזר רק על ה______ ואתה גוזר גם על __ [הנקבות]. פרעה רשע וספק אם גזרתו מתקיימת ואתה ________ וגזרתך מתקיימת.
- עמרם הצדיק שומע בקול ביתו ומבין שלידת הילדים זה מה שנותן כוח ואמונה לעם ישראל שייגאלו ומחזיר את אשתו. מי רקד בפניהם ומדוע? [מרים ואהרן, כדי שכל ישראל ישמעו ויתחזקו ויחזירו את נשותיהם כדי להמשיך וללדת ילדים]
- מה קרה כאשר נולד משה? [כל הבית התמלא אורה וראו כמה שהוא טוב, בריא ומאיר].
- מדוע 3 חודשים יכלה יוכבד להצפין את התנוק? [כי עברו רק 6 חודשים משעמרם החזירה והמצרים עדיין לא חפשו] למה לא יכלה למצא מחבוא גם לאחר זמן זה? [המצרים הרשעים מחפשים באכזריות אחרי כל תנוק שנולד]
- היכן הונחה התיבה? [מוסתרת בסוף שבקצה הנהר על מנת שלא ייסחף].
- מדוע יוכבד לא נשארה לראות "מה ייעשה לו"? [היא הלכה בבכי ובתפילה ולא יכלה להשאר מפני שאז היו מבינים שזה בנה]
- מי נשארה והשגיחה? [מרים, שהיתה קטנה ולא יחשדו בה].
מדוע החליטה יוכבד לשים את משה דוקא ביאור?
- למה לא שמה יוכבד זפת גם בתוך התיבה, אלא רק מחוץ לתיבה? [שלא יהא ריח רע וכן מפני שאין צורך שהרי זה לא צריך להיות חזק כמו במבול שהמים ירדו בכוח גדול]
- כיצד ידעה בת פרעה כי "מילדי העברים זה"? [למה שמצרית תניח שם תינוק?]
- מדוע הציע מרים לבת פרעה: "האלך וקראתי לך אשה מינקת מן העבריות"? [כי שם היו הרבה נשים שנלקחו להם התנוקות ויכולות להניק]
- האם משה הספיק לקלוט משהו בתקופה שאמו הניקה אותו? [ודאי, הוא קלט היטב שהוא יהודי וודאי שמע מהוריו על הציפייה לגאולה]
- מדוע קראה בת פרעה את שמו משה?
- מדוע זכתה בת פרעה שהקב"ה יקרא למושיען של ישראל דוקא בשם שהיא נתנה לו? [גדול שכרן של גומלי חסדים]
- מאלו מילים בפסוק י"א אנו לומדים שמשה לא שכח את בנ"י ואת צרותיהם? ["וירא בסבלותם", חז"ל מספרים שהיה דואג להם וסוחב עימם ואומר טוב מותי אני תחתיכם]
- כיצד הצליח משה להקל על עבודתם הקשה של בנ"י ולהשיג להם חופש ביום השבת? [אמר לפרעה שעוד מעט והעבדים שלו ימותו, אם לא יתן להם יום מנוחה]
- מדוע הורג משה את המצרי המכה איש עברי?
- מדוע מתערב משה במריבה בין שני אנשים עברים?
- מדוע בורח משה ממצרים למדין?
- מדוע לא נתנו רועי מדין לבנות יתרו לשאוב מים לצאן? [כי נדו את יתרו שהיה איש אמת וחיפש בכל הע"ז שבעולם, עד שהחליט שה' הוא האלוקים]
- כיצד עזר משה לבנות יתרו? [בנחישות הבהיר לרועים שזה לא הוגן ואף דלה בעצמו מים עבורם].
- בפסוק ט"ז נאמר "ותדלנה ותמלאנה את הרהטים" – מדוע משה היה צריך לדלות שוב? [כנראה שרועי מדין השתמשו במים כשגרשו את בנות יתרו]
- מדוע הזמין רעואל את משה לביתם (רעואל זה יתרו)? [הכרת תודה וחסד לאיש בודד]
- מי ניתנה למשה לאשה? [צפורה, בת יתרו]. שמו של הבן שנולד [גרשום]
- למה רומז השם גרשום? [משה מצטער תמיד על כך שעמו במצרים ולא מגיע אל הארץ הטובה שה' הבטיח להם ועל כן קשה לו שהוא מנותק מהארץ ומהעם כולו ורומז זאת בשמו של בנו "גר הייתי בארץ נכריה".]
- מה עושים בני ישראל מרוב עבודה קשה? [ויזעקו] מה עושה ה'? [ה' שומע את הזעקות ומתכנן כיצד יצילם]
פרק ג'
- היכן רעה משה את צאן יתרו ומדוע? [במדבר, להתרחק מן הגזל שלא ירעו בשדות אחרים (רש"י)]
- חז"ל מספרים שמשה היה דואג לכל כבש וכבש עד כדי כך שכאשר גדי נעלם משה רץ לחפשו ו [מצאו ליד באר והרימו ונשאו כי ריחם עליו]
- מה המראה המיוחד בסנה? [והסנה איננו אֻכל]
- * (שאלת חשיבה להעשרה – לא למדנו בכיתה): למה רומז הסנה?
- מדוע אמר ה' למשה להוריד נעליו? [כי המקום... אדמת קודש הוא, הר סיני שעליו תנתן התורה]
- מה אומר ה' למשה במעמד הסנה? [ששמע את צעקת בני ישראל ורוצה להצילם ולהביאם אל הארץ הטובה ומשה נבחר להוציאם]
- מדוע מסרב משה בתחילה לקבל את השליחות, והרי כל כך היה מצטער עם אחיו וכל כך רוצה שיצאו כבר לארץ ? ["מי אנוכי" – משה בטוח שהוא לא ראוי לתפקיד, וה' עונה לו "כי אהיה עימך"]
- משה שואל מה אומר אם ישאלו אותי מה שמו של אלוקי אבותיכם? תשובת ה': [אהיה אשר אהיה ובפועל תאמר רק אהיה שלחני אליכם].
- מדוע ה' אומר למשה קודם לאסוף את זקני ישראל ולומר להם שהגיע זמן הגאולה? [כי הם צדיקים ומצפים לגאולה. היו רבים מבני ישראל שהתיאשו מהגאולה].
- מה היה זוג המילים שעבר במסורת מיעקב ומיוסף שכאשר ישמעו אותו ידעו שאכן הגיע זמן גאולתם? [פקוד פקדתי (בראשית, נ', כ"ד, שמות ג', ט"ז)
פרק ד'
- בפעם השלישית משה חושש שישראל לא יאמינו. מהי תשובת ה'? [אותות: המטה שנהפך לנחש, היד שהופכת למצורעת, מי היאור יהפכו לדם]
- משה טוען בפעם הרביעית ואומר (פרק ד' פסוק י') "לא איש דברים אנוכי"-"כבד פה"– אינני רגיל לתת דרשות ולהלהיב את השומעים בדברי ולכן אינני מתאים ללכת לדבר עם המלך. מהי תשובת ה' לדברים אלו? [מי שם פה לאדם וכו' ואנוכי אהיה עם פיך]
- בפעם החמישית מבקש משה (פסוק י"ג) "שלח נא ביד תשלח" ביד מי שראוי לשלח. מי לדעתו של משה ראוי יותר ממנו? (ראה ברש"י בפירושו הראשון לפסוק)
- ה' עונה למשה כי אהרן אכן יסייע בעדו . האם אהרן יקנא על התפקיד שקבל אחיו הקטן? כיצד יגיב אהרן (פסוק י"ד)? [אהרן יצא לקראתו, יחבק את משה וישמח מאוד]
- "ואתה תהיה לו לאלוקים" על מי נאמר? [משה יהיה לשר ולרב של אהרון שיגיד לו מה לדבר].
- ממי מבקש משה רשות לחזור למצרים ? [יתר חותנו שהוא יתרו].
- מדוע מבקש משה רשות לחזור למצרים, לאחר שה' ציוה אותו? [דרך ארץ, והכרת טובה].
- האם יסכים פרעה לשלח את ישראל? [לא, ה' מראש אמר "ואני אחזק את ליבו"]
- מדוע מחזק ד' את ליבו של פרעה? [כיון שחטאו כל כך וה' רוצה לדון אותם ולהענישם]. למי מאבותנו הובטח שה' ידון את העם שיעביד את בניו? [אברהם בברית בין הבתרים].
על מי נאמר "בני בכורי ישראל"(פסוק כ"ב)? [על ישראל שהם בניו האהובים של ה' ועל יעקב אבינו שקנה את הבכורה מעשו].
- מה היה חטאו של משה בדרך במלון שבגללו חפץ ד' להמיתו? [לא מל את התנוק החדש]
- משה לא מל את בנו הקטן כי לא רצה להתעכב בשליחות מצרימה ומאידך מסוכן לתנוק לצאת לדרך ארוכה במשך 3 ימים אחרי הברית. אך כאשר עצרו במלון ה' רוצה להעניש את משה. מי הציל את משה וכיצד? [צפורה עשתה ברית].
- ממה הכינה צפורה את הסכין לברית המילה? [צור].
- הסבר: "חתן דמים למולות"? [החתן שלי ניצל מלמות בזכות המילה שעשיתי].
- יש מפרשים שלאחר ברית המילה נשארה ציפורה עם בניה לנוח במלון וחזרה ל [מדין].
- היכן פגש אהרן את משה (פסוק כ"ז)? [הר האלוקים הוא הר סיני].
- הסבר: מטה, אותות, ואני אחזק את ליבו, וירף ממנו.
- מי דיבר אל הזקנים ואל העם? [אהרון] מי עשה את האותות? [הילדים זכו לכוון לשני הפירושים, במדרש: משה, ובאבן עזרא: אהרון]
- *שאלת הרחבה: מהיכן למדו חז"ל שצריך להודות לה' על בשורה טובה? ["ויקדו וישתחוו"].
פרק ה'
- כיצד נכנסו משה ואהרון אל משה? האם לא פחדו? [נכנסו באומץ ובגבורה גדולה. חז"ל מספרים שהיו אריות בכניסה לארמון, אך הם באו וליקקו את רגליהם של משה ואהרן]
- מה בקשו משה ואהרון מפרעה? [שלח את עמי ויחוגו לי במדבר. הם ניסו לרוממו ולהסביר לו כיצד היה ראוי שיתנהג מלך כה חשוב, שידאג לחלשים ויעשה חסד, ולא יתאכזר]
- מה היתה תשובתו? ["לא ידעתי את ה' וגם את ישראל לא אשלח"]
- מהי הגזירה החדשה שגזר פרעה? ומדוע עם ישראל לא הצליחו לקיימה? [זה לא היה אפשרי להספיק לקושש קש ולהספיק את אותה הכמות (חז"ל מוסיפים ומספרים שגם כשהתאמצו לקושש קש – המצרים גירשו אותם משדה לשדה)]
- מי אמר למי: "למה תעשה כה לעבדיך" [שוטרי ישראל באו בגבורה ובמסירות נפש להתלונן אצל פרעה]
- כיצד הרגישו השוטרים כשראו את אחיהם כ"כ סובלים? האם היכו השוטרים את אחיהם כדי שיזדרזו? [הם העדיפו לקבל בעצמם מכות על כך שלא הצליחו לעמוד במשימה ולא להכות את אחיהם] מה זכו בזכות מסירות נפש זו? [במדבר נבחרו להיות מ-70 הזקנים שזכו לרוח הקודש]
- למי פנו השוטרים? מה עשה משה עם הטענות שלהם? [למשה אשר פנה אל ה']
- משה פנה אל ה' בטענה. מהי הטענה ומדוע ה' לא כעס עליו? [ה' שמח לראות את אהבת משה לעמו ואת מסירות נפשו וגילה לו את התהליכים של הגאולה].
- מהי תשובת ה'? [כך היא דרכו של ה' שדווקא מתוך החשך הגדול מגיע האור].
ה"כלי יקר" בסוף פרשת שמות: "כי מהידוע שכך היא המידה שבכל יום סמוך לעלות השחר החושך מחשיך יותר מן חשכת הלילה ואח"כ אור השחר בוקע ועולה... כי כל דבר טבעי המרגיש שבא כנגדו איזו דבר הפכי לו הרוצה לבטל מציאותו אז הוא מתחזק ביותר כנגד מתנגדו..." הדברים חשובים להבנת הקשיים בגאולתנו כיום. ועי"ש]
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.