מעלת הדלקת הנרות
ההפטרה עוסקת בחזון המנורה ונרותיה. האם יש להפטרה קשר למהלך כל הפרשה או רק לתחילתה, למצות הדלקת הנרות?
אומרים חז"ל שכוונת הקב"ה בתחילת הפרשה היא לומר לאהרן "שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות". נראה, שמדריגה זו של אהרן היא משמעותית גם לכל ההתרחשויות הבאות בהמשך הפרשה, לציון מדריגת אהרן. כאמור, מדרגת אהרון מתגלה בהשוואת מעשיו לקרבנות הנשיאים בחנוכת המשכן. בהדלקת אהרן את המנורה באים כל האורות הרוחניים המאירים ומשפיעים על רוח האדם ומתמזגים לכדי אור אחד גדול. אהרן מציב בעבודה זו "עמוד שידרה מרכזי" לרוחו של העם. בעקבות זה, כל הזעזועים העוברים על עם ישראל במדבר אינם "מצליחים" למוטט אותו ח"ו או להסיט אותו לגמרי מטבעו. ענינו הכללי של אהרן "אוהב שלום ורודף שלום" מקבל פה פן נוסף. אהרן מבטא בעבודתו את הכללת כל הרוחות למקשה אחת ובזה מבצע אהרן את חלקו בשמירת שלימותו של עם ישראל. פעולה זו של אהרן באה בעקבות המראה שהראה השם את משה. כלומר, משה רבינו מציב על ידי התורה את דגם האחדות, ואז בא אהרן ומעלה את כל הנרות מול פני המנורה כאשר ציווה השם את משה.
תפקיד מנורת זכריה בבית השני
בבית שני היה על עם ישראל להתמודד מול סכנת פילוג. בהעדר מלכות וסמכות שלטונית מצד אחד, ובשימת דגש מיוחד על העבודה הפרטית מצד שני, עלולה כל הציבוריות הישראלית להתפוצץ ולהתחלק להמון כיתות. על כן גם בתחילת ימי בית שני מדגישה הנבואה את סגולת המנורה, סגולת רוח השם השוכנת בעם ישראל שהיא מאחדת את כל הפלגים. עבודת בית המקדש בכלל והמנורה בפרט הינן לב חיי עם ישראל בבית שני ואך בזכותן נשמרת אחדות העם. ממילא תפקיד כהן הגדול ואחריותו להתנהלותה הסדירה והמתוקנת של עבודת בית המקדש, מקבל חשיבות לאומית עליונה נוסף על חשיבותו הרוחנית. כשם שבהליכת ישראל במדבר אהרן תורם את חלקו לשמירת ישראל בהדלקת הנרות, כך בבית שני יהושע הכהן הגדול תורם את חלקו לישועתם של ישראל בהשגחתו על טהרת העבודה וטהרת הכהונה.
אולם ההפטרה מוסיפה ומדגישה שהאחדות והקריאה להתעלות אליה היא מהווה אתגר לכהן עצמו לא פחות משאר העם. אחדות המנורה היא בעצם מתחילה מהחזון ; מהמראה שהשם הראה את משה. הכהונה היא אחד הזיתים ה"מזינים" את המנורה אך ישנו במקביל זית נוסף ;כיוון שונה מכיוון הכהונה. הכהן מעלה את הנרות "בשם כל ישראל" ככהן כל עם השם, ובזה הוא מרומם גם את רוחו וגם את הרוחות האחרים בעם ישראל שכולם יראו את עצמם כאיברים של מערכת אחת, גוף אחד, וממילא יוכלו להביט בעין טובה זה על זה. מטרת המנורה היא שכוחות ההנהגה השונים יהיו כמו תלמידי חכמים בארץ ישראל שמתוארים ש"נוחים זה לזה כשמן" ולא כאילו של בבל שמתוארים שמרורים זה לזה כזית".
אהרן עשה את מצוותו כאשר ציוה השם את משה. זו שבחו וכך הצליחה מצוותו לפעול לטובה על ישראל. אף הכוהנים לדורות עליהן לכהן ולעבוד כמצוות השם הבאה לעלות אותם ואת כולם, ובאופן זה יצליחו במצוותם גם לרומם את כל הכוחות הרוחניים של עם ישראל, וגם לתרום את חלקם לשמירת אחדותם של ישראל למרות כל הזעזועים שיעברו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.