המהפך בנפשו של בלעם
מדוע זימנה ההשגחה את פרשת בלעם; את ניסיונו הנואש של בלעם ובלק לקלל את ישראל? מדוע לא ציוו אותו מפורשות להתכבד ולהישאר בביתו? או – מדוע העלימו מעיני שכלו של בלעם את השטות שבמעשיו? התשובה הפשוטה העולה מיד בליבנו היא שרצה השם להראות את ההבדל בין עם ישראל זרע אברהם לבין נביא הגויים וגאון חכמיהם בלעם הרשע. בלעם מוסר נפשו לקלל ולהזיק ואילו עם ישראל כל-כך דבק בטוב ובחסד שאפילו בלעם עומד מולו דום. בלעם רואה את הטוב בעם ישראל ושוכח שנייה את רשעותו, את זהותו ותפקידו, והופך להיות מברך. כל כך גדולה מעלת ישראל עד שהיא גוברת על שנאת המתנגד הגדול ביותר שלהם, ומלאך רע יענה אמן ובעל כורחו יספר את שבחם של ישראל.
אולם בהפטרה אומר הנביא מפורשות שלולי חסד מיוחד שעשה הקב"ה להצילם מזממת בלק ובלעם לא היו ישראל יכולים להימלט מידי קוסמים אלה. הנביא משווה את צרת בלעם לצרת ישראל בהיותם במצרים. כמו שלא היו ישראל יכולים לצאת ממצרים מעצמם, והיה הכרח למפעל על-טבעי, מפעל ניסי, להוציאם; כך לא היו יכולים להתמודד מול כוחות הטומאה של בלק ובלעם ללא עזרה מיוחדת, על –טבעית משמים. וכן בסוף הפרשה מסתבכים ישראל בחטא בעל פעור, כתוצאה מפרשת בלעם, והתחייבו כלייה במגיפה לולא מעשה פינחס. אם כן, אויב זה היה גדול על ישראל ולא יכלו ישראל לנצחו ולהיפטר ממנו ללא נזק לולי רחמי שמים. על כן, שוב חוזרת השאלה שפתחנו בה, מדוע הביא הקב"ה על ישראל צרה זו, הרי לא גבורת ישראל ומעלת ישראל חשף בלעם כי אם את קלונם וחולשתם. וכי לא היה טוב יותר לעשות חסד עם ישראל ולהשאיר את ה"שד" הזה במקומו , מאשר לתת לו לסכן את ישראל ולהחטיאם בצורה כל-כך חמורה?
הארת הפנים בהצלה מבלעם
נראה שהניסוח הנכון של התשובה הוא כדלהלן: לא כדי להראות את מעלתם של ישראל הביא השם את בלעם, אלא כדי ליצור את מעלת ישראל, או להוציא לפועל את מעלתם, הביא השם את בלעם. נזקקו ישראל לעזרה מיוחדת להינצל מבלעם. לולי חסד השם ורחמיו לא היו ישראל מסוגלים לשרוד. אך חסד זה ורחמים אלו לא נשארו חיצוניים לעם ישראל. הארת פנים הזאת חיזקה את אמונת ישראל, חיזקה את תכונותיהם הטובות, ולכן ניצלו. למדו ישראל והבינו שתכונותיהם הטובות יונקות ממקור עליון מאד, מקור שיכול לא רק להתגבר על בלעם אלא גם להפוך את קללותיו לברכות. ממילא, אין ישראל צריכים לחשוש או לפחד מבלעם, כי אם להגביר את ביטחונם בשם אלוקיהם ואלוקי אבותיהם. נפגעו ישראל פגיעה קשה מעצת בלעם, אך פגיעה זו עוררה "נוגדני" חטא בריאים וחזקים מאד בעם ישראל. מאז, מחטא פעור, יודע ישראל להיזהר ביינם של גויים ובוודאי מבנותיהם, ואם ח"ו נפרצת פירצה, הרי מצמיחים נוגדנים בריאים אלה קנאים טהורים כפינחס שיהיו מסוגלים להסיר את התקלה ולהשיב את הבריאות הטהורה לישראל על כנו.
אם כן מלמדת אותנו ההפטרה שגם אם ישראל פוגשים כוחות עוינים שאין ביכולתו לנצחם, אין פגישה זו עונש כי אם חסד. רוצה הקב"ה להגדיל את ישראל ולרוממם לדרגת אבותם. לכן שולח הקב"ה אתגרים ה"גדולים" על ישראל המכריחים אותם לישא עיניהם לאביהם שבשמים. ובספו של דבר ייסורים אלה מגדילים את ישראל וחושפים את מלוא סגולתם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.