יריחו – החיישן של כל עמי כנען
היה מקום לצפות שבני ישראל יכנסו בתחילה לארץ ישראל, ורק לאחר מכן יתמודדו עם העיר הפרטית יריחו. הן יהיה להם פנאי לשלוח מרגלים בימי ישיבתם השלווה בגלגל לצורך ברית המילה ועשיית הפסח. אולם בפועל מוצאים אנו שיהושע שולח את המרגלים עוד בטרם מעבר ישראל את הירדן.
מתברר כי ישנו תפקיד כללי למה שהתגלה למרגלים ביריחו, ותפקיד זה מהווה הקדמה לכניסה לארץ ולכיבוש עמי כנען. ואכן - לכל אורך פרשת המרגלים ביהושע, מופיעה העיר יריחו בנביא לא בתור מקום פרטי, אלא כמקום המייצג את ארץ כנען כולה – כאשר יהושע שולח את המרגלים ליריחו הוא קובע כי שליחותם נוגעת לארץ כולה: "רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ" (א); מלך יריחו שולח לרחב ואומר לה: "כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ". מלך יריחו לא טעה, אלא הבין היטב כי הריגול של יריחו, משמעותו ריגול של כל הארץ. בנוסף, מוצאים אנו כי רחב מגלה למרגלים את רחשי הלב של עמי כנען כולם: "וַתֹּאמֶר אֶל הָאֲנָשִׁים יָדַעְתִּי כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָאָרֶץ וְכִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם", וכך מודיעים לבסוף המרגלים ליהושע: "וַיֹּאמְרוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ כִּי נָתַן ה' בְּיָדֵנוּ אֶת כָּל הָאָרֶץ וְגַם נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפָּנֵינוּ".
יריחו – לב הכנעניות
מדוע מהווה יריחו בכלל ורחב בפרט מדד לארץ כנען בכללה? בסוף ספר יהושע (כד, יא) מתפרשת החידה. שם מתגלה כי לכל אחד מעמי כנען היתה נציגות ביריחו: "וַתַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן וַתָּבֹאוּ אֶל יְרִיחוֹ וַיִּלָּחֲמוּ בָכֶם בַּעֲלֵי יְרִיחוֹ הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וָאֶתֵּן אוֹתָם בְּיֶדְכֶם".
ומבחינה פנימית יותר, ר' צדוק הכהן מלובלין (דובר צדק עמוד קכה) מלמדנו כי ביריחו נמצאו השורשים של כל הכוחות הרוחניים ששכנו בעמי כנען – "וכל הכחות היו בארץ ישראל, כמו שאמרו חז"ל (קהלת רבה ב, ה) ששלמה המלך עמד על משתיתה של ארץ [=ידע לזהות בארץ ישראל אדמות הדומות לאדמות המצויות באזורי העולם השונים] ולכן כל מלך היה לו פלטין בארץ ישראל שנמצא שורש כחו ומלכותו שם. ושורש הכל היה ביריחו, ולכן נקראת מנעולה של ארץ ישראל".
מתוך כל העיר יריחו בחרו המרגלים ללכת דווקא אל ביתה של רחב הזונה. במסכת זבחים (קטז) מבארים חז"ל שלא היה שר ונגיד מעמי כנען אשר לא היה מוכר לרחב מהיכרות קרובה. הוי אומר שרחב הכירה את המתרחש בכל האגפים והזרמים השונים של עמי כנען. בכך מהווה היא כעין נקודת ריכוז ותמצית של העיר יריחו שכללה כאמור את נציגויות העמים בעצמה. רחב היא החיישן המדוייק ביותר של הלכי הרוח הנפשיים של עמי כנען.
מה גילו שני המרגלים אצל רחב? הרלב"ג והאברבנאל (בתחילת פרק ב) מבארים שכל שליחותם של המרגלים נועדה כדי להפגיש את עם ישראל עם המצב הנפשי של עמי כנען. המרגלים נשלחו כדי לספר לישראל על הפחד והייאוש של הכנעניים, אותם יפגשו, ובכך לחזק את לב העם לקראת מלחמות הכיבוש. רחב היתה האמצעי האידאלי למימוש שליחות זאת; כך היא סיפרה להם מהיכרות קרובה עם נציגי כל העמים: "וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ מִפְּנֵיכֶם כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.