מכירת יוסף – שורש הנפילה
בהפטרה מבטא הנביא את החטא הקשה של מלכות ישראל "על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים". לפי מדרש חז"ל ביטוי זה רומז לחטא מכירת יוסף על ידי אחיו, ולכן כנראה, נבחרה הפטרה זו לפרשת וישב. לפי מדרש חז"ל זה, רואה הנביא במכירת יוסף שורש, במובן מסוים, לחטאים הקשים במלכות ישראל בזמנו. מכירת יוסף החלישה מאד את הכוחות הטובים והבריאים של השבטים משתי סיבות. ראשית, החטא עצמו מטמא ומהווה רעל לנפש. ושנית, האחים הרחיקו את עצמם מיוסף ומצדקתו הגדולה של יוסף וממילא הפסידו "חבר טוב" שהיה מחזק את יצרם הטוב. ולכן כעבור דורות רבים כשל כוח יצר הטוב במלכות ישראל והוא מנוצח ח"ו על ידי היצרים הרעים השואפים אך לבצעם ולתאוותם.
אולם לכאורה, אם חטא מכירת יוסף גרם, היינו חושבים שהפגמים ייראו במלכות יהודה או בשאר השבטים. ואילו הנביא בא להאשים דווקא את מלכות זרע יוסף שלכאורה נקייה מחטא המכירה?
התשובה הראשונה והיסודית היא שעם ישראל הוא אחד והכוחות הרוחניים של חלקיו מעורבים זה בזה בכל העם. אם שאר השבטים נפגעו ונחלשו מוסרית, התוצאות ייראו גם בשבט יוסף.
הסיכון דוקא אצל שבט יוסף
אולם נראה נכון להמשיך את התשובה הנ"ל ולהבין שהנביא מאשים דווקא את זרע יוסף בפגם המכירה! כי שאר השבטים מרגישים את אשמתם ומודעים לה ולכן נמנעים הם, יחסית, לשקוע שוב בחטאים חמורים מאד בין אדם לחבירו. ודווקא מלכות אפרים או מנשה הבטוחים בצדקתם ומכונים בפי הגויים "מלכי חסד" באים לידי גאווה, ואינם נזהרים כראוי למגר תופעות שחיתות ההולכות ופושות יותר ויותר בחברה. [כיוצא בזה בפירוש הנבואות בספר יחזקאל, אנו אומרים שהעולם כולו שחווה את הכלייה של המבול מחוסן, יחסית, מחזרה לאותה התדרדרות. ואילו ארץ ישראל ש"לא גושמה ביום זעם" יכולה להתפתח בה תרבות המתמכרת לחטאים גדולים כדוגמת סדום ועמורה הגוררים עונשים כבידים כבימי המבול.]
על כן אומר הנביא למלכות ישראל: אתם חוזרים על חטא מכירת יוסף עם כל חומרתה! השבטים חטאו "לשם שמים" מתוך אידיאולוגיה. ובכל זאת עם ישראל התייסר במצרים, בין היתר, לכפר על הפירוד שנגרם. אך אתם מתנכלים לצדיקים החלשים כדבר שבשיגרה, אפילו ללא שימת לב.
סיום התוכחה היא שההשגחה שהוציאה את ישראל ממצרים לא תנוח ולא תשקוט עד שישראל יהיו עם טהור וקדוש כראוי לעם השם ועל כן תהיה פקידה על כל העוונות. הנבואה הינה שאגת השם שמטרתה לטהר את ישראל מכל חטאיהם, הגדולים והקטנים, הישנים והחדשים. כל חטא ועונשו פועלים ללא ספק פעולה חינוכית יסודית בעם ישראל וההשגחה פועלת לגמור הכל לטובה. אם חזרנו ושנינו בחטא, ח"ו, תהיה פקידה ראויה על מנת לשרש את המחלה והחולשה המביאה לחטא. המסר של חטא מכירת יוסף עם שאר החטאים חייב לחדור לתודעת כל עם ישראל על מנת שנוכל להיגמל מהם כליל בעזרת השם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.