המעלה האמתית של יוסף
בפרשה מאבחן פרעה מלך מצרים את יוסף כ"איש אשר רוח אלוקים בו" ובעקבות כך ממנה אותו משנה למלך. ניתן לטעות ולצמצם את הביטוי רוח אלוקים כמציין מעלה רוחנית בלבד. כלומר, פרעה נוכח שיוסף זוכה לתקשר עם כוחות עליונים ומתוך כך הוא מסוגל לחזות את העתידות ולפענח צפונות, ומשום חשיבות זו רואה פרעה למנותו. אולם באמת, רוח אלוקים כולל גם יכולת מופלאה לארגן ולהנהיג חברה גדולה ומורכבת כממלכה של מצרים. פרעה שומע בהרצאת יוסף לא רק חכמה ולא רק דבר אלוקים, אלא הבנה עמוקה בפוטנציאל של מדינת מצרים ויכולתה הכלכלית. המינוי אינו מתנה או הכרת טובה, אלא צעד המתחייב בהחלט מצד טובתה של מצרים. יוסף יצליח ליישם את תוכניות המלוכה, גם החדשניות והנועזות ביותר, בצורה הכי טובה והכי נאותה.
כמו כן, תכסיסי יוסף עם אחיו, יכולתו להעמיד פנים; לדבר קשות ולהתנכר בשעה שבליבו נכמרו רחמיו, הינם גם כן חלק מ"רוח אלוקים" השורה על המושל המוצלח. בטכסיסים אלה מביא יוסף לשינוי דרמטי אצל אחיו. כתוצאה משינוי זה יסכימו האחים לרדת מצרימה לממלכה שיוסף "בנה" כאשר סוף סוף יתגלה אליהם. וכך ממשיך יוסף ברוח אלוקים לערוך התארגנות חדשה בכל מערך האוכלוסייה המצרית על מנת לאפשר את הנראה כאבסורד מוחלט; בני ישראל עוברים לגור במצרים לפרק זמן ארוך, יחסית.
רוח ה' על שלמה
בהפטרה אנו לומדים שכישרון נפלא זה, נחוץ לא רק ליוסף הבא למלוך במצרים אלא גם למלכות בית דויד בירושלים. מלכות שלמה מגיעה למעלתה כאשר שלמה מקבל מהשם את היכולת לשפוט את עם ישראל. במשפט שלמה המדגים את המתנה המיוחדת ששלמה ביקש וקיבל, שלמה "מעמיד פנים" באופן כל כך מוצלח עד שאפילו השפלים והערמומיים ביותר – שתי נשים זונות – אינם מצליחים להסתתר ממשפט האמת ונחשפת עלילת השקר. כך משלב שלמה את כל הדרגות הקיימות בעם בסדרי ממלכתו, וכך הוא אכן מולך עליהן.
רוח אלוקים זה הנחוץ למלך ולמושל האידיאלי, ניתן, כאמור, כמתנת שמים, כחלק מהמעלה היקרה, מעלת רוח הקודש, רוח השם אשר על עמו. כמו כל רוח הקודש מתנה זו ניתנת ונקלטת רק באדם המלא ב"ראשית חכמה יראת השם" כלומר לחכם גדול שיראתו קודמת לחכמתו. המושל או המלך הראויים לתפקידם וניגשים להנהיג מתוך יראת שמים, מתוך תחושת שליחות לקדם את מלכות השם בארץ בסידור הגון וטוב של החברה שהם ממונים עליה, זוכים לרוח אלוקים. בעזרתה יכולים הם "להלך" כנגד רוחו של כל אחד ואחד, להכניס את כולם להנהגה אחת, למערכת אחת, ובכך לאחדם ככלל אחד המביא טובה גדולה ועצומה לעולם. מלך המלא יראת אלוקים ורוח אלוקים למעשה, הופך את כל הממלכה ועיסוקיה לעבודת אלוקים נשגבה מאד, והוא מוסיף ברכה בשמים ובארץ בניהולו המוצלח של הציבור.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.