איזה שבט יהיה בראש?
עם ישראל מורכב משבטים וכל שבט מתיחד במעלות מסוימות. כמו שעם ישראל בכללו הוא יצירה אלוקית, כך גם חלקיו. החכמה האלוקית קובעת שעם ישראל יבוא לעולם בעקבות שלושה אבות, ושעם ישראל יהיה מורכב משנים עשר חלקים השונים זה מזה. זו השיטה והדרך שהאחדות האלוקית מופיעה ומתגלה בעולם; עם מורכב מי"ב חלקים שעל ידי מורכבותו הופך להיות מציאות שלימה, "גוי אחד בארץ".
מתוך הפרשיות האחרונות בספר בראשית יכולים אנו ללמוד שגם סדר הרכבת החלקים של עם ישראל הוא מעכב. האחים ויוסף מתחרים, כביכול, מי הוא חוט השידרה של עם ישראל, מי הוא העמוד המרכזי שכולם סביבו? האחים אינם מסכימים שיוסף יקבע ויוביל את תהליך התרקמות עם ישראל. אך למרות כל התנגדותם, ודרך כל התנגדותם של האחים, ההשגחה מסבבת, גורמת ופוסקת שאכן יוסף הוא אבן הפינה של עם ישראל. ואז, כתוצאה מהעמדה הנוקשה שמציב יוסף כמושל מצרים, יהודה "מטפס" ועולה ותופס את מקומו הראוי ומתגלה בשיא כוחו. הניסיון להעלים את יוסף בפרשת וישב, מביאה ליהודה ירידה. וכאשר יוסף המושל משפיע ומאלץ את האחים, מתברר אז, כמה יהודה נחוץ לבית יעקב. כי דווקא הוא, יהודה, יכול לאפשר ליעקב ולאחים למצוא את מקומם הראוי, בעולם שיוסף מציב לפניהם כעובדה. עם כל השוני בין יהודה ליוסף, יהודה תלוי ביוסף, כי הוא נקרא, כביכול , על ידי עלילות יוסף, לתפקידו, להנהיג את משפחת יעקב.
הניסיון של דחיית יוסף בבית ראשון
בבית ראשון חשבו מלכי בית דוד שמלכות אפרים היא מתחרה מסוכנת למלכות בית דוד, ושהיא, מלכות אפרים, "מזיקה" ליהודה. לכן מלכי יהודה מנסים, במודע ושלא במודע, להתעלם ממלכות אפרים בן יוסף. אולם ניסיון זה מביא למלכות יהודה ירידה, בדיוק כירידת יהודה במכירת יוסף. האמת היא הפוכה מהמחשבה הנ"ל. כוח מלכות אפרים, כוח יוסף, הוא, ורק הוא, יגרום למלכי יהודה לאחוז במדרגתם ולטפס למעלתם, בדיוק כמו שכוח יוסף גרם ליהודה להתעלות ולתפוס את מקומו.
אחדות יהודה ויוסף בעתיד
בהפטרה, מלמד אותנו יחזקאל הנביא שני עקרונות. ראשית, חלוקת השבטים וכוחותיהם היא חיובית ונצרכת גם לעתיד. דווקא שני כוחות שונים זה מזה יתאחדו יחד לעץ חזק ופורה. שנית, מלמד אותנו הנביא את סדר הבניין. הדרך היא להציב את יוסף כיסוד, ועל גביו להניח את יהודה. כוח יוסף מציב בצורה הנאמנה ביותר את מורשת חיי האבות וחזונם. וכוח יהודה עורך את העם כולו לפלגיו באופן הנכון מול אתגר וחזון נעלה זה, ומביא הוא בכך לתנועה קבועה של התרוממות והתקדמות. כאשר סדר בנין העם נערך על פי החכמה האלוקית, וישראל, הגוי כולו, מקבל ומשתלב בסדר הזה, מתגלה עם ישראל במלוא כוחו. אחדות ומלכות אחת, נקיות מטומאת החטא, והשראת שכינה נצחית, הינן גורלו של עם הסגולה, המביא, ביציאתו אל הפעל השלם, קידוש השם גדול בכל העולם כולו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.