מידת החסד גם אצל יצחק
כי ביצחק יקרא לך זרע. החסד של אברהם, אינו יכול לבדו להיות ה"אב" של עם ישראל. מפעלו של אברהם מקבל את השלמתו על ידי יצחק הנוטה יותר למידת הדין. אולם, ה"דין" של יצחק אינו מתכחש לחסד ואף אינו שואף למעט אותו ולצמצמו. להפך, יסוד הדין של יצחק הוא השורש של החסד; הוא האמת שמכוחה צומח ומתפתח הרצון להיטיב עוד ועוד. אכן, יצחק אינו עסוק כל – כולו בעשיית חסד. אולם התיאוריה שהוא עוסק בה, מחזקת ומצדיקה את החסד. כי על ידי הדגשת האמת, הדגשת השורש, החסד קולע לייעודו הטוב. וממילא, החסד אינו מנוצל לרעה, אלא חותר מטבעו, כביכול, לכיוון הנכון ולמטרה הראויה. חסד זה המקבל חיזוק וחסון על ידי הדגשת האמת, יורד לפרטי פרטים של החיים ומשתף הרבה שליחים בדרכו.
בפרשת חיי שרה אנו רואים שמורשתו של אברהם ההולכת ומועברת ליצחק, מלווה דווקא בחסד כזה היורד לפרטי פרטים ומשתף עמו רבים. כך מוצא העבד את רבקה ומצליח להביא לבית אברהם את האישה שתמשיך עם יצחק את מפעל אברהם.
דחייה מתוך חסד
בהפטרה, רואים אנו דוגמה נוספת של חסד והטבה, המגיע ליעדו דווקא בעזרת מידת הדין הדוחה את מי שלא ראוי ועלול להפריע. לכאורה, היה טוב יותר ופשוט יותר אילו דויד היה מודיע מראש בפרהסיה לכל ישראל ששלמה הוא יורש המלכות והוא ימלוך אחריו. כך הייתה נחסכת כל המהלך של אדוניה שסיכן את מלכות שלמה ואת חייו, והביא להתנגדות מאורגנת הנתמכת על ידי אישים בכירים ביותר בממלכה. אולם במבט מעמיק, מבינים אנו שהערפול שאיפשר את התגבשות ה"אופוזציה" להמלכת שלמה, דווקא הועיל מאד לדויד ולשלמה. כי באופן הזה יכלו שלמה וכל הנאמנים לו לזהות בבירור את המתנגדים, להישמר ולהתגונן מפניהם, ולדחות אותם מכל תפקיד של הנהגה בהזדמנות הראשונה. לולי התארגנות מחנה אדוניה היו כל המתנגדים לשלמה נשארים על כנם, ובכל שעת כושר היו מנצלים את מעמדם להזיק ולהפריע למלכות שלמה, מחמת חוסר נאמנותם לה.
אם כן, מלכות בית דויד כמו בית אברהם אינה יכולה להצליח ולהגיע ליעדה בחסד רגיל אלא דווקא ב"חסד שבגבורה". זה הוא חסד הדורש לא רק רצון טהור ונכונות להתמסר לחסד, אלא גם חכמה ותושייה רבה על מנת למצוא את הדרך הכי מתאימה להתמודד עם המתנגדים הפוטנציאליים או עם המתנגדים בפועל. צריך לאתר את התוכנית הנכונה, ומיד לגשת בכל אופני הזריזות כדי לבצעה באופן המוצלח ביותר. כך פועל אברהם מול בני חת, כך פועל העבד מול משפחת רבקה, וכך פועל נתן הנביא מול התארגנות אדוניה. אכן, ראויה המטרה הגדולה של הקמת גוי גדול בארץ, להקדיש למענה את כל היכולות, הן את היכולת הרוחנית להתמסר לחסד הגדול והמקיף ביותר, והן את יכולת הגבורה הארצית לסלול את הדרך שבה יוכל החסד להתקיים בעולם הזה, המלא כוחות העלולים להכשיל את חזונה או לפגום בה. הקב"ה מתגלה על ידי ישראל גם כא-ל גדול וגם כא-ל גיבור, וכך הטבתו ברוך הוא היא שלימה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.