תכונת חיי יעקב
בחלום בתחילת הפרשה, השם מבטיח את נצחיות זרע יעקב. כל הגוים עולים בסולם ויורדים. אולם יעקב אינו כמוהם. יעקב אמנם יהיה זמן רב בגלות, אך השמירה האלוקית תלווה אותו עד שישוב לארצו ולמדריגתו. והיה זרעך כעפר הארץ. העפר דורכים עליו כל הבריות, וכולן בסופו של דבר כלים, והארץ והעפר שאליהם נמשלו עם ישראל, נשארים וקיימים לעד. כשאנו מעמיקים, יכולים אנו להבין שהמסלול שעובר יעקב, וזרעו אחריו, בגלות, הוא טומן בתוכו, וחושף לנו, את סוד הקיום של עם ישראל. כי קיום עם ישראל הוא הודות לתכונת הענווה, המתפתחת ומשתכללת בקרבם דווקא במסלול הקשה שהם עוברים.
יעקב גר עשרים שנה בחרן ולרגע אינו יכול "לנוח על זירי דפנה" אלא עובד הוא ומתייגע יומם ולילה בעבודתו. כל מעמדו, משפחתו ורכושו, נרכש ביגיע כפיו ללא שום מתנה ושום "הנחה". ובכל זאת לולא עזרת השם ושמירתו לא היה משיג כלום, כמו שאומר יעקב בסוף הפרשה "לולא אלוקי אבי... ריקם שילחתני, את עניי ויגיע כפי ראה אלוקים". על כן חייו של יעקב צורבים בתודעת עם ישראל שהאדם בעולם נמצא ברשות היחיד של הקב"ה, ועם כל כוחו של האדם , גדול ככל שיהיה, אין ענינו אלא למלא תפקיד בגילוי רצונו של השם בעולם, ואך מרצונו ב"ה, קיימים כל הכוחות ומצליחים. ענווה כנה זו מביאה לקיום הנצחי של ישראל כנצחיות רצונו של הבורא, כדברי מלאכי הנביא "אני השם לא שניתי, ואתם בני יעקב לא כליתם".
גם החטאים הם מחלה עוברת
אומר הנביא הושע בסיום נבואתו, בהפטרה, שתכונה יקרה ובריאה זו של ישראל תחזיר אותם בתשובה. מלכות אפרים ברוכת הכשרונות סטתה מהטבע הנורמלי של ישראל. ירבעם נאשם בבעל ונגזרה עליו מיתה וכן שומרון מרתה באלוקיה ועל כן תיפול בחרב האויב. אולם כל אלה אינם אלא מחלות עוברות ביחס לייעודו הנצחי של עם ישראל. אפרים מתוך הצלחותיו חוטא בגאווה וממשיך להתדרדר לכיוון הבעל. כל מהלך זה הוא חריג ולא נורמלי. לכן, סופו להידחות מכוח תכונותיהן הבריאות של עם ישראל, מכוח תכונת הענווה הטהורה ההולכת ומתחזקת במשך הדורות, ותבוא תגובת נגד חריפה של חזרה בתשובה בעוצמה רבה. כשם שגוף בריא שחלה מתאמץ יותר לדחות את המחלה ולהתחסן ממנו להבא, כן עם ישראל יצליח לזהות את החטא המביא את השחתת החברה והחיים ומסתיים בעונשים קשים, ויתאמץ לחזור אל אלוהיו בגבורה ובנחרצות, מכוח טבעו הקדוש שקיים בו מהאבות ומיציאת מצרים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.