סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפרשתנו נפגשים יהודה ויוסף אחרי שנים ארוכות של נתק. בשנים אלו עבר כל אחד מהם מסלול ארוך של יסורים ושל תיקון. יהודה בפרשת "וירד יהודה מעם אחיו". יוסף, מצידו, מברר ומדייק את מעלתו, מעלת כתונת הפסים, הנבחנת ונצרפת בכור הברזל המצרי.
המפגש בפרשתינו, הוא קצירת הפירות של שני מהלכי תיקון אלו. יהודה בעומק האחריות על בנימין, תוך מפגש נכון עם מפגעי הדרך: "אשמים אנחנו על אחינו" ויוסף גם הוא, באחריות הגדולה על תיקון בית יעקב והשלמתו תוך הפנמה שהמהלך הגדול מהלך אלוקי הוא "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלוקים", "והאלוקים חשבה לטובה".
בסוף ימי בית ראשון, נמצאים יהודה ויוסף בשלבים שונים של תיקון. עשרת השבטים כבר בגלות, ועסוקים בהפנמה של החטא ועונשו "מפני חטאינו גלינו מארצינו". לעומתם, מלכות יהודה עדיין בארץ ישראל וירמיה הנביא מפציר בהם להיטיב דרכיהם, פן יגלו גם המה כאחיהם. בפועל תשובתה של מלכות יהודה חלקית וחיצונית בלבד, מה שמגביר את החשש, שפניהם לגלות.
הנביאים מתנבאים על תהליך כפול , מצד אחד - עשרת השבטים מוזמנים ונקראים לחזרה אל מלכותו של יאשיהו. מלכות ישראל עברה כבר תהליך תיקון, ולכן יש התכנות לחזרתם, מתוך תשובה והכרת החטא:
לעומתה, מלכות יהודה, לא הפיקה את הלקח הראוי מגלות מלכות ישראל, ולא חזרה בתשובה שלמה וראויה.
לכן התהליך יהיה מקביל. חזרה ותחילת שיקום של עשרת השבטים מחד, ומאידך המשך הדרדרות וירידה מדינית של מלכות יהודה, מאידך. נראה שיאשיהו אמור להוביל את שני התהליכים, ובכך להגיע בסופו של דבר לממלכה שפלה וצנועה, שמורכבת מהענווים והמתקנים באמת במלכות יהודה יחד עם השבים מן הגלות של עשרת השבטים, שבים אשר הפנימו חטאם ועונשם.
חזון דומה מציג צפניה, רבו של ירמיה. מחד, ירושלים תעבור תהליך תיקון בו יוסרו החוטאים ובעלי הגאווה.
ובמקביל, יחזירו הגויים את הגולים מעבר לנהרי כוש כמנחה:
באותה נשימה, מוזכר התיקון הנדרש בממלכת יהודה - הסרת הגאווה ובעלי הגאווה:
התוצאה תהיה ממלכה שפלה בציון, החוסה בשם ד':
השפלות מביאה לאמת. תשובת השקר המוזכרת בצפניה וירמיה תעלם. לא ימצא בפיהם לשון תרמית.
בפועל , לא זכינו שהתקיים תהליך זה בימי יאשיהו. התבוננות בגורלה של מלכות ישראל, לא הספיק ליהודה כדי לתקן לעומק את שהיה עליה לתקן. מלכות יהודה ירדה בעצמה לגלות. בתוך גלות בבל, מגיע האיחוד המיוחל, קבלת הדין המשותפת – מצמיחה מחדש פרי מתוק של תיקון ושל צמיחה מאוחדת.
על כך מתנבא יחזקאל בהפטרת השבוע:
קבלת דין עמוקה כזו, היא מאפיין יסודי ומהותי במלכותו של דוד המלך. מלך אשר זכה למלכות נצח דרך יכולתו המופלאה לקבל יסורים באהבה. מלך שהתברך בכך שזרעו ישא גם הוא תכונה מהותית זו, ויתיחס ליסורים שיבואו עליו כתוכחת אב לבנו. "הוא יהיה לי לבן ואני אהיה לו לאב אשר בהעוותו והוכחתיו בשבט אנשים ובנגעי בני אדם". תכונה דוידית זו של קבלת היסורים וצמיחה מתוכם – היא המאפיינת את האיחוד החדש בין יהודה ליוסף.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת בראשית | גילוי כבוד ד' בישראל המפגש עם ד'- דרך ישראל ולא רק דרך הבריאה בספר הכוזרי מבואר שמפגשנו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
הפטרת פרשת נח | בשבת פרשת נח אנו קוראים את הפטרת "רני עקרה" כיוון שמי נח מוזכרים בה: כִּי-מֵי נֹחַ, זֹאת...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
הפטרת חיי שרה | הלומד את הפטרת חיי שרה, מקבל את הרושם, שהברית בין דוד לבת שבע והשבועה אשר נשבע לה היא התשתית...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת מקץ | על חלומות וציורים מכוננים חלומות המלכים בתנ"ך במספר מקומות עוסק התנ"ך בחלומות של מלכים....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור