סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
סיפור מכירת יוסף בספר בראשית הוא סיפור של חטא גדול שמסתיים בוידוי ותיקון. בכלל התיקון גם ההכרה והצרות המגיעות בהמשך הם תגובה אלוקית על החטא: "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צררת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו וגם דמו הנה דרוש".
נראה שפרשיית" על שלשה פשעי ישראל" מלמדת אותנו, שהקב"ה מאריך אפו כל עוד יש סיכוי שיסורים ותוכחות יועילו. החטא הרביעי, זה שעליו "לא ישיבנו", הוא חטא ההתכחשות לחטא.
יתכן כך יש לקרוא את פסוקי הפתיחה של ההפטרה:
כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְקֹוָ֔ק עַל־שְׁלֹשָׁה֙ פִּשְׁעֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל....
לאחר תיאור של שלשת החטאים הראשונים מופיעים תיאור של חסדי ד' עמנו, כשבשיאם העמדת נביאים לישראל:
תאור זה, הוא הרקע, לחטא הרביעי, זה שעליו אין ארך אפים לפניו:
מיד לאחר חטא זה, מגיע העונש החמור:
חיזוק לדבר נראה מפרשיות הסיום של ספר עמוס, המקבילות במידה מרובה לפרשיות הפתיחה של הספר:
פעמייים מצליח עמוס לעצור את חרון אף ד'.
בפעם השלישית מראה הקב"ה לעמוס אנך, ומתריע ש"לא יוסיף עוד עבור לו..."
אחרי שלש הנבואות הללו מגיע החטא הרביעי, שעליו אין תיקון וארך אפיים:
ועל הנביאים ציוותם לאמר לא תינבאו.
לאחר חטא זה אין ארך אפים. ומופיעה נבואת הקץ:
כיוון שאין הקשבה ואין תיקון יצוצו מעתה גם החטאים הבסיסיים שעליהם נידונו מלכתחילה:
פסוקים דומים מופיעים בישעיה. כשמגיע מלך אשור , כעונש על חטאי מלכות יהודה, סרבו תושביה להכיר בעונש כיד ד' ולחזור בתשובה. ובמקום זאת אכלו ושתו כצעד של יאוש
על כך נחתם גזר דינם:
וְנִגְלָ֥ה בְאָזְנָ֖י יְקֹוָ֣ק צְבָא֑וֹת אִם־יְ֠כֻפַּר הֶעָוֹן֙ הַזֶּ֤ה לָכֶם֙ עַד־תְּמֻת֔וּן ....
חז"ל כללו את את החטא הזה בכלל "חילול ד'" שאין עליו כפרה אלא מיתה.
חוסר הכרה ביד ד' המגלגלת את מאורעות העונש והכפרה, הם חילול שם ד'. מי שלא מקבל את היסורים כקריאה משמיים לתיקון, לא משאיר לעצמו תקנה עד יום המיתה.
סיפורי השבטים הם סיפורי קבלת הדין , תשובה ותיקון. בראשית מופיעה היכולת לראות את גילגולי היסורים כיד ד' המובילה אותנו לתשובה ותיקון. יכולת זו מתרחבת בהמשך לראות גם את החטא עצמו כחלק ממהלך אלוקי המוביל לטובה. תשובה כזו ההיא המגלגלת את הזדנות לזכויות, את מעשה יהודה ותמר למוקד ליצירת אורו של משיח. ואת מכירת יוסף לחלק ממהלך אלוקי גדול. עמדה כזו היא המקור גם לסליחה הגדולה:
אופק ההבטה מתרחב ע"י התשובה, היסוד הרצוני האידיאלי מתארך ומתפשט , מראש מקדמי תבל והולך ומקיף עד אחרית, עד סוף כל הדורות. ומתוך גדלו וארכו, רחבו, רומו ועמקו, של מבט חודר זה, מתגלה הטוב והחסד האלהי באמתתו, ...וכל מה שהיה נראה למצער, וכל מה שהיה מן הכעור בעבר, - מתגלה שרק הוד וגודל הוא מלא בתור חלק מהגדולה העליונה של התקדמות התשובה" (אורות התשובה ט,ב)
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
הפטרת חיי שרה | הלומד את הפטרת חיי שרה, מקבל את הרושם, שהברית בין דוד לבת שבע והשבועה אשר נשבע לה היא התשתית...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
הפטרת תולדות | יחודם של ישראל בין האומות – להפטרת פרשת תולדות. תחייתם הלאומית של ישראל 70 שנה לאחר החורבן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
הפטרת וישלח | על הכרעה מוסרית ותוצאה צבאית – להפטרת פרשת וישלח אדום, תקופת יהושפט המלך... העם האדומי הוא...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור
הפטרת פרשת נח | בשבת פרשת נח אנו קוראים את הפטרת "רני עקרה" כיוון שמי נח מוזכרים בה: כִּי-מֵי נֹחַ, זֹאת...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית - הרב מנחם שחור