סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בתחילת ספר עמוס מופיעות תוכחות ונבואות פורענות למספר עמים. הוא פונה לדמשק, עזה, צור, אדום, עמון ומואב, ולכולם מבשר חורבן וצרות על חטאיהם. הפניה לכולם נערכת בלשון דומה – "על שלושה פשעי [דמשק/עזה/...] ועל ארבעה ולא אשיבנו..." הנביא מיעד לכל אומה כי תסבול צרות וחורבן מחמת חטאיה.
והנה, לאחר סבב הנבואות לאומות, פונה הנביא בפרק ב ליהודה ולישראל בלשון דומה – "עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יְהוּדָה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ...". הדמיון בפניה לעמים ולישראל מהווה תוכחה חריפה לישראל. חטאיהם השפילום והם דומים במידת מה לאומות העולם. על כן הם גם יחרבו כמותם.
אולם לאחר התוכחה הקשה על חטאי ישראל, יוצר הקב"ה הבדלה בין ישראל לעמים. לאחר הפניה אל אומות רבות, חוזר הנביא ומפנה בתחילת פרק ג את דבריו בהדגשה לישראל בלבד: "שִׁמְעוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר". המצב הטבעי של הנביאים היא לפנות לישראל – אל עם הקודש שמתוכו הם צומחים.
ובכן, מה אומר עמוס לישראל בלבד על חטאיהם? באמירתו הוא ממשיך ומדגיש את בחירת ישראל לעם בחיר ה'. אך המסקנה שלו מבחירה זו מפתיעה: "רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה עַל כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם אֵת כָּל עֲוֹנֹתֵיכֶם". דווקא משום שישראל הם העם הנבחר, הקב"ה יפקוד את עוונותיהם ויגמלם גמול קשה.
ויש להבין: וכי בחירת ישראל להיות עם ה' גורמת לזירוז מפלתם?
בהמשך ספר עמוס מתגלים בדברי הנביא מספר הבדלים בין גמולי ישראל על חטאיהם לגמולי העמים. ההבדלים שזורים לאורך נבואות עמוס באופן שנראה כי נושא מרכזי מאד לאורך ספר עמוס הוא לבאר ולפרט את ההבדל בין ישראל לעמים בנושא זה:
[א] "וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָכֶם נִקְיוֹן שִׁנַּיִם בְּכָל עָרֵיכֶם וְחֹסֶר לֶחֶם בְּכֹל מְקוֹמֹתֵיכֶם וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ב] "וְגַם אָנֹכִי מָנַעְתִּי מִכֶּם אֶת הַגֶּשֶׁם... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ג] "הִכֵּיתִי אֶתְכֶם בַּשִּׁדָּפוֹן וּבַיֵּרָקוֹן... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'".
[ד] "שִׁלַּחְתִּי בָכֶם דֶּבֶר... וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'". ועל אותה הדרך מופיעות שם צרות אזהרה נוספות שנועדות להשיב את ישראל לה'.
[א] "כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי ה' וְהִנֵּה יוֹצֵר גֹּבַי [ארבה]... וְהָיָה אִם כִּלָּה לֶאֱכֹל אֶת עֵשֶׂב הָאָרֶץ וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' סְלַח נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא. נִחַם ה' עַל זֹאת לֹא תִהְיֶה אָמַר ה'"
[ב] "כֹּה הִרְאַנִי אֲדֹנָי ה' וְהִנֵּה קֹרֵא לָרִב בָּאֵשׁ אֲדֹנָי ה' וַתֹּאכַל אֶת תְּהוֹם רַבָּה וְאָכְלָה אֶת הַחֵלֶק. וָאֹמַר אֲדֹנָי ה' חֲדַל נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא. נִחַם ה' עַל זֹאת גַּם הִיא לֹא תִהְיֶה אָמַר אֲדֹנָי ה'".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
הפטרת ויגש |יחזקאל לז | הפירוד והאחדות הגמרא במסכת בבא בתרא (יד) אומרת שספר יחזקאל - תחילתו חורבן וסופו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית
הפטרת חיי שרה | מלכים א, א | מהות מרידת אדוניהו בפרשת חיי שרה מפטירים: "והמלך דוד זקן" (מלכים א, א) – ניסיון...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית
הפטרת וישב | עמוס ב | "כי אם גלה סודו" בהפטרת פרשת וישב קוראים ישראל מתוך נבואות התוכחה של עמוס (פרקים ב-ג)....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית
הפטרת לך לך | ישעיהו מ | בסוף פרק מ בישעיהו ובתחילת פרק מא עורך הנביא בירור יסודי בדבר מקור הכוחות אשר עומדים...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על הפטרות בראשית