סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
חז"ל לימדונו שישעיה נתנבא גם בימי מנשה, שהרגו. בגלל רשעותו, לא זכה מנשה ששמו ימנה במפורש בין המלכים שישעיה מנבא בימיהם. רוחם של הפרקים האחרונים בישעיה מתאים לתקופתו הקשה של מנשה. [1]בפרקים אלו מוצגת אפשרות גאולה גם לדור שאינו ראוי לה. למען שמו באהבה.
גאולה זו, לא תפטור את החוטאים מעונשם. כחלק מן הגאולה- יענשו בעונש רע ומר. עונש שיהיה חלק מתיקון העולם שבגאולה
גם בהפטרתינו, מוצג העונש לרשעים, כחלק מן המסר האלוקי שינכח בעולם בזמן הגאולה:
בניגוד לגאולה המצופה בתחילתו של ספר ישעיה – גאולה הבאה בתהליך סדור של בניית הדור במשך שנים כהכנה אליה ומשולה לתהליך של הריון ולידה. הגאולה המתוארת בסוף הספר, מתוארת בתהליך פתאומי ומהיר. תהליך שאינו תלוי בהכנה מצידנו דווקא:
גם עם הדור הקשה ביותר, מתמודד ישעיה על ידי הצבת חזון גאולה המתאים לאופי הדור. ישעיה, נביא המתנבא בבית המדרש, מתמודד עם אתגרי הדור לא רק דרך תוכחה, אלא דרך הצבת חזון הגאולה חזון מרומם ומיירא. גם בתחילת דרכו, בהתמודדותו בימי עוזיה, לא הסתפק ישעיה בדברי תוכחה אלא גם הציב חזון גאולה המתאים לדור השקוע בעוצמת המגדלים וכלי הנשק:
אין דור שאין חזון גאולה העומד לפתחו, אלא שבכל דור יותאם החזון לאופיו המיוחד. אין תוכחה גדולה מהעמדת הדור מול חזון גאולתו.
בזמן הדרדרות המקדש כמוקד השראת השכינה, חוזרת הנבואה ומלמדת את ההתייחסות לעולם כולו כבית ד'. כך בתחילת דרכו של ישעיה, כאשר רואה את כסא ד' רם ונשא- והבית רועד:
פתח בהיכל וסיים בבית אשר אמות הסיפים שלו רועדות. בקריאה שניה מבין הקורא, שהעולם כולו הוא בית ד'. ורעידת אמות הסיפים של הבית – היא היא רעידת האדמה המטלטלת את העולם כולו.
בחיתום הספר, נסגר המעגל. ד' אינו יושב עוד על כסא בתוך ההיכל, כאשר ארון הברית הדום לרגליו. אלא העולם כולו – הוא בית ד'. השמים כסאי והארץ הדום רגלי.
לקראת ההפסקה הצפויה בעבודת הקורבנות שבמקדש מכוון אותנו ישעיה למבט אל חזון קורבנות עתידי. אומות העולם מקריבים מנחה לד' – ומהי המנחה? היהודים העולם מן הגולה .
מה משמעותה של ההבטחה "וגם מהם אקח לכהנים וללווים אמר ד'?
נפילה עמוקה וכואבת היא הסתלקות השכינה מבית המקדש. אך פעמים, שדווקא נפילה זו, מאפשרת לפגוש את השראת השכינה שבעולם כולו, גם בנפילות וגם בסיבוכים. אומות העולם הרחוקות שלא זכו להכיר את ישראל עד כה, ישמשו ככהנים המביאים את ישראל כמנחה לד'. חשוב להדגיש, הדרך היחידה של הגויים המוצגת כאן לקרבת אלוקים היא שותפות במהלך האלוקי של גאולת ישראל. אין כאן החלפה חלילה של ישראל באומות העולם, או פריצת הגבול בין ישראל לעמים, אלא להפך, העמים מוצאים את מקומם תוך שותפות בהשבת ישראל לארצם.[2]
וכך מעיד הפסוק הממשיך את ההבטחה:
האלשיך הקדוש מחדד עניין זה בפירושו לתהילים על הפסוק "שאו מנחה ובואו לחצרותיו:
רש"י – ישראל שנטמעו בגויים
רש"י פרש שהמדובר בכהנים ולווים שנטמעו בגויים:
כמה גדולה סגולתם של ישראל, אפילו אלו שנטמעו בגויים. לא ידח ממנו נדח, לא רק שלא יאבדו את שם ישראל, אלא גם את סגולתם המיוחדת ככהנים ולווים לא יאבדו. הדברים מהדהדים את הבטחת התורה בפרשת ניצבים:
החתם סופר מוסיף ומבאר שדווקא הגויים בהם נטמעו ישראל , הם ידעו להעמיד אותם על מעלתם וגדולתם:
רד"ק משמשים לכהונה ולוויה
הרד"ק פירש שהקב"ה יקח מהגויים ל- כהנים וללויים, כלומר לשרת את הכהנים והלווים. כשם שזכו להיות שייכים לעניין האלוקי כך יזכו מובחריהם להיות מסייעים בעבודת המקדש, על ידי שירות חיצוני.
דווקא הירידה הגדולה של ימי מנשה, חושפת כח מופלא מאד של גילוי אלוקות גם בכוחות העולמיים כולם. ושל השבת הנדחים. כוחו של מנשה לחתור חתירה של תשובה תחת כיסא הכבוד, הוא חלק מחשיפה עמוקה מאד של פנימיות המסתתרת גם בריחוק הגדול ביותר. מנשה נמנה בין המלכים שאין להם חלק לעולם הבא, אך הגמרא מוסיפה:
כן יעמוד זרעכם ושמכם.
[1] מלבד תוכנם המתאים של הפרקים, הדברים נראים כך מסדר הדברים של הספר. כל התאריכים המפורשים המוזכרים בספר ישעיה מסודרים לפי סדר ההתרחשות, כך שמתאים לייחס את הפרקים האחרונים לתקופת נבואתו האחרונה של ישעיה. במקום אחר הרחבנו על כך.
[2] הדגשה זו חשובה במיוחד לאור דברי שקר שתלו הנוצרים בפסוקים אלו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת שבת ראש חודש | הגדלת החזון בעת משבר חזון הגאולה של ימי מנשה חז"ל לימדונו שישעיה נתנבא גם בימי מנשה,...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת יום טוב ראשון של סוכות | התיקון לעתיד לבוא – כבימי עוזיה מלך יהודה ההפטרה פותחת בתיאור של גילוי שכינה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת שביעי של פסח | מלכות ד' בקריעת הים ובמלכות דוד מעמד קריעת ים סוף הוא מעמד של מלכות ד'. זהו שיאה של...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
המילה וארץ ישראל והבאתי אתכם אל הארץ בשעה שנכרתה ברית המילה עם אברהם אבינו – על ארץ ישראל נכרתה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור