סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בהפטרת חול המועד פסח אנו קוראים את חזון העצמות היבשות בו ממשיל הקב"ה ליחזקאל את תחיית האומה במעשה מופלא של תחיית המתים. יש מרבותינו האומרים שהמחזה היה בחזון בלבד. ויש האומרים שבפועל החיה יחזקאל את המתים. אלו ואלו מודים שמעשה התחיה הוא משל וחזון לתחיית האומה כמפורש בכתובים:
"וַיֹּאמֶר֘ אֵלַי֒ בֶּן־אָדָ֕ם הָעֲצָמ֣וֹת הָאֵ֔לֶּה כָּל־בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל הֵ֑מָּה" (יחזקאל פרק לז פסוק יא - יב)
האומה הישראלית בגלותה – נחשבת לעצמות יבשות. ותחיית האומה – כתחית המתים.
קשר הדוק יש בין חזון תחיית המתים ובין חזון תחיית האומה, קשר שאינו קשר של משל גרידא.
וכך מבאר הרב זצ"ל בספר אורות:
תחיית המתים, הוא כוחה של הנשמה להחיות את הגוף ולהחזירו לחיים מתוך קדושה. תחיית האומה היא היכולת לקחת את הנטיות החומריות ולהחיותם בקדושה , זהו הנצוץ הראשון המקושר בקו ארוך אל אורה של תחיית מתים.
תחיית העצמות קודמת לקומת הרוח.
ספר הכוזרי עומד על כך שלמרות הדימוי הקשה של עצמות יבשות. עדיין דימוי ישראל בגלות משקף שיש בעצמות עצמם רוח חיות זאת בניגוד לאומות העולם שנמשלו לפסלי אבן דוממים, אשר אין בהם כל רוח חיות.
בנבואת יחזקאל אנו רואים שהעצמות מצליחות לקרוב אחד אל אחד עוד לפני שנופחת בהם הרוח ממרום.
שלב התחייה הראשוני הוא תחיית הגוף עוד לפני נפיחת הרוח בעצמות. שלב זה גם נרמז בפתיחתה של ההפטרה, שלב בו נמשלו ישראל לצאן אדם:
הרב זצ"ל מבאר שהדימוי לבהמה, משקף את השלב של הבניין החומרי שלב המקדים את השלב הפחת הרוח:
ותקרבנה העצמות אחד אלא עצמו ורוח אין בהם. ואנבא אל הרוח.
גם במגילת שיר השירים, אותה נקרא בשבת זו, מופיעה קריאה לרוח לבוא מכמה רוחות ולהפיח.
"ע֤וּרִי צָפוֹן֙ וּב֣וֹאִי תֵימָ֔ן הָפִ֥יחִי גַנִּ֖י יִזְּל֣וּ בְשָׂמָ֑יו יָבֹ֤א דוֹדִי֙ לְגַנּ֔וֹ וְיֹאכַ֖ל פְּרִ֥י מְגָדָֽיו" (שיר השירים פרק ד פסוק טז)
ה'צפון' – הרוח הצפונית ו'תימן' – הרוח הדרומית. יפיחו בגן הבשמים ואז יזל הבושם הגנוז בגן עצמו. הרוח הנופחת אינה מביאה ריח משלה, היא אמצעי להוציא את הריח המצוי בתוך מיני הבשמים שבגן. הנפיחה האלוקית בעצמות היבשות מוציאה את כח החיים שהיה גנוז וספון בהם במשך הגלות המרה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת יום טוב ראשון של סוכות | התיקון לעתיד לבוא – כבימי עוזיה מלך יהודה ההפטרה פותחת בתיאור של גילוי שכינה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
תחיה לאומית ותחית המתים בהפטרת חול המועד פסח אנו קוראים את חזון העצמות היבשות בו ממשיל הקב"ה ליחזקאל את...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת יום העצמאות | הגזע הכרות פורח שוב כאלה וכאלון אשר בשלכת בתחילת שליחותו של ישעיה נמשלו העמים סביבות...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת שבת שובה |
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור