סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בתחילת שליחותו של ישעיה נמשלו העמים סביבות יהודה לעצי יער בשלכת. בתוכם מלכות יהודה תהיה כעצי האלה והאלון אשר נשארים ירוקים לעד ולא נושרים גם בשלכת:
הכיבוש האשורי ישטוף את הכל. יהודה יעמדו איתן מול הכיבוש מתוך בטחון בד'.
עמידת העצים בשלכת אינה הבטחה שאינה תלויה בדבר. בשביל שעץ לא ישיר את עליו ברוח, הוא צריך להיות חסון ויציב. איתן ברוח. לצערינו, אחז לא הפגין חוסן שכזה, והנביא ממשיך את המשל בביקורת על אחז:
המשך הפרקים מתאר את חוסר שיתוף הפעולה של אחז עם המגמה האלוקית. כתוצאה מכך מגיעים אשור מוקדם ושוטפים גם את מלכות יהודה עצמה:
אשור עתידים להתקדם ולכבוש את ערי המבצר עד להגעתם סמוך לירושלים ממש. רשימת הערים ארוכה מאד, וקרובה לירושלים מאד.
אם נחזור למשל העצים, יהודה כבר מזמן אינה עצי יער העומדים בשלכת. אלא עץ שנכרת יחד עם עצי היער. אשור כבשה כמעט את כל מלכות יהודה.
האם בכך תם החזון המשיחי המיועד לתקופה הזו. הנביא מלמדנו שגם במצב כזה לא אפסה תקוות הישועה על ידי חזקיה:
גם תקוותו של העץ הכרות לא אבדה – ממנו יצמח חוטר קטן ועדין שיתחיל את הפריחה מחדש.
בספר מלכים מוסיף ישעיה לתאר את צמיחתו ופריחתו של החוטר, שארית הפליטה :
בתקופה חורבן בית שני, השתמש רבן יוחנן בן זכאי בדימוי מן הנבואה שלפנינו כדי לתאר את החורבן :
ריב"ז לא השתמש בדימוי זה כדי לזרוע יאוש וחולשה. להפך, דווקא התודעה המקבילה בין תקופת חזקיה לתקופת החורבן מעודדת אותו להצמיח חוטר מחדש מן הגזע הכרות. "תן לי יבנה וחכמיה"..
בניגוד לחזקיה מלך יהודה שמרד באימפריה האשורית. בחר ריב"ז, בהתאמה למצב דורו, דווקא בדרך הפוכה, של כניעה אל מול האימפריה הרומית. עם זאת, כמה גדול המשותף ביניהם, הצמחת החוטר מן הגזע הכרות לפריחה מחודשת. תן לי יבנה וחכמיה ושושילתא דרבן גמליאל. חוטר מגזע ישי. ויספה שארית יהודה הנשארה שורש למטה ועשתה פרי למעלה. התקין רבן יוחנן זכר למקדש.
אכן, הגמרא מתארת מפגש נשגב בין האישים בעת פטירתו של רבן יוחנן בן זכאי:
קריאת הפטרה נשגבה זו ביום עצמאותה של המדינה שקמה מן אפר השואה והגלות. יש בה קריאת עומק מחודשת של משמעות הלבנון הנופל, והחוטר הצומח מחדש. לא מכבר, ביום הזכרון לשואה, ביכה עם ישראל את "ארזי הלבנון אדירי התורה" אשר אבדו לנו בשואת אירופה. נדמה שהמשל המתאים לנו כבר אינו צמיחת החוטר מן הגזע אלא הנצר מן השורשים. מעל פני הקרקע לא נותר כמעט מאומה. ומתוך כך צומח הנצר מן השורשים.
דמותו של ישי, אבי דוד, היא מקור ההשראה והבטחון לתקומה נצחית של בית דוד. לא המלוכה כפי שהייתה בפועל היא מוקד הכיסופים שלנו, אלא השורש העליון שלה. הציור חובק הכל שממנו צמחה המלוכה. חז"ל מתארים את ישי, כמי ש"מת בעטיו של נחש", כלומר, שאיפת הטוב שלו הייתה כל כך בלתי מוגבלת, כל כך מנצחת כל, ומנצחת על כל, עד שכוחות גופו היו יכולים ללוות את נשמתו הגדולה עד עולם, בלי צורך במיתה. כל מלוכה מגשימה אידאל . האידאל של בית דוד- קדם לדוד עצמו. בתנ"ך אנו קוראים את האידאל הזה במגילת רות. אידאל החסד חובק הכל ומנצח כל. מנצח את החטא ומנצח את המוות. גואל, מיבם, פורש כנף חסד. מצמיח חוטר מו הגזע הכרות. ותקראנה שמו עובד הוא אבי ישי אבי דוד.
דמותו של ישי, גואלת את נפשנו ומלבישה אותנו תפארת גם בשעה שאנו מכוסים בעפר עמוק. כי בוחרים אנו בבן ישי ומבקשים את דוד מלכנו.
התנערי מעפר קומי
לבשי בגדי תפארתך עמי
על ידי בן ישי בית הלחמי
קרבה אל נפשי גאלה
מועדים לשמחה לגאולה שלמה!
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת שבת שובה |
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת החודש | תפקיד המלך- עילוי הרצון הלאומי בשעה ששאלו ישראל מלך, הטלטלה שאלתם בין דרישת מלך מסיבות...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
הפטרת פרה | מוחלטות הגאולה בספר יחזקאל בתאורי התשובה והגאולה בתורה, מודגשת מאד התעוררות עם ישראל לקראת...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת זכור | על מלוכה ומלחמה בשעה שנמשח שאול למלכותו. הצורך הבסיסי של ישראל היה הגנה עליהם ועל רכושם...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור