סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
מעמד קריעת ים סוף הוא מעמד של מלכות ד'. זהו שיאה של שירת הים: ד' ימלוך לעולם ועד. וכך משבחים ישראל בתפילתם: מלכותך ראו בניך בוקע ים לפני משה. שידוד מערכות הטבע הוא ביטוי מובהק ומכונן של מלכות ד'. ואנו חוזרים אליו בתפילותינו כמה וכמה פעמים ביום.
הרמב"ם מעמידנו על כך, שדווקא בתחילת הפרשיה , אין הקב"ה משדד את חוקי הטבע. הקב"ה מסבב את ישראל הרחק מארץ פלישתים כדי שלא ינחמו בראותם מלחמה. וכך שואל הרמב"ם
הרמב"ם מבאר שהעמדתו של הטבע הישראלי כראוי למלחמה הוא תפקיד שמוטל על ישראל בבחירתם החופשית, והקב"ה מוביל את ישראל בתהליך ארוך במדבר כדי להעמיד את טבעם לכך. אך לא יתערב בהליכי נפשם ובחירתם החופשית. שהרי זוהי מגמת התורה והנבואה כולה – שהאדם בבחירתו החופשית יתרומם למגמה אליה מנחה אותו הקב"ה.
לשיטת הרמב"ם הליכת ישראל במדבר הייתה חלק ממפעל חינוכי אלוקי לבניית אומץ ויכולת מלחמה אצל עם ישראל:
נמצינו למדים שקריעת ים סוף היא רק תחילתו של תהליך ארוך שייעודו תהליך בניית נפשם של ישראל בגבורה וביכולת להלחם מלחמות ד.
תהליך זה לא נסתיים עם הכניסה לארץ. עוד שנים רבות מוביל הקב"ה את ישראל בתהליך מורכב וארוך של בניין גבורה ישראלית המקושרת למקורה.
"וְאֵ֤לֶּה הַגּוֹיִם֙ אֲשֶׁ֣ר הִנִּ֣יחַ יְקֹוָ֔ק לְנַסּ֥וֹת בָּ֖ם אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל ... רַ֗ק לְמַ֙עַן֙ דַּ֚עַת דֹּר֣וֹת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל לְלַמְּדָ֖ם מִלְחָמָ֑ה" (שופטים פרק ג פסוק א - ב)
צמיחתו של דוד המלך בגבורתו וקדושתו מהווה איפה, השלמה תהליך ארוך של בניין גבורה באומה הישראלית. תהליך שתחילתו ב"לא נחם אלוקים דרך ארץ פלישיתים". שירתו של דוד והודאתו על הגבורה אשר נטע ד' בקרבו – מהווה שיא של מלכות ד' . מלכות אשר הופיעה דרך כוחות נפשו של דוד המלך, מתוך עמל ובחירה של ישראל ולא בשידוד מערכות ניסי בידי שמיים בלבד. והיא תהילתם. והיא תהילתו. מלכותך מלכות כל עולמים וממשלתך בכל דור ודור.
מדברי הרמב"ם למדנו שתיקון הלב אינו נעשה על ידי נס. מוסיף הראי"ה ומלמדנו גם את הצד השני של המטבע, כאשר הלב מתוקן, אין צורך בנס. הטבע כולו מתוקן עמו, ואנו מתחברים אל הטבע וסדריו באהבה.
שירת דוד מלאה בתיאור צדיקותו של דוד ובור ידיו. בור ידיים שמכוחו מסייע הקב"ה במעשה ידיו עצמם בלי צורך בנס חיצוני. צא וראה כמה מפרט דוד בשירתו את מעשה ידיו דווקא. בתוכם ד' נגלה לו.
וכך מסכם הרמח"ל במסילת ישרים:
הנקי- הוא הזוכה לסיוע במעשה ידיו. ככל שחסרה עדיין נקיות וטהרת הלב, נזקקים לנס חיצוני.
מלכות ד' המלאה- בתיקון לבבו של דוד, שהוא לבבם של ישראל. ומתוך כך בסייעתא דשמיא במעשה ידיו בתוך מסגרת הטבע.
ד' ימלוך לעולם ועד.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת שביעי של פסח | מלכות ד' בקריעת הים ובמלכות דוד מעמד קריעת ים סוף הוא מעמד של מלכות ד'. זהו שיאה של...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
הפטרת חנוכה | על דימויים והתגשמותם – להפטרת שבת חנוכה המציאות מופיעה את הדימוי הנבואי בהפטרת חנוכה אנו...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
תחיה לאומית ותחית המתים בהפטרת חול המועד פסח אנו קוראים את חזון העצמות היבשות בו ממשיל הקב"ה ליחזקאל את...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור
להפטרת יום א' של ראש השנה | חנה- תהליך איסוף מהפרט אל הכלל תפילת חנה מהווה דוגמא מכוננת לעילוי הצרכים...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות המועדים - הרב מנחם שחור