החידוש בחזון המנורה של זכריה
זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של ספר זכריה מתוארת מנורת זהב אשר דולקת באופן פלאי בעצמה, ללא צורך במגע יד אדם – החל משלב מסיק הזיתים מן העץ, וכלה בשלב יציקת השמן לבזיכי המנורה.
חידוש גדול יש במנורה זו - זוהי למעשה מנורה ניסית אשר שונה באופן מהותי מן המנורה שבמקדש: במנורת המקדש מצוי היה שילוב מדויק ומאוזן בין טבע ונס, בין מעשה אדם ומעשה שמים - האדם הוא שפועל ומדליק את נרות המנורה, אלא שבאחד מן הנרות – הנר האמצעי הקרוי "הנר המערבי", מופיע נס אלוקי אשר חל על מעשי ידי האדם. נר זה היה דולק באופן שגרתי יום שלם – מעת לעת – ללא הפסקה, אף שכמות השמן שהיתה בו אמורה היתה להספיק לשעות הלילה בלבד.
אם כן, האיזון הקבוע בין הנס והטבע במנורה הוא של שישה נרות אנושיים מול נר אחד ניסי, אשר כולם פונים אליו. הגמרא במסכת שבת קובעת כי מהותה של המנורה היא "עדות שהשכינה שורה בישראל", וזאת באמצעות העובדה שחל נס קבוע במעשי ידיהם של ישראל עצמם – הדלקת הכהן את הנר המערבי מתארכת באופן קבוע על פי נס.
והנה בנבואת הנרות של זכריה חל חידוש מרעיש: זכריה רואה בחזונו מנורה אשר כל נרותיה דולקים באופן ניסי. הוא חוזה שיהיה מצב בו הנס שחל בשמן יתפשט מן הנר המערבי אל נרות המנורה כולם.
התממשות החזון בחנוכה
זמן לא רב לאחר נבואת זכריה, גבר החושך בעולם, והשכינה התרחקה מישראל – נס הנר המערבי הפסיק להתרחש באופן קבוע, כמתואר במסכת יומא (לט). אולם מעל ומעבר לחושך זה, ניצבת היתה כפתח תקווה נבואת זכריה: לא רק שנס הנר המערבי עתיד לשוב, אלא הוא אף עתיד להתפשט על המנורה כולה.
והנה בנס חנוכה התגשם חזונו של זכריה. לאחר הניצחונות הפלאיים של המכבים, ירד החזון מן השמים לארץ והתגלה ביתר תוקף כי השכינה שורה בישראל.
ואלו דברי הפני יהושע (מסכת שבת דף כא עמוד ב): "לכך נראה דעיקר הנס לא נעשה אלא להודיע להם חיבת המקום עליהם... שנגאלו גאולה שלימה מיד מלכות יון הרשעה שהיו אומרים לישראל: 'כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלהי ישראל' וגזרו כמה שמדות, ועכשיו שנגאלו ונעשה להם נס גדול ששלטו בשונאיהם, לכך נעשה להם גם כן נס זה בענין הנרות שהוא עדות לישראל שהשכינה שורה בהם כדדרשי נמי לענין נר מערבי, אלא שלאחר מיתת שמעון הצדיק אפילו נר מערבי לפעמים היה כבה והולך. לכך נעשה להם נס בזה הענין ממש באותן הימים שהיו עת רצון להודיע שחזרו לחיבתן הראשונה".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.