סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפעם הראשונה שהעלה דוד את הארון – בעגלה העלה אותו:
"וַיַּרְכִּ֜בוּ אֶת־אֲר֤וֹן הָֽאֱלֹהִים֙ אֶל־עֲגָלָ֣ה חֲדָשָׁ֔ה וַיִּשָּׂאֻ֔הוּ מִבֵּ֥ית אֲבִינָדָ֖ב אֲשֶׁ֣ר בַּגִּבְעָ֑ה ..." (שמואל ב פרק ו פסוק ג)
חז"ל עמדו על כך שהעלאת הארון בעגלה מנוגדת, לכאורה, לפסוקים מפורשים בתורה:
מדוע אם כן העלה דוד את הארון בעגלה?
יתכן, שדוד סבר שחל שינוי במצווה זו מאז ימי המשכן. וסיוע גדול יכל למצוא לסברא זו, שהרי בתחילת ימי שמואל הנביא, כשהעלו הפלשתים את הארון- העלו אותו בעגלה, ואכן הפרות הלכו מעצמן. היה זה רגע נשגב של קדוש ד'. שירה גדולה שוררה הבריאה בעת שהפרות, באופן אינסטקטבי- התיישרו עם שאיפת הקודש של המציאות ומצאו את דרכן אל מקומו הטבעי של הארון. תוך כדי שהן מעדיפות את שאיפת הקודש אפילו על נטייתן הטבעית אל בניהן היונקים.
רגע זה היה רגע של שירה מופלאה של המציאות כולה:
אומנם, בעליית הארון אצל דוד – לא שתפה המציאות פעולה בדרגה גבוהה כל כך, והארון אכן נשמט מהבקר.
"וַיָּבֹ֖אוּ עַד־גֹּ֣רֶן נָכ֑וֹן וַיִּשְׁלַ֨ח עֻזָּ֜א אֶל־אֲר֤וֹן הָֽאֱלֹהִים֙ וַיֹּ֣אחֶז בּ֔וֹ כִּ֥י שָׁמְט֖וּ הַבָּקָֽר" (שמואל ב פרק ו פסוק ו)
כאן פרץ ד' בעוזה ונתערבבה השמחה.
בהתבוננות חוזרת, נראה שגם חזרת הארון בזמן הפלישיתים לא נסתיימה בשמחה בלבד. אנשי בית שמש ראו בארון ברב שמחה, וד' נגף בהם:
אירוע זה הסתיים בהרחקת הארון לקרית יערים למשך עשרים שנה.
נראה שמתח גדול קיים בין הצפיה לתיקון מוחלט של המציאות ובין עמדת היראה הנדרשת בעמידה מול הקודש. הבטחון בשאיפת הקודש המנחה את המציאות, עלול לפגום ביראה ולהביא לגישה לא מתאימה אל הקודש. כבר במעמד הר סיני מזהיר הקב"ה את משה חזור והזהר מן ההריסה אל הקודש מתוך שאיפת קודש מתפרצת:
גם בפרשתינו, אנו פוגשים לאחר ירידת האש מן השמיים, רננה גדולה. אך לאחריה נגשים אל הקודש נדב ואביהו שלא מתוך העמדה הרצויה ומתים לפני ד'.
נראה שעומק העניין נעוץ בעמדה האנושית מול הקודש. אכן יש שאיפת קודש במציאות. אך הדרך לחשוף אותה היא דווקא על ידי עמדה אנושית של יראה ואיפוק אל מול הקודש. הפרות שרו את דרכן משדה פלישתים דווקא מתוך עמדה של יראה שיצרו הפלישתים אחרי שהכה בהם ארון ד'. ישראל הוראו לדעת כי ד' הוא הא-לוקים אין עוד מלבדו דווקא מתוך החרדה והזהירות מן ההריסה אל ההר. בסולמו של רבי פנחס בן יאיר מוצבת יראת החטא כמבוא לקדושה. יראת החטא היא עמדה קיומית המכירה בחולשתו של הטבע האנושי ובצורך לשביתתו מול שאיפת הקודש. רק מתוך עמדה קבועה של ריסון הטבע הזה, מפציעה מתוכו שאיפת הקודש הטבעי המוצאת את ביטויה בכל מפגש עם המציאות. מדרגה זו היא מדרגת הקדושה.
יראת חטא כעמדה קיומית אינה רק זהירות מחטאים. זהירות זו מופיעה בשלבים מוקדמים יותר של הסולם. החשש מעצם הניכוס של המפגש עם הקודש והפיכתו לאחד מן הדברים שבבעלות האדם – הוא העומד בשורשה של יראת החטא.
אהרון המשוח בשמן המשחה – חושש כל הזמן מניכוס וממעילה של מעמדו ככהן. והיא תהילתו. והיא קדושתו.
החשש הגדול מנטיית הבעלות על הקודש עומד ביסודה של פרשית 'מזבח אדמה' – בה מדגישה התורה שהשקעה בבניין מקום פולחן עלולה לשאת שורשים של ג' העברות החמורות.[1] גם שמחתם היתרה של אנשי בית שמש – יתכן שיש בה מן הניכוס והבעלות על הקודש. אחיזתו של עוזה את הארון כאשר שמטו אותו הבקר – גם היא שייכת לאותו נושא. תחושת הבעלות של האדם על הקודש.
בין העלאת הארון הראשונה לשניה[2], עומד דוד באחד הנסיונות הגדולים של חייו. הוא נדרש להלחם בפלישתים אך להמתין בתחילת המלחמה עד לסימן אלוקי:
דוד עומד בנסיון ומצליח לנצח את הפלישתים. עמדה זו של המתנה ואיפוק, היא תיקון גדול לאינסטינקט האנושי האוחז בידיו את המציאות ואינו מרפה בעמידתו מול האלוקים. כזכור, גם מלכותו של שאול נבחנה בסוגיית ההמתנה לשמואל.
בפעם השניה בה מעלה דוד את הארון.הוא אינו מתייחס לקדושת המציאות כמובנת מאליה. את הארון נושאים בכתף מתוך דריכות אנושית אינסופית. השוורים אינם אמורים להוביל אותו מעצמם. קדושת הטבע הגנוזה בהם באה לידי ביטוי אך ורק דרך מאמץ אנושי של זביחה ותיקון. אכן קדוש הוא הטבע- כשהאדם מעלה אותו ומרומם אותו מתוך דריכות ויראת חטא:
בהעלאה השניה, לאחר הקשבת דוד לקול ד' בראשי העצים הוא את הטבע כולו כמרנן לקב"ה וכך שר דוד כשעצי הברושים בידו:
"יִרְעַ֤ם הַיָּם֙ וּמְלוֹא֔וֹ יַעֲלֹ֥ץ הַשָּׂדֶ֖ה וְכָל־אֲשֶׁר־בּֽוֹ: אָ֥ז יְרַנְּנ֖וּ עֲצֵ֣י הַיָּ֑עַר מִלִּפְנֵ֣י יְקֹוָ֔ק כִּי־בָ֖א לִשְׁפּ֥וֹט אֶת־הָאָֽרֶץ" (דברי הימים א פרק טז פסוק לב - לג)
דבר נוסף מתחדש בהעלאה השניה. תרועת השופר:
לא רננה לבד יש במפגש אל הקודש אלא עמדה של יראה גדולה הבאה עם קול השופר. ודוק, קול השופר הוא הקול הטבעי ביותר של המציאות, הקול הפשוט ביותר היוצא מקרני הבהמה, אך המפגש האנושי איתו הוא מפגש של אימה ויראה. מתוך עמדה כזו, אכן נשמע קול ד' בשופרו של הטבע כולו.
ישראל כולם חוזרים על התהליך של העלאת הארון בחגי תשרי. תחילתם בחרדת השופר של ראש השנה וביראת החטא של יום הכיפורים, והמשכם ברננת עצי היער בנענוע הלולב בסוכות, עד מפגש מלא שמחה עם ארון ד' בשמחת תורה. אכן, נענועי הלולב בסוכות, נלמדים משירתו של דוד בעת העלאת הארון:
חז"ל, כדרכם, חתרו אל שורשי העמדה, שהביאה למשבר העלאת הארון. במקום אחר[3], חז"ל ממשילים דיוק זה לבדיקת החוטים הדקים שמהם מורכב החבל העבה. היחס אל הקודש בא לידי ביטוי ביחס אל למוד התורה:
יש בלימוד התורה מפגש מענג עם הטבע הישראלי . ישראל פוגשים בתורה את טבעם העצמי והם שמחים בה עד מאד בשוכבם ובקומם. עם זאת, אין התורה זמירות עבורינו, אנו צריכים לשמר את חרדת הר סיני בכל מפגש עם הקודש:
מתוך עמדה קיומית זו של אימה ויראה- מה משמחת היא קדושת התורה היא היא ארון ד' השוכן בתוכינו. ונשמח בדברי תלמוד תורתך ובמצוותך לעולם ועד.
[1] ראה נחל קדומים סוף פרשת יתרו
[2] כך מסודרים הדברים בספר דברי הימים ונראה שזהו סדר התרחשות המאורעות.
[3] סנהדרין ק ע"א בעניין מנשה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת פרשת קדושים | על מקומם של ישראל בתהליכים עולמיים המאבק על משמעות ההתפשטות האשורית תחילתה של נבואת...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
להפטרת מצורע | ההכנה כבסיס לנס ניסי אלישע – מהפרט אל הכלל מפעלו של אליהו הנביא מגיע לשיאו בתיקון הכלל....
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת בהר | מצוות הגאולה כגרעין לגאולת האומה בהפטרה אנו לומדים על קיום מצוות גאולת השדה על ידי ירמיהו....
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
הפטרת ויקרא | יהודה בצילן של מלכויות בפרק לט בישעיה מסתיים סיפור הנס של חזקיה. אשור כובשת את כל המזרח...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור