סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
תחילתה של נבואת עמוס בזמן שההתפשטות האשורית מגיעה אל מרחבי המזרח התיכון כולו. מלכי בית יהוא מעדיפים להיות חלק מן התהליך המנצח, לתפיסתם, ומקבעים את עצמם כבני חסות של האמפריה המזרחית העולה. בעיניהם, הניבה להם בחירתם תוצאות מבורכות. כבני ההחסות הם נהנים מהחלשתן של המדינות השכנות. ירבעם השני אף מצליח לנצל חולשה זו ולהשיב את גבול ישראל למרחבים שלא היו כמוהם מימי שלמה. שליחות קשה מטיל הקב"ה על נביאי התקופה, לשכנע את ישראל שהתהליך העולמי המתרחש לנגד עיניהם הוא מפעל אלוקי ששורשיו במקומם המוסרי הרוחני של עמי האזור. כמה מורכבת שליחות זו בעת שישראל במעמד רוחני לא גבוה במיוחד אך עדיין מצליחים להתפשט ולהתרחב. בתחילת נבואתו סוקר עמוס את עמי האזור – ומלמד, שכל אחד מהם עתיד לקבל את עונשו בגלל חטאיו המוסריים.
כיוון שהתהליך הוא תהליך אלוקי, כללי הנוגע למעמדם המוסרי של העמים. גם ישראל ויהודה לא יינקו ממנו. גם הם עתידים לתת את הדין על חטאיהם ולהענש בידי הממלכה האשורית:
הסיבה שמלכות ישראל אינה נענשת עדיין כשכניה, אינה בגלל השענותה על אשור, וגם לא בגלל ויתור של הקב"ה על חטאיה. ישראל, מיודעיו של מקום, עומדים מולו בתהליך ארוך יותר מאשר שאר העמים. תהליך של פקידה של העוונות מדור לדור. כמו שלימד הקב"ה את משה בהר סיני:
ממלכת בית יהוא, היא דוגמא מדוייקת לארך אפיים זה. שהרי כך הובטח ליהוא:
פקידה זו מיוחדת לישראל בלבד, כמו שבקש משה רבינו מן הקב"ה:
וכך מבאר עמוס לישראל, את השרדותם יוצאת הדופן בתוך ההתפשטות האשורית:
שני עקרונות מלמדנו עמוס. הראשון - התהליך האלוקי הוא תהליך עולמי, הנוגע למעמדו המוסרי הספציפי של כל עם ועם. כולם נסקרים לפניו ונידונים לפי מעשיהם. והשני – גם ישראל נכללים בסקירה זו, גם הם נידונים על חטאיהם כמו העמים האחרים. אין משוא פנים לפניו. אלא שישראל- נדונים במקצבים רב דוריים, פוקד עוון אבות על בנים.
בחתימת ספרו, חוזר עמוס לעקרון של תהליכים אלוקיים עולמיים שבשיאם מגיעים גם אל ישראל. בנגיעה פנימית אל ערש הלידה של האומה הישראלית.
כניסתם של ישראל לארץ הייתה שיאו של תהליך עולמי בן יותר מארבע מאות שנה. תהליך בו החליפה ההנהגה האלוקית את עמי הרשע שישבו באזור והניחה במקומם עמים מתוקנים יותר. משה רבינו מפרט תהליך זה באריכות בתחילת ספר דברים:
כעת חטאו העמים הללו, וכולם, מיועדים לגלות מן האזור וממלכתם עתידה להשמד.
גם ישראל נכללים בדין האלוקי של זכות קיומם בארץ. וכשחוטאים נענשים בגלות. אין משוא פנים לפניו. כשם שהגענו לכאן כשיאו של תהליך עולמי של החלפת עמים גרועים בטובים מהם, כך עתידים אנו לגלות מכאן בעת שלא נעמוד ברף המוסרי הנדרש לשהות בארץ הזו. הלא כך הם דברי התורה בסוף אחרי מות
למדנו שסגולת ישראל אינה מונעת מהם להענש על חטאיהם ככל הגויים אשר סביבותם. מהו אם כן ההבדל בין ישראל לעמים? במה מתקיימת בחירתו של הקב"ה בנו להיות לו סגולה מכל העמים.
ישראל יגלו מעל אדמתם ככל הגוים החוטאים. אך בעוד אצל הגויים האחרים תהיה הגלות אובדן והשמדה גמורה. ישראל ישארו בגלותם אדוקים בסגולה האלוקית ינועו בגויים כאשר ינוע בכברה ולא יפול צרור ארץ. הבטחת הנצח – היא סגולת ישראל. בעוד העמים האחרים יראו בגלותם אות לאובדן לאומיותם ואלוהיהם וממילא יטמעו בגלותם ויעלמו. ישראל יראו בה המשך הקשר הנצחי עם הקב"ה. עמוס ונביאי התקופה יבנו בקרבם תודעה של "מפני חטאינו גלינו מארצינו". תודעה שהיא, ורק היא תאפשר את שימור הלאומיות הישראלית בלי שיפול צרור ארץ. מתוך כך נבנית התקווה "שתעלינו בשמחה לארצינו ותטענו בגבולינו"
פתח עמוס ביחודם של ישראל מתוך מידת "פוקד עוון אבות על בנים" וסיים בייחודנו הנצחי "נוצר חסד לאלפים". ולא יפול צרור ארץ.
בדורינו , אנו עדים להתגשמות נבואות עמוס אלו. גם שיבת ציון השלישית, נעשית כחלק מתהליך עולמי. בשנים המקבילות לתקומת מדינית ישראל התפוררו האימפריות העולמיות ועשרות מדינות קטנות קבלו את עצמאותן. העין הנבואית מלמדתנו לראות את המהלך האלוקי המניע את התהליך כולו. אנו מזהים מחד את היותם של תקומת ישראל שיאו של תהליך עולמי ומאידך את היותו השלמת מעגל נצחי יחודי לישראל. כשם שכניסתנו לארץ הייתה חלק מתהליך עולמי אך התקיימה בצורה כל כך שונה ויחודית, באותות ובמופתים ביד חזקה ובזרוע נטויה ובמורא גדול. כך תקומתינו השלישית נעשית כחלק מאביב עמים מתמשך, אך מי ידמה לה ומי ישווה לה. הניסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי אחרי אלפי שונות גלות, מתוך אפר הכבשנים ועשן המחנות? התהליך הוא עולמי וכל אומה ואומה נידונה לפי דרכה ולפי מעשיה. אך ישראל במפלאות חייהם כלב באברים- וגילויי חייו נאדרים בקודש.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
להפטרת פרשת אמור | בין פשוטו של מקרא למדרש חז"ל פשוטו של מקרא – משפחת צדוק בונה מדרגה חדשה של...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת בחוקותי | תפיסת הגלות – יסודי הקיום הישראלי בפרשתינו מסבירה התורה את מטרתה של הגלות והעונשים...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת תזריע | בין טומאה לחטא אי הכרה במעלה בשלושה מקרים בתנ"ך מופיעה הצרעת כתגובה אלוקית לאי הכרה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור
להפטרת פרשת שמיני | על קדושת הטבע ויראה הנפילה – פרץ עוזה מדוע העלה דוד את הארון בעגלה בפעם הראשונה שהעלה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות ויקרא - הרב מנחם שחור