המיזוג בין המקדש הראשון והשלישי
"הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעונותיהם ומדדו את תכנית. ואם נכלמו מכל אשר עשו צורת הבית... הודע אותם וכתוב לעיניהם וישמרו את כל צורתו... ועשו אותם".
אומר המדרש שכלול בדברי נבואה זאת הוראה שאם לומדים את עניין המקדש ומשננים את מידותיו וצורתו על פי הפסוקים, אף אם אינם בונים את המקדש משום שאינם ראויים או מאיזה אונס אחר, הרי לימודם נחשב בעיני הקב"ה כאילו עשו ובנו את המקדש.
שבי הגולה שבנו את ביהמ"ק השני, עשו אותו ברובו כבית המקדש הראשון והוסיפו בו מעין הדברים שנאמרו בנבואות יחזקאל. לכאורה הרכבה זו היא בדיעבד. היו צריכים לכתחילה לבנות את הכל כמפורש ביחזקאל, אך כיוון שדברי יחזקאל סתומים ועמוקים, הבינו שאינם במדריגה ראויה, ולכן הסתפקו בדברים מסוימים מתוך הנבואה ואת השאר עשו כמו שעשו אבותיהם בבית ראשון. אולם לאור פירוש הגר"א על הפסוק השני בהפטרה, מבינם אנו באופן נכון יותר את ההרכבה של בית שני. הגר"א מפרש שהנביא עצמו נצטווה ללמד את בית ישראל הן את צורת הבית הראשון והן את צורת הבית לעתיד שהתחדש בנבואתו על מנת שהעולים מהגולה ישלבו את שניהם, ויעשו את בנין הבית באופן שיבטא הן את הבנין הראשון והן את הבנין לעתיד. כלומר, ההרכבה בבית שני אינה פשרה ומעין ברירת מחדל, אלא היא תואמת בדיוק את ציווי הנביא.
ההתקרבות אל המקדש בכל דור ודור
אך מדוע לא נתן להם הנביא הוראות ישירות על מבנה הבית? מדוע הסתפק הנביא בחזון העתיד ובחזרה לימודית על בית ראשון לפי הגר"א, והשאיר להם את "מלאכת ההרכבה" ? אלא הציווי הוא להתעלות ולהתקרב למדריגת המקדש על ידי לימוד תבנית המקדש וחוקותיו וענייניו. לימוד זה בונה בנו משהו, לפי מדריגתנו, מקדושת השראת שכינה שבמקדש. בראשית בית שני מנהיגיו הרוחניים של עם ישראל, בהבנתם את עניין המקדש ובצפייתם אליה, הביאו את כלל ישראל, וחשפו בו מדריגה מסוימת של "ושכנתי בתוכם" של השראת שכינה. את קירבת אלוקים זאת, את הקדושה הזאת שנחשפה, ביטאו כלל ישראל בבנין בית שני.
אם כן, ההרכבה של בית שני היא מכוונת בדיוק למדריגת קירבת אלוקים שלהם, או באופן מדיוק יותר, למדריגת אחיזתם בסדרי השראת שכינה בישראל. עולי הגולה נכלמו מעוונותיהם מצד אחד, ומצד שני ציפו לישועה השלימה שהשיא שלה הוא בנין ביהמ"ק לעתיד. הם המשיכו והתבוננו בבנין בית ראשון, וראו את מקומם כמוסיפים על הטוב שרכש עם ישראל בעבר וכמקרבים בעבודתם הרוחנית את עם ישראל לייעודו העתידי הנשגב מאד. החוליה המקשרת את השראת השכינה במדריגת בית ראשון להשראת השכינה בעתיד השלם ביותר היא זהותם של בוני בית שני. והם הגיעו לזהות זו בלימודם, בהתבוננותם ובצפייתם את מדריגת הבית השלישי ואת ההכנות הגדולות הנדרשים לה.
בהוותם חוליה חשובה זו מעלה עליהם הכתוב, אומר הגר"א, כאילו עשו את כל בתי המקדש. כאילו עשו את הראשון כיוון שהכירו בטוב שבו ורצו להוסיף עליו ולקדמו. כאילו עשו את השלישי כיוון שהשתדלו בכל יכולתם להתעלות אליו. ועשו בפועל את השני, וקבעו בזאת בעם ישראל את נטילת החלק של כל דור ושל כל פרט בעבודת השם כהליכה לקראת העתיד השלם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.