גודל הגאולה האחרונה
יציאת מצרים היא הגאולה הראשונה של עם ישראל. אחריה, הגאולה מגלות בבל, ובאחרית הימים הגאולה השלימה בימות המשיח. הנביא ירמיהו מדגיש את חשיבותה של הגאולה מגלות בבל כתחילת הגאולה השלימה, ואומר שבזמן הגאולה העתידית, כבר לא יאמרו "חי השם אשר הוציא את ישראל ממצרים, כי אם חי השם אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון ומכל הארצות ..." כלומר, שתהיה הגאולה העתידית עיקר, ויצאת מצרים תהיה טפילה לה, כפירוש חז"ל. ההפטרה מוסיפה לנו חידוש חשוב ומעניין מאד בסוגיה זו.
ההמשך של מכות מצרים על פי יחזקאל
יחזקאל אומר לנו, בהפטרה, שהקביעה שיציאת מצרים אינה עדיין הגאולה השלימה איננה עוסקת בישראל בלבד, כי אם גם במצרים. במקביל לישראל שאמנם התעלו מאד ביציאת מצרים אך עדיין לא תיקנו את כל חסרונותיהם, גם מכות מצרים לא הושלמו ולא הגיעו לתכליתן. היעד שההשגחה חרטה על דגל ניסי יציאת מצרים "וידעו מצרים כי אני השם" עדיין לא הושג במלואו, וצריכה ממלכת מצרים וארץ מצרים לקבל מכה נוספת וקשה כדי שתשחרר סוף סוף מהגאווה המטופשת האומרת "לי יאורי ואני עשיתיני" ו"מי השם אשר אשמע בקולו ... לא ידעתי את השם".
מעמדה של מדינת מצרים הבוטחת בנהר בארצה, ורואה את קיומה ובטחונה עובדה מוחלטת העומדת מעל כל תהפוכות ההיסטוריה, גורמת למצרים להיות שכן רע לישראל ולארץ ישראל. שכינות זו כל כך מפריעה לישראל, עד שהנביא כביכול, קובע שאין אפשרות ואין טעם להמשיך לקדם את ישראל ולהשיבם בתשובה כהכנה לגאולת בבל ולגאולות העתידיות, כל עוד מצרים עומדת על תלה ואינה עוברת מהפך וחורבן במגרסה הבבלית, כדרך כל עמי האזור. וכאשר נבוכדנאצר יכה את מצרים, תיסלל הדרך לצמיחת ישועתם של ישראל.
השפעת הגאולה על העולם כולו
לומדים אנו, אם כן, מההפטרה, עד כמה מכות מצרים וגאולת ישראל תלויים זה בזה, מהותית. גאולת ישראל אין פירושה, בשום פנים ואופן, ישועתם והצלתם הבלעדית, אלא התקדמות משמעותית של כל העולם, עם כל העמים והגזעים הכלולים בו. אם מצרים עומדת בראש תרבות העולם, העולם נשאר בטומאת אליליותו ואין שום טעם ושום אפשרות לגאול את ישראל. המכות שביציאת מצרים איפשרו את גאולת מצרים, אך כל עוד ש"השיעור" של "וידעו מצרים כי אני השם" לא הושלם, הגאולה היא חלקית ואיננה שלימה. גם לאחר יציאת מצרים, מצרים תמשיך להוות פיתוי מסוכן לעם ישראל, כמו שמתאר הנביא בהפטרה, ותהווה את אחד מגורמי חורבן הבית הראשון. המעצמה הבבלית היא שבט השם לזעזע את העולם של שלהי בית ראשון שהגיעה לניוון, וכבר מיצה מזמן את פוטנציאל ההתקדמות שקיבל ביציאת מצרים. בעקבות הכיבוש הבבלי ותוצאותיו העולם ראוי ומוכן לתרבות גבוהה יותר וטהורה יותר, יחסית, שבאה לידי ביטוי באימפריה הפרסית. עולם חדש זה הוא יהווה תפאורה מתאימה לשלב השני של גאולת ישראל, הגאולה מבבל. כמו שאמרנו, גאולת ישראל פירושה התקדמות משמעותית לכל העולם שגולת הכותרת שלה היא גאולת ישראל. ואכן הכרזת סיום שיעבוד בבל באה בהצהרת כורש המציינת רוח טהרה הנושבת, ומרוממת את שליטי העולם להכיר ולכבד את אלוקי ישראל ועמו ומקדשו. בצעד מאושר זה, נקראים ישראל לשוב ולחיות במקומם ובמעלתם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.