שכינה זמנית ושכינה של קבע
ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. נצטוו ישראל לבנות בית מקדש כאשר מטרת בניין המקדש היא השראת שכינה. בניין בית מקדש קבע, מתקיים לאחר שישראל התישבו בארצם והעמידו להם מלך. אולם, מיד לאחר מתן תורה הקדים הקב"ה וציווה את בני ישראל לעשות מקדש זמני, משכן, שילווה את ישראל בכל תחנותיהם עד בניין בית המקדש במקומו הנצחי. גם מטרת המשכן היא השראת שכינה בישראל, כמו שנאמר בפרשת תצוה. אך כשם שמצבם של ישראל במדבר אינו שלם שהרי עוד לא הגיעו למנוחתם ולנחלתם, כך גם דרגת השראת שכינה במשכן איננה הדרגה העליונה ביותר. זאת אומרת, בניין בית המקדש מבטא ומופיע דרגה חדשה של השראת שכינה, דרגה שטרם הייתה קיימת בתקופת המשכן. וכאשר השם מבטיח בסוף ההפטרה "ושכנתי בתוך עמי ישראל ולא אעזוב את עמי ישראל" הכוונה, בעיקר, היא לדרגת השראת השכינה הראויה לבית המקדש.
לאור ההפטרה, נשתדל להסביר באופן פשוט את המשמעות המיוחדת בהשראת שכינה בבית המקדש. במדבר, בתקופת בניין המשכן, עם ישראל היה נבדל לגמרי מכל העולם. חוקי החיים של עם ישראל אז, היו חוקים של נס; מן, ענני כבוד, מסעות שזמנם ומסלולם היו על פי השם ביד משה. ניתן לומר שעם ישראל במדבר היה "בין השמים לבין הארץ". בני ישראל במדבר הינם בני אדם ולא מלאכים, אך תנאי חייהם דומים יותר לתנאי מלאכים מאשר לתנאי בני אדם. במצב זה, השראת שכינה בישראל הינה השראת שכינה בעם קדוש, אך לא ממש השראת שכינה בארץ.
השראת השכינה בארץ
לעומת זאת, בתקופת שלמה המלך, עם ישראל חי כלאום וכממלכה המעורה בכל המתרחש בעולם ומשתמשת בכל שכלולי המדע והתרבות האנושית. שלמה משלב במלכותו עשרות אלפי זרים כעובדי הממלכה, הוא בעל ברית של חירם מלך צור ובעל קשרים עם כל הממלכות סביבו. במצב בימי שלמה, השראת שכינה בישראל פירושה השראת שכינה בלב הארץ, בלב האנושות כולה, בעם המנהל את חייו בתנאים המתאימים לארץ. חיי החול וחוקי הטבע תופסים מקום כמותי גדול בעם ישראל. השכינה שורה בבית במקדש ובישראל לא למרות "ארציותם" אלא בתוך "ארציותם" כדבר השם "כי לי כל הארץ".
יתכן שזו משמעות "היציע" דהיינו, התאים שהקיפו את קירות ההיכל בבית המקדש משלושת צדדיו ועמדו צמודים לקירות הבית. לאמור, התאים מכוונים לכל העולם ומלכויותיו המקיפים ועומדים צמודים לעם ישראל הגוי הקדוש. במשכן, כאשר שאר העולם עמד רחוק מעם ישראל, לא היו בנינים נוספים ליד ההיכל. כי, כאמור, אז, שרתה שכינה בישראל לבדם, ללא קשר עם כל הנעשה בעולם.
ההפטרה מסתיימת בדברי השם לשלמה. השם מדגיש שהשראת שכינה במקדש היא תלויה בראש ובראשונה בשלימותו המוסרית של המלך, שהיא למעשה משקפת את רמת טהרת המלכות. רק מלכות צדיקה ההולכת בדרכי השם יכולה להכיל השראת שכינה לכל העולם דרך מרכז העולם, עם ישראל. מלכות שלימה, פירושה ברכה שלימה וישועה שלימה, לישראל ולעולם כולו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.