סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בהפטרתנו מנבא ירמיהו על חורבנה של מצרים בידי בבל. מעבר למשמעות העולמית של האירוע, עליה למדנו בשבוע שעבר. יש משמעות מיוחדת כלפי ישראל.
ככל שמתדרדרת מלכות יהודה מבחינה רוחנית - כך מציעה הנבואה דרך תיקון הכוללת חולשה מדינית וצבאית כפתח להתרכזות בתיקון הפנימי.
מלכי יהודה האחרונים סירבו להכנס תחת עולה של מלכות בבל ולהיות ממלכה שפלה. במקום זאת ניסו את כוחם בהשענות על מצרים, לאורך תקופה ארוכה.
עד הרגע האחרון לא הפסיקו מלכי יהודה לתלות את יהבם במצרים ולא הפסיקה הנבואה להוכיחם על כך:
וְחֵ֥יל פַּרְעֹ֖ה יָצָ֣א מִמִּצְרָ֑יִם וַיִּשְׁמְע֨וּ הַכַּשְׂדִּ֜ים הַצָּרִ֤ים עַל־יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ אֶת־שִׁמְעָ֔ם וַיֵּ֣עָל֔וּ מֵעַ֖ל יְרוּשָׁלִָֽם: פ וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְקֹוָ֔ק אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹֽר: כֹּֽה־אָמַ֤ר יְקֹוָק֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֚ה תֹֽאמְרוּ֙ אֶל־מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה הַשֹּׁלֵ֧חַ אֶתְכֶ֛ם אֵלַ֖י לְדָרְשֵׁ֑נִי הִנֵּ֣ה׀ חֵ֣יל פַּרְעֹ֗ה הַיֹּצֵ֤א לָכֶם֙ לְעֶזְרָ֔ה שָׁ֥ב לְאַרְצ֖וֹ מִצְרָֽיִם: וְשָׁ֙בוּ֙ הַכַּשְׂדִּ֔ים וְנִלְחֲמ֖וּ עַל־הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וּלְכָדֻ֖הָ וּשְׂרָפֻ֥הָ בָאֵֽשׁ: ס כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְקֹוָ֗ק אַל־תַּשִּׁ֤אוּ נַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ לֵאמֹ֔ר הָלֹ֛ךְ יֵלְכ֥וּ מֵעָלֵ֖ינוּ הַכַּשְׂדִּ֑ים כִּי־לֹ֖א יֵלֵֽכוּ: (ירמיהו פרק לז, ה-י)
לאחר החורבן קראה הנבואה לשארית הפליטה להשאר בארץ ישראל תחת חסותו של גדליה בן אחיקם. שארית פליטה כזו, שהיא חלשה מבחינה צבאית ומדינית, יכולה להיות מוקד לתיקון מבחינה פנימית רוחנית. לאחר הרצחו של גדליה בן אחיקם פנו מנהיג העדה אל ירמיה ובקשו הדרכה אלוקית להמשך. הנביא הדריך אותם להשאר בארץ ישראל בעמדה חלשה ותלויה בכשדים הכובשים, ולא לנסות להצטרף לעוצמתה של מצרים:
וראה זה פלא. גם לאחר החורבן, עדיין העדיפו מנהיגי העדה את הבטחון המדומה שמעניקה הממלכה המצרית על פני התיקון המורכב שמציעה הנבואה:
ירמיהו יורד איתם לתחפנחס ומשם מנבא את חורבנה של מצרים בידי נבוכדנאצר:
השהות במצרים וההשענות עליה הביאה את היורדים מארץ ישראל גם לספח את התרבות המצרית ואליליה. ירמיה מנבא עליהם נבואה של כליה וחורבן.
במקום להצמד לתהליך התיקון האלוקי ולהצמיח שורש וענף בארץ ישראל בחרו הפליטים להשען על מצרים ולנסות לחזור לישראל בכח הזרוע ובחסות מצרית. תוך השענות גם על אלילי מצרים. במקום לראות את החורבן כעונש על עזיבתם את ד' הם מעדיפים לראות בו אות לצורך להשען על מקור עוצמה אחר – אלילי מצרים.
חורבנה של מצרים היה גם חורבנם של שארית הפלטה הללו. בודדים בלבד שרדו את מוראות הכיבוש הבבלי את מצרים.
בזמן בית שני, התקיימה קהילה גדולה ומפוארת באלכסנדריה של מצרים.
מסגנון התיאור של ר' יהודה ניכרת עוצמתה של קהילת אלכסנדריה וכן הנסיון להוות תחליף לבית המקדש הן בסגנון הבניה – סטיו לפנים מסטיו. והן בכיסאות הסנהדרין.
אביי מתאר את סופה המר של הקהילה המפוארת:
אביי מזהה גם בקהילה היהודית המפותחת באלכסנדריה, קהילה המגיעה לשיאה בחורבן בית שני ואחריו, את אותה השענות על מצרים במקום הענות שמציבים היסורים האלוקיים.
רש"י על אתר מזהה בין הקהילה הזו לאנשיו של יוחנן בן קרח, אלו שסירבו לנבואת ירמיה בסוף בית ראשון ובחרו לרדת מצרימה:
אם כן, קו חורז, בעיני חז"ל בין הבריחה למצרים בבית ראשון. בריחה שהעמידה קהל של עובדי עבודה זרה, ובין בית הכנסת הגדול והמפואר באלכסנדריה, קהילה העוסקת בתורה ובתפילה אך חותם של חטא וכליה חקוק עליה. ההשענות על מצרים, לא תניב יהדות חילופית ליהדות ארץ ישראל.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
הפטרת שמות | משל הכרם הנבואה מרבה להמשיל את ישראל לגפן. הגפן צמח עדין ומפונק, ותלוי מאד בבעליו. הבעלים מטפח...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות שמות - הרב מנחם שחור
פרשת בשלח | דבורה מצמיחה את תודעת הלחימה בישראל – להפטרת בשלח משפט ומלחמה הימים, למעלה ממאה שנה אחרי הכניסה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות שמות - הרב מנחם שחור
הפטרת כי תשא | מסירות מנהיגי האומה מפתח לתיקון אחריות המנהיג כיסוד התיקון בפרשה מוצג התיקון הגדול שעושה...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות שמות - הרב מנחם שחור
הפטרת בא | השענות מצרים – התחמקות מהתמודדות עם הגזרה האלוקית בהפטרתנו מנבא ירמיהו על חורבנה של מצרים בידי...
מתוך סדרת השיעורים:
הפטרות שמות - הרב מנחם שחור