הקדמה
יש לשאול שאלות רבות על מגילת אסתר.
במאמר הקודם עסקנו בשבע שאלות: על אחשורוש, על מרדכי, על ההשגחה, ועל הרקע למגילה.
מאמר זה יעסוק בשבע שאלות נוספות: על אחשורוש, על מרדכי ועל אסתר.
א. על אחשורוש
- מדוע גידל אחשורוש את המן (ג, א-ב)? האם הוא לא חשש שהדבר יפגע במעמדו כמלך, כאשר כולם כורעים ומשתחווים להמן?
- מדוע חוקק אחשורוש חוק כזה, שאפילו אם המלכה נכנסה לחצר בית המלך הפנימית והמלך לא הושיט לה את שרביט הזהב אחת דינה להמית (ד, יא)? והרי אם אחשורוש יהיה מנומנם מעט מהיין ששתה, או סתם מעייפות, ואשתו תרצה להיכנס אליו והוא לא ירגיש בה ולא יושיט לה את שרביט הזהב - היא תמות! והרי ראינו כמה קשה היה לאחשורוש למצוא מלכה: ארבע שנים (א, ג - ב, טז)!
- מדוע ביזה אחשורוש את המן, בצוותו להרכיב את מרדכי על הסוס (ו, י-יג)? גם אם הוא רצה מאד לכבד את מרדכי - האם לא יכול היה למצוא מישהו אחר שירכיב את מרדכי על הסוס ויקרא לפניו: "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו"? והרי היה זה עוד לפני שאסתר אמרה לאחשורוש שהמן רוצה להורגה, ולפני שהמן נפל על המיטה שאסתר עליה, ולפני שאחשורוש ידע שהמן רוצה לתלות את מרדכי!
ב. על מרדכי
- מדוע ציוה מרדכי על אסתר שתבוא מיד אל אחשורוש (ד, ח-יד)? והרי כעת היה רק חדש ניסן (ג, יב), והגזירה נקבעה לחדש אדר (שם, יג), כך שהיה עוד זמן רב עד ליום הגזירה! ואם אסתר היתה מתה כעת, ח"ו - היא לא היתה יכולה לבטל את הגזירה! והרי היא לא נקראה לבוא אל המלך זה שלושים יום (ד, יא), ומסתבר מאד שהוא יקרא לה באחד הימים הקרובים!
ג. על אסתר
- מדוע כאשר הושיט אחשורוש את שרביט הזהב לאסתר המלכה, והציע לה עד חצי המלכות, היא לא בקשה מאחשורוש את בקשתה האמיתית, אלא בקשה רק שיבוא אל המשתה (ה, ב-ד)?
- מדוע במשתה הראשון, כאשר אחשורוש שאל את אסתר לבקשתה, והציע לה עד חצי המלכות, היא לא בקשה מאחשורוש את בקשתה האמיתית, אלא בקשה רק שיבוא אל המשתה השני (שם, ו-ח)?
- מדוע הזמינה אסתר את המן אל שני המשתאות (שם)?
א. פחדיו של אחשורוש
על השאלות הראשונה והשניה, מדוע גידל אחשורוש את המן, ומדוע חוקק אחשורוש חוק כזה, שאפילו אם המלכה תכנס לחצר בית המלך הפנימית והמלך לא יושיט לה את שרביט הזהב אחת דתה להמית, יש לומר שאחרי שאחשורוש ראה שבגתן ותרש ניסו לשלוח בו יד, הוא פחד, ולכן שלח מישהו אחר שיעבור במקומו לפני העם, ואילו הוא הסתגר בחצר בית המלך הפנימית, וקבע את החוק שמי שנכנס אליו והוא אינו מושיט לו את שרביט הזהב אחת דתו להמית ("כתבוני לדורות", לרב בכרך, עמ' 64-65).
יש להעיר שרש"י שם (ג, א) פירש בצורה אחרת: "אחר הדברים האלה - שנבראת רפואה זו להיות לתשועה לישראל. גדל המלך וגו' את המן - שהקב"ה בורא רפואה למכתן של ישראל קודם שיביא המכה עליהם".
אבל יש להסביר שאף על פי שהסבר זה שונה מהסבר רש"י, הוא אינו חולק עליו כלל, אלא מוסיף עליו. כיון שרש"י לא הסביר מה היתה מגמתו של אחשורוש בגידולו של המן, אלא רק מדוע סובבה ההשגחה שהמן יתגדל רק אחרי הצלת אחשורוש על ידי מרדכי, ולא קודם, ואילו הסבר זה מוסיף מה היתה מגמתו של אחשורוש בגידולו של המן!
ב. ניצול הפחדים של אחשורוש על ידי מרדכי ואסתר
1. תשובה לשאלה הרביעית
על פי הבנת מצבו הנפשי של אחשורוש, שהיה מלא פחדים, ניתן לענות גם על השאלה הרביעית, מדוע ציוה מרדכי על אסתר שתבוא מיד אל אחשורוש: דווקא מתוך שאחשורוש פחד, רצה מרדכי שאסתר תבוא אליו מתוך סיכון, וזה יגרום לאחשורוש לפחוד עוד יותר, דבר שעשוי לגרום לו להסכים להיענות לבקשתה, בשביל לדעת את סודה (על פי "כתבוני לדורות" עמ' 91)! ועיין עוד בסמוך.
2. תשובה לשאלה החמישית והשישית
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה החמישית והשישית, מדוע בקשה אסתר מאחשורוש שיבוא אל המשתה הראשון ואל המשתה השני, ולא אמרה לו מיד את בקשתה: היא רצתה "למתוח" אותו כמה שיותר, כדי שהוא יסכים להיענות לבקשתה, בשביל לדעת את סודה! ועיין עוד בסמוך.
3. תשובה לשאלה השביעית
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה השביעית, מדוע הזמינה אסתר גם את המן אל המשתאות.
כתב רש"י (ה, ד): "יבוא המלך והמן - רבותינו אמרו טעמים הרבה בדבר מה ראתה אסתר שזימנה את המן: כדי לקנאו במלך ובשרים, שהמלך יחשוב שהוא חשוק אליה ויהרגנו, ועוד טעמים רבים".
לפי רש"י הטעם העיקרי הוא כדי שאחשורוש יכעס על המן - דבר שעשוי לגרום למלך להרוג את המן, כמו שאכן קרה בסוף.
4. תשובה לשאלה השלישית
על פי זה ניתן גם לענות על השאלה השלישית, מדוע ביזה אחשורוש את המן, בצוותו להרכיב את מרדכי על הסוס. כתב רש"י (ו, א): "נדדה שנת המלך - נס היה, ויש אומרים: שם את לבו על שזמנה אסתר את המן, שמא נתנה עיניה בו ויהרגהו".
מתוך שאחשורוש חשד בהמן שהוא רוצה להורגו - הוא רצה לבזותו. ועוד שהוא חשב שיש להמן עוזרים, והוא רצה להראות להם שהוא יודע את תוכניותיו, ולכן כדאי להם לעזוב את המן ואת תוכניות המרד נגדו.
אם כן תוכניתה של אסתר הצליחה!
ג. מדוע הזמינה אסתר את המן אל שני המשתאות?
אמנם כבר ראינו את תשובתו של רש"י על שאלה זו, אבל יש לזכור שרש"י שם כתב: "רבותינו אמרו טעמים הרבה בדבר מה ראתה אסתר שזימנה את המן". נעיין בשלושה מהטעמים:
כך נאמר בגמרא במסכת מגילה (טו ע"ב): "תנו רבנן: מה ראתה אסתר שזימנה את המן?
רבי אליעזר אומר: פחים טמנה לו, שנאמר: 'יהי שלחנם לפניהם לפח' (תהלים סט, כג).
רבי יהושע אומר: מבית אביה למדה, שנאמר: 'אם רעב שונאך האכילהו לחם' (משלי כה, כא).
רבי נחמיה אומר: כדי שלא יאמרו ישראל: אחות יש לנו בבית המלך, ויסיחו דעתן מן הרחמים".
לפי רבי אליעזר אסתר טמנה פח להמן, בדומה למה שכתב רש"י: "כדי לקנאו במלך ובשרים, שהמלך יחשוב שהוא חשוק אליה ויהרגנו" (מקורו של רש"י הוא בדברי רבי אליעזר המודעי (שם): "קנאתו במלך, קנאתו בשרים").
לפי רבי יהושע אסתר רצתה להאכיל את המן, כלומר: לתת לו מעין דורון.
לפי רבי נחמיה אסתר רצתה שבני ישראל יתפללו לד' שיציל אותם מהגזירה, ולא יסמכו על כך שאסתר היא המלכה, והיא כבר תדאג להפר את עצת המן!
לפי שלושת הטעמים הללו עולה, שאסתר, בהזמנתה את המן למשתאות שעשתה, נקטה בדרך משולבת משלושה כיוונים: מאמץ אנושי מתוחכם כנגד אחשורוש והמן, נתינת כבוד להמן, וגרימת הרגשה לישראל שהם חייבים להתפלל. שלושת הדרכים הללו הן הדרכים שקבע יעקב אבינו לפני פגישתו עם עשו, אבי שושלת עמלק: דורון, תפילה, ומלחמה (רש"י בראשית לב, ט)!
גם כאן היה דורון - להמן, תפילה - לקב"ה, ומלחמה - עם המן. אלא שהמלחמה כאן לא היתה מלחמה רגילה, חזיתית, אלא מלחמה נפשית, פסיכולוגית, כנגד אחשורוש, כדי שתוצאותיה יהיו כנגד המן.
יש לציין שהסבר זה ממשיך את מה שלמדנו במאמר על בית המקדש כבסיס להבנת מגילת אסתר: המאבק על בנין בית המקדש הוא מאבק על מלכות ד' בעולם! הגויים באופן כללי מנסים להתכחש למלכות ד' בעולם, ובמיוחד מלך השולט במדינות רבות רוצה להראות כאילו הוא מלך העולם, ולכן הוא אינו מאפשר לבנות את בית המקדש! והמגילה רומזת לנו על קטנותו של אחשורוש, שכולו מלא פחדים.
יהי רצון שנדע תמיד לפעול נכון בכל המישורים, ונזכה לישועה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.