סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
יש לשאול שאלות רבות על מגילת אסתר.
במאמר הקודם עסקנו בשבע שאלות: על אחשורוש, על מרדכי, על ההשגחה, ועל הרקע למגילה.
מאמר זה יעסוק בשבע שאלות נוספות: על אחשורוש, על מרדכי ועל אסתר.
על השאלות הראשונה והשניה, מדוע גידל אחשורוש את המן, ומדוע חוקק אחשורוש חוק כזה, שאפילו אם המלכה תכנס לחצר בית המלך הפנימית והמלך לא יושיט לה את שרביט הזהב אחת דתה להמית, יש לומר שאחרי שאחשורוש ראה שבגתן ותרש ניסו לשלוח בו יד, הוא פחד, ולכן שלח מישהו אחר שיעבור במקומו לפני העם, ואילו הוא הסתגר בחצר בית המלך הפנימית, וקבע את החוק שמי שנכנס אליו והוא אינו מושיט לו את שרביט הזהב אחת דתו להמית ("כתבוני לדורות", לרב בכרך, עמ' 64-65).
יש להעיר שרש"י שם (ג, א) פירש בצורה אחרת: "אחר הדברים האלה - שנבראת רפואה זו להיות לתשועה לישראל. גדל המלך וגו' את המן - שהקב"ה בורא רפואה למכתן של ישראל קודם שיביא המכה עליהם".
אבל יש להסביר שאף על פי שהסבר זה שונה מהסבר רש"י, הוא אינו חולק עליו כלל, אלא מוסיף עליו. כיון שרש"י לא הסביר מה היתה מגמתו של אחשורוש בגידולו של המן, אלא רק מדוע סובבה ההשגחה שהמן יתגדל רק אחרי הצלת אחשורוש על ידי מרדכי, ולא קודם, ואילו הסבר זה מוסיף מה היתה מגמתו של אחשורוש בגידולו של המן!
על פי הבנת מצבו הנפשי של אחשורוש, שהיה מלא פחדים, ניתן לענות גם על השאלה הרביעית, מדוע ציוה מרדכי על אסתר שתבוא מיד אל אחשורוש: דווקא מתוך שאחשורוש פחד, רצה מרדכי שאסתר תבוא אליו מתוך סיכון, וזה יגרום לאחשורוש לפחוד עוד יותר, דבר שעשוי לגרום לו להסכים להיענות לבקשתה, בשביל לדעת את סודה (על פי "כתבוני לדורות" עמ' 91)! ועיין עוד בסמוך.
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה החמישית והשישית, מדוע בקשה אסתר מאחשורוש שיבוא אל המשתה הראשון ואל המשתה השני, ולא אמרה לו מיד את בקשתה: היא רצתה "למתוח" אותו כמה שיותר, כדי שהוא יסכים להיענות לבקשתה, בשביל לדעת את סודה! ועיין עוד בסמוך.
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה השביעית, מדוע הזמינה אסתר גם את המן אל המשתאות.
כתב רש"י (ה, ד): "יבוא המלך והמן - רבותינו אמרו טעמים הרבה בדבר מה ראתה אסתר שזימנה את המן: כדי לקנאו במלך ובשרים, שהמלך יחשוב שהוא חשוק אליה ויהרגנו, ועוד טעמים רבים".
לפי רש"י הטעם העיקרי הוא כדי שאחשורוש יכעס על המן - דבר שעשוי לגרום למלך להרוג את המן, כמו שאכן קרה בסוף.
על פי זה ניתן גם לענות על השאלה השלישית, מדוע ביזה אחשורוש את המן, בצוותו להרכיב את מרדכי על הסוס. כתב רש"י (ו, א): "נדדה שנת המלך - נס היה, ויש אומרים: שם את לבו על שזמנה אסתר את המן, שמא נתנה עיניה בו ויהרגהו".
מתוך שאחשורוש חשד בהמן שהוא רוצה להורגו - הוא רצה לבזותו. ועוד שהוא חשב שיש להמן עוזרים, והוא רצה להראות להם שהוא יודע את תוכניותיו, ולכן כדאי להם לעזוב את המן ואת תוכניות המרד נגדו.
אם כן תוכניתה של אסתר הצליחה!
אמנם כבר ראינו את תשובתו של רש"י על שאלה זו, אבל יש לזכור שרש"י שם כתב: "רבותינו אמרו טעמים הרבה בדבר מה ראתה אסתר שזימנה את המן". נעיין בשלושה מהטעמים:
כך נאמר בגמרא במסכת מגילה (טו ע"ב): "תנו רבנן: מה ראתה אסתר שזימנה את המן?
רבי אליעזר אומר: פחים טמנה לו, שנאמר: 'יהי שלחנם לפניהם לפח' (תהלים סט, כג).
רבי יהושע אומר: מבית אביה למדה, שנאמר: 'אם רעב שונאך האכילהו לחם' (משלי כה, כא).
רבי נחמיה אומר: כדי שלא יאמרו ישראל: אחות יש לנו בבית המלך, ויסיחו דעתן מן הרחמים".
לפי רבי אליעזר אסתר טמנה פח להמן, בדומה למה שכתב רש"י: "כדי לקנאו במלך ובשרים, שהמלך יחשוב שהוא חשוק אליה ויהרגנו" (מקורו של רש"י הוא בדברי רבי אליעזר המודעי (שם): "קנאתו במלך, קנאתו בשרים").
לפי רבי יהושע אסתר רצתה להאכיל את המן, כלומר: לתת לו מעין דורון.
לפי רבי נחמיה אסתר רצתה שבני ישראל יתפללו לד' שיציל אותם מהגזירה, ולא יסמכו על כך שאסתר היא המלכה, והיא כבר תדאג להפר את עצת המן!
לפי שלושת הטעמים הללו עולה, שאסתר, בהזמנתה את המן למשתאות שעשתה, נקטה בדרך משולבת משלושה כיוונים: מאמץ אנושי מתוחכם כנגד אחשורוש והמן, נתינת כבוד להמן, וגרימת הרגשה לישראל שהם חייבים להתפלל. שלושת הדרכים הללו הן הדרכים שקבע יעקב אבינו לפני פגישתו עם עשו, אבי שושלת עמלק: דורון, תפילה, ומלחמה (רש"י בראשית לב, ט)!
גם כאן היה דורון - להמן, תפילה - לקב"ה, ומלחמה - עם המן. אלא שהמלחמה כאן לא היתה מלחמה רגילה, חזיתית, אלא מלחמה נפשית, פסיכולוגית, כנגד אחשורוש, כדי שתוצאותיה יהיו כנגד המן.
יש לציין שהסבר זה ממשיך את מה שלמדנו במאמר על בית המקדש כבסיס להבנת מגילת אסתר: המאבק על בנין בית המקדש הוא מאבק על מלכות ד' בעולם! הגויים באופן כללי מנסים להתכחש למלכות ד' בעולם, ובמיוחד מלך השולט במדינות רבות רוצה להראות כאילו הוא מלך העולם, ולכן הוא אינו מאפשר לבנות את בית המקדש! והמגילה רומזת לנו על קטנותו של אחשורוש, שכולו מלא פחדים.
יהי רצון שנדע תמיד לפעול נכון בכל המישורים, ונזכה לישועה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק ג | הקדמה בפרק ג' במגילת אסתר מסופר שמרדכי לא השתחוה להמן, ולכן המן כעס עליו ורצה להרוג את כל היהודים....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - מגילת אסתר
הקדמה למגילה | הקדמה מגילת אסתר ידועה לכל, אבל אין בית מדרש בלא חידוש. מאמר זה יעסוק בשש שאלות על שלושת...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - מגילת אסתר
פרק י | הצגת השאלה נאמר בפרק י: א. "וישם המלך אחשורוש מס על הארץ ואיי הים. ב. וכל מעשה תקפו וגבורתו ופרשת...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - מגילת אסתר
פרקים א-ב | הצגת השאלה עיקרו של פרק א' הוא שהיה מלך ושמו אחשורוש, ושוַשְתִי אשתו מיאנה לבוא בדבר המלך, ומתוך...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - מגילת אסתר