סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרקנו (א כב, ז-י):
ז. "ויאמר דוד לשלמה: בנו (בני קרי), אני היה עם לבבי לבנות בית לשם ד' אלקי.
ח. ויהי עלי דבר ד' לאמר: דם לרֹב שפכת, ומלחמות גדֹלות עשית, לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת ארצה לפני.
ט. הנה בן נולד לָךְ, הוא יהיה איש מנוחה, והניחותי לו מכל אויביו מסביב, כי שלֹמֹה יהיה שמו, ושלום ושקט אתן על ישראל בימיו.
י. הוא יבנה בית לשמי, והוא יהיה לי לבן, ואני לו לאב, והכינותי כסא מלכותו על ישראל עד עולם".
כעין זה אמר דוד גם לשרי ישראל: "שמעוני אחי ועמי: אני עם לבבי לבנות בית מנוחה לארון ברית ד' ולהדֹם רגלי אלקינו, והכינותי לבנות. והאלקים אמר לי: לא תבנה בית לשמי, כי איש מלחמות אתה ודמים שפכת. ויבחר בשלמה בני לשבת על כסא מלכות ד' על ישראל. ויאמר לי: שלמה בנך הוא יבנה ביתי וַחֲצֵרוֹתָי, כי בחרתי בו לי לבן, ואני אהיה לו לאב" (דהי"א כח, ב-ו).
נימוק זה שאמר דוד מעורר שתי שאלות:
כבר הקשה האברבנאל בפירושו לספר שמואל (ב פרק ה בשאלה הששית): "למה לא רצה ד' יתברך שיבנה דוד את הבית? ...ואם נאמר שהיתה הסיבה בזה לפי שדוד שפך דמים רבים - הנה זה יחשב לצדקה, כי הם דמי אויבי ד'!
ולא הרג מבני ישראל, כי אם מהאויבים!
והנה שלמה שפך דם יואב, ודם אדוניהו אחיו, ודם שמעי בן גרא (מל"א ב, כה-לד-מו), והיו מבני ישראל!
ואם נאמר שהיו אלה חייבי מיתה, אין ספק שיותר היו חייבים בה אויבי ד' הפלשתים שהרג דוד"!
על השאלה הראשונה - שבספר שמואל ובספר מלכים לא נאמר נימוק זה - כתב הרד"ק (דהי"א כב, ח): "זה לא מצאנו שאמר לו ד', אבל דוד אמר כן בליבו כי מפני זה מנעהו ד' לבנות הבית.
או נתן הנביא אמר לו כן. ואף על פי שלא נכתב בספר שמואל, נמצא כמוהו רבים, כמו: 'ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו' (דברים א, כב, שלא נזכר בפרשת המרגלים בפרשת שלח לך)".
מדברי הרד"ק בהסברו הראשון נראה שהוא אינו מסכים להסברים שכתבו המפרשים בביאור דברי נתן לדוד. שכן אם נתן נימק לדוד מדוע מנעו ד' מלבנות את בית המקדש, שוב אין מקום לכך שדוד יפרש לעצמו נימוקים אחרים. אלא נראה שהרד"ק למד שבדברי נתן לדוד לא נאמר שום נימוק מדוע מנעו ד' מלבנות את בית המקדש, וכל הדברים שנאמרו שם היו רק דברי תנחומים לדוד. ואכן הרד"ק שם לא ביאר שום נימוק בדברי נתן.
אבל יש לשאול שבדברי שלמה לחירם מפורש הנימוק מדוע מנע ד' מדוד לבנות את בית המקדש: "מפני המלחמה אשר סבבוהו" (מל"א ה, יז)!
כתב שם הרד"ק: "לא רצה [שלמה] לגלות לו [לחירם] הטעם כי ד' מנעו, כי לא היה זה כבוד לאביו, ואמר לו זה הטעם הנראה". דהיינו נימוק זה שלמה אכן אמרו כהסבר לחירם, אך הוא לא נאמר לדוד מפי נתן!
הרמב"ם בדברו על מעלות הנביא כתב (ב"שמונה פרקים", הקדמה לפרקי אבות פ"ז): "ודע שכל נביא אינו מתנבא אלא אחר שנקנו לו כל המעלות ההגיוניות, ורוב המעלות המידתיות, והחמורות שבהן". אבל: "אין מתנאי הנביא שיהיו בו המעלות המידותיות בכללותן, עד שלא יהא בו שום מגרעת כלל".
בין ההוכחות שהביא הרמב"ם לביסוס דבריו שאפשר שתהיה לנביא מגרעת מידותית מסוימת, כתב גם: "דוד עליו השלום נביא... ומצאנוהו בעל לב קשה. ואף על פי שנשתמש בכך בגויים, ובהריגת הכופרים, והיה רחמן לישראל, הרי ביאר בדברי הימים שד' לא מצאו ראוי לבנין בית המקדש בגלל רוב הרוגיו, ואמר לו: 'לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת' (דהי"א כב, ח)".
לפי הרמב"ם הפסוק בפרקנו מתייחס לרשעים, שהיתה מצוה להרגם, ואף על פי כן נמנע מדוד לבנות את בית המקדש, מפני שבהריגתם נגרמה לדוד קשיות לב מסוימת, וזו מדה פחותה.
ואף שדוד לא השתמש במדה זו כלפי בני ישראל, מכל מקום מדה זו מנעה ממנו את האפשרות לבנות את בית המקדש, כשם שמנעה ממנו להגיע למעלת נבואה גבוהה עוד יותר מזו שאליה הגיע.
יש לשאול על דברי הרמב"ם שמשה הרג איש מצרי שהכה איש עברי מאחיו (שמות ב, יא-יב), ואף על פי כן לא נפסל מלבנות את המשכן (שמות פרק מ)!
יש ליישב שהרמב"ם כתב: "דוד עליו השלום... הרי ביאר בדברי הימים שד' לא מצאו ראוי לבנין בית המקדש בגלל רוב הרוגיו, ואמר לו: 'לא תבנה בית לשמי, כי דמים רבים שפכת'", ולכן נגרמה לו קשיות לב. אבל משה הרג רק מצרי אחד, ולא נגרמה לו עקב כך שום קשיות לב, ולכן לא נמנע ממנו לבנות את המשכן.
יש להדגיש שאף על פי שהרמב"ם כתב שדוד היה קשה לב כלפי הגויים, הוא עצמו כתב שדוד היה רחמן לישראל.
רחמנותו של דוד כלפי עם ישראל בולטת במיוחד בדבריו אל ד' בשעת מגיפת הדבר, שעליה למדנו בפרק הקודם: "ויאמר דויד אל האלקים: הלא אני אמרתי למנות בעם, ואני הוא אשר חטאתי והרע הרעותי, ואלה הצאן מה עשו? ד' אלקי, תהי נא ידך בי ובבית אבי, ובעמך לא למגפה" (יז).
במכילתא (בא, בפתיחתא) אמרו: "וכן אתה מוצא האבות והנביאים היו נותנים עצמם על ישראל. במשה מה הוא אומר: 'ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת' (שמות לב, לב). 'אם ככה את עשה לי - הרגני נא הרג, ואל אראה ברעתי' (במדבר יא, טו).
בדוד מהו אומר: 'הנה אנכי חטאתי, ואנכי העויתי, ואלה הצאן מה עשו, תהי נא ידך בי ובבית אבי'. הא בכל מקום אתה מוצא האבות והנביאים נתנו נפשם על ישראל".
ה"תפארת ישראל" על המשניות (שקלים פ"ו, מ"א, "בועז" אות א) כתב שדוד נקרא בשם זה "על שם דודיו ואהבתו לעמו, כאמרו: 'תהי נא ידך בי ובבית אבי'".
יהי רצון שנהיה תמיד רחמנים כלפי עמנו ונזכה לראות בקרוב בבנין בית המקדש.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק כט | הקדמה נאמר בפרקנו: ו. "ויתנדבו שרי האבות ושרי שבטי ישראל ושרי האלפים והמאות ולשרי מלאכת המלך. ז....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק כב | הקדמה נאמר בפרקנו (א כב, ז-י): ז. "ויאמר דוד לשלמה: בנו (בני קרי), אני היה עם לבבי לבנות בית לשם...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק טו | הקדמה נאמר בתחילת הפרק: "ויעש לו בתים בעיר דויד, ויכן מקום לארון האלקים ויט לו אהל". כלומר: דוד...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק ט | הקדמה נאמר בפרקנו (כ): "ופינחס בן אלעזר נגיד היה עליהם לפנים ד' עמו". כתבו הרד"ק והרלב"ג על פסוק זה...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א