סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרקנו (לג): "ונר הוליד את קיש, וקיש הוליד את שאול, ושאול הוליד את יהונתן, ואת מלכי שוע, ואת אבינדב, ואת אשבעל".
כתוב כאן שאביו של קיש, סבו של שאול המלך, נקרא נר.
הדבר קשה, שהרי בספר שמואל (א ט, א-ב) נאמר שאביו של קיש היה אביאל!
כך נאמר שם: "ויהי איש מבנימין, ושמו קיש, בן אביאל.... ולו היה בן ושמו שאול, בחור וטוב, ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גָבֹהַּ מכל העם".
עוד יש לשאול שבהמשך ספר שמואל (סוף פרק י"ד) נאמר שנר היה דודו של שאול, ולא סבו.
כך נאמר שם:
נ. "ושם אשת שאול אחינעם בת אחימעץ, ושם שר צבאו אבינר בן נר דוד שאול.
נא. וקיש אבי שאול, ונר אבי אבנר, בן אביאל".
אכן שאל הרד"ק: "ונר הוליד את קיש - ובספר שמואל (א ט, א) אמר כי אביאל אבי קיש!
ונר היה אחי קיש, בן אביאל (שם יד, נא), והיה אבי אבנר (שם), וכן אמר בפסוק אחר: 'אבנר בן נר דוד שאול' (שם, נ). והנה הוא אומר כי נר היה אבי קיש, אבי שאול!
ואף בפסוק שלמטה (דהי"א ט, לו) אומר: 'וקיש ובעל ונר ונדב', ידמה כי אחים היו נר וקיש"!
ענה על כך הרד"ק: "ויתכן לפרש כי אביאל הוא נר, ושני שמות היו לו, וקרא שם בנו נר, כשמו, והוא אבי אבנר".
לפי זה לאביאל, אביו של קיש, קראו גם נר, והוא גם קרא לבנו נר, כשמו.
יש להעיר שפירוש זה דחוק שהאב יקרא לבנו בשמו.
המשיך הרד"ק וכתב: "והוא שקרא נר שם בנו 'אבנר', רוצה לומר: שם אביו שהוא שמו נר".
כלומר: דווקא מפני שנר הבן נקרא בשם של אביו, הוא קרא לבנו בשם "אבנר", כאילו לומר: דעו לכם ששם אבי הוא: "נר".
עוד כתב הרד"ק: "וכן מצאתי בדברי רז"ל בויקרא רבא (ט, ב): אמר רבי שמעון בן לקיש: כתוב אחד אומר: 'ונר הוליד את קיש' (דבהי"א ח, לג), וכתוב אחד אומר: 'קיש בן אביאל' (שמ"א ט, א)! הא כיצד? אביאל שמו, ועל שהיה מדליק נרות במבואות האפלים נקרא שמו נר".
אמנם הרד"ק כתב: "וכן מצאתי בדברי רז"ל", ומשמע כאילו פירוש חז"ל זהה לפירושו, אבל נראה שיש ביניהם הבדל, כי לפי הרד"ק לאביו של קיש היו שני שמות: אביאל ונר, ואילו לפי חז"ל שמו היה אביאל, והפסוק קורא לו נר על שם מעשיו.
כן משמע בדברי הרד"ק בפירושו לספר שמואל (א ט, א): "קיש בן אביאל - ובדברי הימים (א ח, לג) אומר: 'ונר הוליד את קיש', ונר היה בן אביאל, והלא היה אחי קיש, ואבי אבנר, כמו שאומר בזה הספר (שמ"א יד, נ-נא)!
ויתכן לפרש כי אביאל היה שמו גם כן נר, ושני שמות היו לו, כמו שמצאנו כמוהו רבים בדברי הימים, והיו לו שני בנים האחד קרא שמו קיש, והאחר קרא שמו נר כשמו, והוא היה אבי אבנר.
ומצאתי בויקרא רבה כי עיקר שמו אביאל, והיו קוראים שמו נר, לפי שהיה מדליק נרות במבואות האפלות".
הרד"ק כאן לא כתב: "וכן מצאתי בדברי רז"ל", אלא: "ומצאתי", משמע שפירוש חז"ל שונה במקצת מפירושו.
יש לשאול: מדוע חשוב לתנ"ך ולחז"ל ללמדנו שלאביאל היו שני שמות?
כדי לענות על שאלה זו עלינו לעיין בדברי המדרש במלואם.
כך נאמר במדרש: "'ושם דרך [אראנו בישע אלקים]' (תהלים נ, כג) - אלו שהן מדליקין נרות, כדי להאיר בהם לרבים. דאמר רבי שמעון בן לקיש: שאול לא זכה למלוכה אלא על ידי [כלומר: בזכות] שהיה זקנו מדליק נרות לרבים. אמרו: מבואות אפילות היו מביתו לבית המדרש, והיה מדליק נרות בהם, כדי להאיר בהם לרבים. כתוב אחד אומר: 'ונר הוליד את קיש' (דהי"א ח, לג), וכתוב אחד אומר: 'קיש בן אביאל' (שמ"א ט, א) הא כיצד? אביאל היה שמו, אלא על ידי [כלומר: בזכות] שהיה מדליק נרות לרבים - זכה ונקרא שמו נר".
המדרש מלמדנו ששאול זכה למלוכה בזכות סבו אביאל, שהיה מדליק נרות לרבים במבואות האפלים! לפי זה למדנו כמה גדול השכר של מי שעוזר לרבים ומאיר נרות במבואות האפלים!
יש לשאול מה הקשר בין הדלקת הנרות לבין הזכות למלוך?
כתב על כך ה"עץ יוסף" על המדרש: "על ידי שהיה זקנו מדליק נרות לרבים לכן ניתנה לו המלוכה - שעל ידה יזכה הרבים, אשר יוציאם ואשר יביאם, ויושיעם מצריהם, כזקנו, שהיה מציל הרבים מהמכשולות" (ומקורו בפירוש "יפה תואר" השלם).
עוד שאל ה"ענף יוסף" על המדרש: "תימה שלא זכה שאול למלוכה רק בשביל זקנו, והרי נאמר בו: 'בן שנה שאול במלכו' (שמ"א יג, א), ואמרו חז"ל כבן שנה שאין בו חטא (יומא כב ע"ב), ואמרו (שם) שלא נמשכה מלכותו מפני שלא היה בו דופי! ואמרו שהיה צדיק מדוד (מועד קטן טז ע"ב)"!
ענה על כך ה"ענף יוסף": "ויש לומר שלפי שגלוי לפני ד' שלא יקיים דברו בעמלק, כראוי למלך, לא היתה זכותו מספקת למלוך, לולי שנצטרפה עמו זכותו של זקנו שהיה מועיל לרבים" (ומקורו בפירוש "יפה תואר" השלם).
תשובה אחרת כתב החיד"א בפירושו "חומת אנך" לפרקנו: "אמרו רז"ל לא זכה שאול למלוכה אלא על ידי שהיה זקנו מדליק נרות לרבים. ופירשו המפרשים דהגם דשאול צדיק גמור היה, ועניו, מכל מקום המלכות הוא לשבט יהודה, ולכן אמרו לא זכה שאול למלוכה, כלומר דהמלכות ליהודה, אך בשביל זקנו שהיה מאיר לרבים - זכה לזה".
למדנו מהפסוק שבפרקנו ומהסבר חז"ל לפסוק זה, את מעלתה וחשיבותה של העזרה לרבים, ואת השכר שמקבלים על העזרה לרבים!
יהי רצון שֶנְזַכֶּה תמיד את הרבים, וְנִזְכֶּה לראות את המלך המשיח במהרה בימינו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק יד | הקדמה נאמר בפרקנו: ח. "וישמעו פלשתים כי נמשח דויד לְמֶלֶך על כל ישראל, ויעלו כל פלשתים לבקש את...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק ב | הקדמה פרקנו, כמו פרקים נוספים בספר דברי הימים, מביא רשימות יחס. במבט ראשון נראה שאין מה ללמוד...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק י | הקדמה נאמר בפרקנו: יג. "וימת שאול במעלו אשר מעל בד', על דבר ד' אשר לא שמר, וגם לשאול באוב...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א
פרק יז | הקדמה בפרקנו שלושה חלקים: החלק הראשון (פסוקים א-ב) עוסק בבקשת דוד המלך מנתן הנביא לבנות את בית...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - דברי הימים א