את הפרק שלנו צריך להתחיל בשלשת הפסוקים האחרונים בפרק ג', שהנוצרי שחילק את הפרקים הפריד אותם שלא בצדק.
הפרק שלנו הוא ציטוט של איגרת ששלח נבוכדנצר לכל העמים שבעולם ובה הוא מספר להם מה שקרה לו: נבוכדנצר חלם חלום נוסף, ונבהל מאוד מהפתרון שלו שהיה די ברור. ולכן לא קרא לדניאל, כדי שאולי יפתרו לו החכמים שלו פתרון טוב כי הם מפחדים ממנו. אבל החכמים לא הסכימו לפתור שום פתרון, ולכן נבוכדנצר קרא לדניאל שיפתור.
החלום של נבוכדנצר היה שהוא רואה עץ גבוה וגדול שמגיע לשמים ונראה מכל העולם, וכל החיות והציפורים גרים בעץ הזה ואוכלים ממנו. ואז יורד מלאך מהשמים ומצווה לכרות את העץ, ורק להשאיר את השורשים שלו כשהם אזוקים בברזל ונחושת בקרקע. ואומר על נבוכדנצר שהלב שלו יהפוך ללב חיה וכמו חיות הוא יאכל עשב במשך שבע שנים. עד שידעו בני האדם שה' שולט במלכות בני האדם ונותן אותה למי שירצה, לא כי הוא חזק ומכובד אלא גם אדם שפל יכול ה' להעמיד בראש המלכות העולמית.
נבוכדנצר נבהל כי הוא הבין שהעץ הוא בבל ושבבל כולה הולכת ליפול יחד איתו, כהמשך לחלום הצלם, ומלכות אחרת תחליף אותה.
דניאל הסביר לו שלא זו הכוונה, בבל לא תיפול עדיין, אלא העץ הוא נבוכדנצר עצמו. והוא הולך להפוך לחיה למשך שבע שנים עד שידע שה' שולט במלכות בני האדם ויכול להפוך את המלך לחיה, אבל אחר כך עוד יחזיר את נבוכדנצר למלכותו, כדי שידע שה' המליך אותו גם קודם, ואפילו שהוא בזוי כמו חיה ה' יכול להמליך אותו על כל העולם.
וכך היה. נבוכדנצר הפך לחיה למשך שבע שנים, ובסופם הכיר שה' שולט בעולם ומולך בכל הדורות דרך כל המלכים. והכיר שה' עושה בעולם כרצונו וכל הבריות לא חשובים מולו. והכיר שכל מעשי ה' אמת ומשפט, והוא יכול להשפיל מי שמתגאה כלפיו. ואז חזר להיות אדם רגיל וחזר להיות המלך.
ואת כל זה כתב נבוכדנצר לכל העמים.
עד כאן הפרק.
שאלה ראשונה שנשאל עליו היא: למה היה צריך נס כל כך יוצא מגדר הרגיל, שנבוכדנצר יהפוך לחיה למשך שבע שנים? אי אפשר היה להשפיל את הגאווה שלו באמצעים פשוטים יותר?
ושאלה שניה: למה המשל בחלום היה שנבוכדנצר עץ? מה הרווחנו במשל הזה, לעומת אם היה החלום אומר לו רק את הסוף שהוא יהיה חיה?
נראה שהבעיה אצל נבוכדנצר, בתור המלך הראשון על כל העולם, היא שחושבים שהוא סוג של אל. יש לנו בני אדם פשוטים, ויש אנשים יותר מכובדים, ומעליהם יש מלכים, ואם מעליהם יש את מלך המלכים אז כנראה הוא אדם מסוג מאוד נעלה. וכיון שעד אז רק ה' היה מלך על כל הארץ, אבל לכל מלך היתה מלכות מסויימת בלבד, ופתאום מגיע מישהו שכביכול החליף את ה' בתפקיד הזה, ובמיוחד שהוא החריב את בית המקדש של ה', אז אנשים עלולים לחשוב שהוא באמת סוג של אל והתגבר על ה' ומולך על כל העולם במקומו.
וכך אומר ישעיה בפרק י"ד על נבוכדנצר שהוא חשב שהוא אל, וזו היתה מחשבה מקובלת גם אצל מלכים אחרים.
את המחשבה הזו לא יחשבו רק על נבוכדנצר אלא על כל המלכים העולמיים שיבואו בעקבותיו באלפי השנים הבאות.
ולכן היה חשוב להראות שנבוכדנצר לא אדם מסוג נעלה במיוחד, ובוודאי לא אל. הוא יכול להיות אפילו פחות מכל בן אדם אחר ולהיות חיה. ועדיין הוא יחזור להיות המלך העולמי. כשנבוכדנצר נהיה חיה, ובמיוחד שאי אפשר להשאיר אותו בארמון וכולם יודעים שהוא מסתובב ככה, אי אפשר יותר לחשוב שהוא סוג של אל, ואפילו לא שהוא בן אדם נעלה במיוחד. ברור לכולם שנבוכדנצר בשלב הזה פחות מכל בני האדם שבארץ. ובכל זאת הוא המלך על כל העולם.
המסקנה, שאותה מפרסם בפירוש נבוכדנצר לכל העמים, היא שה' שולט לגמרי גם במלכות הכלל עולמית החדשה. והוא בוחר מי יעמוד בראש שלה, והוא מחליט מה היא תעשה. וממילא ברור גם שהוא החליט שנבוכדנצר יחריב את המקדש ויגלה את עם ישראל. וברור לכל העמים שה' שולט גם במלכויות הבאות שיקומו ובמלכים שלהן.
וכמו שאומר המדרש, כשהמלך של כל העולם אומר את זה, אז ברור שזה נכון, כי הוא מי שחושבים שמולך על כל העולם, והוא מפרסם לכולם שבאמת זה ה'.
המשל של העץ שראה נבוכדנצר בחלום מחדד לנו את הנקודה הזו: לעץ אין שום בחירה חופשית, ואין לו יכולת אפילו לזוז מהמקום. העץ בכלל לא בוחר מה לעשות, הוא פשוט נטוע במקום שה' שם אותו, ואז כל החיות והציפורים יכולים לבוא ולהינות מהצל שלו ומהפירות. אבל את העץ הזה אפשר גם לחתוך, וגם לזה אין לו איך להתנגד. ואז ילכו החיות והציפורים למצוא את הצל והאוכל מתחת לעץ אחר.
וכך נבוכדנצר חסר שום יכולת להחליט באמת מה לעשות בעולם, וכל מה שהוא עושה, זה כי ה' שתל אותו במקום ובזמן האלו.
בפועל כדי ללמד אותנו את השיעור הזה לא היה צריך שנבוכדנצר יהיה ממש עץ, מספיק היה שיהיה כמו חיה, בלי בחירה חופשית ובלי יכולת אמיתית לקבל החלטות או להבין מה קורה. אבל אחרי שהבנו שנבוכדנצר הוא סתם אדם ואפילו פחות מזה, ובכל זאת ה' שם אותו בראש המלכות העולמית, נבין שלמרות שיש לו בחירה חופשית בתור בן אדם, למעשה אין לו יכולת החלטה כלפי העולם כולו יותר מעץ.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.