יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ (משלי לא, יט)
הכישור הוא מוט שעליו נמצא הצמר לפני שעושים ממנו חוט. ממנו מושכים את הצמר ומכינים אותו שיהיה חוט, ואז מגלגלים אותו על הפלך שנמצא למטה.
כשאשת החיל נשארת ערה בלילה, להכין את הסחורה המבוקשת, היא שולחת את ידיה כלפי מעלה להכין את החוט, ומגלגלת אותו למטה על הפלך. וכשיש כבר הרבה חוט, והפלך נהיה כבד, היא גם תומכת אותו בכפיה, שלא יפול ואפשר יהיה לגלגל עליו בקלות עוד חוט.
הנמשל הוא התורה:
כשעם ישראל הקים את הממלכה שלו בתחילת ימי המלכים, הוא עשה אותה כמו שעשו שאר הגויים בזמן ההוא. "מלך ככל הגויים". ממלכה בזמן ההוא התנהלה גם בדרכים רעות ולא מוסריות. המלכים יכלו להתעמר באזרחים, ולדרוש מהם (כמעט) כל מה שרצו. לא היה פיקוח על מערכת המשפט, ואם השופטים לא היו צדיקים הם יכלו להטות משפט ולקחת שוחד. המלוכה היתה מעורבת לא פעם בשפיכות דמים, והתנקשויות ורציחות היו חלק נורמלי בסדרי חילופי השלטון.
לתורה יש דרכים אחרות לגמרי לנהל את הממלכה. דרכים מוסריות ונכונות בהרבה. התורה לא עוסקת ישירות בדרכי ניהול הממלכה, התורה עוסקת במצוות אלוקיות. אלא שכיוון שהעולם נבנה על פי התורה, המצוות בונות גם עולם חומרי, וגם ממלכה טובה הרבה יותר.
התורה אמנם אימצה את זרועותיה, אבל העם בדרך כלל לא הגיע למצב שבו הוא בודק את הדרכים של התורה. הממלכה היתה ענין חומרי, ולכאורה מנותק ברובו מהמצוות. ולכן העם ניהל את הממלכה בדרכים המקובלות.
אבל כשהעם יוצא לחשכת הגלות, עם חומריות קטנה הרבה יותר, הוא עובר לעסוק בעיקר בתורה. ואז הוא מגלה את היכולות המיוחדות של התורה גם בניהול חיי העולם הזה.
התורה שולחת את ידיה לעסוק בצמר הבא מלמעלה, במצוות: במעשים הכשרים והרוחניים. משם היא מושכת קווים ארוכים אותם היא כורכת למטה בתוך הדרכים של העולם הזה.
פלך בתנ"ך הוא גם אזור שלטון גאוגרפי. כשהעולם מתנהל על פי המצוות, והיינו חושבים שהוא יקרוס, מחוסר מעשיות ויכולת חומרית, מתגלה שכפיה של התורה תומכות את הפלך כולו: מצוות צדקה מחזיקה את הכלכלה בצורה מאוזנת, ושומרת על החלשים בחברה. איסור ריבית יוצר כלכלה של חמלה וחסד. ההנהגה הרבנית מייצרת הנהגה ציבורית ללא כפיה וללא אלימות. המשפט נעשה מרצון, ועל ידי אנשים צדיקים שלא לוקחים בצע כסף וכדו'.
כשנחזור לארץ, נדע שאפשר לנהל ממלכה מרצון טוב, בדרכים מוסריות, ועל פי התורה.
[הרחבה ועיון נוסף: אורות המלחמה ג, למהלך האידיאות בישראל ג].
יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.