דִּבְרֵי נִרְגָּן כְּמִתְלַהֲמִים וְהֵם יָרְדוּ חַדְרֵי בָטֶן (משלי יח, ח).
כשרבו עם אדם, כשהוא קיבל מכות, זה היה ארוע חד פעמי. הארוע נגמר והוא מאחרינו. אבל הנרגן, שעוסק שוב ושוב בתחושות הרעות, וחוזר שוב ושוב לעסוק במריבה, גורם לארוע להמשך. דברי הנרגן שמדבר ודן וחושב על המכות שקיבל, הם כביכול הולמים בו בעצמם שוב ושוב (מתלהמים סיכול אותיות של מתהלמים). בכל פעם שהוא חוזר אל המריבה הוא מרגיש שוב את כאב המכות, אלא שאלו כבר לא מכות שמכים אותו השונאים שלו, אלא הוא מכה את עצמו.
יותר מזה, המכות ההם היו חיצוניות, הם פגעו בשטח החיצוני של העור. אבל הנרגן מכניס אותם לתוכו, אל חדרי בטנו. הוא הופך אותן למכות הרבה יותר קשות, כי הוא עוסק בפגיעה הרגשית שנגרמה לו, הוא עוסק בתחושות הרעות שהמכות גורמות לו, הוא עוסק בפחד ממכות נוספות, ובכך הוא נותן להם משמעות פנימית עמוקה, שנשארת הרבה אחרי שהפצעים החיצוניים נרפאו.
הנמשל הוא שאלות באמונה:
יש אדם שאינו כסיל, הוא לא מנסה להתחמק מחובותיו. אלא שגם הוא פגש את השאלות באמונה שמפזר הכסיל, וגם הוא שמע ממנו את התשובות הכפרניות שיש לו.
אם האדם היה עובר הלאה, ולא מוכן לעסוק בשאלות האלו, שמצד עצמן לא העסיקו אותו, האירוע היה מאחורינו. אבל אם האדם נרגן, והוא חוזר ועוסק בשאלות ששמע, ומתעניין בהן יותר ויותר, אז גם דברי הכפירה הולכים ומתקבלים על ליבו יותר ויותר. שהרי הוא לא מכיר את התשובות האמוניות לשאלה, מהכסיל הוא שמע רק את התשובות הכפרניות. ולכן ככל שהוא עוסק בשאלות יותר, כך הוא רואה בהן הוכחות שאין לעמוד בפניהן לדברי הכפירה.
דברי הנרגן הולמים בו שוב ושוב. הוא חוזר אל השאלות והתשובות, והאמונה שלו מתערערת.
המכות האלו שהוא גורם לעצמו לחוות שוב ושוב, לא נשארות עוד חיצוניות. הן לא נשארות רק משהו שהוא שמע ולא בדק מה יש לאנשי התורה לענות עליו. השאלות והתשובות יורדות אל חדרי בטנו. הרי יש לו יצר הרע, וגם עליו יש לחץ מסוים מצד היצר, לוותר לעצמו קצת במצוות. כל עוד האמונה לא מתערערת, קל לו לעמוד בפני היצר. הרי זה אסור! אבל כשהכפירה הולמת בו שוב ושוב, היא משפיעה על היצר שבחדרי בטנו להציע שאולי בכל זאת יוותר קצת. הרי יש טוענים שבכלל לא ברור שהתורה ניתנה בסיני... הרי יש טוענים ש... ואז הרבה יותר קשה לו לעמוד בפני היצר.
[עיון נוסף והרחבה: שערי תשובה לרבינו יונה שער ג רלא, ספר האמונות והדעות הקדמה 'ואסמיך לדברים אלה', מוסר אביך – מידות ראיה אמונה כ, אורות האמונה תוספות לאורות האמונה מכתי"ק 'ישנן בריות גדילות במים', ליקוטי מוהר"ן תורה סב ב].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.