רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה (משלי לא, כט)
מה שיאשרו בניה של אשת החיל הוא שאמנם יש בנות רבות שעשו חיל, כל אחת בתחומה. ולכל אחד מהבנים יש את אשתו שהוא בחר על פי התאמתה לתכונות שהוא מעריך. אבל הם ידעו לראות שאמם עולה בתכונותיה על כל אחת מהן ועל כולן יחד. אשת החיל יודעת להתגבר על כל מכשול, ולהבין בכל מלאכה. ולכן גם ידעה לבנות כל אחד מבניה בהתאמה לתכונות שלו. יותר מזה, היא יודעת למקם נכון כל כח ביחס לכוחות האחרים, ובזה היא מעל כולן יחד ומנהלת אותן.
הנמשל הוא התורה:
מה שיאשרו לעתיד לבוא העמים את התורה הוא שאמנם יש הרבה חכמות, מדעים ואומנויות מועילות בעולם. ולכל אחד מהעמים היו ענפי המדע שעזרו לו בעולם הזה. אבל הם ידעו לעתיד לבוא לראות שהתורה עולה על כל אחת מהחכמות שבעולם הזה, וגם על כולן יחד.
התורה יודעת לתת את הכיוון הנכון לכל כישרון שיש בעמים, ולעתיד לבוא יתגלה איך כל תכונה חומרית וכל כשרון ונטיה מוצאים בה את הדרכים הנכונות ביותר בשבילם. יותר מזה, התורה מסדרת את כל החכמות והכשרונות יחד, בצורה שתתאים ותשלב את כולם, ובזה היא מנהלת ומנהיגה אותם.
כל חכמה אנושית מסדרת ענין מסוים: מי שמסדרת את הפרט לא טובה לפעמים לחברה, מי שמסדרת את החברה לא טובה לאקלים, מי שמסדרת את האקלים לא טובה לפרט, אבל התורה טובה לכולם יחד ונותנת לכל כוח ולכל ענין את המקום המדוייק שלו במארג הכללי של העולם.
[הרחבה ועיון נוסף: אורות הקודש חלק א חכמת הקודש לה, דרשות ר"י אבן שועיב פרשת צו ולשבת הגדול 'ומה שאמר חכמות', שפת אמת שמות תרנ"ד: פרשת בא 'ופי' למען תהיה', תחילת פרשת יתרו].
רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.