הפטרת שבת חנוכה | פרק ד |
מתוך סדרת השיעורים:
שיעורים על ספר זכריה
לחנוכה | בפרק שלנו, שהחלק הראשון שלו הוא סוף ההפטרה של חנוכה, זכריה הנביא רואה מנורה שעשויה כולה מזהב, עם...
מתוך סדרת השיעורים:
לב הפרק - מועדים
סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה | |
---|---|---|---|---|---|
שיעור |
נבואת חיזוק דרך משל המנורה לעתיד ולהווההפטרת שבת חנוכה | פרק ד | |
הרב אליעזר קשתיאל | 33:05 דק' | ||
שיעור |
לב הפרק - זכריה פרק דלחנוכה | בפרק שלנו, שהחלק הראשון שלו הוא סוף... |
הרב עמנואל בן ארצי | 6:15 דק' |
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
חנוכה אינו מופיע בתנ"ך, ואין עליו מקורות רבים בדברי חז"ל. אבל כאשר משוים את המקורות המפורסמים שעוסקים בענינו מתעוררות שאלות רבות. מאמר זה יעסוק בשש שאלות, ויענה עליהן על פי הסברו המיוחד של ה"פני יהושע". ניתן לחלק את השאלות לשני חלקים:
במסכת שבת (כא ע"ב) נאמר: "מאי חנוכה? דתנו רבנן: בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון, דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון. שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד, נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה".
שאל ה"פני יהושע" שם: "לכאורה יש לתמוה: כל טורח הנס הזה למה? דהא קיימא לן: 'טומאה הותרה בציבור' (פסחים עז ע"א), והיו יכולין להדליק בשמן טמא! ...דב'תורת כהנים' פרשת אמור דריש להדיא: 'להעלות נר תמיד (ויקרא כד, ב) - אפילו בשבת אפילו בטומאה', וכן פסק הרמב"ם ז"ל להדיא (בפ"ג מהלכות תמידין ומוספין ה"י): 'והדלקת הנרות דוחה את השבת ואת הטומאה, כקרבנות שקבוע להן זמן, שנאמר: 'להעלות נר תמיד'".
ענה ה"פני יהושע": "לכך נראה דעיקר הנס לא נעשה אלא להודיע להם חיבת המקום עליהם[1]. כדאשכחן שנעשה זה הנס תמיד שלא נמצא פסול בעומר ובשתי הלחם (אבות פ"ה מ"ב). והואיל ואיתרחיש להו ניסא בעיקר הענין, שנגאלו גאולה שלימה מיד מלכות יון הרשעה, שהיו אומרים לישראל: 'כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל' (בראשית רבה, ב, ד), וגזרו כמה שמדות, ועכשיו שנגאלו ונעשה להם נס גדול, ששלטו בשונאיהם, לכך נעשה להם גם כן נס זה בענין הנרות, שהוא עדות לישראל שהשכינה שורה בהם, כדדרשי נמי לענין נר מערבי (שבת כב ע"ב).
אלא שלאחר מיתת שמעון הצדיק אפילו נר מערבי לפעמים היה כבה והולך (יומא לט ע"א). לכך נעשה להם נס בזה הענין ממש באותן הימים שהיו עת רצון, להודיע שחזרו לחיבתן הראשונה".
ה"פני יהושע" ענה על השאלה הראשונה שאכן מבחינה הלכתית לא היה צורך בנס פך השמן, כיון שניתן היה להדליק בשמן טמא, וכל הנס נעשה רק כדי ללמדנו שד' אוהב אותנו, ולכן הוא עשה לנו נס!
על פי זה הוא גם ענה על השאלה השניה מה היה החידוש בנס פך השמן לעומת ימי שמעון הצדיק: אכן גם בימי שמעון הצדיק היה דולק הנר המערבי בדרך נס, אלא שאחרי ימי שמעון הצדיק לא היה הנר המערבי דולק יותר משאר הנרות, ואחרי ניצחון החשמונאים רצה ד' ללמדנו שחזרנו למדרגה שבה היינו בימי שמעון הצדיק, לפני הגזרות.
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה השישית מדוע דווקא במצוה זו נוהגים כל ישראל כמהדרין מן המהדרין, וה"שולחן ערוך" לא כתב כלל את עיקר הדין, אלא רק את המהדרין מן המהדרין: כיון שכל הנס שד' עשה לנו היה כדי שנוכל להדליק את המנורה בהידור של טהרה, ולהראות לנו שהוא אוהב אותנו, לכן גם כל ישראל מקיימים את המצוה בהידור, כדי להראות שאנחנו אוהבים את ד'[2]!
על פי זה ניתן לענות גם על השאלה החמישית מה נשאר מכל הנסים של חנוכה אחרי שבית המקדש חרב והמלכות התבטלה: הידיעה שד' אוהב אותנו, ולכן הוא עושה לנו ניסים!
עוד כתב ה"פני יהושע": "והואיל ואיתרחיש להו ניסא בעיקר הענין, שנגאלו גאולה שלימה מיד מלכות יון הרשעה, שהיו אומרים לישראל: 'כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל' (בראשית רבה, ב, ד), וגזרו כמה שמדות, ועכשיו שנגאלו ונעשה להם נס גדול, ששלטו בשונאיהם". נראה מכאן שהנס העיקרי הוא הניצחון במלחמה, ועל פי זה מובן כיצד קבעו חג לדורות: אכן החג אינו על כך שזכינו לקיים מצוה, אלא על כך שניצחנו במלחמות, וניצלנו ממות!
סיום
כתב בספר "סדר היום" (לרבי משה בן יהודה מכיר): "כשראו כהני ד' ועם ד' אותו הנס הגדול שנעשה להם שמחו שמחה גדולה, בהיות שד' יתברך עמהם, והרבה להיטיב, אם להצילם מיד אויביהם, אם לעשות להם אותו הנס המפורסם, ועל כן ראוי לעשות זכר לנס הזה לדורות הבאים, שיכירו וידעו הטובות והנסים והנפלאות שעשה עם אבותינו בימים ההם בזמן הזה. והתנו שאותם השמונה ימים שנעשה להם הנס בימי מתתיהו ובניו שיהיו ימים קבועים בכל שנה ושנה ימי ששון ושמחה, דלא להתענאה בהון ודלא למספד, אחר שבהם היתה שמחה גדולה לאבותינו. זאת ועוד: לגמור בהם את ההלל, משום ההצלה הגדולה שהצילנו מכף אויבינו ומסר רבים ביד מעטים וכו'.
ומפני שעיקר זכר הנס היה בנרות, כי משם נודע למפרע ההצלה הגדולה אשר עשה עמהם מרצון טוב ודרך אהבה וחבה, תקנו שבאלו השמונה ימים, שתחילתם ליל כ"ה בכסלו, שידליקו נרות... זכר לאותו נס שנעשה להם בשמונה ימים אלו...
וענין מצות חנוכה זו אל תהי קלה בעיניך מפני שהיא מדברי סופרים, כי היא מן הגדולות ונוראות. כי בזמן הזה הקדוש ברוך הוא גמלנו רב טוב, והציל את נפשנו ממות, ולא נתן למוט רגלינו ביד מבקשי רעתנו. וכל המזלזל בענין זה נראה שכופר בטוב שהיטיב עמנו אלקינו יתעלה ויתברך, ואינו משמח בשמחת ישראל, ואינו חושש בגאולתם ובנחמתם ח"ו, וכן הענין בענין מצות פורים שהיא מדברי סופרים".
יהי רצון שנזכה לראות באהבת ד' אותנו בחנוכת בית המקדש השלישי, במהרה בימינו.
[1] כעין זה כתב גם בשו"ת חכם צבי (סימן פז): "...אף ש[הדלקת המנורה] דוחה את הטומאה, רצה הקדוש ברוך הוא להראות חיבתם לפניו, ועשה להם נס זה".
[2] ועיין עוד בדברי הרב באגרת תשצ"ז (חלק ג' סוף עמוד עה ותחילת עמוד עו), שהאריך בענין.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
הקדמה חנוכה אינו מופיע בתנ"ך, ואין עליו מקורות רבים בדברי חז"ל. אבל כאשר משוים את המקורות המפורסמים שעוסקים...
החשמונאים – מלכות שלא מבית דוד הרמב"ן בפירושו לפסוק: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו" מפרש שזהו ציווי...
חנוכת בית המקדש אשר התרחשה בימי החשמונאים בכ"ה בכסלו – ידועה היא ומפורסמת. ידועה גם החנוכה הראשונה שאף זמנה...
דליקת השמן באורח נס לא החלה בנס פח השמן. היא החלה בנס הקבוע של הנר המערבי במנורת המשכן והמקדש. בשיעור זה...